Hifiman R2R2000 Red - første indtryk



Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Lanzky » 6. okt 2020, 20:04

Jeg har været inaktiv på forum et godt stykke tid. Udviklingen i mit grej har stået stille længe, og jeg har ikke gjort mig mange erfaringer med nyt udstyr, så har ikke følt, jeg havde så meget at bidrage med.

Nu har jeg for første gang i flere år gjort et nyt køb, som måske kan have interesse herinde. En nærmest ubrugt Hifiman R2R2000 Red, som i skrivende stund ligger på sofaens armlæn og kører i USB DAC-mode og brænder ind.

Min hidtidige afspiller har været en AK120 mkII, der har en 2,5 mm balanceret udgang. R2R2000 har 4,4 mm, så et nyt kabel måtte der også til, flettet af afspillerens sælger i sølv.

Hovedtelefonerne er stadig Noble 8C. Med lidt over seks år i sadlen leverer de stadig skønt, omend min smag måske har flyttet sig en smule i retning af noget lidt mindre basdomineret og mere præcist. Så måske der skal nye customs på menuen engang i det nye år.

Første indtryk af R2R2000 Red er en varm klang og rund musikalitet. Det skulle strammes en del efter nogen brug, men jeg kan allerede fornemme, at genrer som singer-songwriters, country og klassisk rock - som alle fylder godt i samlingen - nok vil komme rigtig til deres ret. Hvordan det så går med hiphop og den hårdere rock får vi se.

Afspilleren er mindre, end jeg forventede, og føles ganske solid. At kalde UI'et simpelt ville være en underdrivelse, og fraværet af fysiske knapper til navigation kan jeg allerede forestille mig blive en udfordring på farten. Men den tid, den sorg.

Nogle fĂĄ billeder af R2R2000 her.

Fortsættelse følger...
Senest rettet af Lanzky 6. okt 2020, 23:07, rettet i alt 2 gange.
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Lanzky » 6. okt 2020, 20:04

Og hey, hvor smider I andre billeder op til at sætte ind, når nu photobucket ikke vil hoste til ekstern trafik længere?
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Claus-DK » 6. okt 2020, 20:30

Hej dejligt at se dig igen.
Du kan bare vedhæfte billederne herinde.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Lanzky » 6. okt 2020, 20:32

Jeg får at vide, at grænsen for upload er 256 KB. Sætter du direkte ind i indlægget på anden vis?
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Peter Jensen » 6. okt 2020, 21:13

Hejsa

Spændende afspiller, glæder mig til at høre mere om den...

Jeg bruger ofte Flicker til billederne jeg lægger op herinde.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Claus-DK » 6. okt 2020, 21:23

Dette billede er 1,9 MB
Vedhæftede filer
IMG_20191208_225625.jpg
IMG_20191208_225625.jpg (1.91 MiB) Vist 5644 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Mataugust » 7. okt 2020, 11:25

Lanzky skrev:Og hey, hvor smider I andre billeder op til at sætte ind, når nu photobucket ikke vil hoste til ekstern trafik længere?


jeg smider dem op på google photo og indsætter webadressen.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf kvik » 9. okt 2020, 21:09

SĂĄ netop, at hifimans nye flagskib er derude, sĂĄ hvis du bliver hooked og vil opgradere, og har 30000 tilovers, sĂĄ... :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Lanzky » 12. okt 2020, 16:11

kvik skrev:SĂĄ netop, at hifimans nye flagskib er derude, sĂĄ hvis du bliver hooked og vil opgradere, og har 30000 tilovers, sĂĄ... :-)


Er det R2R2000 Black, du har i tankerne, eller er der en helt ny enhed ude?
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf kvik » 12. okt 2020, 17:19

HM1000, og den har knapper :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Claus-DK » 12. okt 2020, 17:22

Nui knapper, så forstår jeg godt prisen, sådan nogle er sindsygt dyre. Jeg havde engang en skjorte med masser af knapper solgte den og købte mit hus...
Den kommer så næppe i EU, da den her i vores gennemregulerede samfund vil være begrænset til ingen power i outputtet...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Lanzky » 12. okt 2020, 20:38

Okay, den har måske knapper, men ingen skærm. Jeg er ikke sikker på, det gør ting lettere.

Og prisen? :shock: :? Jøsses
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Lanzky » 18. nov 2020, 15:50

Nu har jeg levet med R2R2000 Red i en god måneds tid. Der er gode og mindre gode ting ved den samlede oplevelse, men indtil videre må konklusionen være, at det er en glimrende enhed, hvis man kan undvære en del Quality of Life-funktioner til fordel for det rene fokus på lyd og intet andet. For hold op, hvor lyder den godt.

Jeg har tidligere lyttet til R2R-dacs i desktop setups med både full size hovedtelefoner og højttalere. De tilføjer typisk en "farvning" til lyden, mange beskriver som analog eller organisk - på samme vis som pladespillere skulle gøre over digitale medier. Jeg har aldrig abonneret på ideen om, at en vinyl skulle være højdepunktet for lagermedier - bl.a. fordi det objektivt set er CD'en underlegen på nærmest alle parametre. Omvendt er jeg ikke døv for den forskel i lyd, der ofte er, og vil ikke nægte, at en rent analog signalkæde kan give en anden nerve og nærvær end digitale signaler konverteret igen.

Her kommer R2R-dacs ind. Afhængig af setuppet kan de i mine ører ramme samme kvaliteter som pladespilleren - uden ulemperne ved et analogt medie, såsom generelt forfald, ridser, unøjagtigheder i skæring af vinylen, den markante støj introduceret af pickup på vinyl, behov for kraftig forstærkning osv. R2R2000 leverer dette i et bærbart format og med mulighed for at sætte selv tunge hovedtelefoner på. Det er ikke uden ulemper, som jeg vil komme ind på nedenfor, men jeg er virkelig imponeret over lyden alene i den lille afspiller.

R2R2000 er nu fast inventar i min inderlomme og på mit skrivebord. Jeg må typisk lade den op en gang eller to om ugen, hvilket er sjældnere end med min AK120 mkII, men oftere end eksempelvis Sonys WM1*-serie, som var en anden model, jeg også kiggede alvorligt på, før valget faldet på R2R2000 Red.

Efter at være spillet til i omtrent 200 timer, er der kommet klart mere definition og kontrol over den nedre del af spektret, samtidig med at der ikke synes at være ofret noget i midten eller toppen. Vokaler er varme og sprøde, mellemtonen er generelt virkelig tydelig og diskant er klar og præcis uden at blive skarp. Som jeg fornemmede ved første lyt, glimrer singer-songwriters, klassisk rock fra 60'erne og 70'erne samt country virkelig på afspilleren - men der er stadig præcision og klarhed nok til overbevisende at levere på elektronisk musik og hurtigere metal. Hverken The Knife eller Dillinger Escape Plan falder igennem. Når Elton Johns piano og store vokalsving samtidig lyder så godt, som jeg nogensinde har hørt dem på en bærbar afspiller, er der ikke meget af sætte fingeren på rent musikalsk.

Til gengæld lader afspillerens funktioner noget tilbage at ønske. Først og fremmest betyder fraværet af fysiske knapper, at jeg ikke kan betjene enheden i lommen. At pause, skifte nummer og alle andre operationer kræver, at jeg fisker afspilleren frem, aktiverer skærmen og navigerer i det sparsomme UI. Jeg har altid hørt hovedsageligt albums frem for playlister, men det er blevet endnu mere udtalt nu, hvor jeg ikke lige kan springe et nummer eller to over på cyklen uden at holde ind til siden.
Hertil kommer, at der kun understøttes gapless playback i wave-format, hvilket ikke er så hensigtsmæssigt, når firmwaret ikke kan håndtere hukommelseskort større end 256 GB. Med en musiksamling, der for længe siden krydsede 1 TB, har jeg været nødt til at sortere hårdt i, hvad jeg vil have med på farten, og et par gange har jeg været irriteret over, at jeg lige manglede en kunstner eller et bestemt album, jeg kom i humør til.

Det skal også nævnes, at udgangseffekten på den balancerede 4,4mm termination er så kraftig, at jeg med mine custom IEMs oplever en del susen/støj, som er meget tydelig, når der ikke spilles musik. Under stille numre er det også noget, man kan lægge mærke til, men kraftigere sange overdøver det uden problemer. Med tungere hovedtelefoner vil der nok opleves en sortere, mere tavs baggrund, men det er værd at have med i overvejelserne, hvis man som jeg hovedsageligt bruger mere følsomme in-ears.

Vil man bevare de skønne lydkarakteristika ved R2R og have et featuresæt tættere på, hvad vi kan finde i androidbaserede afspillere, skal man nok op i L&P P6 eller lignende, og 20.000+ kommer jeg næppe til at kaste efter en afspiller i dette århundrede.
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Mataugust » 19. nov 2020, 00:57

Jeg er også grebet af r2r, omend det er en større dac. Jeg går og fantaserer om de metrum hex, der er på dba I øjeblikket.

Jeg er en af dem, der finder vinylen overlegen I forhold til cd, men det er mere fordi cd typisk er komprimeret meget mere end lp.
Jeg har rippet en del vinyl til flac, og det lyder himmelsk. Det er altså ikke digitaliseringen der er problemet, men den måde det bliver behandlet før udgivelse.



Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hifiman R2R2000 Red - første indtryk

Indlægaf Lanzky » 19. nov 2020, 09:45

Der kan sagtens være uheldige elementer i, hvordan indspilning, mixing og mastering håndteres i den digitale tidsalder. Loudness wars, limiting - især i toppen - og lignende forringer dynamik og krymper soundstage.
Og jeg er helt med på, at der er mange plader fra de gyldne årtier for rock, som lyder fantastisk. Det tror jeg dog skyldes, at det også var gyldne årtier for udgifter til lydstudier og de mange måneder, kunstnere ofte tilbragte i studierne med at indspille. I dag kan man klare det samme fra sofaen med en billig mikrofon og en bærbar computer. Det giver selvsagt ikke det samme resultat, men når der kræses om detaljerne, kan musik fra dette årtusinde også lyde godt.

Jeg er nok temmelig agnostisk, når det kommer til lagringsmedier. Vinylen har nogle problemer, som CD'en ikke har, men den blev også ledsaget af ændringer i, hvordan industrien håndterer indspilninger, som jeg ikke synes kan bebrejdes den konkrete skive, man måtte bruge til at sælge musikken på.
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster