Allo Digione Player



Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 10. aug 2018, 20:26

Bye-bye, dietpi! Så efter at have lagt det nye image på sd-kort, og startet dietpi, viser det sig at være umuligt at få forbindelse via ssh. Dermed kan harddisken ikke mountes, og musikken kan ikke lægges i MPD-databasen. Dietpi har tilsyneladende fået ny ID-nøgle til ssh-forbindelsen, og det bliver simpelthen for 'langhåret' at nørde med at rette dette. Så, lytteseancer bliver fremover kun med Volumio og tweaket moOde.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 14. aug 2018, 20:40

Jeg mener fortsat, at lyden fra Allo Digione Player ikke er bedre end det jeg brugte før, MacBook Pro/Audirvana/Hiface2, og jeg havde måske været lige godt tjent med en brugt Mac Mini. Jeg er ikke helt så negativ indstillet til brugergrænsefladen som tidligere, det er nok delvist et tilvænningsspørgsmål. Jeg skifter lidt frem og tilbage mellem moderat og ekstrem moOde-tweak, lydmæssigt har jeg nok mere eller mindre afskrevet Volumio, og DietPi vil jeg ikke røre med en ildtang. Jeg kan lide, at Digione Player er så fysisk lille, sammenlignet med MBP (MacBook Pro9. Min eksterne USB harddisk er af den støjende slags, men det var den jo også med MBP. En 2TB SSD er ikke helt billig, så det må uanset vente. Kigger ikke desto mindre lidt på (dyrere) afspiller-alternativer som Aurender N100C, Euphony PTS, mfl. Her og nu lever jeg med DigiOne, men jeg kender mig selv godt nok til at vide, at hvis muigheden byder sig, så ryger den videre. Jeg er godt klar over, at hverken DAC, forstærker eller inears er high-end, og fordi mine indtryk/sammenligninger baserer sig på den samlede kæde, er det ikke helt umuligt, at DigiOne er bedre end det indtryk jeg lige nu sidder med. Den synes at være agtet (pris/ydelse), der er dog også dem, der mener den kun udmærker sig, hvis strømforsyning til hhv RPi og DigiOne bedres betydeligt (kvalitet og pris). Der er opskrifter på denne modifikation, men det er ikke noget jeg kommer til at gøre (som diy-analfabet), hos mig bliver det kun de allerede gennemførte tweaks, Aqvox psu til HDD og div moOde-tweaks.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf msp » 16. aug 2018, 17:28

Hej Kvik,

Har nu i snart 3år spillet på en N100h, inden forsøgte jeg div. PC løsninger usb dimser, speciel SW mm.

Jeg syntes at den er lidt dyr, men den spiller bare bedre end alt andet jeg har haft, desuden er den stabil og let at bruge.

Køb en og nyd musikken, tror du vil blive glad.

Hilsen Morten
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 20. aug 2018, 20:44

Tak for feedback om N100, Morten. Lige nu er den lidt overkill, men man må have noget at 'drømme' om, så jeg følger med i udviklingen fra sidelinjen.

Jeg har endnu ikke afgjort, hvilken tweak-kombination jeg foretrækker for moOde. Jeg har til gengæld fundet en iOS-app, der efter de sædvanlige begyndervanskeligheder nu fungerer tilfredsstillende. I store træk har jeg brugerflademæssigt således nu et reelt alternativ til tidligere kildeopsæt. Mangler fortsat tilgang til et enkelt tag, nemlig Pladelabel (eller Grouping i iTunes), men måske kan det overføres til et andet MPD-tag henad vejen, hvis moOde udviklerne gør virkelighed af snakken om et mere 'klassisk musik'-orienteret browser-vindue. Herunder de tags MPD kan operere med (+ nogle sorteringstags jeg har udeladt)..

MPD tags
---
artist: the artist name. Its meaning is not well-defined; see composer and performer for more specific tags.
album: the album name.
albumartist: on multi-artist albums, this is the artist name which shall be used for the whole album. The exact meaning of this tag is not well-defined.
title: the song title.
track: the decimal track number within the album.
name: a name for this song. This is not the song title. The exact meaning of this tag is not well-defined. It is often used by badly configured internet radio stations with broken tags to squeeze both the artist name and the song title in one tag.
genre: the music genre.
date: the song's release date. This is usually a 4-digit year.
composer: the artist who composed the song.
performer: the artist who performed the song.
comment: a human-readable comment about this song. The exact meaning of this tag is not well-defined.
disc: the decimal disc number in a multi-disc album.

Den førnævnte iOS-app er forøvrigt Soundirok. Den viser album art i tre kolonner, hvilket på min iPhone passer godt til mit behov og syn. Eneste hage er, at den for moOde's vedkommende skal bruge en 'Collection URL' for at hente album art. Denne URL er ikke ens for alle RPi'er, så man må rode lidt i mapperne for finde sin egen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf msp » 22. aug 2018, 21:20

Det vil jo også gøre forummet mindre sjovt at læse, beundre din vedholdenhed, jeg var nok på hold med Claus og hevet den i blenderen, eller givet den en tur med en stor hammer.
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 22. aug 2018, 22:04

Hvis ikke tidligere, så i går og i dag :-(

Var egentlig tilfreds, troede moOde og Soundirok kunne dække mit behov. Pludselig opdager jeg, at moOde scrambler mine multi-CD sæt, og viser+afspiller helt efter sit eget hoved, og Soundirok har så yderligere sin egen twist på sagen. Enten har jeg været så optaget af det tekniske, at problematikken har undveget meg, eller så er det noget nyt.

Tilmeldte mig moOde forum og lavede en tråd. Tjekkede på opfordring det ene og det andet, uden at det løste noget. Det har vist noget med MPDs virkemåde (sorteringslogik) at gøre, moOde-udvikleren siger næste udgave vil løse problemet. I kraft af dette sorteringsproblem er moOde ubrugelig for mig, hvem gider lytte til først alle ‘spor nummer 1’, så nummer 2, nr.3, etc. - Det bliver meningsløst.

Så, i dag har jeg prøvet at få seneste dietpi version installeret, igen uden at lykkes. Den eksterne harddisk kan stadig ikke findes af MPD-afspilleren. Lige nu er jeg i gang med at lave en ny moOde installation, for at se om sorteringsproblemet virkeligt skyldes selve distro’en.

Man forstår, hvorfor de kalder det COMPUTER-BASERET musik afspilning.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 22. aug 2018, 22:54

Ja.. det var så selve moOde der var problemet, samme sære logik med den nye installation. Så er det bare at vente og se, om næste version løser noget. For Volumios del skal al cover art presses ind i kvadratiske kasser, dvs der trækkes og sammenpresses, så det er en pine at se sine møjsommeligt scannede billeder maltrakteret på den måde. Måske skal jeg begynde at kigge på andre distro'er.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf Claus-DK » 23. aug 2018, 15:42

¨2½ måned, det er lidt af en saga vi har gang i her, jeg håber inderligt at du får den til at virke som du synes den bør virke.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 23. aug 2018, 16:20

Måske, Claus (se herunder), men du ved, hvordan mine 'projekter' har det med at ende som små sagaer, velsagens pga en blanding af reelt behov, ganske specifikke ønsker/præferencer, temmelig stor nysgerrighed, og så en god portion stædighed.

Samtidigt er ofte rejsen for mig mindst lige så interessant som målet. Nuværende saga har faktisk tråde 7-8 år tilbage i tid, hvor jeg først begyndte at vurdere, hvordan jeg kunne lytte til al min musik, uanset hvor jeg befandt mig. Allerede dengang var der løsninger á la nedenstående, jeg var blot ikke klar til at give mig i kast med projektet. Jeg tog flere tilløb, men mistede hver gang modet, før jeg kom rigtigt i gang.

Så, måske lykkes det denne gang.

---

Nu kører piCorePlayer+SqueezeLite+LMS, ekstern HDD er tilkoblet, styrer med iPeng på min iPhone. App'en kan også afspille lokalt på iPhone, så kan derved lytte til hele biblioteket.

Har i første omgang brugt en gl. 160GB USB HDD som testkanin. Havde ikke lyst til at få ødelagt harddisken med hele musikbiblioteket, hvis der skulle ske uforudsete ting i forløbet.

Lagde et mindre antal musikmapper på test-harddisken, valgte nogle potentielt problematiske (udfra de hidtidige erfaringer med sorteringsrækkefølge og cover art). Umiddelbart ser alt ud til at fungere problemfrit her.

En 'udfordring' er dog, at LMS tilsyneladende ikke har skriverettigheder til harddisken, så data/cache må fortsat ligge på SD-kortet. Tror det skyldes HFS+ formateringen på harddidken.

Siden denne formatering bruges af Mac'en, og harddisken med hele musikbiblioteket således er formateret hermed, er jeg ikke interesseret i at skulle reformatere for brug med piCorePlayer/LMS.

Jeg kan ikke vurdere evt negative sider ved at bruge SD-kortet til data/cache, men der findes formodentlig en måde at gøre HFS+ kompatibel, så harddisken kan benyttes istedet.

Lige nu sidder jeg og prøver at høre forskel på samme filer afspillet via hhv iPeng (lagret på harddisk) og KaiserTone (lagret på iPhone). Er der signifikant forskel i sidstnævntes favør, har jeg et dilemma :-/

For piCorePlayer/SqueezLite har jeg ændret Audio Output fra Analog audio til Allo DigiOne. Også her fungerer alt tilsyneladende problemfrit.

Det vil sige, at jeg via iPeng har fuld kontrol over og frit kan vælge ml afspilning på tlf og RPi. Dette ligner mere den løsning, jeg har ønsket mig, end de andre løsninger/distro'er jeg har testet.

Det egentligt afgørende bliver nok lyden, og hvorvidt den overgår den gl. løsning, MBP/Audirvana/Hiface2, det må tiden vise.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 24. aug 2018, 00:07

kvik skrev:En 'udfordring' er dog, at LMS tilsyneladende ikke har skriverettigheder til harddisken, så data/cache må fortsat ligge på SD-kortet. Tror det skyldes HFS+ formateringen på harddidken.

Siden denne formatering bruges af Mac'en, og harddisken med hele musikbiblioteket således er formateret hermed, er jeg ikke interesseret i at skulle reformatere for brug med piCorePlayer/LMS.

Jeg kan ikke vurdere evt negative sider ved at bruge SD-kortet til data/cache, men der findes formodentlig en måde at gøre HFS+ kompatibel, så harddisken kan benyttes istedet.


Jeg har gravet lidt. Mac OSX bruger HFS+ (Journaled) som default. Det er journaliseringen LMS (eller piCorePlayer! ikke kan lide. Heldigvis er det enkelt at fjerne denne, så det har jeg nu gjort, og derefter flyttet server cache og prefs over på USB harddisken. Jeg forstår hensigten med journalisering (større stabilitet og bedre gendannelsesmuligheder), men kan ikke vurdere alvorsgraden af fraværet, så testkaninen (gl. hdd) lægger ryg til i første omgang. Jeg er (endnu) ikke blevet klogere på fordele/ulemper for HDD vs SD, det kommer nok.

iPeng er en nydelse at bruge, den virker gennemtænkt, sikkert dels pga mange år på bagen (i brugs- og udviklingssammenhæng), og dels fordi den koster penge. Det sidste lyder underligt, men når ting er gratis, finder folk sig i mere, skal de betale, stiller de større krav, her til brugervenlighed.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 24. aug 2018, 01:55

1E0F2305-6E9F-4558-ABAB-EE3DC8D300C7.png
1E0F2305-6E9F-4558-ABAB-EE3DC8D300C7.png (578.14 KiB) Vist 14399 gange

Fagre nye musikverden :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 25. aug 2018, 22:36

Skulle der være en anden ejer derude.. Hvordan får man gummifødderne til at blive siddende? Mine var løse fra starten, har forsøgt med kontaktlim og dobbeltklæbende tape, men de vil bare ikke blive i hullerne.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf Claus-DK » 26. aug 2018, 08:51

prøv med en dråbe sekundlim.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Allo Digione Player

Indlægaf Peter Jensen » 26. aug 2018, 09:26

Jeg ville forsøge med epoxy. Der står lidt om det her: http://www.maosao.info/2/2014/11/hvorda ... inium.html

Det er lidt mere omstændigt - og dermed helt på linie med resten af tråden :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 26. aug 2018, 12:23

Har brokket mig til Allo, ser om de sender nogle nye, der kan klæbe. Ellers har jeg fundet nogle, der passer i diameter til hele foden, fremfor blot indeni det forsænkede skruehul. Epoxy i hullet (på skruen) kan blive en udfordring, hvis det hele skal skilles ad på et tidspunkt. Originalen er den koniske, der er ganske fleksibel. De firkantede er for hårde, enheden vipper pga ujævnt underlag. Der er sikkert meget spændende man kan placere under den :-)

digione.jpg
digione.jpg (1.25 MiB) Vist 14278 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 18. okt 2018, 23:53

Er vel på tide med en opdatering :-)

De små fødder blev limet på med en silikonebaseret lim efter råd fra Allo, og sidder fast indtil videre.

En 750GB 2.5" Sata disk fra min gamle MacBook har fået nyt liv, og er blevet installeret i en kina-æske dvs den fungerer nu som ekstern harddisk for Digione. Mit AIFF-bibliotek fylder 1TB, så har fyldt harddisken med ALAC-udgaven på ca 450GB istedet. Med fare for at lyde som Mr. Goldenears, så syntes jeg AAC-udgaven (320kbps) ikke lød godt nok. Håbede ellers at kunne spare lidt kroner på at nøjes med 250GB (SSD) fremfor 2TB til den tid, men sådan bliver det ikke. Nu prøver jeg så ALAC et stykke tid, og ser om det er godt nok.

moOde kom endelig med en opdatering, som (delvist) løste mit sorteringsproblem (for multi-cd'er) og indehodlt et par andre forbedringer. I ventetiden har jeg blot fundet mig virkelig godt tilrette med piCorePlayer og iPeng, så har nok opgivet moOde som egnet løsning for mine behov. Med pCP/LMS/iPeng kan jeg nu på min iPhone lytte til det fulde musikbibliotek. Når der en dag bliver råd til 2TB SSD, kan det foregå i stilhed også :grin:

Lidt tragikomisk fungerede det helt perfekt i går, og jeg var på den grønne gren. I nattens mulm og mørke savede nogen så grenen over, og frem til for et øjeblik siden har der været ufriviligt stille - Jeg sværger, jeg rørte ikke ved noget, pludselig var den bare i stykker :grin: Spøg til side, på en eller anden måde var der siden i går blevet installeret et modul, der ikke var kompatibelt med LMS, som så ikke ville starte. Bizart, men måske er det et plugin eller indstilling der henter opdateringer uden min vidende. Der er mildt sagt mange af begge, og jeg har ikke orket at nærstudere udvalget.

Hvorom alting er, med hjælp fra Carsten (igen) kom der lyd, ved at manuelt opdatere LMS. Så, nu er alting igen i skønneste orden :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 25. okt 2018, 20:44

Computeraudio er noget lort! Så er LMS igen holdt op med at fungere, og jeg er endnu en gang musikløs :-( Har forsøgt med samme fremgangsmåde som forleden, men uden held. Egentlig lidt absurd, hvordan der igen og igen opstår problemer med denne afspilningsløsning. Nå, ja, sådan er det jo med de der computere.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 26. okt 2018, 22:15

Nå, efter at have brugt adskillige timer på at få moOde 4.3 til fungere, som erstatnig for pCP, må jeg bare konstatere, at moOde fortsat har for mange bugs til mit brug. I en sidste krampetrækning brændte jeg et nyt pCP image, og installerede alt fra bunden igen (inkl LMS). Se, så fungerer lortet igen (så længe det nu varer). Næste gang kaster jeg dog nok håndklædet i ringen, for det er ikke rigtigt værd at bruge SÅ meget tid på noget, der i udgangspunktet burde fungere af sig selv.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf Claus-DK » 26. okt 2018, 22:54

Ahh synes du ikke det er lidt hurtigt at give op ???

Jeg havde både hoppet på den smidt den i skraldespanden, sat ild til skraldespanden og derefter gravet asken otte meter ned og toppet af med cement..
Du har bare været så sej og vedholdende, det har været så sejt at følge. At resultatet ikke rigtig var hvad vi alle havde håbet, er ikke så vigtigt for os der kun læser om det, der er det bare din ukuelige vilje der har skinnet igennem..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 23. jan 2019, 18:58

Efter en længere periode med udfald og nedbrud nærmest vilkårligt, hvor fuld geninstallation var eneste måde at få lyd igen på, så slog det mig, at problemet måske nærmere var den eksterne harddisk, eller rettere strømforsyningen til denne. Så fra at være tilkoblet Digione kun via Aqvox strømforsyningen (5V/1A), besluttede jeg at prøve det medfølgende dobbelt-usb kabel, mao et stik i een usb-port på Digione og et via Aqvox i en anden port, så burde der da være strøm nok, og ja, det ser faktisk ud til at gøre en forskel. Har i hvert fald foreløbigt været stabilt lidt længere end jeg er vant til.

I dag har jeg så flyttet LMS og HDD helt væk fra Digione, for at se om jeg kan høre nogen lydforbedring. Har installeret LMS på MacBook Pro, filerne er AIFF fra en thunderbolt HDD. Har på Digione så afinstalleret LMS og frakoblet ALAC-harddisken. Ikke så praktisk i daglig brug at skulle have Mac’en frem (og serveren igang) for at høre musik, men håber at blive en erfaring rigere.

Min primære bevæggrund er manglende tilfredshed med lyden som den var, med pCP/Squeezelite og LMS kørende samtidigt på Digione, og med tilkoblet (ALAC-)HDD. Prøver nu Mac’en lidt og ser om indtrykket kan forbedres nok til at beholde Digione.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster