Godt og gerne billigt kamera



Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf Claus-DK » 21. jan 2019, 16:42

Jeg er begyndt at tage en del fotos og jeg vil gerne have et bedre kamera end det der er i min telefon (one+5).

Der er en jungle af testsider om kameraer og de virker til at være betalte reviews, er der et sted som vores hvor det er rigtige mennesker der skriver om deres kameraer ??

Jeg er sandt at sige ikke nogen ørn til alle de tekniske begreber i den verden så det er lidt forvirrende at skulle læse en hulens masse reviews og når man ikke rigtigt kender sproget er det nemt at falde for en masse flotte tekniske udtryk og salgsgas.

Jeg ved vi har en del fotoamatører her, hvad ville i anbefale ??

Smertegrænsen i pris er omkring de 3500..

Det må meget gerne kunne sende mine fotos til min PC, det er lidt bøvlet at skulle have kort ud og inde hele tiden, om det er BT eller WiFi eller bare regulær magi er ikke så vigtigt, bare det er let og uden besvær.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf Kolind » 21. jan 2019, 18:05

Hvis det skal være godt og billigt vil jeg umiddelbart sige et spejlrefleks med en fast linse.
Jeg har et ældre Canon entry level SLR kamera med en 1.8 'prime' linse på. Til portrætter og fotos af faste ting går det rasende godt uden at koste en formue. Autofokus er dog ikke suveræn, så enten bliver billederne virkeligt dårlige eller også bliver de virkeligt gode, alt efter om man lige får ramt det rette fokuspunkt etc. Det er formentligt også et spørgsmål om kameraet etc.
Til gengæld er det ikke pokkers fleksibelt jo - Zoom er med fødderne rulle4 Men så får man meget linse og billedekvalitet til pengene.

Der er mange af de nye lidt mindre smarte kameraer som gør det super godt også og som har automatisk upload af billeder og alt det moderne, men så koster det ofte også lidt knaster.

MĂĄske der er nogle lidt mere foto-fanatiske herinde som kan komme med nogle konkrete forslag?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf telum » 22. jan 2019, 10:20

Der findes ingen foraer som dette, men de er nu meget kompetente herinde:

https://www.fotostart.dk/forum/viewforum.php?f=16

Jeg ville nok oprette en ny trĂĄd, der er ikke rigtigt noget der helt matcher dine behov tror jeg :-)

Men helt enig - en god prime (linsen, som de seje kalder et objektiv, uden zoom). Her kan du få et objektiv der tegner virkeligt skarpt og kan lave blurred baggrund til en billig pæng, da konstruktionen er meget simplere end et zoom-objektiv. Et hvilket som helst nyere spejlrefleks med en 50mm 1/1.8f vil kunne tage rasende gode billeder. Læg et stativ og en fjernudløser oveni så er du vildt godt kørende.

Tag billeder i RAW og brug lidt tid i fx photoscape (det er nemt at gå til, men der er også mange andre alternativer, endda nogle der koster penge) til at "fremkalde" det, så vil du være godt kørende!

Og lad så være med at bruge den grønne "auto" spørg hellere, for ellers bliver billederne ikke vildt meget bedre end dem du tager med din telefon.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf Claus-DK » 22. jan 2019, 12:30

Jeg har fået lov til at låne min storebror´s Canon 500 eos.
Det skulle være et fint kamera, har jeg læst. Det har et par år på bagen, men det gør nok ikke noget..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf Moonhead » 22. jan 2019, 18:14

Jeg vil gĂĄ efter en ny Sony A6000 eller en brugt Sony A6300, mĂĄske du kan finde inspiration her.

https://www.dxomark.com/cameras/launche ... pe=rankDxo
Moonhead

 

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf telum » 23. jan 2019, 12:13

Er det med standard objektiv? (nok noget ala 18-55mm).

Ellers kan du lave fantastiske billeder med sådan noget som det her, må også være billigt brugt:
https://www.pricerunner.dk/pl/543-3065792/Kamera-Objektiver/Canon-EF-50mm-f-1.8-STM-Sammenlign-Priser
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf Claus-DK » 23. jan 2019, 12:28

Kender jeg min bror ret er der en hel trailer med tilbehør, som de har prakket ham på...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf Kolind » 23. jan 2019, 22:38

telum skrev:Er det med standard objektiv? (nok noget ala 18-55mm).

Ellers kan du lave fantastiske billeder med sådan noget som det her, må også være billigt brugt:
https://www.pricerunner.dk/pl/543-3065792/Kamera-Objektiver/Canon-EF-50mm-f-1.8-STM-Sammenlign-Priser


Ja jeg har været rigtigt glad for det objektiv også - Billede VS pris, er det ganske strålende.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf telum » 23. jan 2019, 23:32

Har det ikke selv, men generelt er plastic-fantastic primes virkeligt gode og på højde med zoom-objektiver til mange gange prisen. Jeg har Pentax og har et glimrende 35mm F2.4 og et fantastisk 70mm så har ikke følt behov for at supplere med et 50mm også :) En vidvinkel kunne dog være lækker, men så har jeg jo ikke råd til hoved-grej i lang tid :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf Claus-DK » 24. jan 2019, 00:00

Jeg er spændt på at se hvad der er med i den jeg låner og hvis der ikke er linser med, hvor meget bedre det er end mobilen.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf telum » 24. jan 2019, 10:36

Hvis der slet ikke er linser med kan jeg godt garantere, det er væsentligt ringere ruller1

Men kameraet er ikke bedre end fotografen bagved(shit in - shit out? rulle4), så hvis du stiller den på auto og knipser løs får du nok ikke en kæmpe forbedring. Prøv måske at vælge en scene-indstiling i stedet hvis du ikke selv vil rode med indstillinger lige fra start, tænker "portræt" er ret tæt på hvad du tager af billeder 1musik
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf Claus-DK » 24. jan 2019, 11:37

Klart, men man kan kører hurtigere i en sportsvogn end en varevogn uanset evner..
Jeg har et Fuji og det tager bedre fotos på auto end min telefon, så nogen forbedring vil der være med et fint kamera.
Det gnaver bare batterier som en mejetærsker..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Godt og gerne billigt kamera

Indlægaf zenny » 27. jan 2019, 09:41

Til prisen er der også en mulighed i Sony cybershot rx100 markiii, det skal rigtig gerne være mkiii modellen som byder på en rigtig flot billedkvalitet og så er det kompakt så du behøver ikke bekymre dig om yderligere investering i linser og der er WiFi deling indbygget (se test af dette her : https://mobilsiden.mobi/anmeldelser/son ... lid.34349/
Læs mere her : "dpreview" er en guldgrube af info https://m.dpreview.com/products/sony/co ... dscrx100m3
Når jeg anbefaler mkiii'eren er det pga prisen lige nu så tjek de store elektronik varehuse og det faktum at det fik et 'gold' review på daværende tidspunkt i dpreview - det er ihvertfald et godt kamera til prisen selvom der er kommet nyere modeller og konkurrenter til senere så klarer det sig flot stadigvæk i mine øjne (min bror har kameraet og jeg må nøjes med at savle over det....)
Mvh Zenny
zenny

 
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. maj 2011, 21:52


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster

cron