Verisonix "Le Grand"
Kopperne er vel dobbelt så store som på N500, og den har altid haft mere fyldig bas end N500'eren. Bassen har faktisk en karakter der minder meget om N500 når den bliver koblet til A20. For mig betyder det, at det er en helt anden forstærker lyd jeg skal bruge for at regnstykket går op. Men potentialet i dem her er forrygende. De kan noget helt særligt. Om jeg har udstyret til helt at forløse det potentiale er jeg lidt i tvivl om.
Min Marantz CD med TDA1549 var lidt en favorit sammen med X-Can V8 og de her store Verisonix. Men sĂĄ begyndte den at skippe og i det hele taget at lyde lidt besynderlig. Avi dac'en med TDA1541 har aldrig helt kunne det samme. Bigger bit som jeg bruger her er med TDA1547. Jeg har ikke lavet en direkte sammenligning mellem bigger bit og Avi'en, men de to lyder henad det samme.
- tda1547.jpg (112.47 KiB) Vist 4820 gange
Arcam rHead: Igor Levit's klaver og Michala Petri's blokfløjte lyder aldeldes fremragende. Mellemtone gengivelse er et niveau op i forhold til N500. Det er den bedste gengivelse jeg har hørt i dag (men bliver slået af V8 lige om lidt). Bassen i Simon og Garfunkel er fin. Stemmerne lyder godt. Den lidt slanke og konstane bas jeg opleve med N500, bliver nu til en mere fyldig bas der klæder musikken. Det samme med the meaning of the blues. Kunne måske godt ønske sig en nøk bedre timing. Men alt i alt fungerer det ganske ok. Jeg nævnte tidligere at Bonamassa nummeret roder lidt med N500 og rHead. Altså i forhold til de andre forstærkere. Oplever ikke det samme her. Den store Verisonix kommer selv med lidt mere luft i mellemtonen og diskanten og det kan være det er det der modvejer rHead'ens karakteristik.
Det skal nævnes at rHead'en lyder bedst når den er helt oppe i drifttemperatur, og det tager næsten lige så lang tid som en rørforstærker.
X-Can V8: Igen, lyder meget som rHead. Men hvor V8'eren er Sr og rHead er jr. V8 lyder som en whiskey der har fået lov til at ligge 15 år på fad i stedet for de 12 år som rHead repræsentere. Lækkert. Får næsten lyst til at springe ud af denne test, og begynde at rode med kabler for lige at få de sidste par procenter på plads.
Beyerdynamic A20: Bach og Carl Nielsens's snurretop lyder fint (med der nu heller ikke meget bas i de to numre). Simon og Garfunkel + Bonamassa bliver for mørk.
Violectric V200: Bringer noget kirugisk præcision til bordet. Der er nu ikke meget at brokke sig over. Masser af detaljer, God rytmik. Eneste anke kunne være at rummet er lidt mindre end på rHead og X-Can.
Interessant. Hvis man må bede om det umulige, så kunne jeg godt tænke mig en forstærker som var en kombination af X-Can V8 og V200 til den store Verisonix. Indtil da, nyder jeg dem på skift på de to.
Er der en bedre mĂĄde at slutte end med et billede af maskinrummet fra bigger bit
- biggerbit.jpg (177.71 KiB) Vist 4820 gange