Aune Jasper Tour Indtryk



Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf Peter Jensen » 28. okt 2020, 22:54

Tak til Claus for en rigtig spændende tour og oplevelse. Aune Jasper er ikke kommet på markedet endnu, så her er mulighed for at høre en spændende og lidt anderledes IEM før din nabo - jeg vil klart anbefale alle tvivlere om at få meldt sig på turen asap. Især hvis man er vild med Aune´s huslyd som jeg personligt vil beskrive som klar lyd med fine detaljer og liggende et sted imellem neutral og musikalsk.

Aune Jasper virker genkendelig for os der har haft Aune produkter i hænderne lige så snart man får flået margarinepapiret af æsken. En sort kasse med Aune trykt på forsiden. En flot æske der gør det den skal uden at mase sig ekstra på.

Billede

Når man åbner æsken falder øjnene først på de mange skum propper som Claus har vedlagt, men herefter får man øje på den runde læderæske som medfølger til at transportere eller opbevare in-ears i. Den er super lækker og minder nærmest om det man får med ved et flagship produkt som Pola 39 eller Elysium - jeg var i hvert fald lidt imponeret. Nu kan vi ikke sige så meget om hvilke tips den ender med at komme med, men jeg har umiddelbart fuld tillid til at det bliver en rigtig fin pakke med nogle lækre accessories i.

Billede

Byggekvaliteten på selve in-earen er også absolut godkendt. De virker meget robuste og veludførte, man kan tydeligt se at det er et firma som kan sit kram som har lavet disse. Farven er dyb sort og huset er ikke specielt stort. Jeg vil umiddelbart kalde dem for middeltunge, syntes ikke de når helt op på Ikko OH1 niveau men det er heller ikke nogen hel let IEM. De sad rigtigt godt i mine øre, muligvis fordi de ikke er så store og dermed kunne mases godt ind. Derudover har de en forhøjning på "ryggen" som gjorde at de blev holdt naturligt på plads, mens det var som om tragus næsten kunne hvile på den lavere del af huset. Det er muligvis noget vrøvl jeg skriver for jeg fik ikke taget et billede og har dermed ikke kigget rigtigt efter, men det var lidt sådan det føltes. Jeg har ofte haft fit problemer med IEMs men disse sad bare rigtigt godt.
Kablet vil jeg ikke skrive om da Claus nævner det ikke er det endelige kabel. Jeg kan dog sige at det fungerede udemærket for mig.

Billede

Huset har en sjov rist på forhøjningen som næsten ligner at det er et semi-åbent design. Jeg spurgte min kone om hun tydeligt kunne høre musikken, men det var ikke umiddelbart tilfældet. Hun var dog lidt i gang med noget andet så tør ikke lægge alt for meget i det.

Det første jeg bemærkede ved lyden er hvor klar den er. Umiddelbart er den mere klar og mindre sløret end flere af de IEM´s jeg har hørt med balancerede armature, det var ret overraskende. I det hele taget syntes jeg ikke man får fornemmelsen af at man sidder med en dynamisk driver i hånden, så det er en ret anderledes oplevelse deres nye "Ultra linear driver with MG cone" giver. Som sagt er lyden meget klar, og jeg oplevede ikke nogen nævneværdig bleed fra bas til mellemtone eller til diskanten. Det er en hurtig og præcis lyd som jeg bedst kan beskrive som meget naturlig. Især i mellemtonen som jeg syntes er der hvor Jasper gør det bedst. Stemmer, Guitar og så videre står rigtigt klart og kommer lidt frem i lydbilledet, så i mine øre bliver det lidt en midcentrisk lytteoplevelse. Jeg vil altså ikke sige at den er specielt U/V formet, men på den anden side er den heller ikke analytisk eller kedelig at lytte til. I forhold til Ikko OH10 så er den meget mere klar og præcis i lyden, men har måske ikke helt så meget af den helt lave umph i bassen og er måske en kende mere naturlig og mindre musikalsk i sin tilgang. Jeg syntes egentligt ikke at der sådan rigtigt mangler bas, men man får bare ikke lige det sidste umph med.
I forhold til Pola 39 så er har Jasper ikke helt så mange detaljer med i lyden og man savner lidt den meget musikalske tilgang og luftige lyd som Pola har - men der er også en lidt unfair sammenligning når man kigger på priserne på de to. Jeg vil mene Jasper stiller lidt større krav til at det er en ordentlig indspilning, men så bliver man til gengæld også belønnet med en lækker klar og naturlig lyd.

Billede

Igen tak til Claus for en rigtig spændende tour. Jeg kunne sagtens forestille mig at Jasper flytter ind på addressed på et tidspunkt i en ikke alt for fjern fremtid. Han kan noget lidt andet end mine andre in-ears og er en utroligt vellydende og fin fyr. Jeg vil slutte som jeg startede og sige at Jasper bringer kære minder frem fra dengang jeg havde en Aune X1s stående på kontoret og nød dens klare naturlige lyd som umiddelbart tæver alt andet i samme prisleje. Jeg sidder lidt med samme fornemmelse med Jasper.

PS: Undskyld de lidt dårlige billeder, det gik lidt hurtigt med at få dem taget da de var på vej til at blive hentet af næste mand.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf meier » 31. okt 2020, 08:44

Mine første indtryk:
Den er god thumbs
Jeg har den siddende i min ipad og her er lyden rar og jeg kan ikke sætte en finger på noget negativt.
Jeg fik lyttet et par timer i går, og det gik absolut problemfrit - det her er en IEM jeg sagtens kunne beholde og leve rigtigt fint med. (I øvrigt mens fruen så vild med dans en meter væk - så de isolerer vist fint....)

Kapslerne giver et meget solidt og lækkert indtryk, kassen er rigtig fin - dog er der noget mikrofoni i kablet, men ikke noget voldsomt. Jeg synes at pasformen er fremragende, så de blev lige puttet ind og sad rigtigt godt uden noget bøvl. Personligt er det her nok det jeg ville forvente af en CIEM, så ingen tvivl om, at der er et heldigt match med mine ører.

Jeg skal prøve med resten af afspilningskæden senere, men lige nu, så er indtrykke absolut positivt og jeg ville vælge den foran min egen Neo og (måske) selv Pola 39..... Sidstnævnt kunne noget helt specielt i (øvre) mellemtone og diskant, men jeg blev aldrig rigtigt gode venner med bas og (nedre) mellemtone.
Node2i - Tidal MQA, (Red Wine Audio Isabella - Audeze LCD2) (Teac UD505 - BD-T1/T5) (Sennheiser HDVD800 - hd800) (Stax SRM323II - Stax SR404) (X-canV3 - AKG701) (Schiit Valhalla - BD-T70) (Sony WH100XM3) (Shozy x neo CP) (Ollo S4R)
meier

Brugeravatar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 1. jul 2012, 11:10
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf tg » 6. dec 2020, 22:38

Aune Jasper

Normalt går jeg ikke så meget op i hvad der medfølger af æsker og lignende, da jeg typisk ender med at bruge min pelikan case alligevel. Jeg vil dog godt lige sige at den æske Jasper kommer i er ret lækker, faktisk kan jeg bedre lide den end den læderæske VE Elysium kom i.

De passer ret godt til mine øre, de er ikke særlig store og nemme at have i uden de stikker meget uden for øret.

Jeg har mest testet med min Radsone ES100, og lidt direkte ud af min telefon. Jeg har stort set kun brugt de silikone mikset med skumpropper Claus havde lagt ekstra ved (jeg tror snart jeg må få købt mig et sæt af dem, det er oftest dem jeg ender med på de her tours).

Bassen
Normalt kan jeg bedst lide en BA bas, gerne en der er præcis og ikke overdøver op i mellemområdet. En stram bas og ikke en rumble bas. Jasper har en super bas, den virker præcis, med punch, men uden at bløde ud over sit område. Den går relativ dybt ned, og gør det godt på et nummer som Bob Marley "Turn Your Lights Down Low".

Mellem frekvenser
I mellem området er der en dejlig klarhed, og der er masser af detaljer. Der er måske ikke helt så mange detaljer som den BA drevne Noble K10 jeg har, men det er godt og der er en dejlig musikalitet. De dybe mandestemmer som Leonard Cohen på "Thanks for the Dance", kan man mærke nuancerne i stemmen og hvordan den er summen af hans lange liv. Kvinde vokaler som Lana Del Ray med "Norman Fucking Rockwell" har masser af detaljer og man kan næsten mærke luften der kommer ud af hendes mund, eller det bilder jeg mig i hvert fald ind. Bestemt godkendt.

Høje frekvenser
Der er ikke rigtig noget der stikker af i de høje frekvenser. Der er ikke rigtig noget sparkle eller luft, og her synes jeg den falder lidt igennem. Det er ikke fordi den er dårlig og det lyder fint. Det er bare her den ikke helt kommer op og ringe. Den bliver så heller aldrig rigtig skinger i de høje frekvenser, så hvis man er lidt følsom overfor det, så vil de passe fint.

Der er en ok separering af instrumenter, ikke prangende (eller kunstigt), men det er muligt at adskille instrumenterne. Det er ikke en imponerende sound stage, men den er heller ikke kun inde i hovedet mellem ørene. Den passer godt til de intime optagelser, mens de store koncertoplevelser ikke helt kommer til sin ret.

På en eller anden måde minder de mig om mine B&W P7 som var de første "gode" hovedtelefoner jeg fik. Ikke at Jasper kan sammenlignes med et sæt full size hovedtelefoner, men de giver mig nogle af de samme følelse af musikken, og det er en god følelse.

Alt i alt kan jeg ret godt lide dem, og afhængig af prisen kunne jeg godt finde på at anskaffe mig et par.

Tak for Claus for at gøre denne prototype tour mulig.


Sendt fra min XQ-AU52 med Tapatalk
tg

 
Indlæg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf Haagensen » 27. jan 2021, 13:43

første indtryk, da de blot blev smidt i min telefon som lydkilde Woow!
De skal selvfølgelig have en amp for at få hele billedet med, men allerede fra telefonen er man ikke i tvivl om at de kan levere et flot lydbillede.

Jeg er normalt ikke til in-ear, men Aunes Jasperen gør det dælme godt, både på lyden og komforten, 8 timer+ med lytning blev det til den ene dag, uden at jeg blev træt af lyden eller øm i ørene.

Lyden er dælme svær for mig at præcisere, de er umiddelbart "varme" i lyden, men så alligevel får man spillet et par numre, hvor man føler de er boostet lidt i de høje toner, men dog uden at det bliver for meget af det gode.
Bassen har en smule boost og de kan levere i hele spektret uden at det bliver mudret - de kan vitterlig få skærmen til at flimre med et par bas tunge sange der trækker helt ned, man glemmer helt at det er in-ears :-D

hele "mellemgulvet og toppen af denne er ret neutral og leverer til tider en imponerende naturlig lyd - jeg tror det er den del der gør dem så pokkers behagelige og naturlige i lyden.
For lidt at teste hvorvidt de ikke kunne blive for meget i de høje toner, så støvede jeg min gamle Aune T1'er af og lod den spille et par timer søndag eftermiddag, T1'eren er en rør/dac forstærker som med et russisk rør går en kende for højt op i de høje toner og mangler en smule i mellemgulvet - Selv her blev jeg på intet tidspunkt ramt af "harsk" lyd på trods af god volumen og massere af detaljer, så leverede Aunes Jasper til grænsen på et nummer, som jJannis Ian "breaking silence" (live), et nummer der ellers får de fleste højtalere og Hovedbøffer med en så detaljeret diskant til at virke en tand for "skarpt" til mine ører - det var jeg altså en del imponeret over.

De kan bestemt anbefales hvis man er til den varme side af lyden, eller finder "reference" lyd for skarp, men fortsat vil have alle detaljer med i den høje ende.

Personlig ville jeg gerne have haft lidt mere lyd og liv i mellemgulvet, men jeg overvejer ret kraftigt om ikke der skal smides et par i samlingen, de er altså imponerende velspillende og velbyggede til prisen - Et par in-ears i den liga, det skal jeg i hvert fald have fundet mig :-D

Man bør ikke sammenligne med et par fullsize hørebøffer - men lyden minder mig meget om et par AudioQuest Nighthawks på en R2R dac fra Audio-gd, det vil sikkert give mening for de som har hørt et par.
Haagensen

 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30. mar 2020, 12:52

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf Haagensen » 27. jan 2021, 13:51

PS.
Jeg smed et par medium skumpropper med, som er en smule højere - så at de ikke var i de 3 poser blandede.
Mangler man Bas, så er det bestemt et par andre "propper" man skal prøve med - Jasper´en kan dælme levere :-D
Haagensen

 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30. mar 2020, 12:52

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf zenny » 10. feb 2021, 21:42

Aune Jasper

Lytteindtryk : Til denne lyttesession finder jeg den gode gamle Aune M2 frem og lytter til Patricia Barber, Modern Cool, Light my fire......
Det første jeg lægger mærke til er vokalen, den er blød og lækker samt midt centreret og fylder øret godt ud - Nice.

Trompet lyder flot, bækken klinger fint ud og baslinien gør opmærksom på sig selv uden at dominere lydbilledet.

Stemmen lyder nærmest tættere på end andre gode iems synes jeg .... måske er det tipsene (jeg bruger dem fra Ikko meteor)

Det blev en herlig aften med The Persuasions sings U2, det er værd at nævne at læbelyde, åndedræt er godt med, der er lidt flere detaljer end på de fullsize cans jeg plejer at bruge .......

Alt i alt en god præstation fra Aune, jeg synes deres top præsentention ligger i præsentationen af vokalen, der er mange gode detaljer og ingen træls lyttetræthed, det er som med meget andet her i livet et spørgsmål om smag og der findes andre iems derude med mere krudt i enten bas eller diskant - men hvad med et par der understøtter en god lytteoplevelse .......

Tak for lån til Claus og Hoved-grej.
zenny

 
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. maj 2011, 21:52

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf Ole » 16. mar 2021, 21:22

Emballagen er godkendt, pæn og præsentabel uden at man føler, at der er kastet for mange kroner unødigt efter noget man kun ser én gang. Der medfølger en opbevaringsæske, som også ser ud til at være god funktionel til opbevaring på farten. Iem husene er ret små, men af metal med en god tyngde, der giver fornemmelse af solid byggekvalitet. Det ligner at man har tænkt over design udtrykket - jeg værdsætter at de er relativt diskrete i udtrykket uden at være kedelige, men er dog ikke helt solgt på valget af den glossy overflade, da mine små fede fedtede fingre ender med at få afsat lidt fingeraftryk.

Komforten er god og kan godt lide, at iem husene ikke stikker særlig meget ud af ørene - så hvis man skulle falde i søvn med dem i ørerne, så vågner man ikke op med ondt i ørene :-)
Pga. husenes beskedne størrelse, så måtte jeg have fat i mine egne tips og skulle være lidt omhyggelig, når jeg satte dem i ørene for at få god forsegling - fit er dog altid meget individuelt….og når de kom på plads var det ikke nødvendigt at justere på dem efterfølgende.

Vil ikke komme noget særligt ind på kabel og de medfølgende tips, hvis det ikke afspejler det er er med den endelige version. Vil typisk alligevel også udskifte medfølgende kabel for at få balanceret terminering, så er egentlig tilfreds nok med, hvis der ikke er anvendt for mange penge her.

Lytteindtryk følger senere, da der lige skal noget mere lyttetid til, så der er sket fuld brain burn in….umiddelbart virker Jasper dog allerede til at være et rigtig positivt bekendtskab på den front også 1musik

IMG_1238.jpeg
IMG_1238.jpeg (157.53 KiB) Vist 3612 gange


IMG_1246.jpeg
Med eget kabel og comply tips
IMG_1246.jpeg (163.19 KiB) Vist 3612 gange
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf Ole » 21. mar 2021, 12:36

Lytteindtryk
Har fortrinsvist anvendt egne comply tips og lyttet på dem ud af min Lotoo PAW 6000. Skiftede over til mit eget kabel for at køre dem balanceret, da min DAP lyder bedst fra den balancerede udgang.

Lydsignaturen synes jeg i mit setup umiddelbart virker som havende en ret neutral frekvensgang med lille løft i bas enden og en lidt anderledes overgang fra øvre mids til treble end jeg er vant til, hvor toppen lyder til at være taget af i området, der ofte giver siblans, så s-lydende bliver aldrig for meget - hvilket særligt er et plus ved længere lyttesessioner. Til gengæld er der et løft et andet sted i nabolaget af øvre mids/treble, så på enkelte numre, så checker Aune Jasper lige ind et kort øjeblik og kontrollerer om man skulle være faldet helt i søvn :grin: Samlet set synes jeg dog at både mids og trebleområdet gør et godt job med at præsentere detaljer i musikken, men formår stadig at være behagelig - mids stikker ud som værende bedst implementeret - kan ligesom Peter rigtig godt lide klangen af guitar på dem.

Vokaler virker trukket en anelse frem i lydbilledet. Kvindevokaler har en anelse mindre fornemmelse af luft end jeg er vant til, men det er måske også forventeligt med én dynamisk driver i hver side og ikke flere balancerede drivere. Sound stage er ret god for iems - ikke så meget højde men primært 180 grader foran en med fornemmelse af en halvcirkel fra “øre til øre”.

Bassen er tydeligt til stede, dog uden at have super meget krop, så detaljerne i mids ikke drukner i bas. Bassen er ganske hurtig og præcis, men anslaget knapt så hårdt som på nogle andre iems med dynamiske drivere jeg har hørt, men det er nok den (beskedne) pris for at den enlige driver også performer godt på andre områder.

Aune Jasper har lidt karakter, men har noget over sig jeg godt kan lide - til prisen er jeg en fan. Faktisk kunne de nok godt få lov at blive på matriklen som sekundære iem sæt 1musik

Mange tak til Claus for at sende Aune Jasper på tour.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf Haagensen » 27. mar 2021, 14:15

Super beskrivelse @Ole.
Jeg har været lidt hooked på iem's siden jeg havde Jasper forbi og må indrømme at de gjorde det ret godt "allround", så de havde nok været den billigste løsning nu her 4 andre par senere - man kan bare ikke få det hele i en meget bedre i prislejet.
"Faktisk kunne de nok godt få lov at blive på matriklen som sekundære iem sæt"
må man spørge hvad det primære er? :-D
Haagensen

 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30. mar 2020, 12:52

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf Ole » 27. mar 2021, 19:05

Haagensen skrev:Super beskrivelse @Ole.
Jeg har været lidt hooked på iem's siden jeg havde Jasper forbi og må indrømme at de gjorde det ret godt "allround", så de havde nok været den billigste løsning nu her 4 andre par senere - man kan bare ikke få det hele i en meget bedre i prislejet.
"Faktisk kunne de nok godt få lov at blive på matriklen som sekundære iem sæt"
må man spørge hvad det primære er? :-D


Det er nu også meget hyggeligt at prøve lidt forskelligt hoved-grej ;-)
Tror det er Jaspers soundstage og kvaliteten af mids, der fortrinsvist fanger min opmærksomhed.

Mit primære sæt er pt. Andromeda 2020 fra Campfire Audio - marginalt mere sparke i toppen, lidt bedre dynamik og en anelse mere krop på bassen, så ville de være perfekte (efter min smag), men as-is giver de nu stadig en super lækker lytteoplevelse.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf Svendherlig » 5. maj 2021, 09:55

Komfort:

De sidder bare helt fantastisk, jeg har haft dem på i flere timer ad gangen uden at opleve nogen form for ubehag. Jeg tror at det er en kombination ”husenes” lave vægt og lille størrelse. Det føles som om de ikke røre ved øret og klemmer ikke nogen steder. Det eneste der minder mig om, at jeg har dem på, er der det lille pres der kommer fra propperne og kablet der røre bagsiden af øret.

De gør det godt i alle de scenarier jeg har teste dem i. Ved skrivebordet, hjemme på sofaen og ude at handle ind. Kablet har en længde der gør at de fint kan nå min telefon i lommen, eller min forstærker på skrivebordet.

De isolerer godt nok til at mit mekaniske tastatur, der ellers larmer en del, ikke genre mig når jeg har dem i og lytter ved middel volumen. De par gange jeg har haft dem på ude at handle, går jeg langs en stor vej, der går bilernes dækstøj tydeligt igennem, så de lukker ikke alt ude.

Ingen kabelstøj. Der står i det første indlæg, at kablet der sendes med rundt ikke er det endelige, men jeg vil alligevel give det en lille kommentar med på vejen. Jeg synes det bløde silikonekabel gør det enormt godt. Der kommer ingen kabelstøj igennem, hverken når jeg sidder og bevæger mig lidt omkring ved skrivebordet, eller har det på under jakken. Sammenlignet med kablet på mine IE800, hvor både kabelstøj og generelt design i min optik er en kæmpe skuffelse, er Aune Jaspers kabel 100 gange bedre.

Lyden:

Jeg har aldrig før prøvet decideret at beskrive lyden af noget før på denne måde, så jeg bevæger mig lidt ud på tynd is. Skal lyden af dem opsummeres kort, er den som komforten; super behagelig. Jeg kan lytte til dem i timevis uden at blive irriteret/generet af deres signatur. Jeg falder lidt hen når jeg lytter, som sad jeg i en lidt puffet blød lædersofa. For mig lyder det som om, at der er lidt ekstra bas, men den er god og punchy, uden at flyde ud og fylde for meget. I de høje frekvenser bliver vokalerne aldrig skingre eller skære i ørene. Samlet en signatur der for mig passer godt til de meste. Kun til metal synes jeg at signaturen bliver lidt for afslappet.

Aune Jasper ville passe godt ind hos mig som en ”hverdags IEM”. Den er så komfortabel og lyder super godt. Den ville blive brugt her der og alle vegne. Den har nok detaljer til at den er super interessant at lytte til og man får lyst til lige at give volumenknappen et ekstra nøk, men på en behagelig måde gør at den ikke bliver udmattende at lytte til i længere perioder.

De skal også have ros for den runde opbevarings-/transportkasse. Den har en fin størrelse det gør at den fint kan passe ned i en taske. De solide væge gør at jeg ikke ville have nogen bekymringer om at lægge dem deri og så i tasken.

Jeg siger mange tak for lån!
Svendherlig

 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 6. jun 2014, 13:06
Geografisk sted: Århus C

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf truebuie| » 16. jun 2021, 09:57

TL;DR

Ganske fornuftig IEM til pengene. Lækkert bygget og super komfort for mit vedkommende.
Imaging og diskant er absolut deres stærke side.

Pakken

Deres stock kabel er egentligt ganske fint, dog er jeg ikke fan af pre-formed hooks til over ørene. De plejer som regel bare at hænge henover, og så hjælper de jo ikke så meget ruller1
Brugte derfor et af mine egne kabler som "passer" mig bedre.
Der fulgte rigtig mange tips med. Tænker vel at Claus har smidt nogle med, men ikke destro mindre, så var det lækkert at se de små foam tips jeg selv bruger ruller1
Jeg brugte mine egne tips, men super at se de var med her.

De er bygget super lækkert. Skøn lille pakke som ser sådan lidt understated ud. De skriger ikke til omverden, som nogle af mine egne IEMs gør.
Kan rigtigt godt li' udseende og komfort. De sidder super i mine øre. Tog dem med på en godt 3 timers gåtur. Ikke en eneste gang skulle de justeres. Ikke engang min Andromedas kan prale med det.

Lyd

De blev brugt med en Gustard X16 -> Singxer SA-1 og min Fiio M11

Bassen var ikke noget at råbe hurra for i dem. Tænkte faktisk i starten om det var en BA IEM, men det var godt nok en DD som sidder i dem.
Bassen er kontrolleret og præcis, dog så er der ikke så meget følelse og energi bag den.

Mellemtonen er ret så skøn. Både mandelige og kvindelige vokaler lyder naturlige og lige som jeg kan li' dem. Dog så lyder de super dybe mandelige vokaler lidt meh pga. bassen. Høje kvindelige vokaler lyder dog absolut superb i dem.
Al form for detalje i mellemtone lejet er der. Guitare, trommer, trumpeter, klaver, fløjte mm. lyder alt sammen godt. Dog i visse sange kan instrumeneter virke lidt livløse. Det var dog mest tilfældet med live musik.
De kan separere instrumeneter og vokaler som jeg ved ikke hvad. De er tæt på top klasse på det punkt. Efter mit hovede.

Diskanten. Uha.. ruller1 Her trækker de godt fra. De er luftige i toppen og detaljerig.
Det som virkelig fangede min opmærksomhed med de her, er alle de små detaljer i musikken de her basser bringer frem. Blev ofte forbavset over hvorfor musikken lød lidt anderledes, men efter at have brugt andet gear, så var det bare fordi de små og fjerne lyde var kommet frem.
Der sker dog "desværre" så meget i toppen at jeg let blev træt i hovedet af dem.

Imaging er spot on. Nok det bedste jeg har hørt i en IEM, hvis vi ikke tæller electret driver IEMs med, som koster en halv bondegård.
Alt står knivskarp med dem. De skiller nærmest musikken fra hinanden.
Bestemt en af deres stærke sider.

Soundstage var acceptabelt.
Jeg er ret vant til mine Fiio FH7 eller CA Andromeda, og der er altså bare lidt mere at gøre godt med der.
Jasper føles absolut ikke klaustrofobisk, men de er heller ikke i liga med en hovedtelefon, når det kommer til soundstage.

Aune Jasper minder mig sjovt nok om mine Sennheiser HD560S... sådan rigtigt meget. A/B'ede dem en aften og nåede frem til at de var nærmest ens signatur mæssigt. Jasper har måske 1-2db mere i de dybe toner, men ellers er de dælme tæt på hinanden.
De deler begge de goe' og dårlige sider. Hvis man er vild med 560S, så er Jasper en IEM version af dem, hvis man spørger mig.

De er bestemt et kig værd, men ville personligt ikke bruge dem som min sædvanelige on-the-go IEM. Jeg brugte dem mest derhjemme ved skrivebordet, fordi de kræver lidt mere af en, frem for en mere laid-back signatur, som jeg normalt tar' med udenfor.
De er dog spændende nok til at jeg nok selv ville eje dem. De kan noget helt specielt når det kommer til diskant og imaging.

Alt i alt, så synes jeg at de er fornuftige til prisen, men de har en lidt niche signatur, så mener ikke at det er all-around IEM der kan bruges til alt.
Synes at man skal ha' lidt andet grej også, for at de her passer godt ind.

Til sidst så er der lige lidt numre som jeg synes var nævneværdige med dem her.

Queen - I want it all
Lyder "rigtigt" - Lyder som om det er fra 80'erne. Fungerer skide godt med dem.

Avatar live @ Wacken - Bloody Angel
Detaljer. Waow.
Mangler desværre lidt liv i lyden. Lyder meget sterilt, lige før jeg vil kalde det er underlig studie version.

DevilDriver - Clouds over California
Skubber lidt liv i sangen. Lidt træg i det normalt, men de her gør lidt ekstra med musikken.

Rise Against - Hero of War
Lækker guitar. Detalje og masse af følelse i lyden
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Aune Jasper Tour Indtryk

Indlægaf whazz » 8. jul 2021, 22:41

Jeg vil gerne bemærke at jeg ikke ved hvad produktet koster, hverken mens jeg skriver dette eller mens jeg har brugt dem. Jeg har heller ikke læst hvad andre har skrevet, eller hvad der står på hoved-grej.


Indpakning
Selvom jeg har modtaget et sæt, der før har været ude hos en anden præsentere indpakning og kassen sig flot. Det et lækkert produkt at pakke op, og kvaliteten af kassen er høj.

Etui
Der medfølger et læder etui. Igen virker kvaliteten høj (dette er et gennemgående tema...). Finishen er god, og det føles lækkert i hænderne. Skal man sige en lille ting om dette er det, at det ikke er så nemt lige hurtigt at pakke headsettet ned i her. Ikke noget der generer mig på den måde jeg har brugt det - men kunne forestille mig at brugte man det som pendler ville det nogle dage være træls.

Headset / ledning
Igen skriger det til himlen med høj kvalitet. Ledningen er tyk, den larmer ikke, der er gode stik både i enden med jack-stikket, og dem man sætter i selve øre dutterne. Øredutterne er lavet af metal, og de føles godt i hænderne. Jeg synes de er til den tunge side, selvom at ledningen er lavet til at gå over ørene. Jeg kan godt bruge dem et par timer i træk, men så skal jeg også have pause - netop fordi de er tunge.
Note, jeg har senere fundet ud af ledningen ingen gang er den endelige

Forskellige sange::::
Symphony - Flux Pavilion
Det her er et nummer, som jeg ellers ikke normalt bruger til at teste grej med. Men, jeg sad på mit arbejde og der kan jeg sagtens finde på at høre elektronisk og der faldt valget lige på det nummer her. Det er et nummer som jeg har hørt flere gange, og et nummer som jeg synes er et rigtig godt nummer. Det har mange kvaliteter der er både detaljer i musikken, en lækker stemme og en god solid bund. Grunden til at jeg netop reagerede på det denne gang var dog, at jeg lige i det øjeblik det blev sat på tænkte "nu har jeg fundet ud af hvad de her høretelefoner er lavet til". Jeg synes virkelig at de brillerer her, i sådan en grad at jeg lige var nød til at sætte musikken på pause, hente en kop kaffe, tage mig en pause, og høre nummeret for fra.

St James Infirmary
Meget behagelig lyd, god dybde i lydbilledet. Måske lidt for dæmpet i det øverste frekvensområde.
Hans stemme står meget klart, Umiddelbar fin detaljegrad, og nemt ved at adskille de forskellige instrumenter, lyde, m.m
Jeg mangler det øverste frekvensområde, de sidste detaljer og fornemmelsen af anslag på f. eks. klaveret

Mil pasos
Rigtig veldefineret bund, meget fast at lytte til. Igen får jeg et indtryk af at de mangler lidt i det øverst frekvensområde, men at de er meget behagelige at lytte til.
Igen står stemmer klart, og defineret i rummet. Perkussionen slår hårdt, men mangler fornemmelsen af anslag.

The Hills
En sang som i sig selv er ret bastung, hvilket igen viser samme tendens som tidligere, nemlig at der måske mangler lidt af det øvre frekvensområde. Bassen bliver lidt for dominerende, men tilgengæld er bassen rigtig veldefineret og meget stram.

Lyden
Mit allerførste indtryk er at de faktisk spiller rigtig, rigtig godt. Mit næste indtryk er, at de måske mangler lidt i de øverste frekvenser - til gengæld har de måske lidt meget i det frekvens område lige under midten hvor stemmerne er og bunden. Det gør at de er meget nemme at lytte til, stemmer står klart og man hører "det meste"...
Bunden er til tider voldsom, hvilket kommer til udtryk i bastunge numre som "The hills - The Weekend". Der er nok af den. Til gengæld synes jeg den er fast, og kontant. Det er ikke en ubehagelig rungen som i nogle headset.
Det område hvor i stemmer ligger, synes jeg der er meget af - det gør at stemmer står helt enormt klart, og jeg aldrig er i tvivl om hvor sangeren befinder sig. Et nummer som "Mil pasos - Soha" er et sjovt nummer på netop disse hovedtelefoner da deres stemmer, og perkussionen virkelig er i centrum og det klarer de virkelig flot – hvis man kan se bort fra manglen på fornemmelsen af anslag.
Det allerøverste frekvensområde synes jeg mangler. Der går lidt detaljer tabt i dette, hvilket jeg synes kan være en skam. Det er noget som jeg ligger mærke til når jeg sætter mig ned og lytter til musikken - her vil jeg gerne have det hele med.
Jeg ligger mærke til det, men det genrer mig ikke når jeg bruger dem i dagligdagen. Når jeg har haft dem med på arbejde, og lyttet til musik i den situation synes jeg tværtimod at det er meget behageligt, da jeg aldrig når at blive træt af dem. Jeg synes de har en god evne til at lave et dybt lydbillede, og en god evne til at skille instrumenter/lyde fra hinanden.


Et sidespring
Jeg kan på mit arbejde godt lide at høre Podcast - og hertil er Jasper også testet. Stemmer står meget meget tydeligt, og det er meget nemt at forstå hvad der bliver sagt. Når man hører podcast sætter jeg lidt højere krav til hvor godt der bliver isoleret, fordi der ikke er så meget lyd til at tage støjen ude fra, og her gør de det okay. Jeg skulle teste nogle forskellige skumpropper for at blive tilfreds – og alligevel til lige netop denne situation isolerede de ikke helt nok.

Konklusion
Hvis jeg kort skal sige hvad jeg tænker om Aune Jaspar er det lige som et sæt B&O højtalere - som udgangspunkt gør de ikke noget dårligt, men de er heller ikke noget ekstraordinært. Jeg vil kunne give dem til alle, om det var min ven der hører psy trance, eller min mor der hører Rasmus Seebach.
De lækkert bygget, kommer i en lækker kasse, og med et lækkert etui - top fortrinligt for alt dette. Jeg synes at de lyder godt, og jeg kunne sagtens forestille mig at bruge dem på job.
De sidder godt i ørene. Jeg synes at de lukker nogenlunde tæt med skumpropperne (har varieret type og størrelse), men ved podcast f. eks. synes jeg lige der mangler det sidste i hvor tæt de lukker. Til musik er det intet problem.
De brillerer ved elektronisk musik, i sådan en grad at jeg tog en kaffe pause på job
De mangler det allersidste for at blive et sæt, som jeg synes er reference.

Mens jeg skriver næste linje kender jeg prisen:
Et sæt meget lækre in ears, som jeg i den grad vil anbefale til 2.195,-
Det ikke et reference sæt in-ears, men det er prisen heller ikke til. Rigtig rigtig meget lyd til prisen.
- whazz theking

I stuen lytter jeg på Monitor Audio spændt på Cambridge forstærker.
På kontoret lytter jeg normalt til et sæt B&W P3, på en hjemmegjort forstærker.
På farten lytter jeg på Jabra Elite 65, med skum propper.

Uddannet svagstrømsingeniør, med speciale i hardware, og interesse i (elektro)akustik
whazz

 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10. aug 2013, 03:36
Geografisk sted: Nordjylland


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster