DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)



DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf kvik » 13. sep 2019, 21:56

CHIbsen har meget venligt udlånt sin DPA Bigger Bit. Nu har jeg så ikke et arsenal af DAC’er at sammenligne den med, så den lille Tento PortaDAC er eneste modspiller hos mig. TDA1547 (aka DAC7, kært barn...) er en bitstream DAC, så det bliver 1-bit mod multibit. Jeg er primært interesseret i at udforske H12G, men kommer også til at teste DAC'en med Trissturis.

Bigger Bit har ca. 25 år på bagen, og kan med fordel opdateres/opgraderes. Så langt er CHIbsen ikke gået endnu, men hans udgave adskiller sig tydeligt fra andre afbildninger på nettet, så noget er der gjort ved hans tidligere . En englænder tilbyder så vidt jeg har forstået hjælp til opdat/opgrad, og en entusiastisk nordmand har flere DPA DAC'er, der har fået fornyet liv.

Deltec Preciision Audo blev startet af Adrian Walker og Robert Watts. Sidstnævnte er manden bag dagens Chord DAC'er. Firmaet portefølje spændte over pre, power, integreret, cdp/transport, dac og kabler. Der er en del info på nettet, specielt på pinkfishmedia. Her er en fin historisk oversigt: http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html, og fra den har jeg lånt nedenstående DAC-oversigt.

DPA.png
DPA.png (203.25 KiB) Vist 7047 gange

Som nævnt sidder en nordmand med flere DPA DAC'er, og han roser lyden i høje vendinger. Fordi han samtidig også er Naim-entusiast, bliver jeg endnu mere nysgerrig på, hvad DPA kan. Håber han ikke tager det ilde op, når jeg citerer ham herunder..

Om Little Bit:
Navnet The Little Bit passer dårlig for den spiller stort med fart, tyngde og punch. Har flere DPA dacer her nå og de låter alle forskjellig selv om det nok er en slags huslyd. Alle spiller med høy ytelse og er bemerkelsesverdig komplekse på innsiden.

Om Bigger Bit:
Bigger Bit formidler med en veldig klarhet og åpenhet uten fortykninger i bassområdet som slører lydbildet. Dacen har også et meget godt drive og tempo. Den kan formidle både hysterisk energiske rockinnspillinger og rolig mer stillestående akustisk musikk. Den er ikke perfekt, men spiller musikk på en troverdig og engasjerende måte.

Om Naim vs DPA, og om Enlightenment:
Naim har nok mer egen-sound enn DPA. Større forskjeller mellom innspillingene og vesentlig mer detaljer og informasjon med DPA. DPA Enlightenment har et meget enkelt analogt utgangstrinn med en op-amp og 4 passive komponenter i signalbanen (ifølge dem selv) Resten gjøres i det digitale domenet med FPGA-dacer. Dette er kanskje årsaken til at det låter direkte, meget oversiktlig og detaljert. Musikken mister ikke energi og det blir lett å forstå språket i de forskjellige innspillingene uavhengig av sjanger. Timingen er virkelig superb, og som nevnt den rocker uten sperrer ved behov.


Hvilket jo stemmer meget godt overens med den lydbeskrivelse Acustica-linket (ovenfor) giver:
If Deltec gear can be said to have a 'house' sound it's one hallmarked by unusual clarity and neutrality; 'it is usually very transparent with exceptionally detailed treble and midrange, with bass majoring on speed and agility over weight and 'slam'.


Så. det er svært ikke at blive nysgerrig på, hvad Bigger Bit har at byde på :-) Og, vi kan jo starte med indmaden, ikke fordi jeg har skilt den ad i samme øjeblik den kom ind ad døren, men fordi den er ankommet uden tøj på :grin: Første foto viser original-udgaven, næste foto CHIbsen tydeligt moddede udgave. Henad vejen får vi forhåbentlig opklaret, hvad og hvorfor der er moddet.

BB_1.jpg
BB_1.jpg (232.5 KiB) Vist 7047 gange
BB_2.jpg
BB_2.jpg (2.8 MiB) Vist 7047 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf CHIbsen » 13. sep 2019, 22:12

Jeg vil bare lige tilføje at overtøjet er afsendt samme dag som dac'en. Så hvorfor postnord lige har synes at de skulle nusse lidt mere om den ene pakke fremfor den anden ved jeg ikke... :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf kvik » 14. sep 2019, 12:33

Der er omrokeret lidt på hylderne, og Bigger Bit er sat i sving med at oversætte..

DIGI1 BB H12G.jpg
DIGI1 BB H12G.jpg (527.45 KiB) Vist 7008 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf kvik » 14. sep 2019, 14:48

Alina (Pärt).jpg
Alina (Pärt).jpg (21.25 KiB) Vist 6993 gange

Pärt: Alina > Digione > BIgger Bit > H12G > Beyer T70

Slankt fra ende til anden, og væsensforskelligt fra den mættede lyd hos PortaDAC>Trissturis>Nail2, men alligevel er begge kæder intime i udtrykket.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf kvik » 15. sep 2019, 14:44

I gĂĄr gik dagen med at lytte til Bigger Bit, i dag skifter jeg sĂĄ over til PortaDAC.

Har påbegyndt detektivarbejdet med at kortlægge de mods, der er udført. Det virker som temmelig omfattende modifikationer. Jeg er alt andet end elektronikkyndig, så har i første omgang taget fotos af alt, der ser ud til at have være rørt. Hvis I andre har teorier om hvad og hvorfor, er det bare at fyre løs.

- Alle kondensatorer ser ud til at være udskfitet
- Optisk indgang er fjernet (E)
- DAC chip er modificeret (A og evt B)
- DSP/Digital Filter er modificeret (F)
- Analog udgang lader til at være modificeret (H)
- Strømforsyning ser ud til at være rørt (C)
- Et par andre steder er der ogsĂĄ sket noget (G og D)

Sideløbende har jeg googlet på livet løs, for at se hvilke mods, der bliver foreslået derude. TDA1547 har vist ikke været specielt populær i modde-sammenhæng. Lukasz Fikus aka Lampizator har forsøgt sig i flere omgang, uden voldsom succes. Mest overbevisende bud på kommer fra en, der har modificeret Philips CD950/951 (også DAC7, som i Bigger Bit). Med forbehold for at noget af det er rent CD-afspiller relateret, så er her et udpluk:

For coupling caps I remove them (bypass by wire) completely. They are not needed. Just check dc offset before using. Nothing beat a coupling cap like wire.

My mods were mostly before the LM4562 was introduced, and the most success was with LM6172. If I had to do a unit now, I would use the LM4562.

The bulk of the mods were power supply related. Schottky diodes throughout, Panasonic FM caps, and new separate regulated power to the analog section of the TDA1547. This was the trickiest, building up a small regulator boards and cutting off the original supply tracks, but it brings new life to the player.

The TDA1547/SAA7350 chipset is only capable of spectacular sound when it is fed data with impossibly close to zero jitter, and when you don't use it's awful internal i/v converters. Ed Meitner is the only designer I have seen accomplish this, with his famous & still beloved Museatex BiDAT. Once the power supplies & output stages are upgraded to the max, as well as in/out hardware, of course, it is still my pick for best sounding digital source ever.

I have equipped several cd players with a master clock section (own circuit idea for low impedance mode of the crystal; no devices of the good known finished solutions like LC-Clock or Trichord). Now I understand, why compact disc players with TDA1547 (and Cirrus Logic bitstream DAC like CS4328) delivers the largest step in enhanced sonic quality against before

I do think the DAC7 chipset is superior to any other Philips bitstream dacs, but the BiDAT does have the advantage, aside from Meitner's brilliant C-Lock reclocking circuit(2psec peak jitter), of using a Motorola DSP56000 series DSP chip set as an adaptive algorithm digital filter. So, rather a large step up from any other DAC7 implementation, even with a super clock.



Så, med alt ovenstående i mente er det store spørgsmål, hvad er der egentlig gjort med CHIbsens Bigger Bit, og mest af nysgerrighed hvem har udført modifikationerne?

Mods Oversigt.jpg
Mods Oversigt.jpg (15.23 MiB) Vist 6952 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf kvik » 15. sep 2019, 14:51

Mod A & B.jpg
Mod A & B.jpg (1008.33 KiB) Vist 6951 gange
Mod C_1.jpg
Mod C_1.jpg (930.93 KiB) Vist 6951 gange
Mod C_2.jpg
Mod C_2.jpg (1.9 MiB) Vist 6951 gange
Mod D.jpg
Mod D.jpg (2.5 MiB) Vist 6951 gange
Mod E_1.jpg
Mod E_1.jpg (2.09 MiB) Vist 6951 gange
Mod E_2.jpg
Mod E_2.jpg (798.82 KiB) Vist 6951 gange
Mod E_3.jpg
Mod E_3.jpg (912.28 KiB) Vist 6951 gange
Mod E_4.jpg
Mod E_4.jpg (1.11 MiB) Vist 6951 gange
Mod F.jpg
Mod F.jpg (2.33 MiB) Vist 6951 gange
Mod G.jpg
Mod G.jpg (2.38 MiB) Vist 6951 gange
Mod H_1.jpg
Mod H_1.jpg (853.26 KiB) Vist 6951 gange
Mod H_2.jpg
Mod H_2.jpg (658.72 KiB) Vist 6951 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf kvik » 15. sep 2019, 14:56

Caps_1.jpg
Caps_1.jpg (2.37 MiB) Vist 6951 gange
Caps_2.jpg
Caps_2.jpg (843.15 KiB) Vist 6951 gange
Caps_3.jpg
Caps_3.jpg (889.18 KiB) Vist 6951 gange
Caps_4.jpg
Caps_4.jpg (836.89 KiB) Vist 6951 gange
Caps_5.jpg
Caps_5.jpg (2.12 MiB) Vist 6951 gange
Caps_6.jpg
Caps_6.jpg (2.21 MiB) Vist 6951 gange
Caps_7.jpg
Caps_7.jpg (2.01 MiB) Vist 6951 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf kvik » 15. sep 2019, 15:22

Og lige et par billeder af originalen igen..

original1.jpg
original1.jpg (489.69 KiB) Vist 6949 gange
original2.jpg
original2.jpg (500.31 KiB) Vist 6949 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf kvik » 17. sep 2019, 18:36

Så kom låget, og DAC'en er nu anstændigt klædt igen :grin: På undersiden af låget sad en lille håndskrevet datering, 1991 er fødselsåret.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf CHIbsen » 17. sep 2019, 21:21

Er TDA1541 fra omkring 1985? men er blevet brugt i langt op i 90'erne? kan ikke lige helt fĂĄ tidslinien til at passe med AVI dac og Naim CD3.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf kvik » 17. sep 2019, 21:45

Ja, sĂĄdan ser jeg det.

Naims første CD-afspiller, CDS, kom i 1991, og er at betragte som topmodel. CD3 er budgetmodel og blev produceret i perioden 1995-97. Mindes at have læst at TDA1541A blev stadigt vanskeligere at få fat på, så efterfølgeren i 1997 fik TDA1305. Året efter fik topmodellerne, CDX og CDS2, begge PCM1704.

AVI’en er vist også fra 1991.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DPA Bigger Bit (vintage bitstream DAC)

Indlægaf kvik » 23. sep 2019, 23:01

Har siddet og lyttet til DPA>Trissturis>Nail2. Først og fremmest er forstærker og inears som skabt for hinanden, jeg er så glad for at have fundet den kombo. I forhold til PortaDAC er DPA lidt køligere og slankere, hvilket jeg også lagde mærke til med DPA>H12G>T70. Begge steder fungerer dette bedre med den nyere musik jeg har end med de gamle klassiske optagelser. Hvor stemmer gengives ok, synes jeg måske, at instrumenter får en lidt lys/spinkel klang. Nu er denne Bigger Bit jo blevet moddet, og hvem/hvad/hvorfor er fortsat et åbent spørgsmål, så det er lidt svært at vide, hvad der er DPA -ydsignatur, og hvad skyldes modifikationerne. Er man nysgerrig på DPA, er forøvrigt både store- og lillebror til salg i det nære udland.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron