Valhalla 2 fra Amerikanske Fæces



Valhalla 2 fra Amerikanske Fæces

Indlægaf Sweppesfetterlein » 14. maj 2019, 10:21

Jeg har aldrig rigtig prøvet en rørforstærker som jeg ikke syntes lød unødigt grumset og mudret..i særdeleshed i bassen. Det værende sig Bottlehead Crack på speed, WA2, LD’s, Darkvoice og hvad jeg ellers har prøvet. Som oftest er de gået hånd i hånd med en hd600/650, hvilke jo som oftest omtales som værende biens knæ over rør...dog aldrig rigtig for undertegnede.

Hvalhallen dog har totalt ændret på det. Umiddelbart tager denne alle de facetter jeg ellers har været glad for ved de rørbanditter jeg kan li..og blander det så sammen med en klar ugrumset lyd, der ikke smadrer min basso rulle2

Stort set samtlige bøffer jeg propper i dens bøfhul får en renaissance a la Jesus påsketrick og kulørte Dr. Martens støvler. Det er stort set det samme som den gør ved dem alle sammen. Det lyder vitterligt som om den doper dem ved at hælde lidt mescalin i deres drivers for så derefter at åbne scenen op. Herefter lyder det som om musik skabes af ild og klokkeblomst støv.

Med en udgangsimpedans på 3.5 ohm i lav gain og 13-14 i høj kan jeg faktisk smide samtlige af husets bøffer til den og få denne vidunderlige dopede Alice I Eventyrland-agtige præsentation, som jeg efterhånden er blevet fuldstændig betaget af.
Det var specielt med Preben Diego at der var noget der gik op for mig...bøffens allerede indbyggede dsp magi næsten råbte på rør, da lyden fra kanden i sig selv godt kunne have lidt derhen af. Så blev den tilsluttet og undertegnede blev belønnet med et set-up, der slår min gamle V200 + HE500 kombo...til en del mindre skejser vel at mærke. Musikken får en helt anden fylde - der kommer konturer og en næsten håndgribelig aura omkring alle instrumenter. Bred ymer fra bredeste mejeri 3musik


Er der nogen derude med en Hvalhal 2? I må være nogle glade mennesker.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Valhalla 2 fra Amerikanske Fæces

Indlægaf Claus-DK » 14. maj 2019, 11:38

Jesus gik da ikke i Doc Marteens ??
Var det ikke Jesus sandaler ??
jeg bliver så forvirret.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Valhalla 2 fra Amerikanske Fæces

Indlægaf Sweppesfetterlein » 14. maj 2019, 11:51

Jesus kom igen i påsken ligesom Dr. Martens er kommet igen på finurlig vis. 2 eksempler på renaissance musik16
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Valhalla 2 fra Amerikanske Fæces

Indlægaf Claus-DK » 14. maj 2019, 11:54

Havde han Doc Marteens på der ?? Skal lige have læst op på det nye testamente tror jeg....
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Valhalla 2 fra Amerikanske Fæces

Indlægaf Sweppesfetterlein » 17. maj 2019, 13:17

Den er lidt en drillepind denne Hvalhal. Den får mig til at tro det absolut bedste om samtlige bøffer jeg slutter til den..og derigennem også komme med nogle lidt fantastiske udmeldinger. Takstaren via Hvalen var fx en totalt vanvittig oplevelse der fik mig til at afsværge he500+V200...men det var også før jeg havde prøvet at sætte Sundaraen til..som sjovt nok spiller lige så dejligt op..dog med en lidt mere lineær præsentation. Takstaren virker en my mere v-formet men giver så også det ekstra punch til rock musik.
Men da HD 580 Precision i går vendte hjem fra de vilde vover, nu i Barbie-Batman kostume, stod det endnu mere klart at Hvalen bare gør noget ved bøffer, som virkelig tiltaler mig...lige nu. Ja for lur mig om jeg ikke kommer til at gå frem og tilbage alt efter smag og behag. Sidder fx med 660eren på nødden nu, og den spiller saftsuseme lækkert udad min nye Cowon Plenue D2.

Små vigtige ting der går op for én gennem ejerskab af Hvalen:
Det er ikke blot rørene som skal være varme før den spiller op..men hele ampen. Den går fra at lyde som en god ss amp til en grødet budding til den førnævnte mescalintrippende kandelaber forstærker af ypperste skuffe...hvis man kan grave det vel at mærke.
Jeg graver det helt fint.
Udgangsimpedansen ændres i høj gain modsat de forstærkere jeg har haft indenfor døren tidligere...men ja det er jo blot OTL designet i funktion: jo højere jeg skruer op desto mere kraft tilføres bøffen..og desto højere stiger udgangsimpedansen. Dette betyder også at jeg med mine to planars faktisk selv kan ‘dosere’ hvor meget rør jeg vil ha fra lyden. Jo højere op jeg skruer for banditterne desto mere syrede bliver de. Og ja det kan godt blive for meget! Med old school elektronisk musik a la sen halvfjerdser plader fra Klaus Schulze og Tangerine Dream - ja der er der vitterligt ikke en bedre kombo derude..som jeg har lyttet til:P Vidunderlig scenematisk og levende rendering af toner og ambiancer.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Valhalla 2 fra Amerikanske Fæces

Indlægaf kvik » 17. maj 2019, 13:54

Hvad er dit indtryk af Plenue D2, gider du monstro skrive et par ord, evt i en egen tråd? Har den på min liste, så har personlig interesse i evt indtryk.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Valhalla 2 fra Amerikanske Fæces

Indlægaf Sweppesfetterlein » 17. maj 2019, 16:33

Det er hermed gjort :-)
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster