Xduoo XP-2



Xduoo XP-2

Indlægaf CHIbsen » 15. jun 2019, 18:46

Her skulle have været et længere intro afsnit. Hvorfor, Hvad, Hvordan, Hvem etc. Det bliver bare ikke lige nu ruller1
Men altsĂĄ Xduoo XP-2 venligst udlĂĄnt af xtenik pĂĄ en anden side af kloden.

Jeg har det meste af dagen siddet og lyttet til Beyerdynamik T1 og T70 (med sonneteer dongle sæføli). Blandt andet Beethoven med Pat Kop fordi jeg er ved at arbejde mig igennem dr's liste. Mindre sidespring. Men det lyder vældig fornøjligt.

Nu er det så tid til at starte grillen. Og frem med mine HD700's nye bedste ven XP-2. Igår lyttede jeg med stor fornøjelse til John Mayer og i dag er det Horowitz. Ude under halvtaget. I regnvejr og sidder og venter på kullene bliver tændt. Det dur. Det dur faktisk rigtig godt. Jeg siger ikke det er bedre end det stationære setup, men de 2 her, XP-2 og HD700, de komplementerer hinanden rigtig godt. Det lyder lækkert.
Sender fra Huawei P30 lite med BT/aptX til XP-2.

(Har tidligere prøvet min gamle P8 med BT til XP-2. knap så overbevisende.)

Senere kommer der sikkert en ordentlig intro. Skulle lige af med min glæde over regnvejr, horowitz, overdækket terrasse, XP-2 og HD700.

thumbs thumbs thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Xduoo XP-2

Indlægaf CHIbsen » 15. jun 2019, 20:12

XP-2 + Sennheiser HD700 er med flere længder den mest interessante on-the-go kombi jeg har haft i lommerne.
Friedrich Gulda/Claudio Abbado's Mozart nr 20 lyder absolut himmelsk.

Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Xduoo XP-2

Indlægaf CHIbsen » 2. jul 2019, 21:28

Så er det tid til at præsentere hele forhistorien.

Til vores sidste træf i Gesten, fortalte Mortenhoe om Radsone ES100, og jeg fik godt nok aldrig lyttet til den, men konceptet synes jeg er ganske interessant.
SĂĄ da jeg blev spurgt af Steven fra Xtenik om jeg ville lĂĄne en xDuoo XP-2 sĂĄ sagde jeg ja tak.
(eneste lighedspunkt for mig var mulighed for BT aptx).

Jeg cykler en del. Som aktiv restitution går jeg gerne en tur. Og på gåturen foretrækker jeg at have musik i ørene. I en længere periode benyttede jeg Zishan Z2 + meier headsix. Men mine lommer er ikke helt store nok til 2 apparater i en lomme. Så har jeg brugt telefonen, men er ikke helt tilfreds. Plus jeg har det med at fumle med telefonen, og det bliver ikke bedre når der sidder en snor i den ene ende af den. Og alt det bliver kun værre når man er klædt på til en vintergåtur.
Kan godt være ovenstående lyder lidt fjollet, men det er altså nogen af de luksus problemer jeg går og bøvler med... ruller1

Mens jeg ventede på at XP-2'eren skulle ankomme, sad jeg og kiggede på nogen af anmeldelserne på head-fi (de fleste også initieret af xtenik). Og egentlig forventede jeg mig ikke noget særligt af dette apparat. jeg synes anmeldelserne har mest fokus på form og funktion, og knap så meget om den lyder interessant. Måske læste jeg dem forkert.
Så stor var min glæde da jeg satte Sennheiser HD700'er til. Og efter 14 dage er det stadig en vinderkombi for mig.
Byggekvaliteten er flere niveauer højere end Zishan Z2. Måske lidt kedeligt i designet. Jeg har nok været lidt en skabshandler ved aliexpress, men er efterhånden blevet lidt træt af alt det tivoliskrammel de får sendt i min retning. Det her er noget andet. Den er lækker og virker solid og rar at bruge.
Vejret har jo været godt, så jeg har brugt xDuoo'en en del ude i haven. Jeg har kun brugt den via aptx. Og jeg kommer nok heller ikke til at prøve den på anden måde. Jeg synes det er genialt, at jeg kan styre musikken med telefon uden at jeg har ledning imellem dem.
Jeg har også prøvet den sammen med hifiman HE-560. Fungerer også godt. Faktisk ligeså godt som med HD700. Men min smag trækker mig retning af Sennheiserne.
Den trækker også fint Beyerdynamic Amiron. Sålænge man ikke forventer et lydniveau der får ørerne til at bløde.
Eneste lille anke er at jeg et par gange har mistet forbindelse, fordi jeg er kommet til at trykke på input vælgeren, mens den er i lommen. Men den er forholdsvis hurtigt etableret igen. Jeg har ikke læst manualen, men mener at have lært, at den skal løse grønt, når BT aptx er valgt.
PĂĄ de 14 dage jeg har lyttet til den, har jeg ladt den op 1 gang. Det er vel godkendt.

Steven fra Xtenik har været let og behagelig at diskutere med, så tommel-op i den henseende. Hvis man vil handle med xtenik skal man dog være opmærksom på at der kommer told og gebyrer på indkøbet.

Det var indledningen :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Xduoo XP-2

Indlægaf CHIbsen » 3. jul 2019, 20:08

Videre til del 2.

Hovedtelefon: Ollo S4
afspiller: Huawei P30 lite med HiBy
Sammenligning mellem direkte ud af telefon og via BT til xDuoo XP-2.
Volumen på telefonen var max’et ud og så et nøk tilbage. Volumen på XP-2 var på halv styrke. Lav gain setting.

Arthur Rubinstein – Waltz in A-flat. Valse Brillante (Chopin)
P30: Klaveret lyder meget klart, men måske lidt vel upfront. Lyder lidt som en tysk reklame for et rengøringsmiddel til badeværelset.
XP-2: Stadig lidt til den friske side, men mere dynamik i lyden.

Pernile Rosendahl – weakness for you
P30: Stadig meget klar i lyden. Går også pænt dybt. Ikke et specielt stort rum. Jeg sidder lidt med en fornemmelse af at man får en kunstig indtryk af at den er detaljeret. Men tror egentlig det er fordi den komprimere lyden ganske forfærdeligt.
XP-2: lidt mere fylde I bassen. Guitaren står bedre og rummet er større. Der er kommet en fornuftig dybde i lydbilledet.

Diana Krall – Glad Rag Doll
P30: En stemme og en akustisk guitar. Overkommelig opgave. De strenge lyder ualmindelig nye og friske. Den var svær at komme igennem.
XP-2: Behageligere. Lyder som musik. Det er ikke hvordan strengene bliver anslået og toner begynder, men det er hvordan tonerne dør ud, der er forskellen mellem P30 og XP-2.

Det er ikke svært at vælge XP-2 fremfor direkte ud af telefonen.
Næste gang bliver det XP-2 vs Zishan Z2.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Xduoo XP-2

Indlægaf CHIbsen » 3. jul 2019, 21:42

Kan nu melde at xduoo'en også virker fortræffeligt sammen med AKG Q701 thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Xduoo XP-2

Indlægaf CHIbsen » 3. jul 2019, 21:55

Og Q701 er et bedre match med XP'en end S4.
Der er lidt mere fylde i nedre mellemtone øvre bas der klær xDuoo'en godt.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Xduoo XP-2

Indlægaf CHIbsen » 4. jul 2019, 18:34

Zishan Z2 vs xDuoo XP-2
Hovedtelefon: AKG Q701

Diana Krall – Glad Rag Doll
Z2: Lyder ok, måske lidt slank I lyden. Ikke helt så sprød som XP-2 med Ollo S4, men med tilgengæld med klassisk AKG rumgengivelse som jeg er helt pjattet med.
XP-2: Er kommet til den konklusion at Ollo S4 ikke er den bedste paring med xDuoo’en. Den får S4’erne til at lyde meget monitor agtigt. Med Q701 bliver der blødet lidt op og med mere rum.

Agnes Obel – Aventine
Z2: Fornuftigt rum, detaljer og placering. Det lyder ok, men lyden er lidt frisk, sĂĄ ender med at sidde og skrue lidt ned.
XP-2: Bedre. Har mere styr over Q701’erne, så volumen kan få adskillige nøk mere og det lyder kun godt. Næsten som et fuld størrelse setup.

Queen – Seaside Rendezvous
Z2: Der er ikke meget klangkasse I det klaver I indledningen. Fungerer ikke. Jeg ville aldrig høre den plade med denne kombo vis det ikke var fordi jeg var igang med denne lyttetest.
XP-2: Bedre men stadig ikke den største hitter.

Cara Dillon – Johnny, Lovely Johnny
Z2: Lyden er ok. Men igen, så gælder det om at finde den lydstyrke, hvor man får lidt detaljer frem, men ikke for højt, så det bliver for ferskt.
XP-2: Fornuftig bund og fornuftig adskillelse af instrumenter. Det er en lyd som den her, der gør at jeg godt gider lytte, mens jeg er I bevægelse. Jeg får nok med så jeg ikke bliver mindet om, at jeg savner det store setup. Og igen, så kan man tillade sig at skrue op, uden at lyden blive fersk eller halv skinger

Robert Cray – Moan
Z2: Lyder faktisk fint. Kunne måske bruge lidt mere bund og et nøk bedre adskillelse af intrumenter, så ville det være rigtig godt. Fin rytme.
XP-2: Så kom netop bunden. Og guitarer kom fri af mikset. Det lyder næsten som var det et voksent setup.

Og så må jeg konstatere at der er en fornuftig rækkevidde på BT signalet. Under denne test måtte jeg lede efter telefonen, indtil jeg fandt den inde I soveværelset. Musikken spillede fint hele tiden.

xDuooR2.jpg
xDuooR2.jpg (84.45 KiB) Vist 6212 gange
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Xduoo XP-2

Indlægaf CHIbsen » 7. jul 2019, 18:34

Fruhlings sonate, rose vin, xDuoo , terrasse varmer, lidt smĂĄregn og Q701.
-tænker jeg også kommer igennem Søndag aften med et smil på læben. :-)

Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Xduoo XP-2

Indlægaf CHIbsen » 7. jul 2019, 19:47

Fik lov at låne sønnikes Takstar HF580. Havde egentlig kategoriseret dem som Rock 'n Roll. Men fik da lige lyttet hele Kreutzer sonaten før jeg fandt Enter Sandman frem. xduoo og Takstar fungerer fortræffeligt sammen.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Xduoo XP-2

Indlægaf CHIbsen » 14. jul 2019, 14:15

Sidste sammenligning blev imellem xDuoo'en og Aune X1 mk2. X1'eren er vel nogenlunde hvad man kan fĂĄ af desktop setup for samme penge som en XP-2.
Lyttede via AKG K612pro.
P30 lite -> XP-2 (aptx) -> K612
Linux PC -> X1 (USB) -> K612
Det blev til to numre. Krystian Zimermans Chopin No 1 2. sats Romanza og John Mayer Queen of California fra Born and Raised.
Volumen pĂĄ XP-2 var pĂĄ maks under klaverkoncerten som nogenlunde svarer til kl 12 pĂĄ X1'eren.
Aune X1 har noget bedre styr over K612'erne. Der er mere luft omkring Zimermans klaver og John Mayers stemme. Og bassen har lidt mere pondus. I det hele taget er det bare et niveau op. Så XP-2 bliver ikke en erstatning for et desktop setup. Langt fra. K612pro'erne er konens Hovedtelefon (hun begyndte at gå og ligge lidt for interesseret i mine Q701) og nu er Aune X1'eren også hendes. Tanken er at hun sætter sin Samsung S7 til via OTG og får den gode oplevelse.
Gengivelsen med xDuoo er dog så interessant at jeg let lader mig henføre af musikken. I det hele taget er lyden fra den så god, så at jeg tit lige er inde og hente den, når jeg sidder udenfor.
Jeg har igennem de sidste par år flere gange ment at telefonen er god nok til når man er udenfor eller er i bevægelse. Men efter et stykke tid så får jeg det ikke lige med, jeg mister interessen for at høre musik. Jeg tænker det skyldes den lettere komprimeret lyd jeg har beskrevet ovenfor. Det er lidt som at høre reklamer, og så bliver jeg ikke fanget ind i musikken.
xDuoo XP-2 med enten Sennheiser HD700 eller AKG Q701 giver mig en oplevelse, der gør, at jeg sidder og nyder musikken. Og så er jeg blevet stor fan af aptx funktionen, da jeg synes det øger kvaliteten af betjeningen at der ikke hænger noget fast i telefonen.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster