Linear Tube Audio MZ2



Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 16. mar 2019, 20:30

Hvor er Beethovens Clarinet trio in B flat dog et herligt stykke musik. Har siddet og sammenlignet K240DF overPhilipsen med de store Verisonix over Marantzen. K240DF setup er letflydende og helstøbt (kohærent), nærmest drømmende i et stort lækkert rum der folder sig ud for en. Verisonix er et niveau op i detaljeringsgrad. Og måske et nøk mindre rum. K240DF er mindfullnes og Verisonix er food for thought.
Jeg er meget begejstret for de store Verisonix, og det er en af grundene til at jeg ikke har investeret i Eufonika. De to fungerer ikke sammen. Men det gør Verisonix og LTA.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 17. mar 2019, 12:14

En anden perle er Mozarts Sonata No 8 in A minor fremført af Dinu Lipatti. Den passer perfekt til Søndag formiddag med lidt rigelig blæst udenfor.
Det er ærefrygtindgydende den mængde af toner som Lipatti får sendt flydende afsted med den forrygende dynamik. Man kan kalibrerer en metronom efter det spil. Meget medrivende. Og så døde manden 7 måneder senere, hvor fik han den energi fra. Det kan ikke være spøgeværk at spille så lange løb i det tempo med så ens anslag.
Denne optagelse er fra 1950, så suser lidt og hverken bas eller diskant er noget at skrive hjem om. Pladen er kun god, hvis man har den lækreste mellemtone gengivelse. Punktum.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf Batmobil » 17. mar 2019, 17:29

Mortenhoe skrev:En "Zero Hysteresis Output Transformer-Less"-forstærker med en stepped attenuator. Det kilder et vidst sted på en teknik nørd! Så er det lige før lyden kommer i 2. række.

Tør jeg spørge? Jeg tør næsten ikke spørge... Hva' kosted' den ?


Hej Morten her er svar på dit spørgsmål. LTA MZ2 mk 2 findes i 4 udgaver. 1) USD 1235 standard u/remote 2) USD 1485 standard m/remote 3) m/LPA+ PSU u/remote USD 1830 og m/remote USD 2080. Standard rør new production Tung-Sol 6SN12. NOS RCA 12SN7 kan tilkøbes for USD 60. Front er sort eller sølv og topcover er acryl. Kan bestilles med huller til højere rørtyper. MZ2 har autobias så du kan tube rolle SN rørene. Skift mellem 6SN og 12SN er enkel. Der sidder en lille "lus" på printet som man skal flytte. Til priserne skal du tillægge forsendelse (???), import told (4%), moms (25%) og dok gebyr (kr. 160). i nævnte rækkefølge. Standard kan opgraderes med LPA+PSU for USD 645. Du kan spare USD 50 ved at bestille den med MZ2. Remote vol. i MZ2 er IKKE stepped men et fint motoriseret Alps :-) Den nye MZ3, ZOTL10, INT10 og Preamp er med stepped volume kontrol. Ovenstående priser er baseret på en selvhenter i Washington DC. God søndag. Mikael (Audio Fidelity)
Audio Fidelity forhandler flg: Kinky Studio, LTA, Holo Audio, Border Patrol, Zonotone, Scan Sonic o.a
Batmobil

 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17. mar 2019, 17:06

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf Batmobil » 17. mar 2019, 17:36

kvik skrev:Har du planer om at teste den med højtalere også?

Hej Kvik, hos os har vi testet den med succes på Living Voice, Martin Logan ESL-X og Avantgarde Uno (gl. version) En aha oplevelse, der rykker ved vores watt fordomme :-) Har ved hæftet et billede af Jorges Sadurnis set up hvor han benytter 2 stk MZ2 i en bi wire konfiguration. God søndag.
Vedhæftede filer
Miracoli & LTA MZ2.jpg
Miracoli & LTA MZ2.jpg (82.27 KiB) Vist 7896 gange
Audio Fidelity forhandler flg: Kinky Studio, LTA, Holo Audio, Border Patrol, Zonotone, Scan Sonic o.a
Batmobil

 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17. mar 2019, 17:06

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf Claus-DK » 18. mar 2019, 17:40

Hej Batmobil..
Det ville være en fordel lige at sende mig en besked, inden du som forhandler begynder at poste løs..

Så du ikke risikere at dine indlæg og profil bliver slettet..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 18. mar 2019, 23:20

Tilbage til musikken :-)
Den forrige krimi jeg læste havde referancer til Mahler og Fauré. Og det var først her til aften at jeg kom til at lytte til Gabriel Fauré's Panorama. Lækker musik. Opera sang på den rolige måde. Jeg var igennem et par Hovedtelefoner, før jeg fandt den gode løsning. Beyer T70, Nighthawk, Verisonix, tilbage til T70 og endte med K240DF. Det skal ikke være nemt. Men det var besværet værd. Det forekommer mig, at at T70 var et lidt bedre match med Eufonika end LTA til klassisk musik, da kombinationen havde lidt mere krop. LTA er mere detaljeret i sin gengivelse. Tilgengæld har jeg mistanke om at Eufonika og Nighthawk bliver lidt for hyggeligt et match.
Her i weekenden fik jeg den fineste anbefaling til at prøve Lars Kepler's krimier. Er nu godt inde i Paganini kontrakten (man kan nå cirka en 100-120 sider i løbet af Panorama). Og Fauré sætter en god krimi stemning.
Der er så ikke mange Paganini referancer i krimien. Så hvis der er nogen der har gode anbefalinger i den retning, så hører jeg gerne nærmere :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf Claus-DK » 19. mar 2019, 00:14

Jeg kan anbefale dig næste bog i serien, der møder du Walter og han er en fyr man bare ikke har lyst til at møde..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf Batmobil » 19. mar 2019, 10:31

Claus-DK skrev:Hej Batmobil..
Det ville være en fordel lige at sende mig en besked, inden du som forhandler begynder at poste løs..

Så du ikke risikere at dine indlæg og profil bliver slettet..

Hej Claus,
nu poster jeg ikke løs men holder mig til emnet og oplyser såmænd bare brugerne om de faktiske forhold. Min pligt som importør/forhandler er også, at undgå misforståelser. Som du kan læse er mit indlæg ganske neutralt. Det mener jeg da ikke man skal spørge om lov til vel?
God tirsdag.
Audio Fidelity forhandler flg: Kinky Studio, LTA, Holo Audio, Border Patrol, Zonotone, Scan Sonic o.a
Batmobil

 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17. mar 2019, 17:06

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf Claus-DK » 19. mar 2019, 10:50

§9. Forhandlere
9a. Alle ovenstående paragraffer gælder også for forhandlere.
9b. Forhandlere fĂĄr tildelt deres eget underforum, hvor de kan reklamere for egne produkter.
9c. Det er ikke tilladt for forhandlere at reklamere for egne produkter andre steder end i deres eget underforum.
9d. Det skal fremgå af signaturen at man er forhandler, samt denne skal indikere hvilke produkter man sælger.
9e. Direkte spørgsmål om produkter må gerne besvare

Du overholder ikke vores regler, kan jeg sĂĄ oplyse dig om..

https://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=56&t=2393
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 24. mar 2019, 16:13

At få lov at låne denne fine forstærker af Audio Fidelity var for mig et eksperiment. Et eksperiment jeg ikke kunne sige nej til. Tråden har også givet mig en oplevelse, jeg ikke vil være foruden, og som jeg vil forsøge at dele med jer nedenfor.

LTA1.jpg
LTA1.jpg (57.61 KiB) Vist 7736 gange


Jeg har I ugens løb surfet lidt rundt og faldt over denne anmeldelse Stereophile. Omme på side to finder man en fremragende beskrivelse af LTA’en som jeg kan relatere til “The microZOTL's transparency is a humid June-sun clarity that fully exposes recorded ambiences of churches, halls, and rooms. Even close-miked instruments are surrounded by a bit of moist air. The microZOTL's transparency surrounds instrumental tones with a kind of vibrating aura. The image boundary of a cello, guitar, or violin appears to be electrostatically charged in a way that softens its edges and connects the instrument to its environment.”

LTA2.jpg
LTA2.jpg (108.07 KiB) Vist 7736 gange


En ting jeg slet ikke har nævnt, er at LTA’en også kan fungere som forforstærker. For mig betyder det at jeg kan have både min PC med DAC og min CD-afspiller sat til den samme forstærker. I dag benytter jeg to forskellige forstærkere for at opnå det samme.

LTA3.jpg
LTA3.jpg (104.1 KiB) Vist 7736 gange


Tråden er blevet indledt med en beskrivelse af mange gode oplevelser af forstærkeren. Men jeg tænker at der mangler en sammenligning med noget lidt mere almindeligt udstyr. Er den i det hele taget alle de penge værd?
SĂĄ til testen har jeg valgt nedenstĂĄende udstyr.
Kilde: Audirvarna+, Audio-gd DI-U8,
Dac: Aune X1 mk II,
Forstærker: Aune X1 og LTA MZ2
Hovedtelefoner: Superlux HD681 evo og Senneheiser HD700.

Prisovervejelser: A+ koster det dobbelte af Superlux. Audio-gd koster det dobbelte af Aune. LTA koster 10x Aune. Sennheiser koster 10x Superlux.

1. Chan Chan – Buena Vista Social Club
X1+681: Musiken gengives egentlig flot med godt rum omkring musikerne. Mangler mĂĄske den aller sidste detalje. Gengivelsen er lidt mere rodet, da stereobilledet ikke er sĂĄ veldefineret. Ok gengivelse.
X1+700: Friskere gengivelse. Flot rumlig og alligevel mere nærvær i sangerne.
LTA+681: Dejligt nærvær over musikken. Bedre end X1+700. Rummet gengives ikke ligeså stort som med HD700, men meget vigtigere, så roder musikken ikke længere.
LTA+700: Nu begynder det at blive verdensklasse. Der hvor man fornemmer et 3-dimensionalt rum med både dybde, bredde og højde.

2. Help Me – Johnny Cash “American V: A Hundred Highways”
X1+681: Johnny Cash stemme mangler detaljer. Mangler dybe og detaljer på den strøgne gulvbas. Lidt kedelig gengivelse. Jeg ville nok aldrig have fattet interesse for pladen på baggrund af denne gengivelse.
X1+700: Cash’s stemme er nu ok. Mangler bund og detaljer på den strøgne bas. Ok men er hørt bedre.
LTA+681: Flot nærvær I Cash’s stemme. Samtidig gengives det bassen med fine detaljer. Igen, der er god styr på placering og mix, så det ikke roder. Bestemt godkendt.
LTA+700: Nu kommer al Cash’s smerte til udtryk. Strøgne på bassen gengives med nærvær, fylde og en fornemmelse af hvordan hele instrumentet vibrerer. Man får lyst til at høre hele pladen I stedet for at fortsætte denne test.

3. Gravity – Alison Krauss and Union Station “Lonely Runs Both Ways”
X1+681: God bas. Flot gengivelse af Alison’s stemme. Flotte guitar lyde. Ok gengivelse, som godt kunne få mig til at lytte til resten af pladen.
X1+700: Igen en friskere gengivelse. Mangler lidt sjæl, eller virker for poleret. Måske mangel på detaljer.
LTA+681: Nu begynder musikken at tale til mig. Rar gengivelse. Alison Krauss stemme når længere op på den fine måde.
LTA+700: Jeg begynder at sidde og nynne med… altid et godt tegn. Lægger mærke til at trømmeslageren spiller med viskers. Jeg synes dog at kunne huske at AVI dac’en giver mig lidt flere af de fine detaljer.

4. Don’t give up – Peter Gabriel “So”
X1+681: Det går da alt for langsomt. Bassen i intro står slet ikke skarpt nok. Begrænset rumlig gengivelse omkring Kate Bush vokal. Kedelig gengivelse.
X1+700: Det hele er strammet op og rummet bliver større. Mangler dybde og detaljer. Det hjælper lidt at skrue op, men så kommer lytte træthed. Klaver lyder lidt tyndt i baggrunden. Bassen til sidst i nummeret lyder lidt ulden.
LTA+681: Bassen er ikke super skarp, men gengives med rigtig pondus og ok detaljer. Kate Bush’s stemme er fin. Denne rumlige gengivelse er ikke kæmpe stor, men er ok. Vigtigere er at nu er der nærvær I musikken, der gør den interessant at lytte til. Klaveret lyder ikke helt så fattigt længere. Bassen til sidst rumler måske lidt for meget.
LTA+700: Fanastisk lækker intro med god indsigt I hvordan basspillet er følt. Kate Bushes stemme er vel egentlig doblet (indsunget 2 gange) på strofen “don’t give up” (?). Bassen til sidst svinger møj bedre. (Men igen. Mon ikke det er bedre med AVI?).

5. Enter Sandman – Metallica “Black album”
X1+681: Rumler godt I bassen (positivt). Guitarerne kommer ikke frem. Lyder fladt. Fortællerens stemme er gemt væk langt inde i mixet. Kedelig gengivelse, der kunne gå hen og blive øretrættende. Man prøver at skrue op for at få det til at fungere. Mit fokus forsvinder.
X1+700: Tynd intro. Begynder at forstå at nogen mener at HD700 kan have en træls diskant. Denne kombi fungerer ikke for mig.
LTA+681: Rumle bas :-) men nu med guitarer der lyder organisk og ikke som om nogen havde trukket en kat i halen. Hetfields vokal og fortælleren og drengen er lidt trukket tilbage. Men guitaren omkring dem lyder fint.
LTA+700: Fed, fed intro. For første gang I denne test kommer dette nummer til sin ret, og retfærdiggøre at det er med på denne liste. God drive og definition af trommer, guitar og bas. Måske lidt skarp diskant.

(som jeg vist tidligere har nævnt så lytter jeg ikke rigtig til teksterne. Jeg lytter til alt det andet I numrene. Og det er da først nu, hvor jeg har hørt ovenstående liste igennem mere end 10 gange, at det går op for mig, at det da ikke er de mest muntre numre jeg har valgt…)

Den store overraskelse for mig er at LTA + Superlux slår Aune + Sennheiser HD700 i alle numrene. Ikke at Superluxen frembringer alle de små detaljerne. Men gengivelsen er nærværende og interessant.

Når jeg så tager testen et skridt videre og sammenligner med min AVI dac så får klaveret bag Kate Bush’s stemme (midt I Peter Gabriels nummer) en klangbund, hvor det før lød som et legetøjsinstrument. AVI er bare et niveau over. Flere detaljer. Tager det skarpe ud af diskanten. Og ikke mindst alt er mere veldefineret.

Som man har læst andre steder, så er Dac’en nok den, der har mindst indflydelse på lyden. Men når jeg “lytter lytter” til Aune’en, så mangler jeg et eller andet. Min hukommelse siger mig at Alison Krauss stemme bør have flere detaljer. Som om der er for lidt salt i aftensmaden. Dac’en er det krydderi der gør forskellen på retten. Om det hverdag eller fest.
Der er forskel på “lytter lytter” og “lytter”. Aune’en har stadig sin sikre plads i mit hjem, da den har sine forcer. For eksempel kan man fodre den fra mobilen med HiBy. Hvilket er en elegant løsning, når det er tid til en morfar.

Jeg er ved at komme frem til en for mig lidt overraskende konklusion. Rækkefølgen af der hvor man skal prioriterer pengene er
    1. Forstærker
    2. Hovedtelefon
    3. Dac/lydkilde
Så derfor har jeg lyttet ovenstående liste og kombinationer igennem flere gange. Jeg vil godt lige være helt sikker på at min hjerne ikke spiller mig et puds. Men den er god nok. Det må blive konklusionen på denne sammenligning

Er jeg så klar til at opgive at købe nye Hovedtelefoner? Njae… sikkert ikke. Man er vel alid forfalden til et godt tilbud. Men indser også, at hvis jeg vil rykke min musik oplevelse op på dette niveau, så er der ikke andet for end at prioritere at finde penge til en verdensklasse forstærker. Og det kunne godt blive en Linear Tube Amplifier MZ2. Den kan klart anbefales.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf kvik » 24. mar 2019, 17:07

Dejligt at du samlede tråden op igen, og afsluttede med manér. Som læser glemmer man let, hvor meget arbejde (lytning, tanker, notater, ren- og omskrivning mv), der egentlig ligger bag en grundig anmeldelse som denne. Så, tak fordi du brugte tid på det.
thumbs
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Linear Tube Audio MZ2

Indlægaf CHIbsen » 24. mar 2019, 22:16

thumbs
Ja, jeg håber da, at I finder det interessant, for ellers vil det da være fjollet at bruge så mange timer på det :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron