Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt?



Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt?

Indlægaf Krellef » 22. dec 2018, 08:54

Nu kalder jeg det godt nok for "lydformater", men det er muligt at betegnelsen ikke er korrekt - please do educate me, såfremt det er tilfældet rullw3

NĂĄ, men:

Jeg ejer en X1s, som bl.a. æder DSD128. Jeg bruger den ved min pc, og det irriterer mig lidt at den ikke kan afspille anden lyd, hvis jeg lytter til en DSD-fil.

Det vil sige, at der hverken er lyd pĂĄ Youtube, Discord, eller bare Windows generelt.

Ligger der noget teknisk i selve opbygningen af en DAC til grund for det, eller er det Windows 10, der ikke vil "play ball"?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt

Indlægaf Claus-DK » 22. dec 2018, 10:51

Jeg fĂĄr lige tjekket op Med Aune om det er noget i deres maskine der har skylden.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt

Indlægaf Mortenhoe » 24. dec 2018, 23:40

Det ville hjælpe utrolig meget hvis du nævnte hvilken afspilnings software du benytter..

Men et gæt vil være at den slags høj bitrate filer bliver sendt til DAC'en i en eller anden form for bitperfect. Wasapi, Asio. Da dette omgår windows' audio mixer, udelukker det desværre(heldigvis) al andet lyd.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt

Indlægaf Krellef » 26. dec 2018, 14:07

Ve det omtalte problem bruger jeg JRiver Media Center - Jeg har ogsĂĄ lige fundet ud af, at jeg ej heller kan afspille anden lyd, hvis jeg lytter til en FLAC-fil - men det kan jeg godt, hvis jeg bruger Foobar2000.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt

Indlægaf kvik » 26. dec 2018, 14:23

Mon ikke det er et spørgsmål om Exclusive Access, prøv at fravælge det.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt

Indlægaf Mortenhoe » 26. dec 2018, 19:49

Mange sværger til at det lyder bedre at omgå windows' audio mixer og så streame direkte til DAC'en. Det var jeg også selv stor fan af på win7, 8 og i starten af win10. Jeg kan ikke lige huske den pågældende win10 update, men audio mixeren fik en kæmpe overhaling som både drastisk forbedrede lag(ms) og lydkvalitet. Til trods for at jeg vitterligt ikke kan hører forskel på wasapi, asio eller windows audio mixeren mere, efter opdateringen, så er der stadig folk der påstår det lyder bedre at omgå den.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt

Indlægaf Krellef » 26. dec 2018, 19:53

Tak for svar.

@Morten: Er det ikke "blot" at vælge min X1s som outputenhed - eller har du noget andet i tankerne?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt

Indlægaf Mataugust » 26. dec 2018, 20:38

Krellef skrev:Nu kalder jeg det godt nok for "lydformater", men det er muligt at betegnelsen ikke er korrekt - please do educate me, såfremt det er tilfældet rullw3

NĂĄ, men:

Jeg ejer en X1s, som bl.a. æder DSD128. Jeg bruger den ved min pc, og det irriterer mig lidt at den ikke kan afspille anden lyd, hvis jeg lytter til en DSD-fil.

Det vil sige, at der hverken er lyd pĂĄ Youtube, Discord, eller bare Windows generelt.

Ligger der noget teknisk i selve opbygningen af en DAC til grund for det, eller er det Windows 10, der ikke vil "play ball"?


Det kan jeg heller ikke med Marantz HD-D1. DSD blive sendt ud via speciel driver, der gør det umuligt at afspille anden lyd fra windows.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt

Indlægaf Krellef » 26. dec 2018, 20:39

Jeg siger mange slags tak for afklaringen thumbs
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt

Indlægaf Krellef » 19. maj 2019, 17:17

Jeg vækker lige tråden igen.

Jeg har som der stĂĄr i min signatur en S6 pro. Jeg fik tidligere i trĂĄden afklaret at jeg ikke kan afspille anden lyd samtidig med DSD.

Mit spørgsmål går nu på, om der er en (mere) "elegant" måde at skifte fra DSD til PCM andet end at slukke for dyret?

Lige nu, når jeg hører DSD, og f.eks skal skifte over til PCM fordi jeg skal snakke med én på Discord, er det svært at finde en konsistent måde at få S6 pro til at "fatte", at jeg ikke længere afspiller DSD. Så jeg har prøvet at skifte output-enhed, rode med indstillingerne i Discord og Windows, men det er stadig "hit and miss".

SĂĄ - har I en metode? thumbs
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Afspilning af 2 lydformater samtidigt - generelt umuligt

Indlægaf Mataugust » 1. jun 2019, 20:46

Krellef skrev:Jeg vækker lige tråden igen.

Jeg har som der stĂĄr i min signatur en S6 pro. Jeg fik tidligere i trĂĄden afklaret at jeg ikke kan afspille anden lyd samtidig med DSD.

Mit spørgsmål går nu på, om der er en (mere) "elegant" måde at skifte fra DSD til PCM andet end at slukke for dyret?

Lige nu, når jeg hører DSD, og f.eks skal skifte over til PCM fordi jeg skal snakke med én på Discord, er det svært at finde en konsistent måde at få S6 pro til at "fatte", at jeg ikke længere afspiller DSD. Så jeg har prøvet at skifte output-enhed, rode med indstillingerne i Discord og Windows, men det er stadig "hit and miss".

SĂĄ - har I en metode? thumbs

Kender ikke discord, men når jeg har spillet DSD i foobar og går til eks. netflix eler anden browser lyd, så er jeg nødt til at have stoppet (ikke pauset) DSD lyden INDEN jeg åbner for den nye lydkilde. Det kan løses ved at opdatere siden efter jeg har stoppet (men ikke nødvendigvis lukket) foobar.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron