Hifiman Arya



Hifiman Arya

Indlægaf M.Gjøl » 10. okt 2019, 22:16

For snart noget tid siden købte jeg et par Hifiman Arya af Henrik, de blev personlig leveret på Sjælland thumbs Jeg har desværre haft lidt travlt, og nogle problemer med hovedtelefonforstærkere, så det har taget mig noget tid at runde 100 - 150 timer med mine Arya. Men nu vil jeg prøve at dele nogle af mine oplevelser.

Det bliver ikke et konkret review, men mere de tanker der lå bag købet, og sammenligninger med andre hovedtelefoner jeg har haft. Det er udelukkende mine synspunkter og oplevelser.
(Finder at det til tider, kan være svært at hører hvordan én hovedtelefon er bedre end andre, men det er altid tydeligt at finde mangler og steder man kunne ønske de var bedre. Hvis det giver mening.. :? )



Jeg har de seneste år opgraderet og nedgraderet mit hoved-fi setup en del gange, da jeg ofte ikke syntes at jeg får brugt det nok ift. mit stereo setup. Men når jeg så sælger eller nedgradere, savner jeg at kunne tage en pause fra den travle hverdag. Som jeg kun finder med hovedtelefoner. Så ville give det et sidste, og forhåbentligt et mere permanent forsøg rulle4

Jeg havde først et STAX setup hjemme, bestående af L500 samt en 006TS forstærker. Jeg finder at, der er noget næsten eventyrligt over STAX, den har en “ethereal” soundstage. Og netop denne force tryllebinder mig. Men de mangler desværre noget bund. Da jeg ikke havde råd til en Mjolner og 009, Så måtte jagten fortsætte.

Tidligere har jeg haft både haft Audeze LCD3 og LCD2 classic. Fantastisk bund, men komfort og den sidste del “sparkle” i de øvre toner, gjorde at jeg ikke skulle have en Audeze igen, ihvertfald ikke som the one and only.

Så var der Sennheiser HD800/HD800s som jeg også tidligere har haft. De har netop “sparklen”, der desværre til tider kan blive lidt for udtalt, ved mindre gode indspilninger. Komforten er i top! Dog finder jeg at den er lidt tynd i bunden, og generelt kan blive lidt kedelig

Har tidligere ogsĂĄ haft HEK og HEX. Jeg kunne rigtig godt lide begge, og har fortrudt at jeg gik af med HEK flere gange. HEX har en god tonal balance, dog finder jeg at der lige mangler lidt soundstage.

Så det førte mig til Hifiman. Først blev jeg fristet af Sundara, da de kan fås til en god pris, og har fået mange flotte anmeldelser. Men jeg tvivlede på at, jeg ville få brugt dem, frem for mine højtalerer (Har ikke prøvet dem, men 400i skuffede grumt)

Så var der Ananda og Arya, da jeg ikke helt kunne finde midler til Jade2 eller Susvana. Jeg var meget i tvivl om det skulle være Ananda eller Arya. Jeg syntes der var delte meninger på nettet. Men efter vejledning fra Henrik, samt råd fra et par head-fi’ere, som har samme præferencer, besluttede jeg at give Arya et forsøg.

Efter en masse timer med alt den musik jeg elsker og kender rigtig godt, kan jeg kun sige at jeg er MEGET tilfreds med at, jeg valgte Arya.
Både visuelt og komfortmæssigt finder jeg dem helt i top, man skal dog ikke have et mindre hoved end mig.

Bassen er ikke så dominerende som Audeze, men yderst præcis og med smæk nok til at det ikke bliver kedeligt, men ikke så meget at den flyder ind eller stjæler fokus fra mellemtonen.

Mellemtonen er dejligt fremme, vokaler lyder klare og samtidig fyldige.

Og de har den “sparkle” i toppen, som jeg værdsætter. De har ikke helt samme mængde, som HD800, men de giver heller ikke lytte træthed.

Og til sidst, men ikke mindst så har de et fantastisk soundstage. Ikke helt så “kunstigt stort” som HD800, men giver den samme “ethereal” oplevelse som L500 gjorde rulle2

Efter hukommelsen er Arya meget lig HEK, mĂĄske lige med lidt mere bund fra HEX og sĂĄ meget billigere end HEK.
Eneste minuser jeg kan finde er, det meget korte og stive originale single ended kabel og lidt kedelig emballage. Heldigvis kunne Trueblue hjælpe med lækkert balanceret kabel. Skal der spares, er emballagen heldigvis det bedste sted ;-)


Kunne en dag godt tænke mig at sammenligne med HEKse eller Susvana, hvis jeg tør rulle4
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 11. okt 2019, 22:57

Interessant. Og tak for meldingen.
Hvad har du foran Arya'erne?

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf M.Gjøl » 12. okt 2019, 09:14

Jeg har en Cambridge cxn v2 med coax til Aune S6pro. Men søger en balanceret forstærker, med lidt flere kræfter på sigt.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 12. okt 2019, 16:09

Jeg har faktisk slet ikke skænket det en tanke at HE1000se'eren skulle være svær at drive. Men jeg har også kun hørt dem med Feliks'en, Violectric og HD3S'eren og ingen af dem har problemer med trække dem.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 20. okt 2019, 18:08

Jeg har en fest med Feliks, Arya, Artemis Quartet og Schubert thumbs
-hvis man altĂĄ kan have en fest med "Death and the Maiden"...
Billede

De her er let pĂĄ tĂĄ og er helt Muhamed Ali'sk "Float like a butterfly, sting like a bee"... lige det man skal bruge til en strygekvartet.

Hifiman Arya venligst udlĂĄnt af Audiophile.dk / Henrik.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 20. okt 2019, 21:45

Når du skal overbevise konen om at Arya er et godt køb, så lad være med at spille Rued Langgaard når hun prøvelytter... ruller1
Billede
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 4. nov 2019, 22:36

Så er jeg ved at have spillet et sæt Arya til. Cirka 20 timer musik om dagen i et lidt over en uge hjælper på det :-)
Når man går fra et godt tilspillet demo model til en ny pakke op af kassen, så kan overgangen godt være sådan lidt æv. Men nu er vi glade igen rulle2

Jeg er endt med en større udskiftning. Kæden består nu af
Linux PC med deadbeef player
Ideon 3R Renaissance reclocker med lineare PSU
Ideon Ayazi mk 2 dac
Feliks Euphoria
Hifiman Arya
Resultatet af 6 ugers hæftig lytte sessions og mange turer til audiophiles butik i Bryrup. Fed oplevelse. Og egentlig ikke en oplevelse der havde den slutning jeg forestille mig for 6 ugers siden.
Det kan måske også synes lidt voldsomt at opgradere det hele på en gang. Og i lang tid var jeg også overbevist om at jeg i det mindste skulle på beholde min gamle dac. Men efter et besøg fra Henrik på min matrikel måtte jeg indse at den blev en alvorligt prop i systemet.
Jeg endte med at de ting jeg havde i forvejen sætter en begrænsning hvad jeg opnår. Jeg kan godt sætte Beyerdynamic T1 til, men så begrænser de mulighederne. Jeg kan også godt sætte min gamle dac til, men så er den en hæmsko.
AltsĂĄ jeg fĂĄr ikke 66% forbedring hvis jeg skiftede 2 ud af 3 komponenter. Men mere en 30-40% procent forbedring.

I perioden havde jeg også en Lotoo PAW gold på besøg. Og forskellen på den og en Shanling M5s er ikke ret stor hvis jeg lyttede via Beyerdynamic T70. Men hvis man sætter Meze Empyrean til, så skal jeg da lige love for at sådan en Lotoo lyder godt. Og M5s'eren bliver lidt ærgerlig. Ikke at M5s er ringe.

En ting jeg specielt har lagt mærke til ved det her setup er, at musik jeg tidligere har afskrevet lige pludselig er yderst interessant at lytte til. Denne plade købte jeg efter at have læst anmeldelse på Gramophone, men hørte den kun 1-2 gange. Synes den var lidt rodet. Men nu er lyden åbnet op, og jeg har hørt den flere gange her i løbet af de sidste par uger.
Weinberg-Mirga-1200-850-710x503.jpg
Weinberg-Mirga-1200-850-710x503.jpg (37.12 KiB) Vist 8237 gange


En udfordring jeg så ikke helt har fået løst er PC/afspiller. Min billige Acer med win10 og Audirvana med wasapi til dac lyder simpelthen ikke på samme niveau som Linux PC'en. Folk der er begejsteret for windows kan sikkert udrette mere end jeg. Jeg opgiver. Jeg er som sagt endt med Deadbeef da jeg efter at have prøvet 8 forskellige Linux player fandt at den kunne sende signal som Direct hardware device without any conversions og kunne se i systemet at det faktisk også var hvad den gjorde.
Men jeg overvejer alvorligt at skifte til MacBook. Linux playeren er ikke helt stabil. Indimellem kommer der nogen blops. Andre gange fungerer den upåklageligt. Min Linux PC lyder cirka på niveau med en mac med roon. Men har også hørt Henrik's mac med channel d's pure music player. Det er pt den bedste player jeg har lyttet til.
I mit gamle system kunne jeg ikke høre meget forskel om jeg gik ind i dac'en med min CD transport eller via audio-gd interface fra PC. Nu er CD-transport kun til gennemlyt af CD fra samling inden den rippes. PC med reclocker lyder noget bedre -så større harddisk skal jeg da også have skaffet. Jo, jo der er mange små fine opgaver der endnu lige skal løses :-)
Og hvis der er lidt lang tid radiotavshed herfra så er det fordi min ynglings PC agerer afspiller, så tastatur er udenfor rækkevidde.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf kvik » 4. nov 2019, 23:37

CHIbsen skrev:Linux PC med deadbeef player
Ideon 3R Renaissance reclocker med lineare PSU
Ideon Ayazi mk 2 dac
Feliks Euphoria
Hifiman Arya

målløs: midlertidig ude af stand til at sige noget pga. forbløffelse eller sindsbevægelse

:grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hifiman Arya

Indlægaf Claus-DK » 5. nov 2019, 00:06

CHIbsen skrev:
Jeg er endt med en større udskiftning. Kæden består nu af
Linux PC med deadbeef player
Ideon 3R Renaissance reclocker med lineare PSU
Ideon Ayazi mk 2 dac
Feliks Euphoria
Hifiman Arya


Undskyld jeg har rodet dig ud i alt det snavs ruller1 ruller1
Welcome to head-fi sorry about your wallet
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hifiman Arya

Indlægaf M.Gjøl » 5. nov 2019, 08:32

Har selv for nyligt anskaffet mig en Mac mini sammen med Audirvana 3.5. Lyder fantastisk, har ikke oplevet nogen form for udfald.
Dog kan Remote appen drille lidt, hvis Macen har været i dvale.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 5. nov 2019, 17:34

kvik skrev:målløs: midlertidig ude af stand til at sige noget pga. forbløffelse eller sindsbevægelse

:grin:


Jeg ved det, hvem pokker køber en Græsk dac... ruller1
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 5. nov 2019, 17:40

Claus-DK skrev:Undskyld jeg har rodet dig ud i alt det snavs ruller1 ruller1
Welcome to head-fi sorry about your wallet


Jeg burde jo faktisk takke dig rulle2 Tænk nu hvis min interesse var faldet på anlæg, så var jeg jo kommet af med ungefähr 10 gange så meget...
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 5. nov 2019, 17:42

M.Gjøl skrev:Har selv for nyligt anskaffet mig en Mac mini sammen med Audirvana 3.5. Lyder fantastisk, har ikke oplevet nogen form for udfald.
Dog kan Remote appen drille lidt, hvis Macen har været i dvale.


Det er du nød til at fortælle meget mere om thumbs
Hvilke model? ny eller en af de grønne (genbrug)? Hvormeget ram?
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 7. nov 2019, 21:04

Er lige igang med at samle min kæbe op nede fra stuegulvet. Jeg har fået anskaffet mig en af de grønne Mac mini (A1347) med Sierra. Har fået installeret Channel D's Pure music (og Roon ) på prøve licens. Føj det er godt. Jeg er halv chokkeret over hvor stor en forskel det gør.
-den eneste lille aber dabei, er at mac brugerfladen er sĂĄ simpel, at jeg ikke helt fatter at bruge det, men det kommer nok.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 7. nov 2019, 22:41

Ahh... man kan ikke importere flac filer til pure music / itunes hvis de ligger på en NFTS formateret harddisk. Næe Nej, sådan spiller klaveret ikke.
-jeg har vist stadig en del at lære :-)

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf kvik » 7. nov 2019, 22:51

Gælder din audirvana licens ikke til mac også?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 7. nov 2019, 23:20

Fisk. Det har jeg ikke fået undersøgt endnu :-)

Man tager gerne kampen med mac, nĂĄr man bagefter kan nyde 5. symphony.
Billede
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf M.Gjøl » 8. nov 2019, 00:08

CHIbsen skrev:Er lige igang med at samle min kæbe op nede fra stuegulvet. Jeg har fået anskaffet mig en af de grønne Mac mini (A1347) med Sierra. Har fået installeret Channel D's Pure music (og Roon ) på prøve licens. Føj det er godt. Jeg er halv chokkeret over hvor stor en forskel det gør.
-den eneste lille aber dabei, er at mac brugerfladen er sĂĄ simpel, at jeg ikke helt fatter at bruge det, men det kommer nok.



Jeg fik købt en late 2014 “like new” wearhouse deal fra Amazon.it til en ok pris. Hvad er en “grøn” model?

Det er ikke den hurtigste computer, og jeg oplever lidt vente tid. Men når den først køre, oplever man det ikke.

Har både testet Roon og Audirvana 3.5 jeg fortrækker helt sikkert lyden fra Audirvana. Jeg har loaded 350g blandet flac og DSD som den afspiller sammen med TIDAL hi-fi uden problemer.
Køre den hesdless sammen med a+ appen fra min iPhone. Hvis macen er i dvale, vækker jeg den lige med mit Bluetooth keyboard, og så virker appen igen.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 8. nov 2019, 16:55

M.Gjøl skrev: Hvad er en “grøn” model?
.


Den er klimavenlig og bæredygtig (aka brugt) :-)

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hifiman Arya

Indlægaf CHIbsen » 8. nov 2019, 18:20

Roon, Audirvana og Pure Music via mac mini giver alle bøllebank til de win10 og linux løsninger jeg tidligere har haft. Så der er ikke nogen af de tre afspiller programmer, jeg synes er decideret dårlige.
Når det så er sagt, så foretrækker jeg Pure Music på mit setup. Skuldrene falder lige lidt mere ned, når jeg lytter til denne Obo koncert med Alexei Ogrintchouk. Musikken bliver bredt ud og der er plads omkring obo'en og orkesteret. Audirvana og Roon trækker obo'en mere frem i lydbilledet og giver den en kant, som jeg ikke synes klæder denne indspilning.
Apropos indspilning, så er jeg ikke sikker på, at jeg er overbevist om, at 24 bit gør den store forskel for mig. En god indspilning er nu engang en god indspilning om den så kommer i 16 eller 24 bit. Så for nuværende vil jeg prioritere player fremfor format.
Og obo koncerter kan altså noget. Dem er jeg begyndt at være lidt pjattet med.
Billede
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron