Eufonika H16M



Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 9. feb 2020, 21:29

For mig er det en rejse, og jeg sætter lige så meget pris på vejen mod målet, som på at ankomme til målet - At ting tager tid og indsats er jo et grundvilkår her i livet :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 15. feb 2020, 22:52

Venter på Solderdudes passive filter til T1, og har holdt lyttefri et par dage. Sidder istedet og kigger på rør-alternativer, ikke fordi der er noget i vejen med de nuværende, men har tænkt mig at rulle rør, nu hvor muligheden er der. Hold op, hvor er priserne på de 'bedste' rør dog voldsomme!

Lige nu hælder jeg til to forskellige sæt, det ene med metalbase, det andet med sorte/røgfarvede glass. Konkret har jeg kig på sættet EL34 Philips MiniWatt Metal Base + MELZ 6H8C (6N8S) Metal Base (1578 versionen bliver der næppe råd til), samt sættet Shuguang Treasure 6CA7-T + RCA 6F8G Smoked Glass (sidstnævnte via 6F8G->6SN7 adapter).

Siden Wieslaws R2R DAC har hovedprioritet, bliver overksudsmidlerne dirigeret den vej først, men derfor kan man jo godt rulle rør i tankerne :-)

rør.jpg
rør.jpg (904.27 KiB) Vist 17636 gange


Har anskaffet hætter til pre-out stikkene, Oyaide MWA-RC. Er ikke sikker på, at den anti-magnetiske effekt har den store værdi for udgange, men så kan de fungere som støvhætter. Har sorbotan-fødderne fra Sonic Design liggende klar, og må se at få den sat under en dag. Der er forøvrigt udsalg på disse rundt omkring, den svenske hjemmeside er væk, så gætter på 'lukket-og-slukket'.

oyaide mwa-rc.jpg
oyaide mwa-rc.jpg (54.15 KiB) Vist 17636 gange
sonic design fødder.jpg
sonic design fødder.jpg (67.84 KiB) Vist 17636 gange


Har bestilt 1/4" jack-stick til K240DF, bliver spændende om mine loddeegenskaber slår til :-) Nogen har eftermonteret 1/8" på en 600Ω/88dB hovedtelefon, hvor praktisk er det lige!? At jeg fjernede skumringene indeni var ikke så god en ide forøvrigt, nu knirker de af H.. til, så det må laves om en gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf Mortenhoe » 15. feb 2020, 23:02

Jeg glæder mig til du modtager filteret. Finder dig til rette med din nye forstærker, og lærer den at kende - fordi så skal jeg vide om du kan høre forskel på stock og mit kabel. I så fald vil jeg producere flere :-D
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 15. feb 2020, 23:25

Jeg ved godt, at jeg har et hængeparti der. Som du skriver, jeg må næsten kende 'dyret' lidt, for at kunne definere evt forskel. Jeg kan dog sige, at skærmen på dit kabel ikke gjorde nogen forskel ift den smule trafostøj, der er.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf CHIbsen » 17. feb 2020, 20:55

Glæder mig til at læse flere rejseskildringer :-)
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 20. feb 2020, 00:29

Filtret er ankommet, og det er en interessant oplevelse. T1 er blevet en anden hovedtelefon, næsten. Den lyse glimren svævende over mellemtone og diskant, der dels øgede detaljeringsgraden og dels farvede lyden ‘unaturligt’ lyst, er borte. Med den også følelsen af lyttetræthed og irritationen over lidt for lyse stemmer og instrumentklange. Som sagt tabes så lidt detaljering, og lidt spræl, om det er prisen værd, vil tiden vise, men umiddelbart fik jeg det, jeg håbede på. Nu kan jeg i hvert fald lytte til mine gamle klassiske optagelser uden at krumme tæer.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 23. feb 2020, 01:06

I dag tog jeg mod til mig og skruede bunden af. Anledningen var primært at få fjernet de originale fødder (så SD-fødderne kunne placers optimalt), og sekundært at få kigget under ‘panseret’. Tog en runde med ‘cable dressing’ bagefter, der stor set gik ud på at undgå parallelle strøm og signal løb. Flyttede desuden strøm til Digione (switchmode) og HDD (Aqvox LPS) over på egen skinne, fødet fra fælles sikringskreds. Så er der kun dac’en og forstærkeren tilbage på skinnen tilsluttet den dedikerede kreds. Alt sammen som langt tilløb til afprøvningen af hoved-fi strømkablet og den brennenstuhl-skinne den gode CHIbsen sværger til.

indvendigt.jpg
indvendigt.jpg (3.62 MiB) Vist 17469 gange
udvendigt.jpg
udvendigt.jpg (3.03 MiB) Vist 17469 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 4. mar 2020, 21:55

6F8G->6SN7 adaptere ankom fra Polen i dag, uden rør er de jo ikke meget bevendt, så to RCA 6F8G blev bestilt her til aften fra en franskmand. Håbet er, at de lydmæssigt bidrager med det lille anstrøg af varme, jeg p.t. savner.

6f8G.jpg
6f8G.jpg (52.93 KiB) Vist 17278 gange
adapter.jpg
adapter.jpg (55.89 KiB) Vist 17278 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 8. mar 2020, 13:17

Endnu et sæt adaptere på vej, denne gang fra Bulgarien. 7N7 skulle være identisk med 6SN7, og er generelt billigere. Er nu mest for at have adapteren i baghånden, hvis interessante 7N7 rør dukker op til en gunstig pris. Har egentlig ikke så meget tro på bedre lyd via 7N7, men hvem ved..

7n7.jpg
7n7.jpg (141.44 KiB) Vist 17207 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 28. mar 2020, 16:48

Tung-Sol EL34B + RCA Grey Glass 6F8G
IMG_5967.JPG
IMG_5967.JPG (2.23 MiB) Vist 16744 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 29. mar 2020, 15:30

Nå, som man kan se ovenfor er både power og driver rør udskiftet. Spørgsmålet er vel så, om det har givet den ønskede effekt, og svaret bliver.. lidt men ikke nok, savner fortsat en anelse varme i lyden.

Min erfaring tilsiger, at kilde (Allo/Naim) og DAC (Parasound/Tento) bør opgraderes for at få fuldt udbytte af forstærker og hovedtelefon. DAC'en er som nævnt andetsteds under konstruktion, så ser hvad den kan, før jeg gør mig flere overvejelser i den retning.

Spørg så mig selv, om T1 er rette hovedtelefon for mig. Den gør strengt taget ikke ret meget forkert, filtret har fjernet det lidt hidsige/aggresive skær, og resten er for så vidt ok. Men.. så er det med varmen.

Hvad er det jeg savner? Det er en anelse mere fylde og varme, både for stemmer og instrumenter. Så vidt jeg kan læse mig frem til, drejer det sig dermed om området øvre bas/nedre mellemtone.

Sagen er så den, at K240DF og K401 grundlæggende opfører sig som T1 i den henseende, dvs mangler varme, hvilket peger på forstærken som bestemmende faktor.

Men, så er der min erfaring med gode kilder, der kan få en hovedtelefon til at yde 'over evne', eller måske rettere få den til at vise sit sande potentiale.

Efter at have byttet rør, med begrænset effekt, er jeg nok der, hvor nye hovedtelefoner er næste skridt. Forstærkeren er OTL, så vi snakker høj impedans og ikke alt for høj følsomhed. Har prøvet at samle alternativerne herunder.

Har ikke bundløse lommer, så en del er ikke reelle alternativer. Er også usikker på, om planar overhovedet er et alternativ. Siden K240DF og K401 virker lidt begrænset i udtrykket ift T1, er det muligt jeg også må afskrive vintage.

Fra listen er det nok HD650, der p.t. står stærkest, pga prisen og ryet for at være varm/tilbagetrukket. Når der bliver midler til det, anskaffer jeg nok den, og ser/hører det gør ved/for lyden.

high imp low sens.png
high imp low sens.png (108.42 KiB) Vist 16757 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf Peter Jensen » 30. mar 2020, 12:16

Hvad med Beyerdynamic DT1770 eller 1990 Pro ? En Ollo kunne måske også være et bud.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 30. mar 2020, 17:38

Med sin lave impedans og høje følsomhed er Ollo nok ikke bedste bud til en OTL-forstærker. Selv om DT1770/1990 er nyeste generation, så besidder de nok stadig Beyers huslyd, dvs er relativt lyse.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf CHIbsen » 30. mar 2020, 21:17

Spændende liste. Hvis det er en hifiman hygge onkel man leder efter, så er Anandaen et bedre bud end de tre du har på listen.
Og jeg vil mene at Amiron er bedre i den runde afdeling end DT1770 hvis man vil lidt væk fra T1.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Eufonika H16M

Indlægaf meier » 31. mar 2020, 08:06

kvik skrev:Filtret er ankommet, og det er en interessant oplevelse. T1 er blevet en anden hovedtelefon, næsten. Den lyse glimren svævende over mellemtone og diskant, der dels øgede detaljeringsgraden og dels farvede lyden ‘unaturligt’ lyst, er borte. Med den også følelsen af lyttetræthed og irritationen over lidt for lyse stemmer og instrumentklange. Som sagt tabes så lidt detaljering, og lidt spræl, om det er prisen værd, vil tiden vise, men umiddelbart fik jeg det, jeg håbede på. Nu kan jeg i hvert fald lytte til mine gamle klassiske optagelser uden at krumme tæer.


Rigtigt spændende popsy
Har du indtryk af, om de tab du omtaler skyldes den ændrede frekvensgang, eller om det er tab i det nye filter :?:
Man kunne jo også overveje eq?
Node2i - Tidal MQA, (Red Wine Audio Isabella - Audeze LCD2) (Teac UD505 - BD-T1/T5) (Sennheiser HDVD800 - hd800) (Stax SRM323II - Stax SR404) (X-canV3 - AKG701) (Schiit Valhalla - BD-T70) (Sony WH100XM3) (Shozy x neo CP) (Ollo S4R)
meier

Brugeravatar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 1. jul 2012, 11:10
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Eufonika H16M

Indlægaf McM_dk » 31. mar 2020, 11:03

CHIbsen skrev:Og jeg vil mene at Amiron er bedre i den runde afdeling end DT1770 hvis man vil lidt væk fra T1.


Og jeg kender en der har et par Amiron hvis den teori skal afprøves :)
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 31. mar 2020, 18:11

Hvad filtret angår, så antager jeg, at effekten skyldes ændret frekvensgang. Hvor meget det evt degraderer i sig selv, er nærmest umuligt at vide, uden at måle.

I forhold til EQ er udfordringen, at jeg i mit nuværende opsæt, hvor Digione fungerer som server/player, ikke har noget sted at lægge det ind. EQ-tanken har strejfet mig, og en brugt Mac Mini med Audirvana (og EQ plugin) kunne løse opgaven.

Har også leget lidt med tanken om en separat enhed med crossfeed og tonekontroller. Ideen med analog fremfor digital EQ er vel ligesom med analog vs digtial volumekontrol at undgå bit-reduktion og derigennem lydkvalitetstab. Jeg antager dog, at der opstår tab i det analoge domæne også, siden tonekontroller har været nærmest bandlyst de sidste årtier.

Der er forøvrigt et eller andet ufrivilligt komisk over, at jeg åbenbart altid ender med et større antal enheder. Sådan var det med Naim og Zigis, og nu er jeg vist godt på vej igen.

Hvad hovedtelefoner angår, er jeg nok i virkeligheden moden til at sadle om, dvs bevæge mig over mod det varmere og mere mættede. Her er HD650 een kandidat, ZMF Atticus er en anden (som dog er over budget).

Er som sagt generelt usikker på OTL+planar, men Anandas 25 ohm/103dB er nok ikke fordelagtig, kommer knapt til at kunne røre volumekontrollen, før lydstyrken er øredøvende, og støjgulvet bliver nok også ganske hørbart.

For hyggens skyld herunder en forforstærker med tonekontroller :-)

Pre77_3small.JPG
Pre77_3small.JPG (1.91 MiB) Vist 16656 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 1. apr 2020, 17:06

For lige at dobbelttjekke det med planars spurgte jeg Wieslaw, som svarede:

Generally, otl amplifiers will not work well with planar headphones. These headphones have low impedance and together with the amplifier output capacitor they form a high pass filter. OTL + planar headphones = no bass :/
The second limitation is the "current capacity" of the amplifiers. Planar headphones need a lot of current to work properly. Tube amplifiers in otl configuration have low "current capacity".
OTL amplifiers cannot get the required amount of current for planar headphones, but they can have a high output voltage amplitude and easly drive high-impedance headphones.


...hvilket jo stemmer meget godt overens med det jeg har læst andetsteds:

OTL designs do typically have high output impedance, and planar magnetics are typically fairly low impedance, but this does not necessarily produce any distortion, because the output impedance does not increase distortion at all¹. Tube designs have higher distortion than solid state designs even when their output impedance is comparable, and as many solid state designs with output resistors have shown, it's certainly possible to have low distortion from a relatively high impedance source.
The typical reason that tube amplifiers are not recommended for planar magnetic headphones is connected to impedance, however: output current. Tube designs are typically fairly limited in their maximum output current, even though they can often output quite a lot of voltage - this means that for typical dynamic designs, which are usually either high impedance and relatively low sensitivity (and thus require a lot of voltage to get sufficiently loud, but have a low ratio of voltage to current), or low impedance and relatively high sensitivity (which require less voltage to get as loud as we'd like, but draw more current for a given voltage output), they can work pretty alright, because in neither case do you require a very large output current.
Planar magnetics, however, are in some cases (although less and less as time goes by) both quite low impedance and low sensitivity - meaning that you need a lot of voltage to get a high output level, and the proportion of current to voltage is comparatively high - which means you're now requiring a fair bit of current, quite possibly more than your tube amp is capable of. This isn't necessarily true, of course - there are tubes that can drive loudspeakers, so certainly it's possible to make a tube amp that will happily drive any planar magnetic headphone you'd care to use with it to a deafening level without clipping, and modern planar magnetic designs are honestly fairly sensitive on average, so it's less of an issue than it used to be. Still, that's typically the reason folks recommend against tube amps with planars.
Output impedance, ironically, should pose less of an issue with planar designs than with most others - other than loss of voltage in the output impedance (which probably won't hamper your listening unless the ratio of output impedance to headphone impedance is really high or you have a very demanding headphone and/or a very low output amp), the big drawback of output impedance is the frequency response changes it produces in headphones with non-flat impedance. Since planar magnetic designs are typically essentially flat in impedance, if you own a planar, this shouldn't be a concern in most cases.


Så har Wieslaw også en løsning i støbeskeen, H17M :-) Som nævnt ved en tidligere anledning er han nu i gang med diverse OPT designs. Han føler vel, at OTL nu er udforsket, om ikke til vejs ende, så meget langt ud af vejen..

I have an extra project. This is an H17M model that will have an amorphous transformer on its output. It is designed to control low impedance headphones that need a lot of current. Such as planar headphones.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf kvik » 4. apr 2020, 16:28

hi-z.jpg
hi-z.jpg (305.39 KiB) Vist 16543 gange


Incoming.. hvem genkender modellen? :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H16M

Indlægaf Claus-DK » 4. apr 2020, 18:25

AkG K140..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron