Eufonika H12G



Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 15. aug 2019, 20:23

Troede jeg måske ville synes forstærkeren blev lidt kedelig visuelt, men den fremstår egentlig bare enkel og uprætentiøs, og det kan jeg godt lide.

Er optaget med at sikre årets bærhøst, så får kun lyttet en lille smule over de næste dage. Har hurtigt tjekket de fire AKG'er, og den har ingen problemer med at drive nogen af dem.

Venter pĂĄ lidt specifikationer og design forklaringer/overvejelser fra wieslaw, mest for komplethedens skyld, klarer fint at lytte uden dem :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf McM_dk » 15. aug 2019, 22:31

Tillykke med dyret! Håber du bliver glad for den, ellers kender jeg en køber :)
Du må gerne flashe den med nogle nær billeder. Vil gerne se rørene
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 16. aug 2019, 22:15

Eufonika H12G_1.jpg
Eufonika H12G_1.jpg (1009.02 KiB) Vist 21802 gange

Eufonika H12G_2.jpg
Eufonika H12G_2.jpg (186.68 KiB) Vist 21802 gange

Eufonika H12G_3.jpg
Eufonika H12G_3.jpg (1.08 MiB) Vist 21802 gange

Eufonika H12G_4.jpg
Eufonika H12G_4.jpg (1.65 MiB) Vist 21802 gange

Eufonika H12G_5.jpg
Eufonika H12G_5.jpg (920.06 KiB) Vist 21802 gange

Eufonika H12G_6.jpg
Eufonika H12G_6.jpg (1.77 MiB) Vist 21802 gange

Eufonika H12G_7.jpg
Eufonika H12G_7.jpg (2.8 MiB) Vist 21802 gange

Eufonika H12G_8.jpg
Eufonika H12G_8.jpg (926.03 KiB) Vist 21802 gange

Eufonika H12G_9.jpg
Eufonika H12G_9.jpg (1.55 MiB) Vist 21802 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf CHIbsen » 17. aug 2019, 10:11

Jeg er godt nok spændt på at høre bare en lille udmelding om lyden :-)

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 17. aug 2019, 18:28

En slags lytteindtryk..

Indledningsvis skal det siges, at det er længe siden jeg har lyttet til AKG'erne, og der er desuden mange nye ingredienser i lyttekæden. Derfor er jeg i første omgang lidt forsigtig med lægge alt for meget vægt på det jeg hører, eller for den sags skyld at tilskrive H12G det hele.

Skøjtede første dag hurtigt de fire AKG'er igennem. Lod så forstærkeren stå og spille for sig selv med K400 tilsluttet. Samson François har en opsamlingsboks på 36 CD'er, startede fra en ende, og når muligheden bød sig, satte jeg mig og lyttede.

I dag er det K240DFs tur. Med potmetret på kl.14 får jeg medium lydstyrke (lidt over min normale lytteniveau), kl.17 (dvs på maks) er det temmeligt højt (højere end jeg nogensinde kommer til at lytte). Selve potmetret drejer lidt lettere end jeg foretrækker, men jeg registrerer ingen ubalance i begyndelsen eller slutningen, og baggrunden virker stille.

Synes komboen er lidt for pæn i lyden. Eva Knardahl spiller Albéniz: Cantos de España, og lyden mangler bid, eller måske er det bare lidt luft. Derfor kort på med K400 for sammenligningens skyld, og ja, her løsner det, til gengæld opleves lyden så også mindre mættet. For sjovs skyld så på med den for mig helt ubekendte K340. Måske er det som at bande i kirken, men K340 er lidt loudness-agtig, er den ikke? Mens vi er i gang får K500 også lidt tid. Mere bas/bund end i K400, minder om bas-modded K701. Samtidigt også lidt hidsigere i udtrykket.

Skifter genre, Hector Zazou: Sahara Blue, world/pop/rock. Rykker over på K400 igen, luftig og tiltalende stadigvæk. Så K340, sympatisk, lidt mørk. Og K240DF, klæder faktisk dette album, dog stadig lidt pænt/mørkt.

Det bliver jo en opdagelsesrejse at matche hovedtelefoner og musik. Umiddelbart er der ingenting ved H12G jeg rynker på næsen ad, hverken udseende- eller lydmæssigt. En batteridrevet DAC, der løber tør for strøm i tide og utide, kalder dog på forandring på den front. Og Digione findes i dag i Signature udgave med egen dobbelt-PSU, hm.. :geek:

Nå, videre med dagens bærhøst, hvis ikke droslerne har tømt ripsbeddet helt :|
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf CHIbsen » 17. aug 2019, 20:34

Det lyder som om du har et godt fundament til en opdagelsesrejse :-)
At ingen af dine AKGer sender isninger igennem hovet tager jeg som et godt tegn.
PĂĄ verdenskunstneren er der ikke mere loudness over K340 end der er over T1.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 17. aug 2019, 21:18

Ja, det er den ene ting, man skal læse mellem linierne, selv om K500 nok er lige på grænsen. Den anden ting man skal bide mærke i er fraværet af skuffelse. Når man ved, hvor specifik jeg er i mine behov, ønsker og præferencer, er det mere signifikant, end man måske umiddelbart ville tænke :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 18. aug 2019, 20:47

H12G Late Night Session.jpg
H12G Late Night Session.jpg (1.91 MiB) Vist 21706 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf Only Human » 19. aug 2019, 19:56

Aldrig en dĂĄrlig update.
Only Human

 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. jan 2016, 18:41

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 19. aug 2019, 21:32

Regner med at placere nye fødder under forstærkeren. Racket/reolen er en letvægtskonstruktion og trægulvet mellem etagerne bevæger sig, når man går. Sammen med de nuværende halvhårde fødder indbyder det til vibrationsforplantning til rørene. Har godt nok ikke observeret dette ske endnu, men kan lige så godt være forberedt. Det lugter desuden lidt af tweak, så får man den lyst styret også :-) De nuværende fødder er fastskruet med møtrikker indvendigt. Kunne selvfølgelig fjerne fødderne helt, og skrue bundpladen af og fjerne møtrikkerne, men tror jeg istedet blot placerer løse sorbotan-fødder strategiske steder. Det bliver sandsynligvis disse, der ikke koster en formue, og har en passende højde.

Så har jeg testet mine VE Zen 2.0 med H12G også. Det var ingen succes, de har tydeligvis alt for høj følsomhed (320Ω/108dB), for rørene brummer lystigt. Har sat mig på CHIbsens Beyer T70 (250Ω/102dB), den dukker op her om nogle uger. I lyset af Zen-oplevelsen er jeg nu spændt på, om høj følsomhed vil være no-go generelt.

Sidder og kigger på diverse medium-/høj-impedante hovedtelefoner. Har jo lyst til at danne mig et bredt og dækkende billede af forstærkerens formåen, og måske også pejle mig ind på den kombination, der giver de der magiske øjeblikke. Så, hvis I har forslag til min liste, er det bare at fare til tasterne. Vil helst holde mig under 5k budgetmæssigt. Indtil videre består listen af Senn HD600/HD800 og Beyer T1/Amiron.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf CHIbsen » 19. aug 2019, 22:06

Interessant er læse dine beskrivelse af AKG'erne. Jeg har altid synes at K240DF er lidt til den pæne side. Så jeg bruger den mest til de ældre optagelse. Sidst var da jeg genlyttede Glenn Gould / Leonard Bernsteins Brahms Concerto No 1 fra '62 hvor jeg synes at K340 fremhæver for meget støj.
Jeg kan godt følger dig i at K500 er mere hidsig end K340, eller måske mere rå (som i ubehandlet). Lidt ligesom en ingefær shot med grums og bundfald, hvor K340'eren mere er en filtreret udgave med lidt æblejuice til at formilde den -uden dog at fjerne biddet.
Jeg er blevet meget glad for Amiron. Men det er svært at sige hvorfor. Den er har ikke et særkende. Den spiller bare dejligt. Den har noget af pænheden fra K240DF, men med mere luft i mellemtonen. Tror jeg. Men indrømmet så er den endt inde ved siden af på sengebordet, og der kommer den nok ikke væk fra igen. Så jeg har ikke siddet og sammenlignet med T1. Amiron utrolig lækker at holde i hånden. Og den er som alle Beyerdynamic meget behagelig at sidde med. Jeg forstår ikke helt hvorfor den ikke får mere kredit. Den vinder jo mere man lytter til den.
Amiron fungerer lige fint med min X-Can V8 og Beyerdynamic A20.
Hvad med DT1770 og DT1990? jeg ved ikke hvorfor men jeg har selv en forestilling om at de vil matche rør rigtig godt. T90 kunne vel også være en mulighed?
en lille ulempe ved DT1770/DT1990 er at de sjældent ses billigere end 2500kr brugt. hvilket er lidt pebret når man kan få dem til 3300kr fra ny.
Jeg havde kort en HD6XX, men så er jeg meget mere til HD700. Men den har du jo afskrevet for længe siden :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H12G

Indlægaf Kolind » 20. aug 2019, 20:36

næha ! Dæleme et lækkert udført projekt du har kørt her. Er først stødt på denne tråd nu.

thumbs
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 21. aug 2019, 21:53

Pro-Ject Damp It.jpg
Pro-Ject Damp It.jpg (17.3 KiB) Vist 21641 gange
Sonic Design Damping Feet.jpg
Sonic Design Damping Feet.jpg (20.56 KiB) Vist 21641 gange
Vibrapod.jpg
Vibrapod.jpg (147.63 KiB) Vist 21641 gange

De to første er bestilt, den sidste er under overvejlse. Man kan altid få brug for de overskydende et andet sted og en anden dag.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 26. aug 2019, 21:00

Her hygges fortsat.. Veksler mellem de forskellige AKG'er og forskellige musikgenrer. K400 og K240DF er nok favoritterne - den ene lys, den anden mørk, begge kohærente, relativt set. Men, lytter lige nu til K500, og Vladimir Sofronitsky får lidt mere bid end med de øvrige AKG'er, og det klæder ham/udførelsen/musikken/lyden. Så, K500 er ikke en 'lost case' alligevel.

Ser frem til at få prøvet diverse andre hovedtelefoner, og mærker ikke mindst en trang til en bedre DAC.

H12G og AKG.jpg
H12G og AKG.jpg (3.46 MiB) Vist 21531 gange


Melodiya_Sofronitsky.jpg
Melodiya_Sofronitsky.jpg (1.54 MiB) Vist 21531 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf Kolind » 28. aug 2019, 10:47

En lidt alternativ anbefaling af bøffer kunne være Beyerdynamic DT880 2015edition i 600 ohms udgaven. De har totalt taget røven på mig. De rammer altså bare et eller andet rigtigt.
Vidende at du deler en del præferencer med mig, kunne det være et spændende bud på en ny bøf at forsøge dig med. De har noget mere spræl end K701 f.eks. Noget mere kant. Pt. er det min go-to når det skal være intens lytning. thumbs
Og så får man fornemmelsen af at de skalerer strålende og får det fulde udbytte fra en lækker forstærker.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 28. aug 2019, 21:50

Ikke noget dumt bud, prisen er overkommelig ogsĂĄ.

Digression.. hvorfor koster Senn HD600 50% mere end DT880, og 100% mere end K701?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf Kolind » 29. aug 2019, 09:15

kvik skrev:Ikke noget dumt bud, prisen er overkommelig ogsĂĄ.

Digression.. hvorfor koster Senn HD600 50% mere end DT880, og 100% mere end K701?


Det mest oplagte svar er formentligt: Fordi de kan
Det er lidt mærkeligt i og med at der jo stadig er kommet to efterfølgere, HD650 og HD660. Når det kommer til HD600 VS HD650 er jeg dog personligt ikke overbevist om at 650 skulle være bedre end 600.

Bemærk bestemt også at det er DT880 i 600ohm '2015 Edition' versionen jeg skamroser. Jeg mindes ikke at have haft særligt gode oplevelser med de resterende varianter.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 3. sep 2019, 22:31

Så er T70 og Bigger Bit på vej nordpå. Førstnævnte erhvervet fra CHIbsen, og sidstnævnte generøst udlånt af selvsamme. Føler jeg har dannet mig et indtryk af AKG'ernes samspil med H12G, så er klar til at udforske yderligere med andre hovedtelefoner og kilder. K500 er sendt videre (fik den af Mortenhoe i sin tid) til anden Eufonika-ejer. Diverse dæmpefødder ligger klar til at blive afprøvet. Samler 'mod' til pille rørene ud og vende dyret, uden at fedte den ubehandlede træramme til :-) Spøg til side, overvejer om jeg skal tage underpladen af, og fjerne nuværende fødder helt. Tror mulighvis jeg må høre med Wieslaw, om det hele er skruet sådan sammen, at jeg må gribe det an på en bestemt måde.

T70 har jeg haft tidligere, så der har jeg en idé om, hvad venter lydsignaturmæssigt. Men, er selvsagt spændt på samspillet med H12G.

Mødet med DPA Bigger Bit bliver interessant. DAC'en har kultstatus, og den blev i sin tid designet af Rob Watts, der i dag arbejder for Chord. Lydbeskrivelserne på nettet indikerer også et klart slægtskab med dagens Chord-huslyd. FGPA er det 'hotte' indenfor DAC-design i dag, Rob Watts implementerede det allerede dengang i sine DAC'er for Deltec/DPA, og vi snakker 20+ år tilbage! Så, det bliver interessant.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 7. sep 2019, 09:26

Vedrørende nye fødder.. Som det anede mig, er det ikke helt ligetil at skrue bundpladen af og fjerne møtrikkerne, hvis man vil skrue de nuværende fødder af (printet sidder på bundpladen og midterste trafo er fæstet til både top- og bundplade). Det samme gælder for eventuel udskiftning af trærammen. Vil man have specielle fødder eller en anden træsort, bør det således monteres fra starten. Det gælder min H12G, og så vidt jeg har forstået på McM_dk også hans H3. Half-size modellerne (f.eks. H7) ser ud til at have alt monteret på toppladen, så der burde det være muligt at skifte fødder og ramme selv.

I følge Wieslaw er jeg den første, der har været så involveret i designprocessen, med specifikke ønsker om dit og dat. Så det med fødder, træsort, ramme-dimensioner, rør-konstruktionsprincip, potentiometer-type, line-out vs pre-out, IEC-stikkets placering mm er måske bare noget jeg går op i :-) På den anden side kan det måske inspirere andre til ikke nødvendigvis at følge den slagne vej - Jeg glæder mig i hvert fald til at læse om Carstens næste Eufonika-forstærker ;-)

Måske har jeg også pustet lidt til ilden for Wieslaws vedkommende. Han er gået i gang med et projekt, han har barslet med længe, og som har min særlige interesse, uden at jeg skal sige mere på nuværende tidspunkt 8-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indlægaf kvik » 9. jan 2020, 01:13

Måske har nogen undret sig over stilheden her i tråden. Forklaringen er, at H12G havde nogle svagheder, der nødvendiggjorde en tur til Polen. Dels støjede strømforsyningen med alt andet end meget ufølsomme hovedtelefoner (à la K240DF), dels var lyden undervældende med de kilder jeg havde til rådighed (min egen PortaDAC og CHIbsens Bigger Bit). Nogle gange skal man lære en lydsignatur bedre at kende, før man forstår og værdsætter den. Jeg var nok indstillet på blot at lade Wieslaw sænke egenstøjen, og derefter tage en runde mere, med andre kilder og hovedtelefoner. Han tog den så med på hifi-messen i Warszawa for at teste med mange forskellige hovedtelefoner. Her er det værd at nævne, at den hovedtelefon han designer/tester med derhjemme er Sennheiser HD600 (300 ohm/97 dB). Siden det hidtil har været OTL-forstærkere, han har bygget, er det jo et fornuftigt valg. Når jeg så kom med mine screen-drive ønsker, viste HD600 sig dog at blive for toneangivende for slutresultatet. Dette blev bekræftet på hifi-messen, hvor han havde svært ved at finde en (anden) god hovedtelefonmatch. Han fik også udforsket forstærkerens lydsignatur, dens styrker og svagheder. Her stod vi så ved en skillevej, skulle man forsøge at designe/bygge en revideret og forbedret mk2, eller var det bedre at skrinlægge det hele. En mk2 med andre driver-rør ville muligvis kunne justere lydsignaturen i positiv retning, men det var ikke givet. Støjen fra strømforsyningen ville også kunne dæmpes. Den snævre hovedtelefonmatching ville dog næppe kunne udvides, den var tilsyneladende indbygget i screen-drive valget (og rør-valget her).

Her måtte jeg tænke mig om, og mærke efter, om jeg fortsat havde tro på screen-drive projektet. Wieslaw ønsker tilfredse kunder, og var indstillet på at starte forfra med en mk2 (uden omkostninger for mig). Jeg havde jo ganske store forventninger til slutresultatet, og havde investeret tid, indsats og penge i det. Havde mens forstærkeren blev bygget også leget med tanken om et muligt næste Eufonika projekt, og havde kigget på interessante/usædvanlige rør. Nå, men det endte med, at jeg kastede håndklædet i ringen for screen-drive's vedkommende, og spurgte om muligheden for at få bygget noget andet istedet. Wieslaw indvilligede, og vi gik i gang med det nye projekt, en EL34-baseret OTL forstærker. Den kan man læse mere om i en anden tråd.

Her slutter egentlig screen-drive projektet for min del. Wieslaw byggede en H12G til en af sine faste aftagere samtidigt med min. Den var støjfri, og selv om den ikke spillede vanvittigt højt, var lyden tilsyneladende tilfredsstillende for denne ejer (med HD820). Jeg ved ikke, om der var signifikant forskel på de to eksemplarer, konstruktions- og/eller komponentmæssigt. Der er vel ikke så meget mere at tilføje her, og stafetten gives videre til den nye tråd.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron