Lyd via USB vs. lyd via COAX - jeres erfaringer?



Lyd via USB vs. lyd via COAX - jeres erfaringer?

Indlægaf Krellef » 9. sep 2018, 11:31

First of all, en liste over udstyr:

COAX: PC -> Hiface Two -> Pre Box S2 Digital -> Myryad Z40 -> AKG K702

USB: PC: -> Pre Box S2 Digital -> Myryad Z40 -> AKG K702

Jeg har lyttet til nogle forskellige hovedtefoner via ovenstående udstyr - K702 er min nuværende "daily driver".

Jeg synes at opleve, at lyden via COAX fĂĄr lidt mere..."kant"? - Det er som om at anslagene i musikken bliver lidt mere veldefinerede og er af kortere varighed, hvor imod at det via USB er mindre veldefineret, men samtidigt mere tilgivende ift. hvilke hovedtelefoner der benyttes.

Hvad oplever I af forskelle?

EDIT: Z40 tilføjet i kæden - den var en dum forglemmelse
Senest rettet af Krellef 9. sep 2018, 17:50, rettet i alt 1 gang.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Lyd via USB vs. lyd via COAX - jeres erfaringer?

Indlægaf kvik » 9. sep 2018, 13:45

Får du samme oplevelse, hvis du sætter Z40 efter DAC'en?
Har du 'pillet' ved indstillingerne/filtrene i DAC'en, gør det nogen forskel (i aktuel sammnehæng)?
Er det MQA-filer du lytter til? Disse dekodes ikke via Coax, kun via USB (jvf S2-trĂĄd pĂĄ Computeraudiophile)

NB: S2-tråden indeholder en del nyttig info (så vidt jeg kan vurdere, efter at have læst lidt).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lyd via USB vs. lyd via COAX - jeres erfaringer?

Indlægaf Krellef » 9. sep 2018, 17:54

Z40 har hele tiden været brugt - jeg glemte blot at skrive den ind i kæden.

Jeg kan ikke umiddelbart høre en forskel ved de forskellige filtre, andet end at jeg foretrækker "Brickwall filter".

Jeg hører musik i Master-indstillinger i Tidal- Så vidt jeg kan læse mig frem til, "bliver" filerne MQA derved. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Lyd via USB vs. lyd via COAX - jeres erfaringer?

Indlægaf Mortenhoe » 9. sep 2018, 18:44

I skal ikke lytte til mig.
Senest rettet af Mortenhoe 9. sep 2018, 22:19, rettet i alt 1 gang.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Lyd via USB vs. lyd via COAX - jeres erfaringer?

Indlægaf kvik » 9. sep 2018, 19:13

Hvis S2-tråden står til troende, sammenligner du hardware-dekodet MQA (USB) med jeg-ved-ikke-hvad (Coax). Det sidste fordi jeg ikke ved om det overhovedet er samme kildemateriale/master. Hvad sker med master mqa, hvis modtageren ikke understøtter det (som her S2 via Coax)?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lyd via USB vs. lyd via COAX - jeres erfaringer?

Indlægaf Peter Jensen » 9. sep 2018, 20:39

Jeg er ret sikker på at det kun er MQA hvis selve tracket er Master (indikeres med et M), ellers er det vist FLAC eller andet i Hi-fi. Tidal har en stor mængde af kataloget i Master, men langt fra det hele.

Derudover skal det være en DAC der understøtter MQA før det bliver hw dekoder, gør din det? (Det er typisk dyre dacs, pånær Explorer 2). Andre Dacs får sw dekodet MQA signalet. Jeg aner ikke om det kun fungere med USB, men har ingen grund til ikke at tro Kvik.

Så du kan evt prøve at sammenligne med et Master track og et hi-fi track for at afprøve teorien. Hvis det ikke giver noget så har Morten måske en god pointe.

Bemærk at sw MQA ikke opnår helt samme bitrate/kvalitet som hw dekodet MQA - jeg skønner dog at forskellen er noget mindre hørbar end så mange andre led i kæden.....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Lyd via USB vs. lyd via COAX - jeres erfaringer?

Indlægaf Mortenhoe » 9. sep 2018, 22:18

Jeg trækker også min melding tilbage, da ved nærmere undersøgning, så bruger S2 den nye XMOS chip, og den står både for håndtering af USB og Coaxial. Så ja, det må absolut være software baseret.

På et sidespor, så er den faktisk ret lækker, den lille boks!

Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Lyd via USB vs. lyd via COAX - jeres erfaringer?

Indlægaf Peter Jensen » 10. sep 2018, 08:52

Jeg burde have googlet mere, beklager... S2 har self. HW MQA... Jeg vil mene Kvik har fat i en væsentlig pointe - kommer MQA med i Coax? Syntes det er spøjst hvis det ikke gør, men S2 tråden og Kvik har nok ret.

Det bør dog stadig være en relevant test at se om du høre samme forskel ligegyldigt om det er et MQA track eller ej... Altså får du samme forskel på USB med et hi-fi track som ikke har MQA ?

Hvis modtageren ikke understøtter MQA så burde det stadig SW dekodes (kun i Tidal desktop, ikke mobile) hvis det er slået til... Så vidt som jeg forstår, så skal man huske at slå "Passthrough MQA" til i indstillingerne for lydkilden i Tidal - ellers risikkere man ta den SW dekoder det i lavere kvalitet istedet for at sende MQA signalet videre. Har du sat det rigtigt op?

Jeg har ikke prøvet hvad der sker med Passthrough slået til uden hw understøttelse.. Teorien siger vel at den burde spille som alm. FLAC uden MQA delen 8musik ... Får det lige prøvet af senere...
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Lyd via USB vs. lyd via COAX - jeres erfaringer?

Indlægaf kvik » 10. sep 2018, 12:12

Har du opdateret til seneste firmware? Der er(var?) en bug, hvor MQA efterfuldt af PCM får sidstnævnte til at lyde lettere anæmisk (link). Dette er dog nærmest modsat of hvad du oplever, så er nok ikke forklaringen i dit tilfælde.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst