4 pløkker i hovedet.



4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Claus-DK » 17. jul 2018, 18:36

Jeg er i gang med en større tandbehandling og har i dag fået banket fire forankrings pløkker banket op i min overkæbe..
Hold nu op hvor kan en mund gøre ondt..Den første ½e time efter jeg vågnede af narkosen, lå jeg bare og sagde av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av Da jeg havde sagt sådan i den halve time lagde jeg mig på venstre side og sagde av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av av og av..

3 timer senere, eller som jeg foretrækker at kalde det lige NU, er det ikke så slemt, det gør kun lidt ondt, jeg tror også jeg er ved at være færdig med at blæse blod ud af næsen, det er ved at ligne rødt snot og er ikke tykt blod mere, det er fanme klamt skulle jeg lige hilse og sige..

Det hele skulle efter næsten 28 år med hvad man kan kalde "ekstrem tandlæge angst" vil jeg omring juletid, have et fuldt og forhåbentligt også flot tandsæt igen..

Jeg er i gang med den 3. tandlæge og han virker som om han ikke løber skrigende bort efter et par behandlinger..
Jeg kan få anfald af meget svær panikangst hos tandlægen og vi taler ikke om at jeg hyperventilere og får hjertebanken, det her er the full monty, hvor jeg efter 2-5 minutter ligger i fosterstilling, hulkende og badet i angstsved, det er så slemt at være tilskuer til at jeg har haft 2. tandlæger der nægtede at behandle mere på mig, det er ikke så fedt, specielt når det sker ret efter man har fået flået 6 tænder ud og tygger som en uden tænder..

Nu håber jeg så at jeg kan klare de sidste ting hos min nye tandlæge, jeg krydser fingrene..

Og nej jeg ved ikke hvad der sker, jeg kan få flået 3 tænder ud og gå smilende hjem og næste gang ligger jeg og hulker efter at spejlet rammer min gane, det er noget underligt og meget svært noget at kæmpe med, det er ikke smerte jeg frygter, jeg kan tolerere masser af smerter, smerter er barnemad, der går jeg bare ind i mig selv, så er det nærmest væk..
Men når panikekspressen tordner gennem porten, bliver man tromlet flad, der er ikke tid til at få et indre forsvar op eller komme i min trance, det er noget jeg har arbejdet meget med de sidste par år, altså indre ro og fred i sindet, at det kan fjerne smerter fandt jeg ud af ved et tilfælde..ret fikst iøvrigt, jeg kan bestemt anbefale alle at meditere og stoppe med tanker i en periode hver dag..

Det er også derfor jeg har været så meget væk den sidste tid, jeg har haft behov for at få mange personlig ting arbejdet igennem og har ikke haft overskuddet til også at være så meget på og synlig som jeg gerne ville have været...

Jeg håber at når hele det her tand noget er overstået, at jeg vil få mere tid og overskud til mit elskede forum, for jeg savner jer og savner at være mere sammen med jer, tingene har bare været ret svære det sidste år og jeg har været tvunget til at gå en smule i hi og samle kræfter og energi og bruge dem på andre områder end hovedtelefoner..

Lige nu er min største fornemmelse lettelse, 80 % er overstået, meget af det sidste er ventetid, implantaterne skal vokse sammen med knoglerne før der sættes tænder på dem, der er kun 4-8 behandlinger tilbage og jeg er i mål og jeg kan love alt og alle, at jeg vil trodse alle forhindringer og overvinde enhver frygt for at fortsætte hos en tandlæg med jævne mellemrum..

Puhha lidt længere og lidt mere personligt indlæg end planlagt, jeg er bare så glad for at være kommet så langt, at jeg måtte dele en flig af den verden, man normalt ikke lige flasher hver dag..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Peter Jensen » 17. jul 2018, 20:25

Undskyld mig meget, men super spændende post :)

Jeg arbejder jo selv i dental branchen som leverandør af teknologi til tandlæger, så jeg har set flere billeder og 3D skans af blodige gummer end de fleste af jer har spist ærter. Dog er jeg stadig selv en anelse tandlægeskræk, så jeg kan sagtens mærke smerten.

Lyder som om der bliver lagt an til 4 implantager, nogle broer eller endda full dentures, men lad os ikke hænge os i detaljen.... Det lyder super godt at du har fået en bedre tandlæge. Hvad gør ham egentligt bedre? Jeg har en drøm om at bedre kommunikation med patienten hvor man sammen ligger på den interorale situation i fotorealistisk 3D kan gøre en forskel, men det er jo bare mig :) Ligemeget hvad ønsker jeg dig god bedring og ser frem til flere diskutioner omkring hoved-fi her på forum.

ps: hvis du er blevet skannet i 3D med en sĂĄkaldt TRIOS skanner kan jeg mĂĄske fĂĄ lov til at downloade din data og poste billeder her :-D .... NĂĄ ikke??? ok, sĂĄ.....
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Claus-DK » 17. jul 2018, 21:53

Det er ikke en normal form for tandlægeangst jeg lider af, jeg har intet problem eller betænkeligheder ved at gå til tandlæge og blive behandlet, mit fravær har mere været fordi mine tandlæge(r) ikke har turdet behandle mig efter et anfald, så med tiden udvikler angst sig til angst for angst, det er noget vanskeligt noget at sætte ord på..

Hvis det ubehag man føler i kroppen når, man står og kigger ned fra en 10 meter vippe forudsat man ikke lider af højdeskræk, hvis man sætter den til 3, altså den fysiske reaktion, pulsen stiger, håndfladerne bliver lidt kolde, og de første gange er der lidt uro i maven..Den der "det der tør jeg squtte" fornemmelse hvor man normalt løber..
Tag den og sĂĄ sku den op til omkring de 300 stykker..
Det er ligesom forskellen på at brænde sig på en tændstik og stikke hånden i et buldrende bål..

Det jeg får er jo anfald af panikangst og det i en helt absurd voldsom grad, jeg har engang krøllet et af de der rustfrie stål skåle sammen med hænderne i et anfald, altså i ren muskelkrampe, jeg sover 6-8 timer efter en tur..
Det er ikke noget rart at lide af, men sĂĄdan er det..

Når du som behandler kan mærke på din patient at han bliver urolig... Nej det første du skal gøre er "hvis du begynder at blive nervøs eller utryg, så prøv at koncentrer dig om dit åndedræt"
Det vil både hjælpe fyren og være et signal til dig om at der er ved at ske noget...
Hvad du absolut ikke må begynde på (ved mig) er at forklare mig at det er ikke farligt, det er snart overstået, det gør ikke ondt og alle de der ting, alle behandlere siger, det er som at smide jet-benzin på en havegrill, det eksplodere..
Det der sker for mig er først og fremmest, at tandlæge river mig væk, fra min "sikre koncentrerede vejrtrækning" DET MÅ MAN IKKE jeg er på vej et trygt sted hen, jeg ved hvor jeg skal hen, forstyr mig ikke..

Går det så videre, jeg kan i de fleste situationer "lukke ned" og kravle ind i mig selv og få ro på tingene og det vil også ske for langt de fleste hvis de bare sætter sig ned og tænker "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnd----uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuudddd" mens de bare trækker vejret og intet andet..

Men kommer der rigtigt gang i bålet, skal du prøve at få tankerne væk fra situationen, igen det nytter ikke at forklare alt muligt, angsten ved godt det er løgn, også selvom om fornuften hamrer på døren og prøver at komme til, døren er LÅST..
Det man/du kan gøre er at "skubbe" med det mener jeg, tvinge den panikramte hjerne til at bruge opmærksomheden på noget ufarligt, spørg for eksempel "hvor har du sidst holdt ferie ?? Hvad hedder din mor ??? hvad farve er din bil ?? naturligvis ikke som et maskingevær som her..
Sådan et spørgsmål får hjernen og opmærksomheden væk og det er det der er brug for og kan for mig bringe mig back on track med mit åndedræt, ja jeg lyder nærmest som en buddist, måske jeg skulle se på det....

Så når angsten banker på så smid din faglige side og viden langt langt væk og vær til stede som en tilfældig person i toget, man taler med, giver det mening ??

Det ville da være en ære hvis du kunne lave mine nye bisser, jeg ved jo i bruger cuttting edge teknologi på området, så kan du bruge mig til noget, er jeg gerne din forsøgs kanin (til hoved-fi pris, naturligvis)
Kan de fĂĄes med logo ??

Jeg har fået taget 3 stk 3D billeder, et til at begynde med marts, et inden mine søm og et umiddelbart efter, jeg kan sagtens få dem som filer
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Claus-DK » 18. jul 2018, 10:57

Det er egentligt lidt underligt, for jeg kan finde en masse guider til hvordan man som person kan arbejde med sin angst for diverse ting..

Det er lige så ofte omgivelserne der skal være beredte og oppe på dubberne for at holde det skidt nede, jeg ved ikke lige hvad de lærer på tandlægehøjskolen, men en ting ved jeg og det er at når der kommer en krise har dem jeg har været ved fantastiske til at smide benzin på bål, de prøver alle sammen på at tale til fornuften og logikken, men den findes ikke i en panikramt hjerne, der er simpelthen ikke nogen hjemme på de døre de banker på..

Det der er problemet med fornuften er er at den er rationel, det er angst og panik ikke.
Man kan se hjernen som et vejnet og de tanker man tænker mest vil være de store gader gennem byen, hver eneste tanke vi gør og har danner en vej og hver gang vi tænker tanken, eller kører på vejen, bliver den kraftigere..
Hvis du så kigger ned på din by fra en helikopter, vil man se et roligt og jævnt trafik/tankemønster, som mere eller mindre indretter sig efter forholdene, sådan er panikvejen ikke det er en stor 8 sporet motorvej lige gennem det hele, så den er let at komme på og svær at komme af..Det man skal gøre er at få omledt trafikken til en tryg, sikker og velkendt vej og det er det vognbaneskift, jeg mener man som behandler bør øve sig i og hjælpe med..
Når nu vores vejnet/tankebaner er som de er, forklarer det også hvorfor at det ikke virker at "lyve" for at gøre tingene mindre ubehagelige, det er ikke en vej vi har kørt ofte af, men det er en vej hvor man er punkteret hver gang man har brugt den, så hjernen VIL ikke den vej og slet ikke når den ræser af sted på en fin 8 sporet motorvej, der skal vi ledes hen på en rar vej med gode minder, for eksempel vores børn, forældre, hus bil etc.

Det er kendte og gode veje og finder man dem, er det relativt let at komme væk fra motorvejen..

Der er nogle ting der gør mig vred i livet og en af dem er når man lærer børn at frygte noget der ikke er værd at frygte, et eksempel er mødre og edderkopper, hvad sker der lige her ??? hvorfor skal stort set alle børn i vores land lærer at edderkopper er frygtelige, ulækre , farlige og skal for alt i verden aflives hurtigt..
Det er så forkert, er man bange for edderkopper, så gør for hulen en indsats for at dit afkom ikke skal leve med samme frygt, men de gør lige det modsatte, så de er sikre på at deres børn også forkrøbles af frygt som i værste fald kan udvikle sig til angst og kommer man derhen er det ikke godt..
Vi skal ikke lære vores børn at have de samme forbier og skræmmebilleder som i en eller anden grad har påvirket vores eget liv negativt, det er dumt med dumt på..

Vi har lige været på sommerferie og fanget krabber i tusindvis (no shit jeg er mesteren i at fiske krabber) og jeg fik lært flere børn at krabber altså ikke er farlige og ikke bider på alt der kommer i nærheden og der er så tydeligt et mønster, først ADDDDR og så de ser lidt sjove ud og når jeg så samler 30-40 krabber op i en stor håndfuld og viser dem at de napper ikke, de gør ingenting, hvis det ikke virker tager jeg en mindre krabbe og får den til at ligge på skjoldet, efter få sekunder på ryggen falder de i en form for trance og bliver helt rolige og sammenkrøllet, så propper jeg den i munden og lader den kravle ud af munden og lande i spanden (det er mit glansnummer) så vil de fleste små drenge og piger gerne prøve at holde krabber for det var lidt sejt det de lige så..
p.s de bider af og til når man tager en håndfuld ikke tit, men det kan ske og der må man bare lade som ingenting, hvilket også er ret svært når der er et bæst der bider i tungen...LOL

Alt der skræmmer os og gør os bange er en tilkørsel og det dumt at have edderkopper/krabber/heste etc. til at lyse op over det hele for de er ikke farlige i det hele taget vil det jo være sådan at jo flere veje der fører til lortevejen des oftere vil vi kommer på den ved et uheld..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Peter Jensen » 23. jul 2018, 09:18

Det lyder godt nok brutalt, men så er det nok ikke mere patient inkludering der skal til, men nærmere Yoga og Tai-Chi :)

Der er en stor chance for at dine 3D billeder ender i vores software, men glæd dig over at det ikke er mig der designer dine nye tænder. Sidst jeg prøvede var der hovedrysten og grin fra dentalteknikkerne :) jeg skal helst bare skrive koden.

Vi har desværre ikke nogle ledige prøvekanin pladser lige pt. Men skal sige til hvis noget dukker up :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Claus-DK » 23. jul 2018, 15:46

Nu tror jeg at jeg er et lidt specielt tilfælde, det er umuligt at vide hvordan andre føler frygt og hvor voldsom den er, men nogle gange kan jeg være lidt kynisk og tænke "er det det hele ?? du aner ikke hvad angst er"..
Jeg tror ikke min frygt er større eller kraftigere end andres, jeg reagere bare mere brutalt end de fleste..

Du har fuldstændigt ret, for mig og også andre jeg taler med, synes det er noget underligt noget at kiruger/tandlæger/læger mm er så grundige i deres beskrivelser af hvordan de arbejder og hvad de laver, det rager mig langsomt, jeg aner ikke en hat om de ting der tales om og jeg kan ikke gøre hverken fra eller til, da jeg jo ikke er fagmand og i stand til at operere mig selv, Mr Bean kan ..
Jeg og andre kan i bedste fald opnå en lidt højere puls og opskruet frygt, det er overkill, min kirug skal sige "nu lukker du om et øjeblik dine øjne og så fikser jeg dig indeni"..
Det er den info jeg har brug for..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Claus-DK » 4. okt 2018, 22:02

SĂĄ er jeg kommet mig vel og det heler som det skal, sĂĄ jeg er begyndt at fĂĄ ordnet de andre ting.
I dag stod den på rodbehandling/forsøg på at redde hvad reddes kan.
I dag fandt vi så ud af 2 ting, blandt andet at jeg ret sikkert har et "ekstra" sæt nerver i underkæben, eller noget i den stil, for han var nød til at pumpe bedøvelse nok i mig til at fjerne en stødtand på en eklefant, han måtte lamme mig 3 gange, før det var nok..
Det andet vi lærte var at den desværre ikke kunne reddes og måtte fjernes, øv..

Jeg havde gået med rumlen i maven de sidste par dage og var nervøs for at skulle starte igen med endnu en ny tandlæge, hele behandlingen gik meget fint og jeg havde styr på mit sind..

Da jeg så rejste mig op bagefter, kom hammeren, eller jeg blev lidt utilpas og måtte sætte mig ned og så kørte bussen, det var ikke nogen lang eller vild tur, men panikangst er ikke noget man lige vænner sig til, det tog cirka 10 minutter og jeg var klar igen, gennemblødt af sved og udmattet, men endnu en gang er jeg kommet ud på den anden side og jeg vil komme tilbage og få det hele lavet koste hvad det nu en gang koste vil..

Klinikpigerne var meget dygtige og hjalp mig meget og virkede ikke skræmte da det var overstået, lidt bekymrede, men det er der ikke noget at sige til.

Jeg er ret stolt af mig selv, det er så angst provokerende at skulle til tandlæge, når jeg har det som jeg har, men jeg har nu været til tandlæge 7 gange og 3 gange på kæbekirugisk klinik, det er 10 tandlæge besøg mere end jeg har haft siden det første panikanfald for 15 år siden og det er bare så svært og jeg er præcis lige så bange nu som jeg har været de sidste mange år, men jeg stiller op og kommer igennem, igen og igen.

Mine implantater ser fine ud og skal blotlægges 25/1, det er godt med en god tidshorisont, så frygten rigtig kan få tid til at snige sig frem, eller noget..
Nej det passer ikke det er rart at vide at inden 1 Marts vil jeg være færdig og kunne tygge som en mejetærsker..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Claus-DK » 4. okt 2018, 22:08

Min kone fortjener sin egen post her, min frelsende engel.
Hun tager fri og sidder trofast og venter og kommer og holder mig i hĂĄnden, nĂĄr det er rigtigt slemt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Mataugust » 5. okt 2018, 10:05

Claus-DK skrev:Min kone fortjener sin egen post her, min frelsende engel.
Hun tager fri og sidder trofast og venter og kommer og holder mig i hĂĄnden, nĂĄr det er rigtigt slemt..


Hun fortjener vel næsten sin egen tråd.........Eller underforum...........Eller forum
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Claus-DK » 5. okt 2018, 11:26

Hun fortjener så meget og må nøjes med mig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf telum » 5. okt 2018, 11:26

Claus-kone-fi.dk? det kunne godt fĂĄ en lidt misvisende klang...

Anyway hård omgang, godt at høre du er kommet et skridt videre!
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Claus-DK » 15. nov 2018, 20:22

Så fik jeg lige ordnet 5 tænder i dag, 1½ time i stolen, det var ikke det sjoveste, men det gik uden problemer og jeg er ret glad for at det nu, efter 8 måneders til og fra tandlægen, endelig er kommet dertil, hvor jeg har mere i munden når jeg går hjem end da jeg kom.
Det er tegn pĂĄ at jeg er kommet over puklen og det nu vil gĂĄ fremad resten af tiden, det er lidt mere motiverende.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Claus-DK » 25. jan 2019, 10:42

I går fik jeg nogle "møtrikker" sat på mine implantater, her til morgen har jeg fået aftryk, til en aftryksske til det færdige projekt, det endelige aftryk er den 6/2..
Efter næsten 9 måneder med 1 kindtand i hver side af overkæben, er det så vildt at tænke på at om en måneds tid, vil jeg tygge som en mejetærsker, nui hvor jeg bare glæder mig til jeg er i mål, så vil jeg ud og gnave bark af træerne spise hø, tygge drøv, den skal have hele armen..

Pas pĂĄ jeres bisser, sĂĄ i ikke ender i min situation..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: 4 pløkker i hovedet.

Indlægaf Claus-DK » 24. feb 2019, 18:37

Sidste Onsdag var sĂĄ den store dag.
Der havde dog været en fejl i mit aftryk, så det var kun i den ene side jeg fik monteret tænder, de andre skulle gerne komme i den 4/3..
Men jeg har nu fuldt tandsæt i højre side og kværner maden som om jeg var en mejetærsker.

Så når vi kommer til træf skulle jeg gerne have tænder i topform, det er svært at sætte ord på hvor meget jeg glæder mig til det jeg er i mål..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster