Hoved-fi's egen strømkabel?



Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf kvik » 18. sep 2019, 21:40

Hos mig tog elektrikeren 1600 kr for at bytte en 2-vejs til en 4-vejs (tager 5 min, men af forsikringshensyn kræves faglært udførelse og dokumentation), og før det 5000 for egen kreds med 4m ledning og 2-vejs på væggen. Og, siden det nu er 'på plads', er filter (som du allerede har omtalt) og kabel mest interessant. Jeg synes, man skal have lov til at 'lege' med de forskellige ting rundt hi-fi/head-fi, og gøre sine egne erfaringer. Kan man undgå de værste faldgruber (via erfaringsudvekling og debat/dialog) er det selvfølgelig et plus. Derfor er jeg også glad for, at jer med faglig baggrund gider lege med.

Hvis man googler crump asylum power cord opdager man, at det belden kabel jeg nævner blev 'opfundet' som diy-emne for næsten 20 år siden, og en engelsk kabel-side har fortsat kablet i sortimentet (med sin egen twist). Der findes sikkert andre alternativer, måske en professionel, skærmet installationskabel, der er fleksibel og kke alt for kraftig?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf kvik » 18. sep 2019, 23:22

"Nothing to prove, just Groove!"
:-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf kvik » 19. sep 2019, 00:35

Som trådstarter har man vel lov til at spamme lidt :grin:

kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf Claus-DK » 19. sep 2019, 18:24

Som forumejer må jeg også spamme lidt
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf Mortenhoe » 19. sep 2019, 20:41

Forslag til løsning på stikbensjord problematikken?
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf kvik » 19. sep 2019, 22:34

Godt spørgsmål. Problematikken undveg min opmærksomhed i første omgang. Markedet oversvømmes ikke ligefrem af Type K stik, jeg finder ikke et eneste til selv-montering. At sætte en billig F-til-K adapter i stikkontakten for at kunne bruge Schuko (Type F), er vel en slags selvmål i aktuel sammenhæng. Og de færreste er sikkert så topmotiverede, at de begynder med udskiftning af selve stikkontakten.

Så, i praksis er jeg i mit norske eksil igen i en helt egen kategori :-) Jeg kan ikke fase-vende stikket, men kan til gengæld bruge audio-grade schuko-stik. I dernede kan fasevende, men må nøjes med 17 kroners type K stik fra jem&fix :grin: Er vist det, de kalder en dead-lock!

Måske er det bedst at skippe jordingen(?), så kan schuko jo godt bruges hos jer. Til gengæld får jeg så ingen glæde af evt. jordingsfordele. Uden jording er skærmen vel også mere problematisk end fordelagtig(?) i begge lande. Så, snakker vi pludselig 2 faset, og med primært gode stikforbindelser som 'salgsargument'. For min egen del er det nok ikke helt, hvad jeg kigger efter.

Så, godt spørgsmål. Måske er projektet alligevel dødfødt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf kvik » 19. sep 2019, 22:40

Det gode selskab.. ;-)

Type K.jpg
Type K.jpg (371.89 KiB) Vist 10464 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf Mortenhoe » 20. sep 2019, 20:22

Tænk en gang. Jeg vidste ikke det stik hed type K :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf CHIbsen » 21. sep 2019, 13:44

For et stykke tid siden faldt jeg over denne "opskrift"

http://www.gmsound.dk/diy-netkabel-samlevejledning.html
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf kvik » 21. sep 2019, 13:50

Mens vi er ved ement. Chord har en budget strømkabel,C-power, med flydende skærm. Det sidste betyder vel, at skærmen ikke er forbundet til jord, eller? Hvorfor ville de vælge den løsning, hvis den gør kablet til antenne?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf CHIbsen » 21. sep 2019, 13:56

Er det ikke når skærmen kun sidder til i afsender enden? Så hvis du har stel i stik får du skærm, hvis ikke, så er der ingen skade sket?
Og er det ikke det samme der sker i de signalkabler der er retningsbestemt?
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf kvik » 21. sep 2019, 14:03

Med afsenderenden mener du stikket, der går i stikkontakten (væg eller stikdåse)?

Andre producenter bruger også 'floating shield', også på nogle af de rigtigt dyre kabler.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf CHIbsen » 21. sep 2019, 14:13

Jeps. I mangel af fantasi fandt jeg på "afsenderende" rulle4 ruller1
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf Mortenhoe » 21. sep 2019, 22:29

CHIbsen skrev:Jeps. I mangel af fantasi fandt jeg på "afsenderende" rulle4 ruller1


Han og hun fungere nu ellers ret fortræffeligt :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf CHIbsen » 21. sep 2019, 22:33

Det et for ordinært... :-) (tak)

Tapatalk
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf Mortenhoe » 21. sep 2019, 23:12

CHIbsen skrev:For et stykke tid siden faldt jeg over denne "opskrift"

http://www.gmsound.dk/diy-netkabel-samlevejledning.html


Jeg havde faktisk tænkt tanken. LK's stikpropper er faktisk af ret høj kvalitet, trods de ikke er guldbelagt. Men skal vi gå i små sko, så er ingen stikkontakt i danmark med guld kontakter, så det er nok overkommeligt at stikproppen heller ikke er det.

Jeg har bestilt 2 meter 3x2.5mm2 med skærm i Kina. Ret sort og generisk udseende. Kina-manden hævder OFC. Langt hen af vejen så er det nok væsenligt bedre end et stock IEC kabel. Jeg har samtidigt bestilt et sæt EU plug og IEC plug i gennemsigtigt. Det var det mest solgte sæt audio grade stik på ali.

Nu må vi se. Jeg laver et Morten's budget kabel, med al den viden jeg har fra mit fag, og fra mine 4-5 hobby klasse D forstærkere, og så bruger jeg det nok til min stue forstærker. Jeg er dog næsten 100% sikker på man ikke kan høre forskel. Men er der nogen med bedre øre end mig derude, så er kablet gerne til låns.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf kvik » 29. sep 2019, 12:24

Et par ‘dumme’ spørgsmål fra en novice, der kun har (begrænset) erfaring med forstærkede sokker til hydraulikslanger :grin:

Er der forskel på vævningens tæthed i de kabelstrømper man kan købe? Mao er det noget man skal være opmærksom på, når man ser efter en egnet strømpe?

Gør udvidelsesgraden en forskel i forhold til aktuel brug (strømkabel)? Jeg ser, at nogle har 2mm forskel mellem min. og maks., andre har 8mm. Jeg formoder vævningen virker mere gennemsigtig, når de udvides meget, men måske er de løse lettere at få strømkablet igennem end de stramme?

Gør materialet en forskel i forhold til brugen? Nylon vs polyester/PET vs andet

Er varmepistol nødvendig til krympeflexen, eller kan man bruge føntørrer?

Er krympeflexen udelukkende beregnet til at forhindre strømpevævningen i at løsne? Hvorfor bruges ofte et langt stykke krympeflex (3-5 cm over stikket, så vidt jeg kan se på nettet), ville 2-3 cm (1 cm over stikket) ikke være nok, eller måske bare lidt tape for enden af strømpen (inden i stikket, dvs ikke noget synligt udvendigt)?


Mere konkret er det kabel jeg har i tankerne 11 mm i diameter, og jeg har formodentlig omkring 2 cm fri plads indvendigt i stikket.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf truebuie| » 29. sep 2019, 12:42

Kan kun snakke på vejne af hovedtelefon kabler, men det burde gerne relatere når, det blot er kosmetisk thumbs

Jo tættere man får vævet på sine kabel strømper, jo sværre og længere tid tar' det at få dem på. Dog jo tættere flettet er, jo flotter er det også. Synes jeg i hvert fald ruller1

Hvor meget det kan udvides har lidt indflydelse på hvordan kablet bliver. Hvis det kan udvides meget, vil det ikke rigtigt have effekt på hvordan kablet slanger sig. Hvis det ikke kan udvides meget, kan det have effekt på hvordan kablet snor sig. Dog tror jeg ikke det vil komme til at have megen effekt på et strømkabel, da det ikke skal snos og drejes hele tiden.

Tror umiddelbart nylon/PET er bedst til strømkabler, da de nok kommer til at ligge på gulvet. Det er nememre at gøre rent + det samler ikke meget støv. Siden man ikke skal have strømkablet sluttet til sin bøf, gør det ikke noget at det larmer meget. Altså mikrofoni.

Krympeflexet bruges ofte til at stoppe strømpen i at rive op. Man kan også bruge gaffa til det, men det sviner bare lidt mindre med krympeflex, hvis man skal åbne det igen.
Hvis krympeflexen går langt ud, fungerer den bare som strain relief.

Så satser vi på at det også fungere sådan her med strømkabler ruller1
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf Mortenhoe » 20. okt 2019, 22:12

Jeg har fået dette hjem fra Kina. Det er elektrikerens forslag til et skærmet kabel(fra Kina) som overholder stærkstrømsbekendtgørelsen's regler for dobbeltisolering.
Kablet er en smule stift, men det har også en kobber skærm, samt 3 stk 2,5 kvardrat(13 AWG til dem der holder sig til det impiriske målesystem). Til sammenligning er et standard IEC kabel ofte 0,75 kvardrat, og hvis det er et der skal holde til en højere strømstyrke er de derimod 1,5 kvardrat.

Jeg kan dog ikke lide stikkene. Min DAC står allerede ret langt fra væggen og dette stik vil give mig yderligere afstand, hvilket jeg ikke er interesseret i. Desuden er netdelen jo Schuko, hvilket resultere i ingen jord i danske stikkontakter og stikdåser. (Henviser til Kvik's opslag om type K). Ifht. til manglende jord, så tror jeg at skærmen i kablet teoretisk set gør mere skade end gavn, hvis den ikke er forbundet til jord.

Kan tilbyde at lave kablet til en kræsen lytter for den lave sum materialerne har kostet plus fragt. Dvs. ingen fortjeneste til mig, udover lidt læsestof her på hoved-fi, som jeg gerne læser om. Det kan være med disse stik, men jeg foretrækker dog at vi satte et dansk stik på. Eksempelvis det sorte fra enten LK eller Elworks. Begge fåes i både lige og vinklet udgave og begge er med fine messing- ben og skrueterminaler(inden i)

Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hoved-fi's egen strømkabel?

Indlægaf Walbum4262 » 21. okt 2019, 16:45

telum skrev:@Mortenhoe

Troede faktisk monopolet var brudt og det nu var muligt, fx nå man bygger nyt, at bruge Schuko-standard? Ikke at det har nogetsomhelst med nogetsomhelst at gøre ift. denne tråd! rulle4 rulle4



LK har absolut ingen monopol... det er et absolut frit marked så længe produktet overholder EUs EN godkendelser.

El branchen står over for en kæmpe forandring i det at vores regelsæt “stærkstrøms bekendtgørelsen” udgår og alt overgår til EN standarter

Det betyder at en europæriske elektriker i fremtiden kan være godkendt til at bygge type huse under en EN standart og kan der efter bygge i hele Europa. Uden juridiske forhindringer som vi pt. Har i Danmark.

Nu snakker Morten om 1,5kvadrat i almindelig husstande... dette vil f.eks ændre sig faktisk fra d.1/7-2019 til 2,5 kvadrat da et 1,5 kvadrat kabel kun må forsikres med 7,noget ampere når det ligges i samlet fremføring som man gør den sidste meter ned i selve El-tavlen.

Men hvor vi forsikrer 2,5 kvadrat med MAX 16 ampere i dag vil man f.eks lave et 6 kvadrat kabel Forsikret med 35 ampere og så lave en dåse som splitter ud til 2,5 kvadrat hvis de ellers ligger i særlig gode varme aflednings forhold :) meget af installationen i Europa er lavet på denne måde.

Nå nok nørderi omkring den lorte situation el branchen er på vej ind i i Danmark.
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

På farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron