DAC/Hovedtelefonforstærker til pc



Re: DAC/Hovedtelefonforstærker til pc

Indlægaf Ostebaronen » 13. aug 2019, 19:13

Hardware acceleration af lyd er ikke noget jeg ville lægge alt for meget vægt på. Du har alligevel så mange CPU kerner, så en smule mere load på CPU gør nok ikke den helt store forskel.

Jo, selvfølgelig får du alle mulige software gimmicks med i prisen når du køber et dyrt lydkort, som bare forvrænger og faseforskyder lyden. Det kan du også gøre helt uden et dedikeret lydkort, med Dolby Atmos, Windows Sonic eller andet software.

Jeg vil stadig vove at påstå, hvis man alligevel skal bruge 2000 kr eller mere på DAC/AMP, så er man meget bedre tjent med en enhed tilsluttet via. USB, da man kan benytte med langt flere kilder i forhold til et lydkort som er tvunget til at sidde i en PCIe port.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: DAC/Hovedtelefonforstærker til pc

Indlægaf Kolind » 13. aug 2019, 20:13

Ostebaronen skrev:Hardware acceleration af lyd er ikke noget jeg ville lægge alt for meget vægt på. Du har alligevel så mange CPU kerner, så en smule mere load på CPU gør nok ikke den helt store forskel.

Jo, selvfølgelig får du alle mulige software gimmicks med i prisen når du køber et dyrt lydkort, som bare forvrænger og faseforskyder lyden. Det kan du også gøre helt uden et dedikeret lydkort, med Dolby Atmos, Windows Sonic eller andet software.

Jeg vil stadig vove at påstå, hvis man alligevel skal bruge 2000 kr eller mere på DAC/AMP, så er man meget bedre tjent med en enhed tilsluttet via. USB, da man kan benytte med langt flere kilder i forhold til et lydkort som er tvunget til at sidde i en PCIe port.


Netop hvad jeg tænkte. :geek: Helt klart købe noget som er designet til at trække krævende bøffer fremfor lydeffekter som du mindst lige så godt kan få via. software anyhow. Det er ganske muligt at man kan få udemærkede lydkort også, men alene også muligheden for at koble andre ting på og have en lækker knap til at justere volumen etc. er smart.
Og kan kun anbefale Aune X1s f.eks. Jeg har haft min Aune X1 i en del år efterhånden, og den fungerer dæleme fint endnu.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: DAC/Hovedtelefonforstærker til pc

Indlægaf Mortenhoe » 13. aug 2019, 23:27

+1 til Aune X1s. Gamede i årevis med sådan en. Opgraderede udelukkende til S6 Pro grundet balanceret.

X1s har den der velkendte Aune huslyd som bare passer godt til er stort spekrum af hovedtelefoner. Uden at det bliver alt for teknisk og med specifikke lydsignature. Virkelig engagerende og detaljeret lyd til prisen. Jeg har personligt intet hørt i samme prisleje som nærmer sig Aune grej. Ikke en gang Audio GD eller Schiit, imho.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DAC/Hovedtelefonforstærker til pc

Indlægaf Mortenhoe » 13. aug 2019, 23:31

Jo så skal man gå full budget mode og hive noget hjem fra Kina(Aliexpress). Men så er der både told lotteriet at bekymre sig om, samt en nærmest endeløs mængde research da videresalg er det tætteste man kommer på returret til Kina.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DAC/Hovedtelefonforstærker til pc

Indlægaf streamman » 15. aug 2019, 14:12

Tak for svar alle:-) Jeg har et sound blaster zxr som er et pænt kraftigt lyd kort som kan tage op til 600ohm headphone. Jeg skiftede fra et dyrt sennheiser gsp 600 til beyerdynamic dt 990 250 ohm må sige jeg har aldrig nyt musik så meget som jeg gør nu, og spil lyden er måske en så bombastisk som sennheiser gsp 600 gaming headset, men det er blevet meget lettere at høre hvor fjenden skyder fra i bla. pubg. Netop på grund af at studie høretelefoner er så detaljeret fik jeg lyst til at prøve en rigtig hifi lyd i stedet for gaming lydkort.
Men er heller ikke bange for at købe et nyt gamer lyd kort/usb enhed. Men skal bare være sikkert på det er noget bedre end mit okay sound blaster zxr.
Kort sagt skal lyden være højst kvalitet som muligt for 1500-2000 kr. Skal gerne være et usb interface der kan sættes direkte til pc. Lyden skal være så ren/studie så man kan høre hvor lyden kommer fra, uden en fake surround sound, og alle mulige andre lyd geil effekter.
streamman

 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. aug 2019, 13:38

Re: DAC/Hovedtelefonforstærker til pc

Indlægaf Peter Jensen » 15. aug 2019, 16:25

Jeg holder fast I at Aune X1s er det rigtige for dig, og anbefaler gerne www.hoved-grej.dk som har en fin pris på den.

Prøv evt også at skaffe noget lyd i bedre kvalitet end Spotify. E.g Tidal eller High res Audio filer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DAC/Hovedtelefonforstærker til pc

Indlægaf streamman » 15. aug 2019, 18:46

Peter Jensen skrev:Jeg holder fast I at Aune X1s er det rigtige for dig, og anbefaler gerne http://www.hoved-grej.dk som har en fin pris på den.

Prøv evt også at skaffe noget lyd i bedre kvalitet end Spotify. E.g Tidal eller High res Audio filer.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Høre en del flac og det lyder faktisk ret godt med mit beyerdynamic dt 990. Så godt at jeg har fået endnu mere lyst til endnu bedre lyd da jeg tror der er mere at rive ud af de headphones. Må indrømme den Aune X1s frister:-)
streamman

 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. aug 2019, 13:38

Re: DAC/Hovedtelefonforstærker til pc

Indlægaf Peter Jensen » 15. aug 2019, 19:07

Fortryder jævnligt at jeg solgte min X1s (grundet køb af WA7). Den kunne noget særligt mht. levering af klar og ren lyd. Og så så den da også fin ud på skrivebordet. Kunne nemt finde på at kigge efter en af Aunes topmodeller, når jeg da lige er kommet mig over shocket fra Skattefar som lige syntes han skulle minde mig om at jeg skylder 14k - hvilket jeg ikke rigtigt havde bemærket (fik penge tilbage i Maj)..... suk... ændre ikke på at X1s er lækker :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DAC/Hovedtelefonforstærker til pc

Indlægaf Only Human » 15. aug 2019, 22:16

Jeg havde selv ZxR, som jeg ellers var glad for. Jeg skiftede, da der simpelthen var for meget bøvl med driverne i Windows 10, men lyden var glimrende. Kortet kan også opgraderes med Burson opamps.
Prislejet er omkring det samme som X1. Personligt ville jeg prøve den først.
Only Human

 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. jan 2016, 18:41

Foregående

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster