Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)



Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 1. sep 2016, 20:46

Jeg har fået tilsendt min Hoved-grej No. 1 hovedtelefon lidt før de andre, der har bestilt denne mass-drop pakke fra hoved-grej.dk, da jeg bor i Norge og kun var i Danmark i en uges tid. For at undgå for meget bøvl med moms, fik jeg derfor mit sæt tilsendt - dog uden de ekstra puder, som netbutikken (ved Claus-DK) endnu ikke modtaget. Derfor kan jeg i skrivende kun udtale mig om den i "stock condition". Tilbudet er ikke længere tilgængelig på siden, så jeg kan desværre ikke linke til mere info derfra. Prisen for pakken var kr. 799,- hhv. kr. 999,- afhængig af, hvornår man slog til.

Pakken består af hovedtelefonen, der har beryllium-drivere, kopper af rigtigt træ og metalbøjle og ditto hængsler - og skal være identisk med MSUR N550 (og en tilsvarende model, der kaldes B6 fra bl.a. BossHiFi mv. på Aliexpress), men har Hoved-grej logo:
Billede

samt en transportæske, der er semi-hård med stof på ydersiden og filt på indersiden og har en lomme af mesh til kabel etc.:
Billede

Endvidere er kablet også lidt anderledes end på N550. Der er tale om et 2 meter stofbeklædt kabel med 3,5mm stereo mini-jack stik. Stikkene, der går ind i hovedtelefonens to kopper, er af 2,5mm mono mini-jack typen. Mht. det aktuelle kabel vil jeg mene, at vi ligger over forventet niveau i forhold til prisen. Det jeg har fået har ikke 6,3mm adapter, men til gengæld er stikket et ordentligt et, med metalhus og metalspiralrør(?!), som aflaster kabel-stik overgangen. Det medfølgende kabel ser ud til at være det, som følger med den anden og tilsvarende hovedtelefon, der hedder DB B6:
Billede

Her er et link til MSUR N550:
http://www.aliexpress.com/item/100-Orig ... 05f6041957

Af ovennævnte fremgår det, at der er tale om følgende:
100% walnut wooden ear housing
Impedance: 32ohm
Sensitivity: 105dB
Frequency Response: 5-25000Hz
Rated input power: 10mW
Maximum input power: 1000mW
Weight:261g
Cable length:2M
50mm Beryllium alloy driver
Accessory: 1pcs detachable cable 3.5mm/6.3mm adaptor

Billede
Denne graf, der angiveligt skal vise frekvenskurven for N550, fortæller om en fremhævet bas og diskant - eller tilbagetrukket mellemtone om man vil. Jeg ved ikke hvorfra målingen og grafen kommer (altså om det er en rigtig måling af N550), men den foreløbige prøvelytning fortæller mig, at det ikke er helt galt, det grafen viser. Mere om det senere.

Inde i puderne er der en tyk skumring, som jeg ikke ser på N550 modellen, men som er på den lignende model B6 (se link).
http://www.aliexpress.com/item/100-Orig ... 9667&tpp=1

Billede

Ringen af tyk skum fungerer som en såkaldt "bass lens" (dvs. den tilbageholder alt andet end bassen), men en klar ulempe er, at selv mine ikke-så-store ører er i god kontakt med skummet, hvilket giver en følelse af at have stoppet det ydre øre til og dermed en mere lukket fornemmelse end godt er. Det er ikke direkte ubehageligt, men giver en subjektiv oplevelse af, at der er et fysisk slør mellem selve driveren og øret. End anden og væsentlig ulempe er, at skummets tryk mod det ydre øre gør, at puderne måske ikke forsegler rigtigt rundt om ørerne, så noget dybbas mistes.

Mine bedømmelser af konstruktionen:

Den fysiske fremtoning som helhed er helt klart over det jeg vil forvente af en hovedtelefon til under kr. 1000,-
Et lille OBS er, at Hoved-grej No. 1 mere ser ud til at være en B6 variant, end en MSUR N550. Uanset så er de to meget ens. Vi har her beryllium-drivere, ægte trækopper (efter at have set efter med lup tvivlte jeg først på, at det faktisk var rigtigt træ og trodede, at måske var dekoreret MDF, men efter at have åbnet og set indersiden, er tvivlen gjort til skamme), metalbøjle og ditto hængsler med pæn finish. I tillæg et pænt aftageligt kabel med (tilsyneladende) guldbelagte stik og en transportæske, der virker solid og dog ikke for tung. Alt dette til under en "tusse". Det må virkelig være value for money efter min mening.

Hele konstruktionen er imidlertid ganske "sprød". Med det mener jeg, at alt jeg banker på eller rører ved, giver overraskende meget lyd og vibration fra sig. Dette gælder både selve kopperne, der lyder meget hule og dermed resonante, metalbøjlen og hængslerne, der klikker og livligt giver lyden videre til kopperne - samt kablet, der transporterer vibrationer ("mekanisk lyd"?) videre via stikket til kopperne. Hvis noget skulle forbedres på denne hovedtelefon, ville det derfor være oplagt at dæmpe kopperne kraftigt, så de ikke spiller som en guitarkasse. Konstruktionsmæssigt er dette min største anke ved denne hovedtelefon. Min umiddelbare tanke er, at det må kunne svare sig at klistre noget vibrationsdæmpende materiale strategiske steder inde i kopperne. Det skal ihvertfald prøves.

At kablet er 2 meter er ikke min kop te. Jeg ville helt klart have foretrukket et 1,2 meter kabel til transportabel brug. Til hjemmebrug er 2 meter OK, men lidt i den korte ende. Som et kompromis mellem de to brugsområder fungerer det fint...

Her er så et par billeder jeg har taget af mit eksemplar (med demonterede puder og kabel):
Billede

Billede

Næste omgang er lytteindtryk. De kommer fortløbende...
Senest rettet af LarsHP 6. sep 2016, 13:37, rettet i alt 10 gange.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 1. sep 2016, 20:46

Umiddelbare lytteindtryk:

Diskanten har helt klart mere niveau end ønskeligt. Diskanten lyder ikke tør eller ubehagelig - der er bare for meget af den. Det virker som om det ekstra niveau heldigvis ligger højere oppe i frekvens, end grafen ovenfor tilsiger. Vokaler kan gå fri af problemet i en del tilfælde, for så pludselig at vise det alligevel, når der kommer markerede S eller T lyde. Det skulle betyde, at toppen ligger omkring 6-10KHz. Samtidig mener jeg at høre, at den øverste diskant er rullet af allerede efter de 10kHz. Med andre ord er det ikke bare frit frem at dæmpe diskanten ukritisk, da den øverste diskant da helt vil bortfalde.

Mellemtonen er som nævnt noget tilbagetrukket, men lyder ganske klar, selvom den bliver sløret lidt af et forhøjet niveau i den øverste bas. Jeg har derfor heller ikke så meget at sige om det nu i første omgang. Mere lytning kræves.

Bassen er lidt vanskelig at blive klog på. Der er rigeligt af den, uden at den er alt for dominerende. Nogle spor giver markant basniveau, mens andre virker mere neutrale. Jeg har p.t. den opfattelse, at bassen ruller tydeligt af i dybbassen, men da basniveauet generelt er forhøjet, så mærkes afrulningen først, når der er tale om under måske 30Hz, mens når tonerne ligger i midtbassen, så er der helt klart mere end neutralt niveau. Mht. kvaliteten af bassen er jeg også lidt undrende. På den ene side gengives eksempelvis en vibrerende basstreng med god definition, men når det kommer til trommeslag og andre bastransienter, så virker bassen ikke så fast og kontant, som jeg ville have forventet ud fra førnævnte veldefinerede basstreng.

That's all for now!
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 3. sep 2016, 11:29

Ovennævnte umiddelbare lytteindtryk er tydeligvis før tilspilling / "burn in". De var baseret på de første få timers lytning - lige fra æsken (og med kunstlæderpuderne, der sidder på fra producentens side).

Min oplevelse med Hoved-grej No. 1 er, at lyden helt klart ændrer sig til det bedre efter adskillige timers musikalsk motion. Jeg har til sammenligning haft AKG K701, som efter et genstridigt rygte at dømme skulle få mere bas mv. efter tilspilling i 70-100 timer. Det var ikke min oplevelse - og heller ikke målbart hos InnerFidelity. Denne hovedtelefon ændrer sig derimod - efter min subjektive opfattelse. Nu, når jeg har hørt hovedtelefonen spille yderligere nogle timer, er et par væsentlige ankepunkter væk.

For det første er det som om driverne har "rømmet på sig", for at bruge en analogi fra den menneskelige stemme: Man vågner op med en grødet stemme og efter at have rømmet på stemmebåndet og drukket et glas vand, er stemmen meget klarere. Mere konkret lyder det som om, at sløret, jeg tilskrev forhøjet niveau af øvre bas, er væk. En anden væsentlig virkning af dette er, at der nu er mere sammenhæng i lyden - særligt mellem bas og mellemtone. Lyden er faldet meget mere på plads.

Den anden ting er, at jeg ikke længere oplever dybbassen som afrullet, tvært imod. Jeg er lidt usikker på, hvad præcis det skyldes - sandsynligvis er det flere ting. For det første er motion af en drivers ophæng kendt for at give dybere og mere bas. For det andet virker det som om puderne nu slutter tættere til rundt om ørerne, hvilket også giver mere bas (især dybbas). Den tredje faktor vedrører selve testningen: Jeg har nok lyttet til (sinus) test-tonerne ved et lavere niveau, end jeg plejer, hvorved jeg i så fald er blevet snydt til at tro, at der er en afrulning i den aller dybeste bas (jævnfør "equal loudness contour"-kurven).

Mht. den lidt underlige kvalitet i bassen er jeg stadig ikke helt sikker på, hvad det er, jeg hører, men jeg begynder at få det indtryk, at det kan dreje sig om en ujævn frekvenskurve, sådan som grafen ovenfor viser det. Her er vi inde i fortolkningen af, hvad man hører, men jeg vil prøve at forklare: Når jeg hører akustisk bas - typisk kontrabas og pauker i hhv. jazz og klassisk orkestermusik - så lyder det ikke, som om der er for meget bas. Akustisk musik indeholder ikke ret meget dybbas. Når jeg derimod hører produceret musik med meget dybbas (dvs. med synthesizere og/eller manipuleret med lyden af akustiske instrumenter), er der flere spor, hvor bassen ligger klart over det, jeg opfatter som neutralt. Disse iagttagelser kan pege på, at der kan være en pukkel i dybbassen. Samtidig ser jeg at frekvenskurven viser et markant dyk ved 200Hz, som ifølge en ekspert skal være det frekvensområde, hvor trykket i brystet kommer fra, når man spiller med højttalere ved høje niveauer. Ser man disse faktorer i sammenhæng, kan der være en forklaring på det lidt underlige, jeg oplever med bassen: at der på den ene side er en veldefineret bas, men at anslag fra trommer ikke opleves så hårdtslående, slet og ret fordi frekvensområdet, hvor anslaget ligger, reproduceres ganske meget lavere i forhold til midt- og dybbassen. Ifølge grafen er der omkring 12dB forskel, så det er ganske meget.

Mellemtonen er efter mere tilspilning kommet meget mere til sin ret. Den er ikke overdøvet af bassen i samme grad, og nu lyder den ganske klart og uforvrænget. Den spiller fortsat andenviolin i forhold til især bassen og midt-diskanten, men på ren vokalmusik lyder det godt, og det er kun i nogle tilfælde, at S og T lyde bliver overdrevent gengivet. Alt i alt er mellemtonen god, men er ikke det, jeg lægger så meget mærke til, når jeg hører på Hoved-grej No.1.

Med hensyn til diskanten mener jeg grundlæggende det samme, som før tilspilning, men fornyet sinustone-lytning siger mig, at toppen(e) ligger ved 6kHz og i mindre grad også 8kHz, hvorefter kurven dykker lidt, men ikke så meget som først antaget (igen jævnfør "equal loudness contour"-kurven). Dermed vil det ikke være nær så vanskeligt at dæmpe diskanten, som først antaget.

Alt i alt er jeg meget mere tilfreds med lyden nu, end efter de første timers lytning. Før havde jeg en sådan lidt ... hmmm ... halvutilfreds oplevelse, mens jeg nu er dér, hvor jeg føler, at det er en helt OK lytteoplevelse - uden at vi dog er ovre i noget high end. Det, der generer mest, er støj fra kabelet, når jeg rører lidt på mig under lytningen, så det siger jo indirekte, at lyden ikke er så tosset endda.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 3. sep 2016, 18:04

Jeg har igen-igen rettet på teksten i første post. Først og fremmest præcisering mht. skum-ringens angivelige funktion og spørgsmålstegn ved hvad trækopperne er lavet af.

@ Claus-DK:
Jeg tror, jeg venter til jeg får filtpuderne tilsendt ... med mindre HiFiMans filtpuder kan bruges?
Hvordan piller man puderne af? Er de klistret på, så man må flå dem af?
Tak for komplimentet for billederne. Det tager jeg til mig med et stort grin - for det er ikke mig, der har taget dem. De er snuppet fra Aliexpress-annoncen for B6... ;-)

@ Kvik:
Tak for tilbudet. Jeg venter hellere på, at Claus-DK sender mig mit sæt Brainwavz filtpuder i posten.

@ Mingo:
Mange tak.
Jeg har dårligt nok været forbi Struer, så jeg er ikke den LarsHP, som du kendte.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 4. sep 2016, 08:46

Sent i går aftes fjernede jeg puderne, der som nævnt har indbygget "bass lens" i form af en ring af skum, satte nogle velourpuder fra HiFiMan på - og voila! - så var den underlige bas væk. Faktisk var ikke bare dybbas-pukkelen væk - så at sige AL bas var væk ... og nedre mellemtone også. Leonard Cohen lød som en kastreret falset-sopran. Diskant for alle pengene og ikke meget andet.

Sakse-sakse, klippe-klippe. Efter at have lagt to lag med 1mm filt og endnu et stykke filt med stort hul i (en "bass lens", jeg havde fra før af) mellem øret og driveren, så kunne jeg høre bas også - selvom dybbassen fortsat ikke helt er med endnu, og der fortsat er for meget diskant(!). Med andre ord kræves der endnu et lag filt, for at få trukket frekvenskurven ned i nogenlunde vater. Uanset så er der nu bas at høre, men den underlige kvalitet er der heldigvis ikke længere, fordi dybbas-pukkelen er HELT borte. Hurra! Samtidig er der kommet smæk for skillingen i bassen. Med andre ord er den tykke ring af skum det, der forårsager pukkelen i dybbassen og den deraf mærkelige bas. Væk med den. Hvem i himlens navn er den klovn, der har fundet på den?

Efter at have fået på det rene, hvad driveren kan (ganske vist med nogle lag filt), så er jeg ganske optimistisk med hensyn til at få modificeret denne hovedtelefon til at blive forbløffende god for pengene, hvis ikke vanvittig god for pengene.

Now we are talking!
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 5. sep 2016, 11:48

Ny edit af første post: Min tvivl om kopperne er af ægte træ, er gjort kraftigt til skamme. Når jeg åbner, er det med al ønskelig tydelighed klart, at dette er rigtigt træ. Det er også blevet klart, at ikke bare kopperne er "sprøde" - også baffelen (hvorpå driveren er monteret) er meget sprød og dermed villig til at gå i resonans.

Her vil jeg prøve at klistre noget selvklæbende hæftemasse på (Pritt, Blu-tack etc.). Siden det aldrig hærder og samtidig er blødt, anser jeg det som et godt materiale til formålet. Endvidere har jeg en ca. 4mm skum-skive og nogle fibre (taget ud af min HE-6), som jeg vil montere ind i koppen - også for at dæmpe, men her tænker jeg på lyd fra driveren hhv. udefra.

Og så læste jeg liiiige denne her kommentar igen, og som virker meget genkendeligt nu:

I have N550. I was planning on writing a a full review on those but I've been too busy lately. Long story short: amazing headphones considering I got those for $80. Bassy/ V-shape soundsignature. Eq is recommended. Very nice detailed highs. Cymbals, bells and such sound realistic. Despite all the bass N550 are very detailed.
Build quality is the best I've seen in headphones of this price. It is pretty great for headphones at any price. Cups are real wood, finish on the cups is great and metal hinges and headband look great. Pads are about the same thickness or maybe a bit thicker than HM5 pads. Unfortunately they don't appear to be memory foam. Very comfortable though. Detachable cables. Short and long version. To my ears the longer cable smears the detail a bit so I prefer the shorter one. It is kind of weird that they have the shorter cable included. These are very large headphones...I doubt anyone would want to use these as portable option.
Drivers are beryllium. Supposedly very thin...2 microns. Something usually seen on electrostatic headphones or some high end planar models.
I've been planning on several mods. Whole structure of the headphones is so loud that it has to affect the sound on some level. When you tap the ear cup you can hear the metal headband ringing. Some damping inside the cups and maybe a piece of tape...or strap of leather around the headband should do the trick. Cables could propably use upgrade too. The shorter cable is the better one imo, but it is very thin. It is like a cable for iems. There could be room for improvement I guess.
Most important thing would be a pad upgrade. So far I have tried only HM5 velour pads. Those pads tame the bass and enhance detail. Unfortunately sound became clinical and sterile. There is no body in the mids anymore. It helps to push the cups towards my ears for optimal sound. When I do that the sound is very clean and balanced...it even made my T5p sound grainy in comparison. I'm thinking that HM5 or hifiman hybrid pads might be a good match.
These headphones have so much potential that I don't mind if I have to spend as much on mods as I did on the headphones. Even without mods I highly recommend these for people who know how to use eq or are looking for bassy headphones.
I also noticed that these are listed on VE's site. I don't know who made these... There is a company called Shenzhen JIANLONG WSUR Trade Co., Ltd. which claims to be the manufacturer. There are so many different rebrands of these headphones available that it is allmost impossible to tell who is the oem... There are also headphones that have the same cups and headband assembly but don't have the beryllium drivers.
EDIT: It is true that it is hard to find credible reviews off these headphones. But I've seen some opinions and talked with few people who are familiar with Msur and know more about headphones than some average amazon reviewer. One user preferred these over Beyerdynamic DT880, other one liked these better than Yamaha MT220 and one person who owns a lot of high end flagship headphones considers N650 to be a good value headphone.

http://www.head-fi.org/t/797683/msur-n6 ... t_12328379

Og i en post lidt senere skriver samme bruger:
I actually put my T5p on sale. T5p's still have better mids but n550's have more refined highs, better bass, equal soundstage and detail retrival... Add matching build quality.. for 10% of the price it is a no brainer really :)
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 6. sep 2016, 13:25

2. MODIFICERING og lytteindtryk:

Jeg har nu klistret godt med Pritt (selvklæbende hæftemasse) på baffelen plus lidt inde i koppen, hvor jeg også har lagt skummet og fibrene fra min HE-6. Desuden har jeg to lag 1mm filt med hul i centrum på ca. 2 cm diameter. De to lag filt er faktisk meget som den "bass lens", der er i de medfølgende puder, men er meget tyndere og dermed mere gennemtrængelig for mellemtone og øvre bas.

Her nærmer vi os en ganske god balance. Det lyder fortsat mørkere end neutralt, men det er ikke helt galt. Bassen har masser af vægt og er generelt af god kvalitet, men trommeslagenes "punch", "slam" etc. - dvs. impulser og transienter i basområdet - er fortsat ikke så fremtrædende, som jeg gerne ville have det. Det bliver nådesløst afsløret med HE-6 som sammenligningsgrundlag. Med andre ord har jeg nok fået for meget dybbas i forhold til resten af frekvenserne, selvom det er muligt, at vi her er inde i en begrænsning, der ligger i driverens egenskaber. Mellemtonen er meget mere med nu, og diskanten opleves ikke som så ujævn. Sibilans er ikke noget problem. Dette virker lovende!

Her kommer jeg nok til at øge hullets størrelse på det ene lag filt og måske blokkere de tre huller i baffelen. (Se billederne i første post: De tre ovale hvide "klistermærker" rundt om driveren dækker aflange huller i baffelen og har hul i sig.)
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 6. sep 2016, 22:24

Hensigten med en LUKKET hovedtelefon går da tabt. Jeg vil hellere gå modsat vej: lukke ventilerne, så det bliver en slags trykkammer. Det vil både isolere bedre og tæmme dybbassen. Det vil være en win-win situation i dette tilfælde.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. sep 2016, 02:30

Nu har jeg testet lukning af hullerne i koppen. Bassen forsvandt nærmest, så det dur ikke. Når jeg fylder hullerne i baffelen med hæftemasse, så reduceres bassen ikke noget særligt, og jeg bilder mig ind, at der kommer mere smæk i bassen. Fortsat ikke så meget som på min HE-6, men nu er det kun bestemte spor, jeg synes der mangler noget smæk, mens på andre er der nok. Der er fortsat godt med midt- og dybbas uden jeg synes det bliver for meget.

Foruden nævnte lukning af huller i baffelen har jeg udvidet hullet i det ene (af to) lag filt, så der er kommet mere øvre mellemtone og diskant. Dermed lyder mellemtonen mere åbent og det slør, jeg synes der var over især kvindestemmer, er borte. Der kommer nogle gange med herrestemmers S-lyde en hvislelyd, som jeg tilskriver plastikgitteret foran driveren, men det er kun af og til / på enkelte spor.

Jeg synes ærlig talt, at det lyder knald godt nu og bedre end jeg havde forventet.

Alle mine kommentarer efter modificering er ikke med Brainwavz HM5 puderne, men nogle (få år) gamle HiFiMan puder, der forøvrig er en anelse for store.

EDIT: Nu med billeder:

Billede

Billede

Billede

Billede

Link til mine kommentarer på Head-Fi:
http://www.head-fi.org/t/797683/msur-n6 ... t_12848103
Senest rettet af LarsHP 8. sep 2016, 11:29, rettet i alt 1 gang.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. sep 2016, 18:25

Det ville været genialt med nogle MÅLINGER af den i modificeret tilstand. Jeg har ganske vist en dB måler, men har ikke mulighed for at måle andet en kvantiteten. THD, firkantkurver, "vandfald" osv. ville være lækkert at få målt - også for at kunne aflive eventuelle "hype" beskyldninger.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 9. sep 2016, 22:17

Jeg fik lyttet til noget klassisk musik, og det fortalte mig, at tonaliteten med ovennævnte modificeringer fortsat hælder lidt mod det mørke. Det lyder som om, at mellemtone og diskant har en god indbyrdes balance, men at fra overgangen mellemtone - bas og nedefter, er der for meget i forhold til resten af frekvensområdet. Det er i et vist omfang et spørgsmål om smag og hvad man lytter til, men altså til klassisk musik mener jeg at dette er "close, but no cigar".
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 6. okt 2016, 12:33

Nu har jeg (endelig!) modtaget mine Brainwavz HM5 pleather puder. De er lækre at se på og have på, men de er (indsæt valgfrit bandeord) svære at få moset på kopperne af Hoved-grej No. 1 / MSUR N550. Puderne er ovale, ikke cirkulære, og i tillæg er "læben", der skal holde puden fast til koppen, ganske bred. Dermed er hullet tilsvarende mindre. Jeg turde første aften ikke sætte dem på helt, af frygt for at de ville revne, men i går aftes svedte jeg (aldeles bogstaveligt) en halv time med de to puder og fik dem til slut monteret (med passende brug af frustrationslyde og bandeord). Det ser ikke kønt ud, men de sidder der. Jeg vil nok klippe noget af læberne af, før jeg monterer dem næste gang.

Lydmæssigt giver HM5 puderne, der som bekendt er med memory-skum, DRAMATISK meget mere dybbas end de gamle HiFiMan "pleather" puder. Jeg vil mene, at en bas-fanatiker vil være tilfreds, hvis ikke han ville synes det bliver for meget af det gode... ihvertfald mht. forholdet mellem dybbas og midt/øvre bas. For mig er det næsten uudholdeligt meget dybbas. Jeg får efter nogen tid en følelse af overbelastning af ørerne fra dybbassen! Så der er voldsomt meget dybbas...

Kort sagt har HM5 puderne et potentiale til at få mere dybbas ud af en given hovedtelefon, men i dette tilfælde er jeg ikke sikker på, om det er en fordel eller en ulempe. Uanset er tonaliteten forandret kraftigt - og det er muligt at det i sidste ende vil være en bedre løsning end med de gamle HFM pleather, men det kræver en kraftig re-tuning af modifiseringerne, jeg har lavet. Min umiddelbare tanke er, at HM5 i velour kunne være et bedre match, da jeg nu både har ALT for meget dybbas og desuden lidt for meget øverste diskant.

Der er imidlertid en ting, der er helt sikkert: Jeg skal have HM5 puderne over på min HE-6 og høre, hvad der sker med den! Lidt ekstra dybbas ville være supert!
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 7. okt 2016, 00:57

Jeg er helt med på, at nogle af mine modifikationer er foretaget med udgangspunkt i de gamle HiFiMan pleather puder, og at de derfor ikke passer sammen med HM5 puderne. Det er primært filten foran driveren, der skal gøres noget ved, antager jeg. Sekundært kan det være at forseglingen af "portene" i baffelen skal væk.

Dæmpningen af koppen og baffelen plus skum og fibre regner jeg ikke med at fjerne for at få tunet frekvensgangen: de er kvalitative mods, ikke kvantitative, hvis man kan sige det sådan. Jeg har købt mere Pritt fordi jeg vil klistre mere ind i koppen. Tanken er mere dæmpning og dermed mere lydisolation. Når jeg gør det, kan det være at jeg smider skum og fibre ud.

@ Claus-DK: Hvilke modifikationer har du p.t. ?
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. okt 2016, 16:58

Jeg har nu bestilt disse velour puder:

Billede

Det er fortsat Brainwavz HM5 puder, men de er i velour og er vinklede. Jeg har ærlig talt ikke meget tro på, at jeg kan få pleather-varianten til at give Hoved-grej No. 1 en nogenlunde korrekt frekvensgang med tanke på, hvor voldsomt niveau dybbassen har fået efter jeg satte HM5 pleather'ne på. Jeg synes, det er lækkert med lidt ekstra dybbas i forhold til neutralt, men jeg er tydeligvis ikke noget "bashovede", som man kalder det på engelsk, for det her blev ALT for meget for mig. Jeg foretrækker faktisk klart de (ellers elendige) gamle HiFiMan pleather puder med denne h-tlf.

Hvis velour-varianten heller ikke fungerer med No. 1, sættes den antagelig på HE-6. Jeg har prøvet HM5 pleather puden på HE-6, og den har cirka samme niveau bas som Audeze mikrofiber ("vegan") puden, men giver naturlig nok lidt mere (øverste) diskant. Det fungerer helt fint alligevel, men jeg vil gerne teste velour-modellen ud, før jeg evt. køber en vinklet HM5 pleather pude til min HE-6.

Er der nogle, der kan forklare mig, hvad vitsen er med hullerne i de hybride HM5 puder? Indvendigt er de med perforeret pleather - ligesom en af HiFiMans Focuspad (afbilledet nedenfor) har det:

Billede
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. okt 2016, 18:36

Mit højttaler-setup inkluderer en subwoofer, og jeg har investeret i en troværdig dB-måler, således at jeg har kalibreret frekvensgangen fra dybbassen og op til mellemtonen. Med den som reference kan jeg konstatere, hvad der er neutralt hhv. boostet dybbas. Jeg har med vilje givet sub'en flere dB mere end neutralt, fordi det lyder lækkert, så min lydpræference er absolut ikke til det anæmiske. Det er også derfor, jeg ikke kan lide HD800 (og for den sags skyld HD800S). Jeg havde et par år LCD-2 v2, og synes den har en sublim basgengivelse. Den måler lineært ned til omkring 5Hz ifølge Tyll Hertsens og laver forøvrig en perfekt firkantkurve i dybbassen. HE-6 måler lineært ned til under 30Hz med de originale puder på, og med Audeze mikrofiber puderne (som jeg bruger) øges dybbassen betydeligt.

Når jeg tager Hoved-grej No.1 med de gamle HiFiMan pleather puder på (og filt med hul i foran driveren som beskrevet tidligere i tråden), så har den omtrent samme niveau (måske lidt mindre?) i øvre/midt-bas, mens den har lidt mere dybbas, måske +3dB. Med HM5 pleather puder på, så vil jeg tro, at vi snakker om +10dB ved 20-25Hz eller noget i den stil - måske mere! Det er ihvertfald alt andet end lineært. Nu har jeg ikke dækket driveren med filt eller skum, sådan som du har, så frekvensgangen du hører, og den jeg hører, er selvfølgelig forskellig.

Uanset, så tvivler jeg som sagt på, at jeg med HM5 pleather får en nogenlunde balanceret frekvensgang. Derfor indkøb af velour-puderne. Når de kommer i hus, vil jeg bedømme om de skal sidde på No.1 eller HE-6.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. okt 2016, 19:40

Jeg har målt på mit højttaler-setup i min stue, ja, men ikke hovedtelefonerne. Det har andre gjort - Inner Fidelity osv.

Mine CIEMs, Unique Melody Miracle, måler (og lyder) forresten også kraftigere i dybbassen end i midt- og øvre bas, og det synes jeg også er lækkert. Kort sagt, så omgiver jeg mig med hovedtelefoner, in-ears og højttaler-setups, der giver lidt mere i dybbassen end neutralt - eller for HE-6s vedkommende neutralt (antager jeg). Det er på dette grundlag, at jeg (med ørerne) sammenligner Hoved-grej No. 1 med HM5 pleather puder og ud fra det konstaterer, at dybbassen (defineret som omkring 30Hz og under) til at være markant, hvis ikke dramatisk, meget kraftigere end neutralt. Altså en høj pukkel i frekvensgangen nede i dybbasen.

Hvad angår midtbassen og højere oppe, så er historien en helt anden. Det betyder, at når man hører musik uden - eller med svagt niveau - dybbas, så lyder det helt fint. Når man så sætter et nummer på, hvor der er masser av dybbas på, så bliver "masser af dybbas" pludselig til overvældende og alt for meget dybbas. Dette er min erfaring med min No. 1 og filt-mod.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 8. okt 2016, 19:55

Peter Jensen skrev:Må jeg skyde et nysgerihedsspørgsmål ind? Føler i at der er mere (dyb)bas efter i skiftede fra stock puderne til HM5 - uden at have udført andre modifikationer? Jeg syntes nemlig at rigtigt meget bas forsvandt, men jeg mistænker også at den ikke sidder helt tæt nok på hovedet, så skal have prøvet at justere den lidt til.

Derudover er jeg vild med HM5 puderne udfra ren komfort, jeg syntes de er super behagelige at have på. Kunne godt finde på at købe nogle vinklede på et tidspunkt så glæder mig til at læse mere om oplevelserne med dem :).

"Stock" puderne har jo en tyk såkaldt "bass lens" indbygget - dvs. den tykke ring, der sidder inde i selve puden. Den dækker den ydre del af driveren (eller rettere de yderste huller ind til driveren) og lader kun dybbas passere, mens alt andet dræbes. I centrum er der jo kun et tyndt lag stof, så mellemtone og diskant kommer kun igennem det lille hul i midten. Hvis du så fjerner den tykke ring, der dækker den ydre del af driveren, så er det klart at du nu får meget mere af mellemtonen og diskanten med. Dermed vil HM5-puderne, der ellers forsegler fantastisk godt og dermed giver godt med dybbas, give relativt mindre bas / dybbas end "stock" puderne.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 31. okt 2016, 11:48

En anelse off topic, men vedrørende HM5 pleather puderne, der fulgte med Hoved-grej No.1: Det er en fabelagtig god pude, når det kommer til bas - både hvad angår kvantitet og kvalitet.

Jeg har haft den siddende på min HE-6 en stund nu, og det er til at få tårer i øjnene af. Jeg har hidtil haft de svindyre Audeze Microsuede ("vegan") puder på, og som i flere år har været betragtet som de bedste puder til HE-6. Dybbassen var det eneste punkt, hvor jeg havde noget at klage lidt over pga. en lidt blød dybbas, men nu - med HM5 pleather puderne - så sparker bassen røv som en gal hest. I tillæg til punch og dynamik er der nu knasende tør og kontant bas-definition og en følelse af stort rum, hvori bassen vibrerer, når lydsporet ellers indeholder den slags information. Kranierystende bas, når der skrues op! Jeg er slet og ret vildt begejstrer for de her puder. Kort sagt er HM5 pleather puderne mine reference-puder, hvad angår bas.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf LarsHP » 13. mar 2018, 21:39

Efter at have købt vinklede HM5 kunstlæder puder har jeg haft de medfølgende HM5 puder liggende en stund. For et par dage siden satte jeg dem (igen) over på min Hovedgrej No. 1 / MSUR N550 OEM hovedtelefon.

Da jeg vidste, at HM5 puden giver en del mere (dyb)bas, end dem der sad på, så valgte jeg at lukke de tre små huller i koppen, da det reducerer bas :idea: , huskede jeg fra sidst.
Resultat: Bassen var (næsten) væk og en tynd lyd generelt! rulle4

Så åbnede jeg samtlige huller igen - og så: BRRRUUUM! Pludselig fik jeg et voldsomt basniveau og så meget ekstra nedre mellemtone, at lydbilledet blev sløret. Dramatisk forskel altså.

Derefter lukkede jeg ET af de tre huller, og så var tonaliteten pludselig meget mere på plads i bas og mellemtone. Der er tilstrækkeligt med bas til at et bashovede skal blive glad, men ikke så meget at det går for meget ud over mellemtonen. 9musik

Konklusion: Hullerne i koppen bestemmer ekstremt meget for den overordnede tonale balance. For mørk lyd? Luk et hul. Alt for mørk lyd? Luk to eller tre huller. Og omvendt hvis lyden er for lys. 7musik

En ting jeg ikke fik fikset med mine oprindelige modificeringer var mekanisk støj fra kablerne og bøjlen. Ved at lægge en tynd pølse med selvklæbende pasta (Pritt Multi Tack, Blu-Tack etc.) mellem kanten af baffelen og koppen får man dæmpet klik-klak lydene ganske meget. Trækoppen og plastikpladen (baffelen) er nu næsten limet sammen med klæbepastaen, og den absorberer tydeligvis meget af den mekaniske støj.

Det er en meget god bøf med de rigtige mods! theking
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indlægaf Krellef » 14. nov 2018, 21:11

Ønsker man at diskutere indholdet i denne tråd, skal der oprettes en ny tråd i det dertil indrettede underforum
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron