At beregne en forstærkers output i x antal W ved X antal Ohm



At beregne en forstærkers output i x antal W ved X antal Ohm

Indlægaf Krellef » 16. nov 2018, 23:25

Hej forum.

Jeg sidder med en gammel Yamaha AX-496, som jeg blev nysgerrig på, hvor "tunge" hovedtelefoner den kan trække via hovedtelefonudgangen.

De eneste tal jeg kan finde, er følgende:

0.25 V @ 680 Ohm

Jeg har siddet og luret Ohm's lov, men jeg er ret sikker på, at jeg gør noget forkert.

Min fremgangsmĂĄde:

Jeg kender spændingen i Volt (U), som er 0.25, som jeg antager er spændingen ved en modstand (R) på 680 Ohm

Jeg har sĂĄ fundet en formel som hedder Effekt (Watt) (P) = U i anden x R.

Det giver mig et tal, som hedder 42.5W - hvilket sjovt er præcis det halve af, hvad forstærkeren er rated til i hver kanal. :?:

Jeg antager ikke at sĂĄdan en gammel svend smider 42.5W til hovedtelefonerne - Who knows, mĂĄske tager jeg fejl, og har rent faktisk fattet en formel theking


NĂĄ - Men Hvis nogen af jer ved bedre, vil I sĂĄ ikke lige gi' en kort lekture? rullw3
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: At beregne en forstærkers output i x antal W ved X antal

Indlægaf Claus-DK » 16. nov 2018, 23:57

De tal du har fundet er sikkert det som der er dæmpet i forhold til de 42,5 watt.
en højtaler udgang med 42 watt, hvor meget pumper den ud efter du har sat en 680 ohm modstand på ?
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: At beregne en forstærkers output i x antal W ved X antal

Indlægaf Sweppesfetterlein » 17. nov 2018, 01:01

Hey Kristian!

Det kan være der er nogen herinde der har et godt tip ift en billig stereoforstærker, der også kan drive stort set hvad som helst du smider efter den af bøffer thumbs
Jeg ved bare at flagskibsforstærker fra 80erne som regel er ret billige i dag. Luxman fx. Så er de som regel ekstremt godt bygget og leverer godt med juice til bøfhullet, da mange kander fra dengang ofte var oppe og ringe omkring 600ohm. Men ja, det kunne jo være at der var folk derude med gode tips eller anbefalinger i form af tjaaa et godt dba link musik11
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: At beregne en forstærkers output i x antal W ved X antal

Indlægaf Mataugust » 17. nov 2018, 15:46

Jeg brugte en nad 302 til mine Hifiman HE6, og det gik som smurt.
Men min LV107u er klart bedre.
De gamle forstærkere er designet til et lavere signal og måske også tungere drevne hovedtelefoner. Så 600 ohm skulle ikke være noget problem for en vintage forstærker.


Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: At beregne en forstærkers output i x antal W ved X antal

Indlægaf Sweppesfetterlein » 17. nov 2018, 16:19

Tak for info Anders. Var det blot bøfhullet du brugte til HE6, eller kørte du via højtaler udgangen?
Lurede lige billeder af din Luxman og det slår mig hvor mange af disse forstærkere jeg har set til salg over den blå..billigt tilmed.

Det kunne være jeg skulle kigge lidt nærmere på min gamle Denon pma-720, men ligesom Kristian er jeg også lidt rundforvirret ift specifikationer. Synes ellers jeg var ved at have skudt mig ind på forstærkere...men det viser sig vist blot at være hovedtelefonforstærkere, eller også 'springer' mange bare over de specs til bøfhullet?
Før jeg fik fat på en dedikeret amp til bøffer (hvilket egentlig bare var forstærkeren i X1) var den eneste måde jeg kunne lytte på min nye HE400 via Denonen...og det lød ganske forfærdeligt. Skrattende forvrængende støjhelvede..lige indtil jeg fandt et par vatpinde og noget alkohol. Det tog også er godt stykke tid før jeg fik renset det helt ud, men jeg skal satme love for at jeg fik øjnene op for en helt ny verden. Det er jo svært at kigge tilbage og sammenligne lykvalitet fra fortiden, specielt når man ikke var så velbevandret i bøffer på daværende tidspunkt, men jeg kan dog tydeligt huske at jeg langt foretrak lyden over Denonen fremfor Aunen. Om det så er pga flere muller er et godt spørgsmål.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: At beregne en forstærkers output i x antal W ved X antal

Indlægaf Mataugust » 17. nov 2018, 16:56

På nad 302 var det med adapter på højtalerudgangen.
Senere havde jeg en Luxman LV113, og den lød næsten bedre på hovedtelefon udgangen.
På LV107 har jeg kun prøvet bøfhullet, men desværre ikke med HE6.

Da x1s var på tour prøvede jeg den sammen med NAD 302 og 300 ohms German Maestro. Der var bøfhullet på 302 klart bedre end på x1s.
Men kombinationen af 302 og x1s var til gengæld bedre end Aune S16 solo.


Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: At beregne en forstærkers output i x antal W ved X antal

Indlægaf Sweppesfetterlein » 17. nov 2018, 21:36

Nu er jeg lige på visit hos de gamle, men jeg skal da hjem og lege lidt med min Denon. Måske er det blot det der skal til før jeg letter rumpetten og får sat mit pladehjørne op. Jeg har alt for mange LPer der bare ligger og kigger. Savner også hele ritualet med at sidde med cover i skøddet og høre nålen droppe i voksrillen. Det er i det hele taget en langt mere organisk og medrivende proces, næsten helt sensuel ift at proppe en plastik skive i en skuffe, der kører den ind i en garage med en laser i gulvet.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: At beregne en forstærkers output i x antal W ved X antal

Indlægaf Mortenhoe » 18. nov 2018, 00:36

W = V^2/R.

Normalt er hovedtelefon forstærkere jo opgivet i Vrms. Min lille ES100 bluetooth forstærker er opgivet til 1,1Vrms. Det giver 37mW ud i 32R. Aune X1s er rated 2.1Vrms. Det giver 137mW ud i 32R. Men 0.25 er jo håbløst lidt. Det kan umuligt være opgivet i Vrms som normalt.

https://reference-audio-analyzer.pro/en/v-r-u.php
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron