Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?



Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Peter Jensen » 1. feb 2019, 17:47

Har været Raiders fan i mange mange år- det har været et hårdt årti (godt og vel).

I forhold til emnet et det en blanding der vel læner sig lidt mod hjertet... har og har haft flere sæt i den dyrere ende hvor “diminishing returns” for alvor har gået fat, men har så ofte købt brugt. Har købt udfra malende beskrivelser og gode reviews og i mindre grad fra målinger... nyt er lidt samme historie, men typisk ikke fra øverste hylde. Jeg gar ikke været så god til at undersøge det helt billige da jeg også går lidt op i design og byggekvalitet.

Som tidligere nævnt har vi alle forsk. Hørelse, hovedtelefonen sidder måske også lidt forskelligt, så jeg er helt med på “køb hvad du selv syntes er godt” vognen da man ikke kan udlede ens egen opfattelse fra målinger. Ser målinger som værende værdifulde for producenter der skal levere samme produkt hver gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf kvik » 1. feb 2019, 18:10

@Sweppesfetterlein:
Jeg tror også, at vi kommunikerer forskelligt. Sådan er det jo også i hverdagen, på arbejdspladsen, i hjemmet, i sportsklubben, eller hvor det måtte være. Man rammer ikke tonen med alle mennesker, nogle gange må der arbejdes for at finde fælles fodslag, nogle gange er det forgæves. Jeg synes faktisk moderatoren på Sound Science gør det fremragende, eller rettere hans indlæg kan jeg forholde mig til. Nøjagtigt hvorfor, har jeg ikke grundet så meget over, men har blot registreret det. Jeg er ikke anti-videnskab, hvis du læser nogle af mine tråde her på hoved-fi vil du se, at de ofte bunder i ægtefølt nysgerrighed på verden, og de bevæger sig forbi det første godt/dårligt-niveau i sin udfoldelse og udforskning. Jeg har respekt for, at du har taget dig besværet med at ABX-teste dac'er, og har respekt for den erkendelse du har opnået derved. Jeg er skeptisk til, om den er universelt gældende (som du synes at mene), fordi min egen erfaring ikke tilsvarer din. Samtidigt er det som tidligere nævnt ikke så voldsomt vigtigt for mig, om du skulle have ret eller ikke. Jeg trives med min egen måde at angribe verden på, og efter min bedste overbevisning skader jeg ingen med mine meninger eller indlæg. Diversitet er intet mindre end en velsignelse i mine øjne, det er i brydningerne noget nyt kan opstå. Jeg håber således, at vi kan bevare mangforldigheden her på siden, så vi kan holde liv i den lidt endnu. Jeg elskede forøvrigt dit udtryk 'brunstig DAP', det er tydeligt, at du har en rigt sprogliv, noget jeg i høj grad sympatiserer med.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 1. feb 2019, 18:43

Jeg er også ret glad for Castle, som gør et glimrende stykke mod arbejde derinde.
Jeg tror bestemt også det handler om perspektiv i og med, at vi alle influeres af vores individuelle oplevelser med musik og grej. Min skråsikkerhed er kun opstået via gentagne tests med adskillige andre mennesker. Når man så gang på gang oplever samme resultat..og ydermere kan læse sig til helt naturlige forklaringer af mennesker der har arbejdet med disse sager i dekader, ja så opstår der en ganske naturlig skråsikkerhed i mig.
Jeg har uden den alt for store succes prøvet at bibeholde et åbent sind udadtil, ligesom Castle af og til gør, men desto mere jeg læser mig til og, i særdeleshed, snakker med mine to kamser, der også tilfældigvis arbejder med lydproduktion, desto mere overbevist bliver jeg...hvilket et eller andet sted også giver god mening.
Når alt det så er sagt, så tror jeg bestemt folk kan høre forskel på grej. Dog tror jeg bare ikke forskellene opstår af samme årsager, hvilket jeg måske bare skal holde min kæft om.
Jeg har ikke noget imod at snakke om disse ting inde over Head-Fi i en del af sitet, der rent faktisk fokuserer på videnskab og blindtestning...men jeg har med vilje prøvet at skrue helt ned for al den her snak herinde, fordi jeg egentlig skidegodt kan li' folk og ikke vil træde dem unødigt over tæerne.
Peace out!
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Claus-DK » 1. feb 2019, 22:21

godt vi køber andet end DACs.
Hvis nu du er bort fra den kæphest, hvad er det så der får dig til at købe ?
Jeg ved du gnaver dig igennem en del hovedtelefoner..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 1. feb 2019, 23:36

Fordi jeg kan høre forskel på bøffer ruller1 Bøffer og højtalere! (og rørforstærkere..hvis jeg var interesseret i dem;)
...og bøffer kan have forskellige formål..med god grund bagved - ellers havde jeg jo bare holdt mig til he500 og bundet et stor rød sløjfe på den...men den er både varm og tung, bestemt ikke særlig nyttig under sommermånederne, hvilket er derfor jeg gerne vil have noget lettere. Jeg har også brug for en enkelt lukket - måske et par forskellige signature, planar - og så er der måske et fremtidigt møde med elektrostaterne, who knows?
Men ja jeg gider ikke bruge tid på noget jeg ikke kan høre forskel på - så hellere totalt fortabe mig i musikken via ovenstående herligheder rullw3
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Walbum4262 » 2. feb 2019, 14:14

Da jeg kom ind i denne hobby fulgte jeg med i alt hvad jeg kunne læse på diverse websider osv.
Og “jagten” på at finde det ultimative setup blev et spørgsmål om penge først inde for ens egen budget ( og også over ) og dernæst at prøve andre folks dyere setups.
Man blev simpelhen påvirket af markedets hype.
Efter et par år i hobbyen og en hel del erfaringer rigere og en del penge fattigere kan jeg i dag købe produkter med mit hoved og hjerte og ikke min trang til konstant at prøve noget nyt.
Jeg er blevet total lavpraktisk med et par Apple Airpods da de giver mig det jeg har brug for i hverdagen nemlig musik fra min iPhone hvor jeg stadig er i stand til at være til stede for min omverden da de som pods ikke lukker den af.
Og der hvor jeg har brug for og kan lukke den af er når jeg køre firma kassevognen som godt kan give en del støj der bruger jeg mine Sony mdr 1000xmk2.
Giver disse 2 løsninger den bedste lyd absolut NEJ. Giver de den bedste brugervenlighed absolut JA for mig gør det.
Jeg er for længst holdt op med at læse div. Internationale forums og skimtet dem kun ind i mellem for et interesant emne i ny og næ da jeg simpelhen ikke kan udstå den fanatisme der præger dem. Det er lidt som at snakke religion og vi ved alle hvordan det ender hvis man står i hver din lejer.
Jeg er ikke så aktiv på hoved-Fi heller hvilket jeg er lidt trist over for herinde er der til forskel fra de internationale forums plads til forskelle og forståelse for hindandes behov og lyst. Jeg har ofte trangen til at skrive i en tråd man når bare aldrig til det i en travl hverdag.
Jeg vil give Claus ret i at pris og perfomance ikke hænger samme og bare så på den prisudvikling der har været på hoved-Fi over de sidste 10 år priserne er 10-20-30 doblet og stadig hænger produkter produceret for 10år siden stadig fast med noget af den bedste lyd der kan fås.
Dette kan blive en laaaaaang samtale der helst skulle tages over en hyggelig aften med et par whiskyer og øl så jeg vil slutte af
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

På farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf kvik » 2. feb 2019, 15:06

Mange begreber er jo relative. Jeg formoder mine tidligere arbejdskollegaer betragtede mig som lettere fanatisk, når jeg fyldte skrivebordet (i et åbent kontorlandskab) med cd-afspiller, lige så stor ekstern strømforsyning, mange kabler, og en masse cd-bokse. Eller når det blev afløst af dac'er , forstærkere og hovedtelefoner i lind strøm. Men, for mig føltes ikke spor mærkeligt :-) var jo bare på jagt efter bedst mulig lyd, hjemme som på arbejdet. Så, øjnene der ser, spiller også ind, når graden af entuiasme vurderes. Har man selv begrænset interesse i et område, vil aktivitet/interesse mange niveauer over virke voldsom, og uforståeligt for så vidt - "De er gale, at de gider spille tid og penge på sådan noget uvigtigt pjat!".

Hvis en cykelrytter træner fanatisk for at blive den bedste, er den type fanatisme så anderledes og og bedre end det vi snakker om i øjeblikket? Eller en forsker, der kun tænker på sin forskning dag og nat, år ud og år ind? For mig virker det jo helt vanvittigt bare at ligge og cykle rundt hele dagen. Man skaber ingenting, bidrager med ingenting, alt handler om meningsløs fysisk udfoldelse for egen kemisk lykkesføleleses skyld. Men, det er set med mine øjne, cykelrytteren ser det garanteret helt anderledes.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2019, 15:13

Da jeg trådte mine spæde barnesko på head-fi, var det før priserne gik amok.
På det tidspunkt 2005 var toppen ar poppen Senn HD650/600, Beyers DTserie 770,880 og 990 samt AKG 701 og naturligvis Grado.
De modeller er stadig rigtig gode og kan ofte følge med og tit rende i cirkler om nyere produkter, upåagtet af priserne.

Priserne eksploderede da BEATS ramte hylderne, de blev markedført på en helt ny måde og hang på alle mulige kendisser indenfor sport og musik, at kostede cirka det dobbelte af den gamle garde og mellem os sagt, var de slet ikke på samme niveau i hverken byggekvalitet og da slet ikke i lydkvalitet, men det var dem de unge ville have og alle rammer for salg af hovedtelefoner blev sprunget til grus..
De lå enormt for had blandt nørderne på head-fi og afløste BOSE som var "fjenden" inden da. Bose var slet ikke så dårlige, bare mere lækre og lidt dyrere end de anerkendte mærker..

Inddirekte var de min billet til at blive et kendt ansigt i vores hobby, for jeg ville den anden vej, godt og billigt har altid været mit mantra og da vi opdagede Superlux på grotten i 2007 tror jeg det var, eksploderede det for mig og jeg begyndte at få en masse forbindelser, som igen gav inspiration til at finde nye ting.
Takstar var en af dem, deres Hi2050 og Pro80 var intet mindre et er fund til prisen, jeg begyndte at genoplive en tråd på head-fi om dem, den er i dag på et godt stykke over 300 sider.
Superluxtråden jeg havde på hejfej, var også med afstand den største tråd der har været i deres hovedtelefon afdeling, at den så samtidigt lidt blev både starten på dette forum og deres underforums død, er en anden historie..

Hvor kom jeg fra ?? Nå jo BEATS, BEATS viste verden at det var mindre vigtigt hvordan ting lød, bare de hang på de rigtige mennesker og var dyre og eksklusive solgte de, jeg ved naturligvis ikke om det er sandt, men jeg tror at det viste mange små iværksættere at alene det at sætte en høj pris gjorde en vare mere attraktiv, så i de efterfølgende år eksploderede priserne for vores udstyr,det var også her omkring Iphonen begyndte sin sejrsmarch, de var til at starte med bedre end konkurrenten´s produkter, Android var på det tidspunkt et kludetæppe med en hulens masse børnesygdomme og NOKIA ?? De sov i timen og er i dag intet, på få år gik Nokia fra at være nærmest enerådende på mobilmarkedet til ingenting..

Det hele styret af mantraet jo mere kostbar en vare var des bedre og mere særlig var varen og i særdeleshed dem der købte dem, for det er lige præcis det der udnyttes..

For at forstå det, skal vi tilbage i 70erne, da jeg gik i folkeskolen fik alle at vide "vi var alle noget særligt og nærmest forudbestemt til noget stort" sådan er verden bare ikke, vi er alle ret kedelige og ordinære, men den higen efter at leve op til de forventninger gav et hul i mange personer´s inderste, hvordan kunne vi dog blive den særlige person, vi var blevet lovet vi ville blive..
Apple råbte at "du skal bare have vores telefon" det var løsningen, køb en vare der er dyrere end den din nabo har så var man mere/bedre/sejere/smukkere end ham..

Det var noget hifi branchen kunne lide, så samtidigt med at produktionspriserne styrtdykkede på grund af teknologien, steg priserne til astronomiske højder..

Som eksempel kan man tage eksklusive rørforstærkere, folk betaler 20-30 tusinde for en forstærker, hvor indmaden er meget simpel og komponenterne meget billige og ikke rigtigt er blevet forandret siden 60erne, hvor rørteknologien blev kørt over af opfindelsen af transistoren, hvilket fik priserne til at styrtdykke samtidigt med at størrelsen blev mere håndterbar.. En rørforstærker er dyrere at fremstille end en baseret på transistorer, men den koster meget langt fra de priser der dyre eksklusive ting sælges til..
Hvad gør man så hvis man som transistor radio producent vil gøre sit billige og gode produkt mere eksklusivt ?? vi sætter prisen op..

Alle de ting kan kun lade sig gøre fordi vi som mennesker har et uendeligt behov for opmærksomhed, den trang har vi til fælles med alle andre specielt handyr i naturen. studere man dette emne lidt nærmere møder man Darwin, Darwin havde andre teorier end "den stærkeste overlever" for det nytter ikke noget at være stærk, hvis man ikke viser det til potentielle mødre, for så dør arten ud..Vi skal have noget på den dumme og formere os, ellers er det game over, så hjælper det ikke noget man kan tæve alle de små, hvis de små render med tøserne er det dem der vil vinde..
Det har i løbet af evolutionen udviklet sig helt vildt, spørg jeg selv hvorfor er den påfugl med den største hale mest attraktiv, for en hun ?? Det er ikke fordi den er flottere, det bliver man ikke en bedre partner af, heller ikke bedre til at samle mad, eller undvige fjender, på alle måder er den store flotte hale noget lort at rende rundt med, et enormt HANDICAP og det er lige der, forklaringen ligger, vi udvikler handicaps for at vise tøserne at selvom jeg har den her store lange og besværlig hale, kan jeg stadig løbe fra ræven, jeg kan på trods af den stadig indsamle føde osv.osv og så er den gået fra bare at være flot, til at være et symbol på styrke og at være en god partner..

Det er derfor vi bygger broer, maler billeder, hugger statuer, køber dyre ting, skriver alen lange indlæg på fora, for at vise at selvom vi bruger vores sparsomme ressourcer på ligegyldige ting stadig er i stand til at være en god partner, vi blærer os med vores handicap..

Ind fra højre kom der så for vores race en ny og kunstig målestok Penge, penge er det største symbol på status og styrke og ved at bruge alt for mange penge på lige gyldige ting, lige gyldige når vi taler om artens overlevelse vel og mærke...for der ville vi være bedre tjent med at kunne tænde et bål med flintesten og finde de sunde og gode ting at spise i skoven, end eje en stor flot BMW.. Det er bare ham med den store flotte bil der render med tøserne, netop fordi han udviser et større handicap..

Nui det blev langt, håber ikke det blev for langt...
Men det er derfor vi køber ting og specielt dyre ting er gode her..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf kvik » 2. feb 2019, 16:58

Vi kommer da vidt omkring her i tråden. Darwin-kortet er jo lidt svært at slå, så næste mand bør have et super-es i lommen :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Mortenhoe » 2. feb 2019, 21:28

Det tog lidt til at komme igennem dit indlæg, Claus. Men du har ret :-)

Jeg er personligt ret simpel. Lyder det godt? Så er prisen ligegyldig(høj/lav. Men helst lav). Hvad jeg har lært af de kinesiske grupper, og ja, også andre steder, er en interesse for gamle, ikke nødvendigvis dyre ting, som lyder godt. F.eks. TDA1543 DACs, som lyder tåbeligt godt. De er ikke ret dyre og de er baseret på en chip fra 1991. Ifht til det, handler det også om jagten på disse ting. Ligesom det man siger om parforhold. Det er jagten der er sjov. Når man så sidder med den hovedtelefon/dac man har sat, helt passioneret, og læst side op og side ned om, så er den pludselig ikke så spændende efter noget tid - indtil man går af med den igen....
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf kvik » 2. feb 2019, 22:20



Siden ingen af cykelfanatikerne bed på, prøver jeg noget andet :-) Jeg synes selvfølgelig, at det er legitimt at strække sig efter noget bedre, hvad enten vi snakker sport, videnskab, musik, litteratur, arbejde, politik, eller bare rent medmenneskeligt. Modsat Claus tror jeg ikke alt handler om artens overlevelse. Den fri vilje er et 'wild card', der løfter sagen udover ren biologi. Plukker man alt øvrig ud - konkurrenceinstinktet, forfængeligheden, flokmentaliteten, mv - står man stadig tilbage med den fri vilje - Hvad ønsker JEG? Hvad GØR jeg?

På HeadFI ligger en tråd med en italiener, der har fået en anden italiener til at bygge en helt vild forstærker til sig. Vild fordi prisen er vild (efter de flestes målestok), men også vild fordi det handler om at række efter og nå det ypperste, og vild fordi det ikke er via den slagne vej, men er et selvtænkt koncept. Så, Bjarne Riis vinder Tour-de-France, og verden jubler. Vores italiener herover præsenterer resultatet af sin lyd-odysse, og tavsheden på HeadFi er øredøvende. Er manden gal? Har han for mange penge? Hvorfor viser han den frem, den er jo ikke engang pæn!

Op med hånden, ham der ikke er lidt småskør eller eksentrisk! Free will, here we come!

freewill1.jpg
freewill1.jpg (101.6 KiB) Vist 5913 gange
freewill2.jpg
freewill2.jpg (88.97 KiB) Vist 5913 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2019, 23:36

Det er eddermukme en flot forstærker den der..Han må få en masse på den dumme... ruller1 ruller1 musik12

Som et ikke religiøst menneske er jeg overbevist om at mennesket er et dyr..
Vi er ikke udvalgte eller noget særligt i forhold til et egern, vi er bare anderledes og bruger tiden på andre ting end at samle nødder mest effektivt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf CHIbsen » 2. feb 2019, 23:45

kvik skrev:Siden ingen af cykelfanatikerne bed på, prøver jeg noget andet


Nu sidder jeg kun 10k på min plastik cykel så ved ikke helt om jeg er i målgruppen... :mrgreen:
-men Hr. kvik har sparet for mange point op, så han kan få krammer næste gang han er i Danmark kan han,
Vi favner det hele thumbs
ruller1
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hvad køber I med - hovedet, hjertet eller tegnedrengen?

Indlægaf CHIbsen » 2. feb 2019, 23:46

Claus-DK skrev:Det er eddermukme en flot forstærker den der..Han må få en masse på den dumme... ruller1 ruller1 musik12

Som et ikke religiøst menneske er jeg overbevist om at mennesket er et dyr..
Vi er ikke udvalgte eller noget særligt i forhold til et egern, vi er bare anderledes og bruger tiden på andre ting end at samle nødder mest effektivt..


Den vil stå rigtig fint til dine DK Ollo'er
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Foregående

Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron