Verum Audio - Verum 1



Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf kvik » 12. jan 2019, 22:14

Manden havde tidligt sansen for at bevæge sig graciøst :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Claus-DK » 12. jan 2019, 22:25

Du burde nok tage Live Aid koncerten næste gang..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf kvik » 12. jan 2019, 22:51

Led mig ikke i fristelse :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 14. jan 2019, 21:08

Mine forældre besøgt os i går, og min Far blev lokket til at lytte til Verum (De ser jo imponerende ud, når man har dem til at ligge fremme). Han har lyttet til Leonard Cohen siden sine unge dage. Så det var nærllggende a lade ham lytte til Ten new songs. Efter 4 numre spurgte han, om jeg ikke havde nogen andre Hovedtelefoner han kunne lytte til, han var ikke pjattet med bassen i Verum. Jeg fandt Ollo'erne frem og så var han glad.
Verum - Ollo: 0 - 1

Er der nogen der ved, hvilke musik udviklerne af Verum lytter til?
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Claus-DK » 14. jan 2019, 22:49

Det kan jeg da mĂĄske finde ud af.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 17. jan 2019, 22:18

SĂĄ er der puddel rock attituder musik11


Donnington i 1990. Steve Vai og Adrian Vandenberg.

Steve Vai stiller selvfølgelig til start med en 7-strenget Ibanez guitar. Tvivler på at det er strengt nødvendigt, og har mest Ibanez mistænkt for at de har bedt ham om det. Men fin er den.
Billede
Er altid imponeret over hvor lange fingre den mand har, når jeg ser ham spille. Og så er det selvfølgelig ingen sag at nå omkring en ekstra streng. Jeg har altid været fan af Steve Vai, men synes måske ikke helt hans lyd passer til Whitesnake.
Men her i '90 var Vai vel regerende på tronen over guitar slingers. Og koncerten (samt pladen med Vai) virker meget som et marketing stunt som både Coverdale og Vai forsøger at malke.
Så indrømmer gerne at dette ikke blive min favorit Whitesnake konstellation. Men et interessant tilbageblik til en anden tid.
Adrian Vandenberg. Tjae. Han er da i noget bedre form her i '90 end han senere var i '94.

Jeg hørte halvdelen af Whitesnake koncerten, som jeg synes bliver gengivet fint med Verum.
Nu lytter jeg sĂĄ til Bizet.
Billede
Selvfølgelig kan man springe fra Whitesnake til Bizet...
Jeg får lidt røde knopper når jeg får en CD i hånden som er udgivet af et selskab der hedder noget a la "Classic Gold". Men den her optagelse med London Festival Orchestra er faktisk udemærket. (Det er min første Bizet CD.)
Det er en optagelse hvor de forsøger at bruge hele stereo perspektivet. Og det bliver på fornemmeste vis gengivet med Verum. Det er meget lækkert. Med det rigtige materiale kan Verum noget med den rumlige gengivelse. Samtidig savner jeg ikke detaljer. Diskanten er måske lidt tilbagetrukket. Men det klæder musikken fint.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 19. jan 2019, 19:37

Det er en fornøjelse at have besøg af Verum.
-og det er mig umuligt at være i dårligt humør når jeg lytter til Whitesnake. Selvom det efterhånden står klart at den gode Coverdale har turneret med den samme sætliste i 30 år eller mere.
Vi er nĂĄet til den nye konstellation. Joel Hoekstra og Reb Beach.


Doug Aldrich er videre og spiller med The Dead Deasies, så Reb Beach har overtaget kapelmester rollen og er derfor flytter over i højre side af scenen. Lidt spøjst at Coverdales mest betroede guitarist skal stå til højre for ham :-)
Joel Hoekstras guitarlyd minder en del om Doug Aldrich's men Reb Beach spiller væsentlig flere af soloerne nu, og det giver bandet en anden lyd. Hvis Coverdale ville at de skulle som dengang med Aldrich, så skulle Hoekstra fylder mere end han får lov til. Så bandet lyder lidt anderledes nu.
Jeg kan faktisk godt lide den lyd som Reb Beach tilføjer. Doug Aldrich spiller meget blues baseret i et frisk tempo gående mod warp speed. Reb Beach er lidt mere underfundig selvom han stadig befinder sig fint ved Mach 0,3.

Nu har diskussionen her på siden omhandlet maling her på det sidste. Den ene af Reb Beach's guitarer har nu en fin maling. omkring 25:00 inde i koncerten, der er den først grøn og siden blå. Medmindre jeg bliver narret af lyset.

Lidt pudsigt så bruger Joel Hoekstra flere gange Yngwie Malmsteen posituren. den er sq lidt sjælden... :-)
Billede

Jeg er begyndt at holde af lyden i Verum. Den er nem at lide. Men størrelsen gør at jeg nogen gange fravælger dem. Det sker faktisk også med de store Verisonix jeg har. Det lidt som at sidde med cykelhjelm indenfor. Bortset fra at cykelhjelmen er lettere...
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Mataugust » 19. jan 2019, 23:52

NĂĄr du nu er i gang, sĂĄ har Gary Moore lavet en fantastisk tribute til Jimi Hendrix
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Vejgaard666 » 20. jan 2019, 11:51

Claus-DK skrev:Vil lige gøre opmærksom på at vi har fået en åben plads på den her..
Så vil man være med og have chancen for at vinde dem, så er muligheden til stede..


Det kunne jeg da godt tænke mig at prøve


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vejgaard666

Brugeravatar
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. sep 2018, 08:23

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Claus-DK » 20. jan 2019, 12:14

Jeg skriver dig pĂĄ, tak for interessen.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Vejgaard666 » 20. jan 2019, 12:23

Claus-DK skrev:Jeg skriver dig pĂĄ, tak for interessen.


Det er mig der takker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vejgaard666

Brugeravatar
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. sep 2018, 08:23

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 20. jan 2019, 14:20

Mataugust skrev:NĂĄr du nu er i gang, sĂĄ har Gary Moore lavet en fantastisk tribute til Jimi Hendrix


herlig, herlig koncert thumbs Tak.
-og fedt da Billy Cox og Mitch Mitchell gĂĄr pĂĄ scenen :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 20. jan 2019, 19:55

Billede

Jeg har siddet og hørt Sviatoslav Richter. Skiftet lidt i mellem flere forskellige hovedtelefoner. Favoritterne bliver Hyland og Verum.
Jeg har en forestilling om, at et klaver skal fylde hele frekvensområdet. En stor klangbund der ligger i nedre mellemtone / øvre bas og en masse overtoner i diskantområdet.
Hyland er pĂĄ denne optagelse gode til mellemtone / diskant, mens Verum er god til nedre mellemtone / bas.
Det givre også forskellige fornemmelse af rummet. Hyland giver et større med mere diffust rum, mens Verum giver en dybde i rummet, som jeg ikke har hørt før. Kan det skyldes at forskelige frekvenser reflektere forskelligt, og når Verum sortere noget af diskanten væk, så giver det et andet lydbillede?
Når jeg lytter til denne optagelse med Hyland eller sr80 woodie, så hører man tydeligt Hr Richter's åndedræt (der er vist ikke gået en stor sportsmand tabt i ham...). Samme åndedræt er slet ikke ligeså nærværende når man lytter med Verum.
Jeg har også gennemhørt Lisa Ekhdahl "Bortom det blå". Med Verum kommer man ned i kadence. Hvis det var TdF, så kører Verum et tungere gear i forhold til Hyland. Det betyder også at den gode Lisa Ekdahl bliver 5 år ældre at lytte til. Lidt mørkere stemme men med masser af detaljer.
Jeg forestille mig at den lidt begrænsede diskant ville være godt til Dinu Lipatti "The last recital" optaget i 1950. Og ganske rigtig så støjer/suser det noget mindre når man lytter med Verum. Til min overraskelse, så bliver musikken så også noget mere uinspirerende at lytte til. Kvik havde godt nævnt det for længe siden, at man ikke kan fjerne støj. Han har ret.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf CHIbsen » 20. jan 2019, 21:30

Er der andre end mig, der får reklamer i løbet af koncerten på youtube? Altså når jeg følger Mataugust link ovenfor. Bruger win10.
Hvis jeg så går frem til slutningen på koncerten. Lader youtube finde en ny video, og så bruger tilbage knappen til at komme tilbage til den koncert jeg gerne vil se, så har jeg inden reklamer. Hvilket jo er at foretrække.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf telum » 11. feb 2019, 21:37

Så fik jeg besøg af Verum 1.

Sidst jeg havde besøg var det af Hyland og Verum er noget ganske andet - Den er kæmpemæssig (man bliver aldrig i tvivl om man har dem på, man kan næsten altid se dem ud af øjenkrogen!) og bling-bling, fuldstændig i modsætning til Hylands diskrete udseende. De virker meget solide, men samtidig emmer finishen ikke på samme måde af high-end når man går helt tæt på.

Det tager noget tid at få dem indstillet, men når det er gjort er komforten OK, til trods for vægten.

I mine ører lyder de lidt indelukkede og tilbagetrukkede sammenlignet med mine Hifiman HE-500. Fornemmelsen forsvinder lidt, men ikke helt, efter et par numre, man vil nok kalde det "veil" eller slør. De åbner også mere op med mere volumen, hvilket vel er ret typisk for planars. Jeg synes også de har mange detaljer i lyden, så jeg oplever ikke der mangler noget, så det kan godt være min smag der ramler lidt imod Verum 1. God slam i bassen der også går dybt, igen fornemmer man hurtigt de ting der kendetegner planars. Jeg vil vurdere at bassen er mere volumniøs end HE-500. De er ret afslappende at lytte til, man slår sig ikke så nemt på dem, meget behagelige at lytte til i længere perioder.

Noget der slog mig var det meget bredde lydbillede når jeg skiftede mellem dem og mine HE-500, noget jeg ellers normalt har lidt svært ved at definere. De er lidt lettere at drive end HE-500, men lyder alligevel mere anstrengt i direkte sammenligning.

Tak for lyttet, ikke lige min smag, men teknisk fejler de ikke noget og de har garanteret en signatur som mange vil sætte pris på.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Kena » 26. feb 2019, 00:26

Beklager meget den sene anmeldelse. Var faktisk næsten færdig da de blev sendt videre, men kunne ikke helt finde ud af at beskrive lyden. Så kom der ferie, arbejde og en del sygdom, så nu er der gået al for lang tid. Tak fordi jeg kunne lytte til Verum 1

Billede

Da jeg tilmeldte mig touren, så jeg frem til at lytte til Verum 1, men jeg havde ikke imødeset at oplevelsen ville blive så unik. Først og fremmest blev jeg overrasket over at Verum 1 kunne være i den lille kasse Peter kom med. På billederne have den set rimelig stor ud? Jeg er vant til at hovedtelefoner kan kan dreje kopperne, så de kan ligges ned, men at man kan skille og samle dem igen er ny oplevelse for mig. Jeg synes det er fascinerende at montere læderremmen, der fungerer som hovedstøtte. Smag og behag er naturligvis individuelt og Verum 1 deler virkelig vandene, men jeg elsker virkeligt hvordan de her er designet. Først og fremmest er de store trækopper prægtige at se på. Store læderpuder og lækker lakeret træfiner. Prikken over i’et er naturligvis det store “V” på grillen. Jeg kan også lide den lidt dråbeformede afslutning hvorpå ledningen sidder. Efterhånden en selvfølgelighed, men det er alligevel dejligt at hovedtelefonledningen er udskiftelig.

Hovedbøjlen er virkelig gennemtænkt. Første gang indstiller man hvordan læderemmen skal sidde under bøjlen. Kan rigtig godt lide de fede knapper man skruer fast, og det er indlysende rigtigt at der er skrevet “L” of “R” på dem. Det betyder, at de ikke er ideelle at skiftes til at benytte, men er rigtige egoist bøffer. Modellen vi har været så heldige at få på tour er vist ikke en færdig produktionsmodel, men jeg kan faktisk godt lide det rustikke læder hovedbånd med lidt ujævne kant. På trods af størrelsen af hovedtelefonen, er pladsen til ørerne ikke overvældende. Puderne er store og bløde, så for mig var komforten her helt i top.

Det fører mig frem til at de er designet med funktion for øjet; en overraskende komfortabel hovedtelefon, når man tager i betragtning hvor relativt tunge og store de er. Det er ikke sådan at de forsvinder på hovedet af én, men jeg kan have dem på i flere timer uden at det bliver ubehageligt.

Efter nogle år med den her hobby har jeg desværre droslet ned på mængden af udstyr, så den eneste dac og forstærker jeg har er Chord Mojo. Mine indtryk skal altså tages med det forbehold, at de er betinget af synergi eller mangel på samme med Mojo’en. Mine kilder de forløbne uger var Macbook hvor mit musikbibliotek blev afspillet med Aurdirvana Plus og Spotify med nævnte Macbook eller iPhone 7.

Det første der slog mig da jeg begyndte at lytte til dem var bassen. Den er ikke så præcis som jeg er vant til. Anslaget er kraftigt med god impakt, men den er bredere end normalt. Et nummer som “I Follow Rivers” med Lykke Li er et godt eksempel. Bassen løber gennem hele nummeret og er både dyb, kraftig men samtidig ret markeret. Med Verum 1 er dybden der, men den giver mig ikke den næsten fysiske fornemmelse.

Efter lige at have bearbejdet hvordan bassen formidles var det tid til at danne sig et indtryk af mellemtonen og diskanten. Her er det, at det bliver svært for mig at beskrive det, for det var bare som det skulle være, hverken mere eller mindre. Både i mellemtonen og diskanten forsvinder den lidt uldne præsentation i bassen og musikken præsenteres ret præcist og forholdvist detaljeret. Det er en frygtelig kliche, men Verum 1 er en virkelig musikalsk hovetelefon.

Som sagt har jeg skåret ned på udstyret, så den eneste hovedtelefon jeg kunne sammenligne med var Audioquest Nightowl Carbon. På mange måder en diametral modsætning til Verum 1. Nightowl er et højteknologisk vidunder der der udmærker sig med både komfort og lyd. Verum 1 er her mere kunsthåndværk produkt, hvor man glæder sig over håndværkerens håndelag. Nightowl er lukkede, så selvom de har et relativt bredt lydbillede, må de helt naturligt se sig slået her af den åbne Verum 1. Forskellen er dog ikke kæmpestor. Med Nightowl er instrumenterne tættere på, og jeg kan bedre skelne mellem de enkelte komponenter i musikken. Nightowl præsenterer bassen både dybt og mere præcist, hvilket til del kan tilskrives at de er lukkede. Teknisk set er Nightowl en klar vinder i forhold til Verum 1, men teknik alene giver ikke hele lytteoplevelsen. Når det kom til at bare at nyde musikken, er de 2 hovedtelefoner mere lige.

Billede

Summen af er afgjort større end de enkelte elementer med Verum 1. På trods af mine kritiske bemærkninger om bassen, er det afgjort en behagelig hovedtelefon at lytte til. For mig er design og komfort også væsentlige kriterier ved valg af hovedtelefon, og her er Verum 1 virkeligt godt med. Jeg kan drage en parallel til mit Fujifilm X100 kamera(den første udgave). Det er teknisk ikke det bedste på markedet og fokuserer ikke så hurtigt og præcist, Men jeg elsker den direkte kontrol, designet og resultatet når jeg benytter det helt korrekt. I en tid hvor der kommer den ene super teknologiske hovedtelefon efter den anden på markedet, er Verum 1 en retro model på den helt rigtige måde.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Claus-DK » 26. feb 2019, 01:41

Den der med at folde dem sĂĄ de fylder mindre, var faktisk noget jeg fandt pĂĄ...
Jeg skrev til Verum om det og det brød han sig bestemt ikke om..

Tak for dine indtryk..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Pedeskov » 22. mar 2019, 00:29

Jeg har i dag modtaget, monteret og fĂĄet lyttet lidt til Verum 1.

Lige for at sætte mine erfaringer i perspektiv: Jeg benytter primært Ollo R4S og Hovedgrej No1 koblet til en Aune X7s og har ikke større erfaring med andre hovedtelefoner. Omend jeg har haft forskellige gennem årene som dog kun er brugt til at høre musik på og ikke så meget lyttet mere kritisk på.

Tilbage til Verum. Jeg havde forventet nogle relativ gigantiske hovedtelefoner udfra hvad jeg har læst i diverse tråde. De er dog ikke så store som frygtet at se på. Men man er ikke i tvivl når man har dem på. Ikke fordi de sidder ubehageligt, eller trykker de forkerte steder. Man kan blot hele tiden mærke dem, og endvidere kan man også ane kopperne i siderne af synsfeltet. Hvad angår korrekt indstilling af bøjlen er mine erfaringer ganske som andres; det tager lidt tid, men når de er indstillet så skal man ikke tænke mere over det.

Hvad udseendet angĂĄr er jeg stadig ikke kommet til en endelig konklusion om hvorvidt de er flotte, bizarre eller blot acceptable.

Så blev det tid til noget musik. Masser af luft og detaljer, vidunderligt stort rum. Fik desværre ikke nået så meget i dag, ville ellers gerne have mere af det Verum 1 kan præstere. Men det bliver der gjort noget ved de næste par uger. Flere indtryk vil komme til senere.

Lige et spørgsmål til den alvidende skare herinde: Verum 1 har et medfølgende kabel der benytter 2 x 2,5 mm mono jack stik i hovedtelefonen. Jeg forsøgte med et balanceret kabel der har 2 x 2,5 mm stereo jack, men fik kun lyd ud af den ene kop. Det samme balancerede kabel benytter jeg til Ollo'en og Hovedgrej uden problemer. Jeg fiflede ikke så meget ed det, da jeg ikke ville risikere at kortslutte noget eller få lavet andet skidt. Men er der nogen der kan give en forklaing på dette?
Pedeskov

Brugeravatar
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:24

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Claus-DK » 22. mar 2019, 00:58

Hvis dit kabel virker med de andre bøffer er det nok stikket på verum der er blevet lidt "træt".
I følge ham der laver dem skulle der ikke være nogle problemer med at bruge dem balanceret.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Verum Audio - Verum 1

Indlægaf Pedeskov » 22. mar 2019, 01:26

Ok, tak. Jeg prøver igen i morgen thumbs
Pedeskov

Brugeravatar
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:24

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 8 gæster

cron