Linear Tube Audio MZ2



Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 12. mar 2019, 21:10

Besøget af Eufonika H7’eren vækkede min interesse for rørforstærkerer. Da jeg samtidig synes, at det er rigtig sjovt at have besøg af udstyr og skrive og dele mine oplevelser med jer, så var det bare at sige ja tak, da jeg fik mulighed for at låne en Linear Tube Audio MZ2 af Mikael fra Audio Fidelity. Mikael og jeg har ikke diskuteret indholdet af denne tråd, jeg aner faktisk heller ikke hvad LTA’en koster. Vi har kun diskuteret lyd og musik. For mig er drivkraften som sagt nysgerrighed, og det at kunne dele en god oplevelse. Jeg elsker også at læse jeres anmeldelser, det er det der gør det interessant at komme her på forumet. Jeg regner selvfølgelig med at skrive som jeg plejer, dvs hvis udstyret er godt, ja så vælter teksten jo ud :grin:

mz2.jpg
mz2.jpg (100.71 KiB) Vist 10444 gange


Dag 1.
Fik den hentet ved købmanden om formiddagen.
Efter at havde fĂĄet den pakket ud, og ladet den blive afklimatiseret fik jeg den startet op.
Setup: Audirvana+ → Audio-gd UI-D8 → AVI dac → LTA
Startede ud med Beyerdynamic T70 og “Raising Sands” med Alision Kraus og Robert Plant. Skulle egentlig bare lige tjekke om der var lyd igenem. Men det endte med at jeg hørte det meste af pladen. LTA’en er god. Den er endda rigtig god. Musikken gengives letflydende og detaljeret i et stort rum. Man får alle detaljer i Alison Krauss stemme med. Åndedræt og små sjove lyde. Det er som at alle vokaler og instrumenter får givet sit eget tre dimensionelle rum i det store lydbillede. I venstre side står der for eksempel en guitar med med tremoloen tændt på forstrærkeren, der venligt pulsere og massere øret på den behageligste måde. Og så blev det jo kun bedre da LTAen blev ordentlig varm.
Efter de første numre der er lidt rolige, hvor der er en gulvbas, der fylder meget i lydbilledet, frygtede jeg lidt at LTA ikke ville kunne gengive hurtigere numre. At bassen bare ville svømme rundt og aldrig får hold igen. Men så kom der et optempo nummer på pladen og min frygt blev gjort til skamme. Så T70’erne har måde stor og fyldig bas og det behøves, og kan speede op og gengive elektrisk bas og trommesæt flot når det kræves.
Det var ved at blive frokost tid, så T70 røg af, men skulle jeg da lige prøve om LTA’en også ville fungere sammen med Verisonix Electrostatz. Så gik der lige 4 numre mere før jeg nåede til forkosten. Det kan den sørme også. Jeg har jo fornyelig haft besøg af Eufonika H7. Den synes jeg ikke fungerede optimalt med de fleste af mine 32 ohm’s Hovedtelefoner. Men LTA tager sig kærligt af Verisonix’erne. Verisonix’erne er hverken bedre eller ringere end T70. Bare lidt anderledes. Frokosttid.
Efter frokosten skulle der lidt op tempo på. Ollo S4R og “So” med Peter Gabriel. Her duer svampet rørbas ikke. Men hold nu op det spiller godt. Ollo’erne har en veldefineret bas via LTA’en. Der lige præcis giver musikken det der kræves. Samtidig hører man at alle de fine mikrodetaljer på bassen også kommer med. Med et meget dynamisk setup vil “So” svinge som en i helvet men man får måske ikke detaljerne med. På andre systemer får man detaljerne med, men så svinger det ikke. Her får man begge dele. For søvan det er godt.
Pause og tilbage igen. Red Hot Chili Peppers “Dark Necessities”. Startede med T70’erne, men det blev lige pænt nok. Så frem med Grado RS2i. Fedt, fedt, fedt. Nu spiller, groover og svinger det. Fed stortromme lyd de har fået optaget på nummeret Dark Necessities. Og spøjst at de ikke har gjort et eller andet ved den knurrende forstærker i introen. En rørforstærker der passer til Grado, hvem havde lige set den komme. Eufonika H7’eren var i hvert fald ikke et godt match til RS2’erne som jeg husker det.
Er nået til nummeret The Longest Wave. Det er guitarforstærkeren der knurrer (der er både bas og guitar på introen til Dark Necessities, så der var det lidt svært at sige hvilken af dem det var. Men introen til The longest wave er kun guitar). De har da gjort det til en hel stilart at have introer med støjende/knurrende forstærker. Goodbye Angels er det samme. Flea’s basspil er som skabt til Grado. Fra Flea til Geddy Lee. Tom Sawyer, Rush “Exit … stage left” bagefter YYZ. Stadig RS2’erne. Hvor er det dog blæret musik. Trommeintermezzoet i YYZ er fabelagtigt.
Stadig med Gradoerne er det stilskifte og videre til Susanne Sundførs “Music for people in trouble”. Det er nogen ret vilde rumklange hun bruger i produktionen. En af Sweppesfettelein’s epo plader. Simpelt, storladent og smukt. LTA er rigtig god til at få det store rum frem. Så nu vi er ved storladent fortsætter musikken over i Andrea Bocelli’s Sogno. Det er lige til at få gåsehud over. Man føler at man får alle facetterne af hans sang med. Ubesværet gengiver Gradoerne hele hans stemmes register. Har overladt Gradoer til hende den langhårede. Nu må vi se om hun får tid til at at spise aftensmad…

Dag 2
Startede lige med at tjekke netpolaritet på alle apparater (det blev nok lidt nørdet…).
Herefter fandt jeg Katie Melua “live at the O2 arena” frem sammen med Grado RS2i. Live optagelser er en fornøjelse med Gradoerne. Den umiddelbarhed de kan gengive musikken med passer godt til det rå udtryk der er i live optagelser. For mig er lyden af PA anlægget lige der imellem mine ører. Hvad ønsker man mere. Og det med at synge går da også meget godt for hende :-)

Dag 3
Det her har jeg set frem til. Jeg har fundet Pergolesi’s Stabat Mater frem sammen med AKG K340. Der er to kvindelige operasangeriner, der giver den max gas i 12 forholdsvis korte stykker/numre. Det er en Sopran og en Contralto. Indrømmet det blev jeg lige nød til at slå op. Contralto er den dybeste kvindelig opera stemme.
Jævnfør den store danske så er Stabat Mater en sekvens i den katolske kirke til mindedagen om Jomfru Maria’s syv smerter. Og digtets indtrængende budskab, der er en meditation både over Jesu død på korset og over hans mors, Jomfru Marias, lidelser, har udmøntet sig i storladne værker af bl.a Haydn, Des Pres og Pergolesi m.fl.
Billede
LTA’en har fuld magt over K340 som ellers er den sværeste Hovedtelefon at trække som jeg har mødt indtil nu. Når volumen når omkring kl 13-14 stykker, så er der fuld blæs på.
Musikken er absolut fantastisk. K340’erne formår at gengiver alle detaljer og dynamikken I begge sangerinders stemmer og fletter toner, dynamik og frasering sammen på smukkeste vis. Gengivelsen er letflydende men samtidig med en lille kant, der gør det interessant at lytte til. Som man havde parret en rigtig god AKG med en rigtig god Grado. Jeg bliver mere og mere imponeret af K340, og en stor del af æren tilkommer LTA’en der har overarmen til at få det bedste frem i dem.

Jeg ser frem til de næste par dages selskab med LTA'en thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf kvik » 12. mar 2019, 23:12

Det er fascinerende, hvad en kvalitetskæde kan gøre for og med et sæt hovedtelefoner. I det konkrete tilfælde skal du nok heller ikke undervurdere betydningen af leddene før forstærkeren (A+, DI-U8, AVI). Du skulle næsten teste en mere middelmådig kilde til forstærkeren også, så du får oplevelsen af kilde-leddets betydning (nu hvor du har en god forstærker mellem hænderne),
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf kvik » 13. mar 2019, 16:19

ZOTL = Zero Hysteresis Output Transformer-Less
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 13. mar 2019, 17:40

kvik skrev: Du skulle næsten teste en mere middelmådig kilde til forstærkeren også, så du får oplevelsen af kilde-leddets betydning (nu hvor du har en god forstærker mellem hænderne),


Du kan få lov til at vælge mellem Tempotec Serenade iDSD, Aune X1 mk2 eller ifi micro iDac.

Bare du ikke vil have mig til at lytte til mp3... "Kvik, det siger jeg dig! Meget har du budt gennem alle disse år, det har ved gud ikke altid været en dans på roser! Men det her, det byder du mig ikke"... ruller1 ruller1
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf kvik » 13. mar 2019, 17:58

Æren tilfalder Tempotec :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 13. mar 2019, 19:22

I går aftes lyttede jeg videre med K340. Valget faldt på Peter Belli "som boblerne i bækken". Det var en tankevækkende oplevelse. Jeg har ikke før hørt denne plade med AKGerne. Men dette setup kan noget med at få den rigtige fornemmelse frem i hans stemme. Den der indsigt i at karrieren er ved at slutte. Det er ikke en plade jeg synes skal gengives for romantisk.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 13. mar 2019, 20:42

Jeg har læst denne anmeldelse et par gange Stereophile (Hint: man skal om på side 2). Synes han skriver udemærket.
Jeg hørte David Bowie's "Blackstar" første gang for et par år siden. Det kan have været på en Schiit modi/magni stack med et par K601'er, men jeg kan ikke helt huske det. Det var i hvert fald et setup omkring det niveau. Og da jeg hørte pladen tænkte jeg, at det var da ikke en særlig god produktion, og at David Bowie må have haft travlt med at få den færdig. Det lød lidt usammenhængende med spøjse effekter der kom ind fra højre og venstre. Siden har jeg ikke hørt pladen.
Det vil sige lige indtil i dag, hvor jeg nu er igang med 2. gennemlyt på samme dag. Der er nemlig kommet et sæt Nighthawk carbon ind af døren, og de har taget pladsen for K340 for i dag.
thumbs
"Blackstar" er jo en aldeles fantastisk plade!
thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 13. mar 2019, 20:57

Glemte da et billede... :roll:

hawk.jpg
hawk.jpg (47.48 KiB) Vist 10350 gange
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 14. mar 2019, 21:55

Fik afprøvet tempotec'en.

VLC (linux) -> tempotec (USB) -> LTA -> Nighthawk
vs
A+ -> audio-gd (USB) -> AVI (s/pidf) -> LTA -> Nighthawk

Jeg valgte at lytte til Brian Ferry's "As Time Goes by". De første 7 numre med Tempotec'en. Derefter et par numre tilbage og resten med AVI setup.
Tempotec er en udemærket lille afspiller med en AK4490 dac chip. Den spiller med god timing og fornuftig detaljer. Men...
Jeg har ingen problemer med at tage Hovedtelefonerne af, hvis konen vil sige et eller andet, mens jeg lytter til Tempotec'en. Med AVI'en, der mumler man et eller andet og lytter videre. Man skal lige lytte lidt mere, og lidt mere igen. Det giver ikke rigtig mening at sammenligne. Forskellen er lille, men alligevel kæmpe stor. Det er det hele, der får en ekstra glød med AVI'en. Et eksempel er klaveret i "Sweet and lovely" der blomstrer op bag Brian Ferry's stemme med AVI dac'en.
Forskellen for mig er den, om jeg finder en bog at læse i, mens jeg lytter, eller at jeg lytter kun til musikken.

Mens jeg skriver nu, så lytter jeg til AVI, LTA og komposit nattehøg. Intimt og og samtidigt storslået. Pulsen falder et par slag, og man rummer bare lidt mere :-)
Eufonika'en var rigtig god. LTA er absolut fantastisk.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf kvik » 15. mar 2019, 16:25

Har du planer om at teste den med højtalere også?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 15. mar 2019, 22:06

Er I klar over hvor god Ollo S4R er?
Jeg har i hvert fald lige haft et af de der øjeblikke man bare ikke håber bliver hverdag.
Dire Straits "brother in arms" med alle detaljer pĂĄ Mark Knofler's guitar blotlagt pĂĄ smukkeste vis.
Ollo'erne skalere aldeles fantastisk med udstyret. Og i det perspektiv er de sq et røverkøb.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf Mortenhoe » 15. mar 2019, 22:26

En "Zero Hysteresis Output Transformer-Less"-forstærker med en stepped attenuator. Det kilder et vidst sted på en teknik nørd! Så er det lige før lyden kommer i 2. række.

Tør jeg spørge? Jeg tør næsten ikke spørge... Hva' kosted' den ?
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 15. mar 2019, 22:40

Jeg ved faktisk ikke hvad den koster.
Men vi snakker en fuld rørforstærker der driver lavimpedante hovedtelefoner som Nighthawk på 25 ohm som var det en drøm.
Jeg er på røven over den her. Det er ren mindfullness.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf Mortenhoe » 15. mar 2019, 22:45

CHIbsen skrev:Jeg ved faktisk ikke hvad den koster.
Men vi snakker en fuld rørforstærker der driver lavimpedante hovedtelefoner som Nighthawk på 25 ohm som var det en drøm.
Jeg er på røven over den her. Det er ren mindfullness.

Tapatalk


Ah, jeg slog det lige op. 1,485.00USD med SMPS strømforsyning. Toldberegneren siger 11917kr på danske plader.

Men ja, jeg kan sagtens forestille mig den lyder fantastisk! Teknikken fejler i hvert fald ikke noget! Gid den havde været med på træf.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 15. mar 2019, 22:53

Det er vel ikke fuldstændig umuligt at få Audio Fidelity til at komme til københavner meet.
(Her snakker jeg som jeg har forstand til...)

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 15. mar 2019, 23:01

Mortenhoe skrev:
CHIbsen skrev:Jeg ved faktisk ikke hvad den koster.
Men vi snakker en fuld rørforstærker der driver lavimpedante hovedtelefoner som Nighthawk på 25 ohm som var det en drøm.
Jeg er på røven over den her. Det er ren mindfullness.

Tapatalk


Ah, jeg slog det lige op. 1,485.00USD med SMPS strømforsyning. Toldberegneren siger 11917kr på danske plader.

Men ja, jeg kan sagtens forestille mig den lyder fantastisk! Teknikken fejler i hvert fald ikke noget! Gid den havde været med på træf.
Jeg regner med at vi deler en bil, hvis de skulle finde på at holde meet på Sjælland :-)

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf Mortenhoe » 16. mar 2019, 14:29

CHIbsen skrev:Jeg regner med at vi deler en bil, hvis de skulle finde på at holde meet på Sjælland


Ja, det lyder ikke som en dum idé :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 16. mar 2019, 18:09

duPre.jpg
duPre.jpg (84.63 KiB) Vist 10197 gange

Jeg har en god ven, der nok aldrig vil tale til mig igen, hvis jeg ikke fandt K240DF'erne frem :-)

Er igang med Du Pré boksen, og er efterhånden kommet til CD11. Jeg startede ud med Marantz'en, men konklusionen er den samme som sidst med Eufonika. Jeg synes ikke TDA1549 (eller TDA1541) matcher godt med K240DF og rørforstærker. Det bliver for meget af det gode. Så jeg fandt min Philips CD690 frem (Den står heller ikke just i original stand). Møj bedre.
Specielt Beethoven Clarinet trio lyder lækker. LTA giver masser af luft omkring klarinet, klaver og cello'en. Efter jeg havde hørt hele CD'en igennem vendte jeg tilbage til klarinet trioen og hørte den igen. Det er en lille perle.
Senest rettet af CHIbsen 16. mar 2019, 18:54, rettet i alt 1 gang.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf kvik » 16. mar 2019, 18:20

1-bit DAC og læderpuder på K240DF, hvad er det her for noget!? :-(
(driller naturligvis bare)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 16. mar 2019, 18:57

ruller1
Jeg kan ikke få mine ører krøllet sammen inde i original pude, så det er mere af nød end af lyst.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron