Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?



Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf kvik » 27. apr 2019, 17:15

Kvier mig lidt for at bruge 2000 på en ekstren 1TB SSD, for ikke at snakke om 4000 for en 2TB SSD. Har brug for en 2TB ekstern harddisk til min Allo Digione, men den bør være tilnærmelsesvis lydløs. Findes der en HDD, der passer til mit behov?

Alternativt kunne jeg forsøge at bygge en lille lyddæmpende kasse til min eksisterende harddisk, men lyden slipper formodentlig ud gennem de nødvendige luftehuller i kassen (disken bliver jo varm før eller siden). Lyddæmpende fødder gør ingen forskel for den aktuelle HDD, den suser fortsat svagt (og generende).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf Claus-DK » 27. apr 2019, 17:20

hvad med et langt kabel ? sĂĄ kan den stĂĄ i et andet rum..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf kvik » 27. apr 2019, 17:24

Ikke så tosset et forslag, men på en lidt anden måde end du mente.. jeg kan muligvis dæmpe lyden nok ved at placere den på gulvet under lyttestolen (med en 2m kabel). Så, tak for forslaget, venter lige og ser, om en konkret HDD skulle blive foreslået, må uanset anskaffe en ny HDD til backup, for at kunne frigøre den nuværende 2TB til afspilning.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf Mortenhoe » 28. apr 2019, 14:30

Kan Allo'en ikke hive filerne fra netværket fordi så kunne du købe en netværksdisk eller en decideret NAS og stille diskene i et helt andet rum.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf Mortenhoe » 28. apr 2019, 14:32

Såfremt man vælger NAS løsningen får du jo også mulighed for at lave en server du kan streame fra hvad som helst i huset som understøtter det.

Jeg har bare alt min musik pĂĄ en windows server her hjemme og tilgĂĄr sĂĄ bare den server fra min PC, telefon og min Stream Magic 6.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf kvik » 28. apr 2019, 15:25

Jo, og måske. Faktisk ville det være mere optimalt at have serveren (LMS) et andet sted end på Allo’en. Men det at stille NAS’en i et andet rum kræver nye stik eller lange kabler (og huller i væg/tag). Det er i hvert fald min forståelse, at NAS’en bør tilkobles med kabel fremfor trådløst.

I øjeblikket er Allo tilkoblet netværket med Wall Plugs. Jeg har mine tvivl, om det er optimalt, hvis den skal hente fra NAS. Nu henter den fra HDD, og netværksforbindelsen bruges kun til afspilningskontrol (via iPeng app’en på iPhone).

Jeg har overvejet en (brugt) Mac Mini (fordi jeg også har macbook og iphone), enten som server, eller som erstatning for Allo’en (med Audirvana+). I begge tilfælde nok med ekstern harddisk med filerne, så støjproblematikken vil også der være tilstede.

Enkleste løsning her og nu er derfor nok at flytte harddisken lidt i skjul, som Claus foreslog. Ved helt ærligt ikke, hvilken vej jeg skal gå fremover med opsættet. Funktionelt er det egenligt ok i dag, men lydmæssigt kunne jeg godt tænke mig noget bedre. Skal have din NAS-løsning i baghovedet.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf Mortenhoe » 28. apr 2019, 21:27

Ak ja, en mand i mit fag antager ofte at huset er fuldt udstyret med netværksudtag i alle rum :-)

Såfremt du har et relativt godt 5Ghz AC netværk, så kan du hive langt over 200Mbps(real world speed, ikke teoretisk). Hvad er det flac er i ? 1000ish Kbps. Det eneste du kan ske at mærke er svar tider, men når vi trækker Kbps på noget der kan trække hundredevis af Mbps tror jeg ikke det er særlig relevant.

Så skal der være en faktor jeg ikke kender om at pakker over wifi "lyder dårligt", men det er sgu ikke noget jeg ville bekymre mig om :-)

Btw. sĂĄ har jeg kun 2.4Ghz wifi her hjemme og jeg har real world speeds over 30-50Mbps. Alt efter hvor jeg befinder mig i huset.

Edit, så stiller man sin NAS ved sin router, og køber en wifi dongle til Allo'en såfremt den ikke er baseret på RPi 3b+ fordi så er det integreret.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf kvik » 28. apr 2019, 22:02

Routeren står i stuen, NAS skulle i givet fald ud i gangen i et aflukke under trappen, og der skal som sagt så trækkes kabler gennem en væg. Ikke en umulighed, men ikke mit førstevalg p.t.

Edit: Har ved siden af routeren en 2TB TimeCapsule, der bruges til backup af MacBookPro (via TimeMachine). Ser ud til, at jeg kan dele/partitionere den, så både musik og backup kan ligge der. LMS kan så trække filerne via kabel eller netværk (RPi 3b+ i min Allo). Har ikke observeret, at TimeCapsule støjer.

Sparer en tusse (til ekstra HDD), hvis det fungerer, sĂĄ tak for indspillet, Morten!
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf Claus-DK » 28. apr 2019, 23:38

kan du ikke sætte en HD til din router ?? eller er den lige op og ned af lyttestolen ?
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf kvik » 29. apr 2019, 09:02

Har partitioneret TimeCapsule, og er i gang med at kopiere filerne over. Det ser ud til at tage en dags tid, så får først testet i morgen, om jeg kan få Allo til at hente dem. Flytter forløbet over i Allo-tråden herefter, siden det ikke længere handler om HDD som sådan.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf Mortenhoe » 30. apr 2019, 00:09

Hvis det tager et døgn at kopiere, og du er bare det mindste i tvivl om det virker. Havde det så ikke været bedre med en lille test med få filer?

Jeg sparede dig ikke kun en tusse, du kan nu ogsĂĄ streame al din musik fra dine andre devices og ikke kun din Allo, hvilket jeg synes er rigtig smart :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf kvik » 30. apr 2019, 01:00

Nah, det funker ikke. Jeg forstĂĄr ikke hvorfor. Har spildt en hel dag. Tilbage til 2m kabel.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf jacobask » 30. apr 2019, 11:47

I gamle dage (længe før SSDer) hang vi harddiske op i postelastikker eller cykelslange i de drive-bays (hvad hedder det egentligt på dansk) der var beregnet til CD/DVD-drev og lignende. Den største den af støjen fra harddiskene var fra resonans i kabinettet (i dit tilfælde fra det bord de ligger på). Kan du ikke lave en fiks lille "drive-bay" hvor harddisken kan hænge fint i nogle elastiske bånd?

Billede
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: LangĂĄ

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf telum » 30. apr 2019, 12:57

Ja det lavede jeg ogsĂĄ det trick for smĂĄ 20 ĂĄr siden i gamer-dagene :D
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1725
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf kvik » 30. apr 2019, 21:27

Tror jeg holder mig til det længere kabel, opnår nok lidt af samme effekt, når disken placeres i gulvhøjde/på gulvtæppe under en stol dækket af plaider. Lidt af støjen stammer fra interaktion med underlaget/reolen, men det meste stammer fra selve drevet. Disken har hidtil været placeret synligt og i næsten ørehøjde, så det er for så vidt ikke underligt, hvis støjen har været mere generende end den behøver at være (med anden placering).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf Mortenhoe » 1. maj 2019, 00:14

Ja, det nummer med elastikker har jeg ogsĂĄ gjort :-) Good old days. Nu har jeg ingen roterende drev i min pc.. og alle de roterende sidder i en lille itx maskine i bryggerset.

Forresten. "Det funker ikke" ? Kan din TimeCapsule lave en DLNA/UPnP server?

Edit, jeg ved intet om Apple produkter, men det gjorde Hr. Google: https://discussions.apple.com/thread/3041061

Allo burde kunne se en UPnP server uden den store opsætning, såfremt de bare er på samme netværk.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ultra-stille ekstern HDD, nogen forslag?

Indlægaf kvik » 1. maj 2019, 12:06

Time Capsule (TC) står i bro-modus hos mig. Skal der åpnes porte, må det ske på routeren (Zyxel), alternativ må den må sættes i bro-modus og TC som router. Zyxel-dokumentationen (også online) er mildt sagt sparsom, kan muligvis få den i bro-modus, men port-forwarding (på Zyxel) ser mere problematisk ud. Spår flere dage med internetresearch og netværkskaos, hvis jeg begynder på projektet. Og ikke mindst er et positivt resultat langt fra garanteret. Så, den vej går jeg ikke, specielt ikke når et kabel til små 100kr kan løse problemet.

Edit: Morten, jeg værdsætter dine forslag/tanker, har givet mig anledning til at genoverveje det praktiske omkring NAS, og netværksopbygningen som helhed. En central harddisk med musik som alle enheder kan streame fra, er nok det optimale på længere sigt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron