Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?



Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Krellef » 31. jan 2019, 23:08

Jeg har haft et par gode snakke med Swppesfetterlein angående bl.a. DAC's, og hvorfor man (muligvis) ikke behøver at eje den dyreste af slagsen, for at være tilfreds, rent musikalsk.

Jeg fandt et emne, som hedder "What makes audiophiles tick? (psychology of audiophiles)"

https://www.head-fi.org/threads/what-ma ... es.877562/

Heri bliver spørgsmålet stillet, om "man" er begyndt at købe udstyr for at opnå den teoretisk bedste målbare afspilningskvalitet, frem for at nyde sit grej og sin musik.

Jeg føler mig truffet - ikke på en dårlig måde, men oplægget fik mig til at tænke lidt over, hvordan jeg har tænkt, når jeg har søgt nyt udstyr.

Et andet oplæg: "Where do we go from here? How can headphone audio really improve?"

https://www.head-fi.org/threads/where-d ... ve.873734/

Jeg vil ikke til at quote en hel masse derindefra, men en anden interessant pointe der bliver fremsat er, at eftersom alle menneskers ører er en lille smule forskellige, kan målinger af hovedtelefoner ikke anvendes til andet end en grov estimering af, hvordan et par hovedtelefoner vil lyde.

Fra at have ønsket mig at jeg engang vil få pengene til state-of-the-art DAC's og hovedtelefoner, er jeg grundet Sound science-sektionen blevet en lille smule mere skeptisk angående hvad jeg vil kaste penge efter.

Hvad er jeres holdning til de nævnte oplæg og debatter der foregår i Sound science?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Mortenhoe » 31. jan 2019, 23:48

Pikken! :-D
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Claus-DK » 1. feb 2019, 00:14

Jeg synes at folk bare skal købe mere grej !!
Masser af grej..

Min mening er at det er fint at udforske ting og lærer mere, hvad jeg ikke helt kan forstå er trangen til at købe noget der er absurd dyrt, f.eks et 240 volts kabel til 10.000 Kr, det giver bare ingen mening i min verden..
Jeg holder selv mere af at have et stort udvalg af ting der ikke er voldsomt dyre og så skifte lidt rundt og nyde det de ting gør godt og lade være med at fokusere på de dårlige ting..
Hvis jeg kun havde et sæt til samme pris som alle de billige ville jeg være mindre tilfreds, for det jeg sætter pris på er variationen..

Man man skal ikke prøve at overbevise andre, eller sige de er forkert på den osv.
Hvis man bliver glad fordi man har det førnævnte kabel, så køb det og vær glad, hvad andre mener skal man ikke bekymre sig om..

Mit kick i det her er at finde noget der er bedre end de dyre ting til den ½e pris, gerne billigere..

i øvrigt bruger jeg mest Visa..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Claus-DK » 1. feb 2019, 09:51

Krellef skrev:
Hvad er jeres holdning til de nævnte oplæg og debatter der foregår i Sound science?


Hvad er din egen holdning ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf kvik » 1. feb 2019, 10:32

Nogle af os startede med kassettebånd, og Radio Luxembourg på AM. Det spændende var musikken, ikke båndoptageren eller radioen. Så fik vi konfirmationspenge og kunne købe vores eget anlæg. Det var her tingene begyndte at gå galt :-)

Højtalerne kunne ikke blive store nok, forstærkeren ikke kraftig nok, lyden ikke høj nok, og anlægget skulle helst være nyere og smartere end vennernes - Er der nogen, der genkender sig selv i det billede? :-)

Vi er jo nogle sjove størrelser, vi mennesker, tror vi er så specielle hver især, og gør alt muligt mærkeligt for at bevise det - tøj, hår, skæg, møbler, ure, kærester, biler, musik, hovedtelefoner, etc-etc-etc. - de syv dødssynder er ikke opstået ud af ingenting :-)

Heldigvis er der flere lag i det billede. Vi udforsker, piller ting fra hinanden, sætter ting sammen, reflekterer, kommunikerer, debaterer, interagerer, og er vi heldige lærer vi også lidt på vejen.

Vi elsker tydeligvis lyde og musik, eller måske er fraværet et urinstiktivt faresignal, hvem ved. Min søster kan ikke lave noget uden musik i baggrunden, det betyder mindre hvilken musik, bare der er lyd. Jeg har det lige modsat, skal der være musik, vil jeg selv vælge den, ellers foretrækker jeg stilhed.

Vi er forskellige på så mange områder, heldigvis. Hvor ville verden være et kedeligt sted, hvis alle lyttede til samme musik, snakkede om de samme ting, tænkte helt ens, var helt ens.

Af samme grund har jeg ingen problemer med subjektiv lydopfattelse og -beskrivelse, versus en mere videnskabelig tilgang til lyd. Videnskab er uanset ikke sandhed i sig selv, men en måde at søge forklaringer og sammenhænge på. Dagens forkaringsmodeller er det bedste vi har p.t., men det virker overmodigt at tro at de er ultimative.

Udsagn som 'enhver dac|forstsærker er transparent, hvis den er konstrueret ordentligt' er lidt som at sige 'alle mennesker er født lige'. Det lyder godt på papiret, og man kan muligvis ræsonnere sig frem til det, hvis man prøver. I mødet med dagens virkelighed har begge udsagn det dog med at falde lidt til jorden, ikke fordi de nødvendigvis er forkerte, men fordi de bliver ufuldstændige.

På HeadFi er der to steder jeg helst ikke kommer, Sound Science og Light Harmonic-trådene. Sidstnævnte fordi det er een lang og pinefuld dødssang for et firma, der har røvrendt sine kunder, og fortsætter med at gøre det. Førstnævnte fordi der simpelten er for mange hårde kanter, for mange store ego'er, for meget fanatisme og skråsikkerhed.

Måske er den stringente videnskabelige metode bare ikke min kop te. Måske er det anvendte sprog for fremmed. Måske gidder jeg bare ikke tænke videnskabeligt om noget, der for mig er ment til at være en hobby, og lidt hyggeligt tidsfordriv.

Jeg kan fint leve uden grejet, det fungerer overvejende som en slags voksenlegetøj for min del. Musiksamlingen vil jeg til gengæld meget nødigt undvære, den er slutproduktet af en mere grundlæggende søgen efter musikalsk udtryk.

SĂĄ, det var og er vel min position i forhold til trĂĄdens tema.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf telum » 1. feb 2019, 11:15

Gode observationer kvik som jeg i bund og grund er enig i. Også med Claus-DK, jeg higer heller ikke efter et fantastisk dyrt setup, jeg er styret af GAS (Gear Acquisition Syndrome) og er bevidst om, at nogle gange har jeg bare lyst til at købe noget nyt, hvor irrationelt det end måtte være.

Det er nye oplevelser der trigger det tror jegm og måske når andre herinde har beskrevet et eller andet spændende - så har jeg mulighed for at blive "en del af klubben" og snakke med, hvilket jeg også sætter stor pris på.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Krellef » 1. feb 2019, 11:36

Claus-DK skrev:
Krellef skrev:
Hvad er jeres holdning til de nævnte oplæg og debatter der foregår i Sound science?


Hvad er din egen holdning ??


"Fra at have ønsket mig at jeg engang vil få pengene til state-of-the-art DAC's og hovedtelefoner, er jeg grundet Sound science-sektionen blevet en lille smule mere skeptisk angående hvad jeg vil kaste penge efter."

^ Det er indtil videre hvad jeg har fået ud af Sound Science - Selvom jeg ikke har en baggrund for at have en videnskabelig tilgang til hvad der bliver skrevet i Sound Science, synes jeg at skepsis er en god ting. Især overfor produkter der kan koste 10-tusindvis af dollars.

Alene det at det er forbudt at snakke (dobbelt)blindtests i den "regulære" afdeling, fortæller mig at man gerne vil beholde en eller grad af forblændelse.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Claus-DK » 1. feb 2019, 12:28

Det underlige er så for mig, at gode billige produkter faktisk er svære at sælge.
Vi bliver mistænksomme og tror ikke på, at den pågældende vare kan yde som en der er dobbelt så dyr med samme indmad.

Vi er på mange måder forblændet af prismærket og vil på den anden side aldrig betale fuld pris, alt skal være på tilbud..
Så jeg er ret sikker på at mange ting bliver sat fiktivt op i pris og nedsættes så til den faktiske pris sammen med et stort grimt tilbudskilt. Man ser ofte helt nye varer der er på tilbud fra første dag de kommer til salg, specielt ser jeg det hos de store aktører på markedet.

I dag er der ingen normalpris på en vare, det ene tilbud erstatter det næste og varene flyver op og ned i pris, den store taber er forbrugeren, for grundet prispresset og den avance der ikke må være der, det skal jo være billigt billigt, er der ikke længere råd til at kunderne får en god og seriøs vejledning og hjælp til at finde det rigtige produkt..

Så det eneste pejlemærke der er mange steder er prisen og den er bare et tal..
Spørger man til at få en god vare ledes man hen til den butikken helst vil sælge, nemlig den der har den bedste avance, samtidigt er mange af de folk der sælger dem provisions lønnet, så de har stor interesse i at få så meget i kassen som muligt og da det ikke er deres butik, er det der med at vinde kunden´s tillid og få ham til at komme igen, sekundært..
En fyr der er ansat i et år eller mindre er jo bedøvende ligeglad med om kunden kommer igen om 2 år..Og det er tit studenter medarbejdere der står i de store kæder og sælge elektronik, så der er hverken erfaring eller viden om produktet, de har også kun det der tal på et stykke papir at forholde sig til, når de skal vurdere et produkts kvalitet..

Jeg har en lille solid butik og klarer mig fint, sĂĄ jeg klager ikke, men man ser anderledes pĂĄ ting nĂĄr man stĂĄr pĂĄ den anden side af disken..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf kvik » 1. feb 2019, 12:43

Jeg gætter på, at separationen på HeadFI mere har at gøre de skyttegravskrige, der af en eller anden grund altid ender med at opstå. Det gør simpelthen, at folk der bare vil hygge sig, løber skrigende bort. Så får du en tråd, hvor to parter står stejlt overfor hinanden, og en ny, og en ny. Det udelukker (eller skræmmer) 95% af potentielt heaf-fi interessede fra at deltage aktivt, og dræber mere eller mindre forummet. Ved at flytte stridspunktet ned i egen afdeling og holde det der, kan resten af forummet overleve og (måske) blomstre. Det foregår de fleste steder, eneste grund til at det endnu ikke er sket på hoved-fi er, at der eksisterer en uskreven regel om venlig og inkluderende opførsel, hvilket sært nok går dårligt i spænd med den debatform du henviser til i Sound Science, og endnu mere når det debateres i åbent forum fremfor i underforummet. Stort set hver torsdag-fredag har du på hifisentralen en ny tråd, hvor folk skændes om kabler, og de samme folk siger de samme ting som ugen før. Tonen er ikke specielt hyggelig, ingen lærer længere noget, alligevel skændes man hele weekenden. Næste torsdag-fredag starter man så forfra.

Når jeg møder en skråsikker person, der hævder at have sandheden, bliver jeg mildt sagt skeptisk. Verden er fuld af folk, der prøver at sælge dig sin illusion, så de ikke er alene i vildfarelsen. Her er Sound Science ikke spor anderledes end resten af HeadFi, eller for dens sags skyld hoved-fi. Så jeg er helt enig i, at skepsis er en uvurderlig egenskab. Value-for-money (VFM) er et elastisk begreb. Oftest anvendes det af folk, når der er begrænsede midler at rutte med, og man forsøger at finde noget man kan så leve med, når man nu ikke kan få det man vil helst vil have. Egentlig siger det værdi-for-penge, og værdi kan vurderes vidt forskelligt af forskellige mennesker. VFM for dig er med andre ord ikke nødvendigvis VFM for mig.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Claus-DK » 1. feb 2019, 13:29

Vi har haft lidt krige, der var en periode hvor det ikke altid var sjovt at skulle læse dagens indlæg, flere dage havde jeg slet ikke lyst til at tænde min PC, for hvad var der nu dukket op af lort siden jeg tog på arbejde ??

Jeg lærte så over tid at hvis man bare lod dem slås, fes det som regel ud, det værste man kunne gøre var at stille sig op som dommer eller låse trådene, der blev bare startet en ny og jeg blev selv fjenden, så det var/er ikke en farbar vej, det var bedre at lade dem bruge krudtet og lade tråden være uredigeret og åben. Jeg er helt overbevist om, at når man lige læser de ondheder man sendte mod en god ven dagen før, tænker de fleste, at det ville jeg ønske jeg ikke havde gjort og så planter man blomster i stedet for at grave gange man kan skyde fra..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 1. feb 2019, 13:51

Førhen var det med hjertet og tegnedrengen. Efter at have prøvet kræfter med et hav af blindtests er jeg dog helt stoppet med det ræs.
Jeg har altid været mere til musikken end budbringeren af selvsamme...og jeg var satme tæt på helt at miste det via et smut ned i det uendelige hi-fi kaninhul.
Jeg skal bestemt ikke gøre mig klog på andres vegne, hvilket også er derfor jeg (for det meste) prøver at lukke røven omkring disse emner, da jeg udemærket godt ved hvor ømfindige de kan være for hobbyister, der har kastet et par hundrede tusinder efter magiske kasser de sidste 3 dekader.
Dog ville jeg ønske at der var mere åbenhed omkring videnskaben...efter produktet er lanceret, men det virker som oftest til at videnskab udelukkende har sin plads i byggefasen...herefter erstattes den som oftest af magi.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf CHIbsen » 1. feb 2019, 14:10

Spændende indlæg :)
For mig hører videnskab og skråsikker ikke sammen.
Jo mere man ved, jo mere ved man, at man ikke ved.
Det var også lidt sådan jeg læste dele af Kvik første indlæg.
Selv Ohms Lov er jo en tilnærmelse, der kan anfægtes i nogen tilfælde.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Claus-DK » 1. feb 2019, 14:32

Er en elektron en partikel eller en bølge ??
Svaret pĂĄ det er, at det bestemmer man selv....

https://www.scienceabc.com/pure-science ... -wave.html
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf kvik » 1. feb 2019, 14:41

Det er let at blive grebet eller besat, den tilstand har ikke noget med hifi/headfi at gøre som sådan, men er en generel menneskeilg svaghed. Når jeg var lille og rejste til Norge om sommeren, havde de ved grænsen en-krones spileautomater fra Røde Kors stående. En sommer fik jeg en hundredelap af mine forældre. Den blev vekslet til 10 enkroner og resten i større mønter/sedler. Jeg gik igang ved automaten, og fortsatte, og fortsatte. Jeg 'vågnede' først op, når alle 100 kroner var væk, og jeg stod tilbage med en blanding af skam og følelsen af at have været besat/borte/ikke mig selv. Nu skal indlægget ikke udvikle sig til ren bekendelseslitteratur :-) Pointen er, at man selv er ansvarlig for at holde bakkekontakten her på siden, og alle andre steder. Når jeg skriver noget på hoved-fi forventer jeg, at modtageren tager det med et gran salt, og laver sin egen research og drager sine egne konklusioner over en bred kam. Jeg er udemærket klar over, at den lette løsning er at lytte til nogen, og imitere dem, men det er folks eget valg. Jeg orker ikke lave en ABX test af kabler, dac'er, forstærkere og diverse dippedutter, min interesse rækker kun til sporadiske ikke-videnskabelige sammenligninger, og det har jeg det helt fint med. Jeg kan godt forstå, hvis folk med videnskabelig baggrund føler sig provokeret af denne 'lemfældige' omgang med observationer og tolkninger, men, helt ærligt, de behøver ikke 'redde' mig, så vigtigt er head-fi altså ikke i mit liv. I det hele taget er konceptet med at redde nogen fra deres uvidenhed en lidt speget affære, ofte er 'redningsmanden' lige så skævt fundamenteret som 'offeret'. Her er et godt eksempel, sproget oser af frustration, foragt, distancering og selvhævdelse - hvem har lyst til at lære eller blive belært på de vilkår?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Claus-DK » 1. feb 2019, 15:36

Placebophile det vil jeg være, hvor skal man sende sin ansøgning hen ??

Sikke da en ækel start på en tråd.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf kvik » 1. feb 2019, 15:45

Jeg snupper audiophool, så løber vi to ind i solnedgangen sammen :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf CHIbsen » 1. feb 2019, 15:51

I denne sammenhæng er jeg stor tilhænger af videnskabelig uredelighed... :D

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf kvik » 1. feb 2019, 16:45

Fordi jeg ikke fandt det helt rigtige billede af cowboys i solnedgangen, tager vi et andet af googles forslag på den søgning, The Oakland Raiderettes, og dermed har jeg vel skudt enhver seriøs diskussion i sænk :grin:

Oakland Raiderettes.jpg
Oakland Raiderettes.jpg (344.32 KiB) Vist 7358 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf CHIbsen » 1. feb 2019, 17:13

Det er sagomelme god stil :D

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 1. feb 2019, 17:25

Det er skam rigtigt at tonen af og til godt være temmelig skarp inde i Sound Science delen af Head-Fi...dog vil jeg lige komme de regulære meldlemmer der poster derinde til undsætning, da det meeeeget sjældent er dem der står for den grimme tone. Nah den opstår 9 ud af 10 gange fordi folk bliver harme over nogle af de posts der kommer derinde, som meget ofte går stik imod hvad de ellers har læst over Head-Fi. De få gange at de regulære mister fatningen er som oftest pga en gammel poster, der vender tilbage efter en rum tid for så lige at tage en omgang vrøvl igen...sædvanligvis det samme vrøvl han sagde sidste gang, hvor der også var en helt naturlig forklaring på scenariet. Umiddelbart kan jeg sagtens forstå frustrationen hos en professionel lydtekniker, som ydermere arbejder som underviser på området. Set på den anden side, så tror jeg også størstedelen af mennesker vil ønske at irettesætte falske oplysninger på et område, som de selv arbejder med og kender som deres egen bukselomme.
Hvis vedkommende så har skrevet en alenlang og tilmed yderst venlig post..sådan en tre gange tidligere..til samme person vel at mærke...der så stadig bliver ved med at snakke om noget han ikke forstår - nu også på en mere CAPSLOCK agtig maner...ja så tror jeg sgu vi alle sammen godt kunne miste besindelsen en tand.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Næste

Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 24 gæster

cron