CHIbsen har meget venligt udlånt sin DPA Bigger Bit. Nu har jeg så ikke et arsenal af DAC’er at sammenligne den med, så den lille Tento PortaDAC er eneste modspiller hos mig. TDA1547 (aka DAC7, kært barn...) er en bitstream DAC, så det bliver 1-bit mod multibit. Jeg er primært interesseret i at udforske H12G, men kommer også til at teste DAC'en med Trissturis.
Bigger Bit har ca. 25 år på bagen, og kan med fordel opdateres/opgraderes. Så langt er CHIbsen ikke gået endnu, men hans udgave adskiller sig tydeligt fra andre afbildninger på nettet, så noget er der gjort ved hans tidligere . En englænder tilbyder så vidt jeg har forstået hjælp til opdat/opgrad, og en entusiastisk nordmand har flere DPA DAC'er, der har fået fornyet liv.
Deltec Preciision Audo blev startet af Adrian Walker og Robert Watts. Sidstnævnte er manden bag dagens Chord DAC'er. Firmaet portefølje spændte over pre, power, integreret, cdp/transport, dac og kabler. Der er en del info på nettet, specielt på pinkfishmedia. Her er en fin historisk oversigt: http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html, og fra den har jeg lånt nedenstående DAC-oversigt.
Som nævnt sidder en nordmand med flere DPA DAC'er, og han roser lyden i høje vendinger. Fordi han samtidig også er Naim-entusiast, bliver jeg endnu mere nysgerrig på, hvad DPA kan. Håber han ikke tager det ilde op, når jeg citerer ham herunder..
Om Little Bit:
Navnet The Little Bit passer dårlig for den spiller stort med fart, tyngde og punch. Har flere DPA dacer her nå og de låter alle forskjellig selv om det nok er en slags huslyd. Alle spiller med høy ytelse og er bemerkelsesverdig komplekse på innsiden.
Om Bigger Bit:
Bigger Bit formidler med en veldig klarhet og åpenhet uten fortykninger i bassområdet som slører lydbildet. Dacen har også et meget godt drive og tempo. Den kan formidle både hysterisk energiske rockinnspillinger og rolig mer stillestående akustisk musikk. Den er ikke perfekt, men spiller musikk på en troverdig og engasjerende måte.
Om Naim vs DPA, og om Enlightenment:
Naim har nok mer egen-sound enn DPA. Større forskjeller mellom innspillingene og vesentlig mer detaljer og informasjon med DPA. DPA Enlightenment har et meget enkelt analogt utgangstrinn med en op-amp og 4 passive komponenter i signalbanen (ifølge dem selv) Resten gjøres i det digitale domenet med FPGA-dacer. Dette er kanskje årsaken til at det låter direkte, meget oversiktlig og detaljert. Musikken mister ikke energi og det blir lett å forstå språket i de forskjellige innspillingene uavhengig av sjanger. Timingen er virkelig superb, og som nevnt den rocker uten sperrer ved behov.
Hvilket jo stemmer meget godt overens med den lydbeskrivelse Acustica-linket (ovenfor) giver:
If Deltec gear can be said to have a 'house' sound it's one hallmarked by unusual clarity and neutrality; 'it is usually very transparent with exceptionally detailed treble and midrange, with bass majoring on speed and agility over weight and 'slam'.
Så. det er svært ikke at blive nysgerrig på, hvad Bigger Bit har at byde på Og, vi kan jo starte med indmaden, ikke fordi jeg har skilt den ad i samme øjeblik den kom ind ad døren, men fordi den er ankommet uden tøj på Første foto viser original-udgaven, næste foto CHIbsen tydeligt moddede udgave. Henad vejen får vi forhåbentlig opklaret, hvad og hvorfor der er moddet.