Feliks Audio Euforia



Feliks Audio Euforia

Indlægaf CHIbsen » 28. sep 2019, 20:50

Venligst udlĂĄnt af audiophile.dk / Henrik.

Er lige ved at varme op med lidt kendt og lidt nyt.
Naim CD3 -> Feliks Audio Euforia -> Beyerdynamic T1 1.gen.
(jeg havde egentlig længe troet at jeg behøvede en fuld lukket hovedtelefon, mens familien ser Danmark har talent, men T1 er faktisk tætte nok til ikke at genere dem)

Billede

Det er squtte helt ringe...
Men mulighederne er langt fra udtømt rulle4

Meget mere i den kommende føljeton.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Feliks Audio Euforia

Indlægaf CHIbsen » 2. okt 2019, 21:02

Mere klavermusik.
barenboim.jpg
barenboim.jpg (51.28 KiB) Vist 6902 gange


Har siddet og sammenlignet min World Designs HD3S med Euforia over mine AKG K250'er.
Euforia'en har mere kraft i nedre mellemtone / bas. Fylde men stadig detaljeret. Så klaveret for den nødvendige klangbund. De dybe toner stadig er veldefineret. Lidt mere rund i diskanten uden at man sidder og mangler noget. HD3S virker derfor slankerer. Med lidt mere sprudlende diskant. Over K250'erne bliver HD3S for meget anslag og for lidt klang. Der er HD3S et bedre match med mine K340, der med store uoriginale puder giver den manglende fylde i bunden.
Feliks Audio Euforia har bredere rum og er et nøk mere dynamisk. Der er mere forskel på Piano og Forte.

Så slutter jeg lige af med at finde HE1000se'erne frem. Det er lidt som at have siddet og spist sine grønsager og nu er klar til islagkagen. damn...
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Feliks Audio Euforia

Indlægaf CHIbsen » 4. okt 2019, 20:09

Et af mine tidligere 10kr køb i en genbrugsbutik
Billede

spillet over min "defekte" Naim afspiller til en 400kr ind i Euforia (til en anelse mere) og ud via HE1000se (til noget mere).
Jeg begynder at genkende lyden af Euforia. Den har en egenlyd jeg også hører når jeg lytter via Beyerdynamic T1'erne.
Og det lyder aldeles fantastisk. Nikolaj Znaider stĂĄr meget tydeligt som soloartist (violin) foran London Philharmonic Orchestra.
Men man skal ikke underkende betydningen af, at det er Euforia, der agere motor for HE1000se'erne. Den spiller med en lettere underspillet men storslĂĄet dynamik.
Jeg ved ikke om det var samme kombo Gramophone lyttede til da de gav pladen gode anmeldelser. Det må det da næsten have været rulle4 gramophone review
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Feliks Audio Euforia

Indlægaf CHIbsen » 7. okt 2019, 21:09

Jeg var jo en tur i Bryrup på besøg i audiophile.dk's fine butik. Og det endte med at jeg blev hængende til Henriks Jazz arrangement ved Søren Seebach. Et af numrene jeg tog med derfra var Ritenour's Rio Funk:
rio.jpg
rio.jpg (159.34 KiB) Vist 6797 gange

LA Audio dac -> Euforia -> HE1000se
Lækker musik og god indspilning.
CD3'eren er lidt mellemtone fikseret. SĂĄ endte med dac'en i stedet.
Da jeg startede med at lytte til nummeret var det med Naim CD3 og cross feed filteret slĂĄet til pĂĄ Euforia. Men der oplevede jeg at trommerne lĂĄ ovenover guitaren. En meget pudsig oplevelse.
Filteret egner sig ikke til denne plade. PĂĄ de optagelser med klavermusik jeg ellers har lyttet til, fungerer det godt.
Jeg har kun erfaring med meier filteret i foobar og soneteer donglen. Filteret pĂĄ Euforia virker til at at have en kraftigere effekt. SĂĄ rart man kan slĂĄ det til og fra.

Jeg hørt rygter om at audiophile arrangerer jazz lytte arrangement om et par uger. Er der ikke nogen der skal med?
Søren udvælger gode plader og anlægget fejler ikke noget... rulle4
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Feliks Audio Euforia

Indlægaf Claus-DK » 7. okt 2019, 22:08

Han kunne jo have været med i Europe eller et andet hårband fra 80erne.. ruller1 ruller1 rulle4
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Feliks Audio Euforia

Indlægaf CHIbsen » 7. okt 2019, 22:41

Korrektion.
Næste arrangement er Blues ikke Jazz.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Feliks Audio Euforia

Indlægaf CHIbsen » 7. okt 2019, 22:42

Claus-DK skrev:Han kunne jo have været med i Europe eller et andet hårband fra 80erne.. ruller1 ruller1 rulle4
Det er da et flot garn :-)

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Feliks Audio Euforia

Indlægaf CHIbsen » 10. okt 2019, 21:24

Har efterhĂĄnden opgivet at sammenligne Feliks'en med World Designs med den samme hovedtelefon, for hvad der lyder godt med den ene, lyder ikke godt med den anden. SĂĄ efter en del overvejelser har jeg valgt at sammenligne
World Designs HD3S -> AKG K340
med
Feliks Euforia -> Beyerdynamic T1

HD3S'eren med K340 er min stærkeste opstilling i blandt mit eget grej. Og det har en lyd jeg finder interessant. Der er ikke specielt meget rum omkring udøverne men fine detaljer. AKG'erne er med uoriginale puder der giver et løft i bassen ikke meget ulig det man finder i DT770/DT1770.
Bassen er lidt fyldigere i HD3S/K340 favør i forhold til Feliks/T1, men skyldes hovedsagligt puderne.

Detaljerne omkring insturmenterne er cirka det samme for de kombier. Lisa Ekdahl's guitar på En samling sånger lyder ens på de to setup. Og guitaren bliver spillet på den der helt klassiske singer song writer less a faire halv sløset måde.
-men forskellen er at Euforia trækker musikken ud og den fremstår i betragteligt større rum. Som at gå fra en lukket hovedtelefon til en fuld åben. Og når musikken får mere "plads" så kan man også noget lettere fornemme, hvordan en string quartet står på gulvet og hvordan de bevæger sig lidt når de spiller. Det er det man gerne vil have.
Og så har Feliks'en også gemt et gear eller to mere inde bagved. Når man sætter HE1000se'erne til så kommer det hele endnu mere fri af optagelsen.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Feliks Audio Euforia

Indlægaf CHIbsen » 12. okt 2019, 18:20

Så er der blevet ryddet op i stuen. Nu står der kun 1 Hovedtelefonforstærker og 1 Dac. Det er efterhånden et par år siden jeg har haft så lidt grej stående fremme.
Naim CD3 har fået lov til at blive stående i tilfælde af at jeg skulle få abstinenser...
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster