Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp



Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf lpdk » 13. jun 2019, 20:38

Hej Hoved-Fi,

Jeg er nybegynder i HiFi og kunne godt tænke mig at investere i en transportabel DAC/Amp combo dims!

Prisleje: 1000-2000 kr. Jeg ved at det er umuligt at købe 100% fremtidssikret, men jeg vil hellere give lidt ekstra for at undgå at skulle opgradere igen om et halvt år.

Grej: Ikko Oh1 (netop købt på hoved-grej.dk) - forhåbentligt et par over-ear på vej i fremtiden! Jeg synes at selve forstærkerdelen er ret kryptisk. Det er mit indtryk at en IEM som Oh1 ikke er super svær at drive, men købet må gerne være en smule fremtidssikret, hvis jeg køber nogle hovedtelefoner som er sværere at drive.

Lydkilde: Jeg ejer ikke et eneste stykke musik "fysisk". Alt kommer fra streaming gennem Spotify premium fra telefon eller computer. Jeg overvejer at skifte til Tidal HiFi, som jeg kan forstå understøtter formater i højere kvalitet.

Brug: 80% af tiden lytter jeg til musik på arbejdet på min computer, hvor jeg kører Ubuntu Linux, så det er super vigtigt at dimsen kan snakke sammen med et Linuxbaseret OS. Resten af tiden lytter jeg på farten på min Android telefon, så dimsen må gerne have batteri.

Fortrukken lyd: Jeg er ikke flydende i HiFi sprog med U- og V-former og alt den slags, så her kommer en mere uformel beskrivelse: jeg kan godt lide en varm og stemningsfuld lyd med en god og punchy bass, men uden at tingene bliver mudrede.

Fysisk: Jeg foretrækker noget som er robust og solidt frem for småt og let, men dimsen må ikke være større end en smartphone - ellers får jeg den ikke brugt på farten.

Forbindelse: Det ville være et kæmpe plus, hvis den har bluetooth. Ellers kan jeg forestille mig, at jeg ikke får den brugt særlig meget på gåture eller i transport. Det er også mit indtryk, at hvis dimsen skal have bluetooth, så skal den også understøtte LDAC og aptX HD, ellers kan det være lidt "ligemeget".

Efter at have læst forskellige tråde herinde, overvejer jeg følgende modeller:

1. EarStudio ES100
2. Topping NX4
3. Xduoo XP-2
4. Fiio Q1 Mark II

Jeg hælder mest til ES100, men jeg kan ikke regne ud baseret på reviews om den faktisk er god, eller om den er god taget prisen og størrelsen i betragtning. Jeg kan heller ikke regne ud om lydkvaliteten er oprigtigt god, eller om den kun er god taget i betragtning at man bruger bluetooth.

Det ville være super fedt med bluetooth og en lille kompakt sag, men i sidste ende er den gode lyd det vigtige - det ville bare være et plus at få bluetooth med.

Er der nogle modeller som jeg har overset, og hvad kan i guruer generelt anbefale til en nybegynder som mig?
lpdk

 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. jun 2019, 18:36

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf Claus-DK » 13. jun 2019, 20:54

lpdk skrev:Hej Hoved-Fi,

Jeg er nybegynder i HiFi og kunne godt tænke mig at investere i en transportabel DAC/Amp combo dims!

Prisleje: 1000-2000 kr. Jeg ved at det er umuligt at købe 100% fremtidssikret, men jeg vil hellere give lidt ekstra for at undgå at skulle opgradere igen om et halvt år.

Grej: Ikko Oh1 (netop købt på hoved-grej.dk) - forhåbentligt et par over-ear på vej i fremtiden! Jeg synes at selve forstærkerdelen er ret kryptisk. Det er mit indtryk at en IEM som Oh1 ikke er super svær at drive, men købet må gerne være en smule fremtidssikret, hvis jeg køber nogle hovedtelefoner som er sværere at drive.


Velkommen til dejligt du kunne komme.. rulle5 rulle5

IKKO er lige på trapperne med en DAC/Amp der er rettet mod netop telefoner.

De transportable forstærkere havde deres storhedstid da den foretrukne kilde var Ipods, de første 5-6 generationer af dem led af dårlige forstærkere, hvilket gav en del sus og støj i følsomme inears.

Jeg vil påstå at det er langt bedre i dag fra en almindelig smartphone, at jeg så er lidt ked af, at netop som man har fået det til at lyde godt via telefoner, smider jackstikket på porten er så en anden ting..

Jeg tror fremtiden for os der ønsker god lyd på farten via mobilen er en lille kasse man kan sætte på sin telefon via USB/Lighting som så tager sig af musikken, mens telefonen klarer den digitale del.

Dac/Amps giver også god mening med laptops og PCer, da de ofte fjerner en del støj og generelt er bedre lydende end de fleste lydkort..

Har man for vane at rende rundt med hovedtelefoner der er lidt tunge at trække giver en transportabel forstærker god mening, for de kan godt trænge til lidt flere kræfter, de er også fine til hjemmebrug da batterier er en rigtigt god strømkilde uden støj og bøvl med ledninger, dem der henter strøm via USB er jeg personligt lidt lunken overfor, men det er måske bare mig.

Det absolut vigtigste er synergien mellem de forskellige dele i dit sæt, en god forstærker giver ikke altid dejlig lyd i alle hovedtelefoner og en god hovedtelefon lyder ikke altid bedre med en tilfældig forstærker frem for direkte fra PC/telefonen, ligesom grønne sko ikke passer til alt tøj.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf truebuie| » 13. jun 2019, 20:54

Den fiio Q1 mk2 der kan jeg nemt anbefale thumbs Ejer selv en, og er super glad for den. Dog hvis du gerne vil bruge bluetooth, så bliver du nok lidt skuffet.
Som Amp/DAC fungerer den skide godt. Dog kan den have lidt problemer med at drive "tunge" hovedetlefoner. Altså bøffer der skal have lidt mere power. Dog hvis man smider det på 2.5mm udgangen, klarer den det med snilde. Har haft mine Fostex T50RP'er kørende på den uden problemer ruller1

Men hvad med en DAP? Bruger selv en Sony NW-a45, men der skal du gerne have alt musikken selv, hvis du nupper sådan en.
Har selv gået og kigget på en Fiio M9. Af hvad jeg kan forstå så er det basically en Q1 mk2, men med indbygget DAP. Den kører android, så spotify virker i hvert fald, ved ikke helt med Tidal, men kunne næsten forestille mig det er også er fjong.
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf lpdk » 13. jun 2019, 22:26

Claus-DK skrev:IKKO er lige på trapperne med en DAC/Amp der er rettet mod netop telefoner.


Det lyder spændende - jeg er i hvert fald super glad for mine Oh1'er.

Claus-DK skrev:Jeg vil påstå at det er langt bedre i dag fra en almindelig smartphone, at jeg så er lidt ked af, at netop som man har fået det til at lyde godt via telefoner, smider jackstikket på porten er så en anden ting..

Jeg tror fremtiden for os der ønsker god lyd på farten via mobilen er en lille kasse man kan sætte på sin telefon via USB/Lighting som så tager sig af musikken, mens telefonen klarer den digitale del.


Jeg spiller selv musik fra en Oneplus 3, og jeg overvejer at købe en Oneplus 7 (som stadig har et jackstik) inden for den nærmeste fremtid. Hvis jeg køber en DAC/Amp, så skal det også være mærkbart bedre end en telefon! På min Oneplus 3 prøvede jeg at slå "Audio Switch" med "General Enhancement" på under lydinstillingerne. Det synes jeg faktisk gav mine Oh1'er en smule mere liv og dybde. Det var netop derfor jeg fik tanken om at en ægte DAC/Amp ville kunne gøre en endnu større forskel!

truebuie| skrev:Men hvad med en DAP? Bruger selv en Sony NW-a45, men der skal du gerne have alt musikken selv, hvis du nupper sådan en.
Har selv gået og kigget på en Fiio M9. Af hvad jeg kan forstå så er det basically en Q1 mk2, men med indbygget DAP. Den kører android, så spotify virker i hvert fald, ved ikke helt med Tidal, men kunne næsten forestille mig det er også er fjong.


Jeg havde faktisk kigget en del på Fiio M9 netop fordi man kan installere spotify på den. Mit indtryk var dog at en masse af pengene ville gå til selve DAP delen, og at jeg dermed ville ofre på DAC/Amp delen (hvis man kan sætte det sådan op). Jeg har netop en velfungerende telefon og computer som kan gøre det digitale. Men måske er en DAP slet ikke så dårlig en idé? 1musik
lpdk

 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. jun 2019, 18:36

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf Pedeskov » 13. jun 2019, 22:32

Jeg har en FIIO M6 (lillebror til M9). Hvis man kender til Android er den super nem at bruge. Og den understøtter både Spotify og Tidal.

Jeg bruger også min til Ikko OH1, og det klarer den uden problemer, jeg har dog ikke prøvet med nogle tungt drevne hovedtelefoner på den endnu.
Jeg vil dog nok gå efter en lidt større model næste gang, mest på grund af batteri-tiden der ikke imponerer. Jeg vil tro at den kan spille cirka 6 timer. Men i standby bruger den også en del strøm, så jeg slukker den ligeså snartjeg ikke bruger den, og skal så bruge tid på opstart.
Pedeskov

Brugeravatar
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:24

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf kvik » 14. jun 2019, 00:04

Jeg ville fortsætte med at bruge OH1 med telefonen alene, og så genoverveje dac/amp, hvis hovedtlf med brug for mere kraft er ret om hjørnet.

Med 256 AAC / 320 OGG i Spotify Premium får du ikke megen glæde af hires-codec’er som UAT/LDAC/LHDC/aptX-HD/aptX-LL, desuden er du afhængig af at tlf og computer overhovedet kan overføre bluetooth via disse. OnePlus 7 ser ud til at klare aptX & aptX HD & LDAC & AAC, men ved ikke hvad din computer kan klare.

En bluetooth dac/amp dims vil også dræne batteriet på telefonen, siden sidstnævnte bruger ekstra strøm under transmissionen. Hvor slemt det er i praksis ved jeg ikke.

Her er liste med lidt flere BT-dimser. Brugeren 'Mortenhoe' er meget glad for sin ES100, han dukker nok op for at kommentere. Ellers er hans tråd her.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf lpdk » 14. jun 2019, 07:38

kvik skrev:Jeg ville fortsætte med at bruge OH1 med telefonen alene, og så genoverveje dac/amp, hvis hovedtlf med brug for mere kraft er ret om hjørnet.


Er det ud fra ræsonnementet at min telefon faktisk klarer DAC delen helt udmærket selv, hvis jeg ikke bruger filer i højere opløsning end hvad Spotify kan levere, og at mine Oh1'er er så nemme at drive, at en forstærker ikke ville gøre en forskel? musik14

Hvis det er tilfældet, så ville det jo være fjollet at købe en dims. Det var bare mit indtryk at min telefon / computer ikke udnytter det fulde potentiale i mine nyindkøbte Oh1'ere, hvilket ville være super ærgerligt.
lpdk

 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. jun 2019, 18:36

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf kvik » 14. jun 2019, 07:55

Ja :-)

Det er jo bare min mening, og jeg kender ikke OnePlus 3, men testede OH1 et par uger med min iPhone, og tror ikke der er så meget mere at hente. At du med EQ (General Enhancement) får en lyd, der passer dig bedre, betyder ikke, at en ekstern forstærker vil give dig samme forbedring. Men lad os se, hvad de andre herinde siger.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf Claus-DK » 14. jun 2019, 15:17

Jeg er meget enig med Kvik, på den anden side er det aldrig fjollet at købe dimser ruller1 ruller1 musik16

Jeg vil dog tilføje at min oneplus 5, bedste telefonbrand ever, ikke lyder lige så godt som hverken min Shanlin M0 eller min sony afspiller, som jeg ikke kan huske hvad hedder, men om det er kvaliteten af lyden eller jeg bare synes det "smager" bedre er ikke altid let at vide..

Det kan være lidt svært at adskille smag og lydkvalitet, hvis lydprofilen passer en bedre er det ofte mere vigtigt end kvaliteten, ligesom jordbæris stort set altid er bedre end stegt lever.

Der er også det bump at en bedre DAC/Forstærker først savnes når den ikke er der og at forskellen på ikke at bruge det og bruge det ikke er dag og nat, det er ikke som at skifte fra en Suzuki Alto til en Mercedes E klasse, mere som at skifte fra en Golf model med 100 hestekræfter til en med 115 og mere luksus i kabinen, man lægger kun mærke til det når behovet er der og selv der er forskellen ikke enorm..

Nogle vil sige at der ingen forskel er på DACs overhovedet, om det er den billigste eller dyreste spiller ingen trille, det er jeg ikke enig i, men jeg er enig at forskellenene ikke er enorme, men som skrevet tidligere ikke noget man lige hører, hvis man sidder og skifter mellem to DACs, der er den forskel man lægger mærke til mere signaturen og ikke selve kvaliteten..

Den model fra IKKO kommer på tour, så når det sker kan du melde dig til og prøve den. Dn skulle komme i næste måned..

Tror også at den største begrænsning i din situation er mere Spotify relateret, altså selve filerne og mindre udstyret..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf Mataugust » 14. jun 2019, 16:57

Claus-DK skrev:Tror også at den største begrænsning i din situation er mere Spotify relateret, altså selve filerne og mindre udstyret..


Så ringe er spotify altså heller ikke, og rigtig mange vil ikke høre forskellen på spotify og tidal lossless.
Så længe kvaliteten fra pladeselskaberne ikke er bedre, så kan det være tæt på lige meget hvilken der bruges.

Når det er sagt, så bruger jeg en Denon DAC-10 til Huawei P9, og det er en massiv opgradering i forhold til telefonen. Eneste grund til at jeg ikke har anbefalet den er, at der ikke er bluetooth.
Har også prøvet en ekstern forstærker til min ipod (160G, gen. ??), det gav en meget mere overbevisende lyd, det var ikke nødvendigt med ab test. Så selve forstærkeren kan gøre en kæmpe forskel (Afprøve med Sennheiser IE80). Der kan findes meget brugt bærbart, men en forstærker vil self. være uden bluetooth.
Tror du kan få det samme ud af en ny(ere) bluetooth enhed. Bluetooth har, som jeg har forstået det, udviklet sig meget de senest år, så det er nok et sted hvor jeg ikke ville anbefale at købe brugt.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf CHIbsen » 14. jun 2019, 19:30

Jeg har sådan en Xduoo XP-2 til låns for tiden. Tænker jeg vil skrive lidt mere om den senere.
Den forbinder med aptX med min Huawei P30 lite.
Det er ikke fordi jeg forventet at den skal lyde af en million, men mere at man kan finde en kombi der lyder lækkert som Claus-dk skriver ovenfor. Og så skal det være handy.
Pt kan jeg konstatere at den fint driver Beyerdynamic T70 og Sennheiser HD700, men kløjs lidt i AKG K141.
Hvis du er interesseret kan vi nok arrangere at du får den på besøg.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Nybegynderhjælp: Transportabel DAC/Amp

Indlægaf lpdk » 17. jun 2019, 10:28

Tak for diverse råd! Jeg er simpelthen nødt til at besøge nogle HiFi butikker i København og afprøve om jeg overhovedet kan høre en forskel. Når det gælder lyd, er man vist nødt til selv at lytte og afgøre - det kan ikke helt forklares medmindre man har en masse erfaring.

Måske jeg skriver en lille opdatering, når jeg når en konklusion. Så kan tråden her i det mindste fungere som reference for andre noobs!
lpdk

 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. jun 2019, 18:36


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster