brinkmann Nyquist Mk II



Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf kvik » 26. jan 2020, 18:23

Ok, så de har antageligvis adresseret kritikken i Stereophile vedrørende Mk1s måleresultater.

"Der er ingen tvivl om at en high-end dac bliver meget kræsen med hvad man fodre den."
Hm. er det faktisk sandt? Jeg forestiller mig ellers, at lyden bliver stadig mere virkelighedsnær, jo bedre DAC'en er.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 26. jan 2020, 19:47

kvik skrev:"Der er ingen tvivl om at en high-end dac bliver meget kræsen med hvad man fodre den."
Hm. er det faktisk sandt? Jeg forestiller mig ellers, at lyden bliver stadig mere virkelighedsnær, jo bedre DAC'en er.


Jeg tror vi er enige. Og det var en fejl at skrive at dac'en er kræsen. Det er mere ham der sidder i den anden ende med lyttelapperne på, der bliver kræsen. For DAC'en gengiver netop signalet mere virkelighedsnær. Det betyder så også, at hvis ham der har produceret eller mikset eller mastered pladen har lavet noget makværk, så høres det alt alt for tydeligt. Man kommer ikke længere end 1-2 min ind på første skæring på en middelmådig plade, og så bliver man enig med sig selv om, at livet er for kort til den pauvre oplevelse, og pladen ryger af igen. Tilgengæld så bliver oplevelsen helt fantastisk når det er lavet ordentligt.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf kvik » 26. jan 2020, 20:18

Ja, de to vinkler er ikke nødvendigvis modsætninger. Det lidt fascinerende er, at når DAC’en bliver bedre, og musikken mere virkelighedsnær, så kan musik, der på dårligere grej virkede uinteressant, pludselig træde frem i lyset og blive set/hørt for det, det faktisk er.

Jeg ved godt, at Nyquist er en dyr sag, og det i sig selv virker provokerende på nogen. Er den mere værd end et nyt badeværelse, et nyt tag eller en ny bil? Tja, hvorfor ikke, vi prioriterer alle hele tiden, og for nogen er den måske det.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf telum » 27. jan 2020, 11:00

Minder mig lidt om TV - smid en dvd på et 55" og bliv skuffet over kvalitet som man var himmelhenrykt overfor på sit 32" Trinitron billedrørs tv :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 27. jan 2020, 22:00

Som det måske er blevet bemærket, så lytter jeg pt på brinkmann'en med Henriks Hifiman HE1000se. For et par uger siden kom jeg frem til den konklusion at Arya'erne og HE1000se'erne ikke var så forskellige. Men nu ligger Arya'erne inde på hylden i skabet. Det tog 3 minutter at konstatere, at jeg simpelthen mangler noget af musikken på Arya'erne i forhold til det HE1000se'erne levere. Hvor er foreksempel symfoniorkesterets stortromme blevet af??

Det er en af de helt store lektier i, at jeg skal være forsigtig med at lav for hurtige konklusioner. Når HE1000'erne bliver sat til det rigtige gode anlæg, så er de bare det meget bedre end Arya'erne. En forskel der for mig let retfærdiggøre merprisen 1musik
Og egentlig burde jeg jo godt have vidst det. For årsagen til at jeg investerede i Ideon dac, Feliks forstærker og Arya samtidig i efteråret var jo netop at jeg ikke kunne opnå nok ved kun at opgradere dele af mit setup. At hverken min Aune S6 eller min LA Audio/World Designs kombo kan forløse det potentiale, der er i Arya'erne. Så valget den gang var 1) enten gør jeg mig tilfreds med det jeg har, eller 2) så går jeg all-in på at opgradere det hele.
Jeg vil stadig stå ved min tidligere konklusion. Jeg mener ikke at jeg med Feliks kan retfærdiggøre en HE1000. Den får ikke nok ud af denne fine hovedtelefon med den som trækhest. Ligesom jeg ikke mener at mine gamle setup som en Aune S6 eller en World Designs kan retfærdiggøre en Arya. Ikke til det jeg sørger i musikken og den musik jeg lytter til.
Og når alt kommer til alt, så er det ikke mine konklusioner jeg vil dele med jer. Mine konklusioner er stærkt subjektive og gælder kun indtil jeg kommer på en ny. Men jeg vil gerne dele det sjov, der er med vores hobby. Man kan ikke læse sig til den gode musik oplevelse popsy , den skal høres :-)

Lige nu sidder jeg og lytter til Michala Petri "Scandinavian Moods" via brinkmann dac ind i Simaudio 430HA og afsluttende med de imponerende Meze Empyrean. En plade jeg før har synes var lidt fjollet og mest har lyttet til fordi hun er dansker.
-det er faktisk en super lækker plade.
rulle4
Billede
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf Mortenhoe » 28. jan 2020, 00:36

telum skrev:Minder mig lidt om TV - smid en dvd på et 55" og bliv skuffet over kvalitet som man var himmelhenrykt overfor på sit 32" Trinitron billedrørs tv :-)

Man kan vel også sammenligne det opløsning på TV og opløsning af lyden :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf telum » 28. jan 2020, 10:10

Præcis! thumbs
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf kvik » 28. jan 2020, 18:28

123.jpg
123.jpg (362.96 KiB) Vist 11673 gange

Decideret historieforfalskning, men hvad er en hoved-fi trĂĄd uden afsporing :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 28. jan 2020, 21:17

Mortenhoe skrev:
telum skrev:Minder mig lidt om TV - smid en dvd på et 55" og bliv skuffet over kvalitet som man var himmelhenrykt overfor på sit 32" Trinitron billedrørs tv :-)

Man kan vel også sammenligne det opløsning på TV og opløsning af lyden :-)
Jeg synes også det er en lækker sammenligning :-)
Selvom jeg er total tv ignorant. Jeg ser kun gamle engelske krimier...

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 28. jan 2020, 21:27

Jeg må faktisk med skam melde, at det tv jeg har nu og det før, begge er nogen jeg har fået foræret. Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at bruge penge på tv. Lidt fjollet.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 28. jan 2020, 22:13

kvik skrev:
123.jpg

Decideret historieforfalskning, men hvad er en hoved-fi trĂĄd uden afsporing :grin:


Hvis du inviterer, sĂĄ kan jeg godt overtales... thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 28. jan 2020, 22:27

Efter en decideret forfærdelig dag på arbejde, så er det en lise uden lige at komme hjem og sætte et sæt 64 audio a6t i ørene. Tænde for CEC'en og brinkmann og så bare nyde en gang Vivaldi. 64 audio direkte i nyquist.

Billede

Gengivelsen er ualmindelig sprød og elegant. Og jeg må for engang skyld rose DG for en god produktion.

Da skulderne var kommet ned pĂĄ noget der lignede normalt leje, sĂĄ kunne jeg skifte til en af de gode jazz plader fra Stunt records. Jesper Bodilsen trio

Billede

Lidt sjov, sĂĄ er det en anden der har hovednavnet pĂĄ den italienske udgave...
Billede

Men pladen har en lækker gengivelsen af trion. bas, klaver og tromme. Trio'en er optaget i et lyddæmpet studie, så forvent ikke meget ambience fra rummet.

Jeg tør næsten ikke tænke på, hvordan det ville lyde, hvis man satte en af 64 audio's større modeller til.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 2. feb 2020, 13:14

Jeg lavede en blindtest med konen uden helt at fortælle hende præmissen -flink som man jo er :-)
Jeg hører tydelig forskel på coax kablerne, og ville se om hun også bemærkede forskellene i lyden som coax kablerne giver.
Setup:
CEC - Nyquist mkII - VTL - Empyrean
SĂĄ det samme musik blev spillet for hende 5 gange hvor jeg skiftede mellem 3 kabler.
Rækkefølgen var
kabel 1 - kabel 2 - kabel 1 - kabel 3 - kabel 2
Ikke nok med at hun uden problemer kunne finde de 2 ens par, så beskrev hun også forskellene i lyden på samme måde som jeg opfatter dem. Det ene kabel gav stemmen en mere rund og lækker lyd, det andet fik flere detaljer frem i instrumenterne.
Så efter de 5 test, så var der ingen grund til at fortsætte. Det var tydeligt at hun hørte forskel.
Eneste detaljer er at hun har forkert smag... Hun foretrækker kabel 2, hvor jeg foretrækker kabel 1. Men mon ikke kun kan lære at få ordentlig smag rulle4

Billede
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2020, 13:24

Jeg tænker hver gang jeg ser navnet på produktet at der ifølge nyquist teorien ikke er forskel på DACs....
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 2. feb 2020, 13:56

Claus-DK skrev:Jeg tænker hver gang jeg ser navnet på produktet at der ifølge nyquist teorien ikke er forskel på DACs....
Det er vist en kraftig forsimpling af Nyquist du spiller ud med der :-)

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2020, 14:15

Det er kogt ned fra utallige diskussioner omkring emnet, men essensen i mange skyttegravskrige rundt omkring pĂĄ nettet, jeg er slet ikke enig jeg synes der er stor forskel pĂĄ DACs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf kvik » 10. feb 2020, 20:30

Hvordan gik det, tog Henrik bilen i indbytte? :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 10. feb 2020, 22:44

Henrik fik brinkmann'en tilbage. Den er savnet... har lige taget en uge uden at høre særlig meget musik. Det er sådan lidt øv nu. Ikke helt det samme :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf kvik » 10. feb 2020, 22:58

hestefald.jpg
hestefald.jpg (159.9 KiB) Vist 11366 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 11. feb 2020, 20:34

Jeg har fået mulighed for at låne et sæt u12t ... så mon ikke jeg kommer op på hesten igen... :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

ForegĂĄende

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron