tg skrev:Måske et dumt spørgsmål, men jeg er lidt nysgerrig. Hvad er en ht adapter?
Sendt fra min H4113 med Tapatalk
Absolut ikke et dumt spørgsmål.
Funktionen er, at adapteren dæmper signalet fra højtalerudgangen så meget, at man kan koble hovedtelefonerne på den, i stedet for forstærkerens hovedtelefonudgang.
Eller hvis forstærkeren ikke har udgang til hovedtelefoner.
Der findes mange navne for det type adapter, men jeg er endt med at bruge
https://robrobinette.com/RobinetteBox.htm Robinettes som inspiration.
Som udgangspunkt skal den være balanceret som vist på første billede, altså 2 plus poler og 2 minus poler.
Standard stikket på hovetelefoner er jackstik, der har 2 pluspoler, men kun en minus pol. Så minus bliver fælles for højre og venstre side.
For at kunne bruge hovedtelefonerne skal de altså være udstyret med et tilsvarende stik, og det er langt fra alle hovedtelefoner hvor det stik kan monteres korrekt.
De fleste forstærkere til menneskepenge har også fælles minus for højtalerudgangen, også min, og derfor kan jeg bruge det adapterstik balanceret til jack.
SĂĄ kan jeg bruge min K872, der er en af de hovedtelefoner som jeg ikke umiddelbart kan balancere.
Hvis jeg prøver at bruge adapterstikket på en balanceret forstærker, der har minus polerne til hhv. højre og venstre, så vil jeg højst sandsynligt ødelægge forstærkeren.
NAD M50 --> Denafrips Ares --> Harman Kardon HK675 --> Robinettebokx --> AKG K701/Grado GS100
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->