Eufonika H12G



Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 3. jun 2019, 20:17

Inspireret af den flotte OMA Parallax PL519 har jeg udfordret Wieslaw til å bygge en lidt mere prisvenlig udgave af denne specielle rørkonstruktionstype. Han har så til gengæld udfordret mig ved at jeg har måtte tage stilling til ting omkring rørforstærkerdesign som jeg ikke rigtigt forstår :? En lind strøm af mails har så alligevel til sidst indkredset et design, i form og indhold, som vi begge kan stå inde for. Derfor er forstærkeren nu bestilt, med en anslået bygge- og leveringstid på 6 uger.

Parallax PL519 er vanvittig flot, og svinedyr. Den er også en integreret PP to-kabinet forstærkerløsning med hovedtlf.udgang som eftertanke. Eufonika H12G bliver ikke en kopi/klon af Parallax. H12G bliver en dedikeret, enkelt-kabinet OTL-hovedtlf.forstærker, og er i sagens natur (OTL) primært tiltænkt mellem- og højimpedante hovedtelefoner, i mit tilfælde forhåbentlig en rigtig god match med AKG K240DF | K400 | K500.

Jeg havde oprindeligt en forestilling om at skræddersy forstærkeren yderligere - ramme i eksotisk træ, rektangulær form, Khozmo ladder attenuator, separat rørbaseret strømdel - men besindede mig i denne omgang. Hverken Wieslaw eller jeg aner, hvordan forstærkeren vil lyde, så lad os først se, hvad 'dyret' kan i økonomi-udgaven. Dog har jeg valgt at erstatte Alps Blue med TKD 2CP-2511, mest for at prøve noget andet.

Nederst ses illustrationen fra Wieslaw. Rørene er 6E5P (driver) og 6P45S (power), begge triode-koblet via G2 til anode, som PL519 er det i Parallax. 6E5P er jo et tetrode-rør og 6P45S et pentode-rør, men med G2-til-anode får man en slags fattigmandsudgave af ren triode-drift. Og det er delvis pointen, for disse to rør er både billige og let tilgængelige. Samtidigt antydes på nettet, at denne snyde-triode konstruktion lyder aldeles fremragende.

6E5P får reguleret jævnstrøm til gløden, 6P45S får vekselstrøm. Er usikker på Wieslaws begrundelse, men formoder han vurderer førstnævnte er mere brum-følsom. Strømforsyningen bliver transistor-baseret. Valget mellem rørbaseret, passiv og transistorbaseret oversteg mine evner :-) så her har Wieslaw valgt for mig. Ingen transformatorer i signalvejen (OTL), men to kondensatorer, en i indgangen af sikkerhedsgrunde, og en i udgangen for at blokere jævnstrøm.

Nu lyder det muligvis som om jeg ved, hvad jeg snakker om, men skindet bedrager :grin: Jeg har ovenfor primært forsøgt at formidle specifikationerne som de er kommet fra Wieslaw, og oversat til dansk efter bedste evne. Det skal siges, at den valgte triodekobling ikke er unik som sådan. Mange har udforsket dette, og med mange forskellige rør.

6P45S (6П45С ) er en russisk slægtning af PL519, 6E5P (6Э5П) er også russisk. Havde Wieslaw boet i f.eks. USA, så havde rørvalget sikkert set anderledes ud. For mig er det spændende i projektet netop denne 'tilfældighedsfaktor'. Med udgangspunkt i en idé, et koncept, eller en særlig tiltrækning (her udseende og rørvalg for Parallax), formes gennem dialog eller samarbejde noget andet og specielt. Sådan var det når Zigis og jeg snakkede os frem til Trissturis, sådan er det med Eufonika H12G også. Det handler ikke om at være speciel i sig selv, men om at være åben for at noget specielt kan ske/formes.

Som sagt er byggetiden 6 uger, så lytteindtryk kommer først (meget) senere. Fordi jeg bor udenfor alfarvej i hoved-fi sammenhæng, og det bliver umuligt at diskutere denne forstærker med andre, når kun jeg har lyttet til den, så har jeg valgt at lade den tage et smut forbi Skjern på vejen herop. Vores super-anmelder CHIbsen får fornøjelsen af at være 'første mand på månen', og jeg får en person at snakke med om den - en vind/vind-situation. Og mon ikke det kribler lidt i fingrene hos den gode hr. McM_dk, når han ved den befinder sig under en times kørsel borte ;-)

Så, jeg glæder mig til 'dyret' er færdigt og påbegynder sin rejse nordpå.


NB: Modelbetegnelsen er forøvrigt min 'opfindelse'. G2 er second grid, følges Eufonika-sædvanen med at sætte H foran, bliver det H2G. Men, siden dette er første Eufonika forstærker baseret på dette konstruktionsprincip, får den et 1-tal foran. Dermed lander vi på H12G. Kommer der flere til senere med andre rør, kan de bruge H22G, H32G etc


H12G.jpg
H12G.jpg (187.19 KiB) Vist 24608 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 3. jun 2019, 20:20

Og nogle billeder af rørene, mens vi venter..

6E5P+6P45S.jpg
6E5P+6P45S.jpg (223.11 KiB) Vist 24607 gange


Et par billeder af en anden polsk kreation med 6P45S, for bedre at angive størrelsesforholdet..

Absolutor OTL Furioso_.jpg
Absolutor OTL Furioso_.jpg (155.37 KiB) Vist 24607 gange
Absolutor OTL Furioso.jpg
Absolutor OTL Furioso.jpg (171.27 KiB) Vist 24607 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 3. jun 2019, 20:22

Og selvfølgelig et billede af inspirationen, Parallax, her på nederste hylde..

Parallax PL519.jpg
Parallax PL519.jpg (471.96 KiB) Vist 24607 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf McM_dk » 4. jun 2019, 14:31

Spændende projekt du har sat i søen!
Glæder mig mindst ligeså meget som dig til den er færdig :)
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 4. jun 2019, 18:27

En enkelt detalje omkring designet er forøvrigt ikke helt på plads. Jeg har tre mulige måder at forbinde Line Out på:
A. Direkte fra Line In
B. Via potmetret
C. Tilkoblet HP Out

Den første er vel, hvad de kalder Passthrough, og vil være nyttig, hvis jeg skal have en anden hovedtlf.forstærker koblet på samme kilde/DAC. Jeg har jo Trissturis, selv om den p.t. er tilkoblet PortaDAC, får jeg måske en dag en bedre DAC, hvor begge forstærkere kunne være tilkoblet. Det kan også meget vel tænkes, at jeg en dag får en helt tredje forstærker, hvor Trissturis/PortaDAC så bliver separat system (som det er i dag).

Den anden mulighed, Pre Out, vil være nyttig, hvis der skal kobles højtalere på en dag. Er forstærkeren fænomenal, bliver det nok før eller siden fristende at gå denne vej.

Tredje alternativ, HP Out, forstår jeg ikke helt konceptet bag. Bliver det samme effekt som Alt. B? Eller er der en lydmæssig forskel på at koble det ene og det andet? Hvad er den potentielle nytte ved Alt. C?

Jeg har ikke besluttet endnu, hvilket alternativ jeg skal vælge. Hvilket ville I andre have valgt, og med hvilken begrundelse?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 4. jun 2019, 18:28

Som antydet i åbningsindlægget har jeg under forløbet været igennem en del overvejelser omkring ambitionsniveauet. Inspirationen, Parallax, har jo sat baren højt på flere områder - lyd, udseende, pris, eksklusivitet, mm. Det er altid godt at have noget at stræke sig efter, men fleksibilitet (også mentalt) ift muligheder og begrænsninger er også vigtigt. Når jeg poster billeder, hvor jeg kan på hoved-fi, er det jo blandt andet fordi det visuelle aspekt har en tiltrækning for min del. Herhjemme vil forstærkeren stå placeret, hvor jeg ser den dagligt, så det er ikke ligemeget, hvordan den ser ud. Samtidigt er det lyden, der er vigtigst. Og økonomi spiller altid en rolle.

CHIbsen og McM_dk har fulgt med fra sidelinjen under skabelsesprocessen, fordi jeg har haft brug for at have nogen at sparre med. Carsten har spurgt mig, om jeg er ok med de kompromisser, der er indgået. Ja, er faktisk helt afklaret med, at forstærkeren ikke bliver en kopi af Parallax. For det første har jeg ikke råd til en to-kabinet løsning med ekstra transformatorer og rør mm. For det andet er dimensionerne, 30x30 cm, tilpasset hyldedybden hos mig, så selv om forstærkeren fortsat er firkantet, vil den se helt ok ud på hylden, og egetræsrammen kan jeg sagtens leve med, hylden er også i eg. For det tredje virker det som om forstærkeren, som den er endt med at blive, lydmæssigt vil være tro mod udgangspunktet/inspirationen. Så, overodnet set føler jeg, at den røde tråd forbliver ubrudt, trods kompromisserne.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf CHIbsen » 4. jun 2019, 20:17

Det er et super spændende projekt. Og lige det modsatte af hvad jeg gør for øjeblikket :-) Jeg lytter til den ene efter den anden. Du bestiller ud fra gode overvejelser. Stor respekt.

Jeg er rigtig glad for pass through. Men jeg har jo også en hang til pt at sidde og sammenligne forstærker :-)
Og så tænker jeg at Wieslaw vel kan hjælpe på en opgradering, hvis du senere for brug for en mere avanceret løsning.
Ellers må vi andre jo bare komme forbi med loddekolbe til en kop kaffe. I har vel også nogen bakker deroppe man kan cykle i :-D

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H12G

Indlægaf Claus-DK » 4. jun 2019, 22:02

Det er fedt at du snart har din helt egen forstærker, det bliver ikke meget større. Du er også med til at udvikle den, det er så fedt...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 4. jun 2019, 22:57

Her er min liste med attenuators, dvs dem jeg overvejede halvt og helt. Pris og fysisk størrelse spillede en stor rolle for indlemmelse på listen. Forstærkerkabinettet er i udgangspunktet 5 cm højt, men kunne formodentlig være blevet lidt højere, hvis den valgte atttenuator var for stor. Hvad prisen angår, var min smertegrænse (især mentalt) ca 2500, inkluderede dog et par dyrere enheder også, mest for at kunne 'lege med tanken'. Når det så kom til stykket, endte jeg med at synes ca 1000 måtte være nok i denne omgang. Endnu et kompromis, kan man sige, men ikke et uigenkaldeligt valg, kan jo sætte noget bedre i senere, hvis det virker formålstjenesteligt. Det valgte TKD 2CP-2511 er forøvrigt størrelsesmæssigt næsten identisk med Alps Blue. Overvejede Alps Black også, men det er mit indtryk, at der er for mange uægte i omløb, så ville ikke tage chancen.

Attentuators.jpg
Attentuators.jpg (190.28 KiB) Vist 23972 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf CHIbsen » 5. jun 2019, 10:18

Det ser da vældig fint ud det TKD.
Jeg har tidligere oplevet stor forbedring ved at skifte til et kvalitetets ladder type pot. Men de fylder jo temmelig meget. Bliver det ikke en begrænsning med designet hvor potmeter sidder helt ude i hjørnet?
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H12G

Indlægaf CHIbsen » 5. jun 2019, 10:36

Jeg har tidligere brugt dette potmeter i en rørforforstærker
pot.jpg
pot.jpg (67.16 KiB) Vist 24529 gange
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 5. jun 2019, 18:12

Jeg ved ikke, hvor meget plads der er i hjørnet. Var primært fokuseret på det jeg i min oversigt kalder højden (H), fordi potmetret sidder vertikalt. Tænkte at kabinetmålene sikkert kunne ændres, hvis jeg insisterede på en for stor pot/attenuator.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 6. jun 2019, 21:34

kvik skrev:En enkelt detalje omkring designet er forøvrigt ikke helt på plads. Jeg har tre mulige måder at forbinde Line Out på:
A. Direkte fra Line In
B. Via potmetret
C. Tilkoblet HP Out


Jeg fik afklaret forskellen på B og C, som er før og efter rørene. B giver begrænset mening, når det nu er en rørforstærker. Så, valget står fortsat ml Pre Out og Pass-through. Og jeg har ikke besluttet endnu.

En netkommentar vedr Pass-through.. Headphone amp + Speaker amp or two headphone amps or amp plus recorder or even using the pass-through as a second input if they are wired im parallel. Just don't have both sources on at once.

Hm, tænke-tænke
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 10. jun 2019, 09:26

Skulle man få lyst til at researche på egen hånd omkring konstruktionstypen, refereres det ofte til som ‘Screen drive’, så med ‘tube amplifier’ bagefter vil google vise en del brugbare links fra specielt diyaudio. Som nævnt længere oppe har folk testet det med forskellige rør gennem tiderne.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 15. jun 2019, 09:06

Flere eksempler på brug af 6P45S..

Audio Hungary Qualiton APX 200.jpg
Audio Hungary Qualiton APX 200.jpg (424.05 KiB) Vist 24336 gange
Luxman MB-3045 Monoblock Amplifier.jpg
Luxman MB-3045 Monoblock Amplifier.jpg (190.12 KiB) Vist 24336 gange
Taijitu Circlotron Monoblock Power Amplifier.jpg
Taijitu Circlotron Monoblock Power Amplifier.jpg (53.95 KiB) Vist 24336 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 20. jun 2019, 21:33

Efter meget frem og tilbage (på tankeplanet) har jeg besluttet mig for Pre Out fremfor Passthrough. Jeg kan simpelthen ikke lade chancen for at kunne anvende H12G som preamp gå fra mig. Krydser fingre for, at forstærkeren svarer til mine noget høje forventninger :-) Vi er nu halvvejs i byggeperioden, og med mellemlanding i Skjern betyder det, at den nok når de norske kyster om 1 måned. Den, der venter på noget godt, venter ikke forgæves :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 2. jul 2019, 23:26

Sidste nyt er, at top- og bundplader, samt komponenter og rør er klar, mens trafoerne kommer i denne uge, og printkortene kommer i starten af næste. Så skal det hele samles, og testkøres 48 timer nonstop.

Den gode Wieslaw har lovet McM_dk et transistor-baseret current source modul til hans H3, som supplement til det nuværende rør-baserede (6N8S). Det bliver åbenbart sendt sammen med min forstærker, så nu er vi vist tre, der venter spændt :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf CHIbsen » 4. jul 2019, 16:33

kvik skrev:Den gode Wieslaw har lovet McM_dk et transistor-baseret current source modul til hans H3, som supplement til det nuværende rør-baserede (6N8S). Det bliver åbenbart sendt sammen med min forstærker, så nu er vi vist tre, der venter spændt :-)


Kan I fortælle noget bevæggrunden for modul til H3? Lyder spændende.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 4. jul 2019, 20:47

Jeg har for lidt forstand på det til at kunne forklare nærmere. Det nye modul skulle vist være en lydmæssig gevinst. Jeg tror, at Wieslaw kan lide at udforske og skubbe grænser, så finder han en bedre løsning, indgår den i næste generation. Jeg deler denne grundlæggende nysgerrighed, derfor blev 'screen drive' projektet også søsat. Så vidt jeg har forstået det, placeres transistor-modulet simpelthen i rørsoklen i stedet for røret. Hvorvidt det gælder fremtidige H3'er også, ved jeg ikke, men hvis det faktisk er rør-modulet overlegent, giver det mere mening at fjerne soklen (og røret) helt, og forbinde modulet direkte (over eller under toppladen). Carsten kan jo kommentere lyden i sin egen tråd. Hvis han kommer forbi hos dig for at lytte til H12G, tager han formodentlig H3 med, så kan du selv lytte til de to moduler.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 21. jul 2019, 02:04

Forstærkeren bliver 2-3 uger forsinket. Åbenbart lyder 6P45S bedre med en lavere spænding på G2 end forventet, så der skal nye trafoer til. Derudover ser det ud til, at forstærkeren primært vil egne sig for hovedtelefoner med impedans fra 100 Ω og opefter. Det er helt fint, den var fra starten tiltænkt de mellem-til-høj impedante. Nå, ja, lydsignaturen lader til at blive helt sin egen, hvis slutproduktet lyder som prototypen. Det overrasker mig for så vidt ikke, baseret på det jeg har læst om andre af slagsen. Og, ikke at forklejne, den gode Wieslaw synes projektet er meget inspirerende :-)

Tilføjelse: Inspireret af en anden ivrig skribent her på siden er der nu en Belden 1505F 1/8-til-BNC coax-kabel på vej fra staterne (bluejeanscable), og uafhængigt heraf er en Performance Premiere 1/8-til-RCA signalkabel i passende længde på vej fra UK (flashbacksales). Den dedikerede strømkreds er allerede i hus (fra de glade hi-fi dage), og et norsk diy-strømfilter er i kikkerten. Er vist ved at være startklar :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster

cron