Customs fra Spiral Ear



Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 12. maj 2021, 21:31

Nå, det ser ud til, at der kommer et par himmelblå ultimate 3-vejs til nord-norge om et par måneder :-)
(tidsperspektivet skyldes ikke leveringstiden, men at de nødvendige midler må frigøres først)

transparent skyblue.jpg
transparent skyblue.jpg (77.01 KiB) Vist 4497 gange

(ikke mine, blot til anskueliggørelse af farvevalget)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Peter Jensen » 13. maj 2021, 07:28

Lækkert, de ser flotte ud, tillykke med dem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 13. maj 2021, 13:44

Nu er de jo langtfra ankommet endnu, men tak :-)

Et blik tilbage i denne tråd viser at ikke alt var rosenrødt de første år. Som hos os har der heller ikke på HeadFi været så meget aktivitet siden den første store opblomstring. SE5 ULT fik en del omtale, når den toppede listen i et større TOTL shoot-out. Nogle målinger viste en ujævn frekvensgang, men det overlevede den vist fint. En absurd lanceringspris gjorde så SE6 til let mål for dem/os, der synes TOTL priser har nået absurde højder. Seneste (top)skud er SE6 Edge til omkring 20k.

Jeg har hverken ørekanaler eller pengepung til penta/hexa-modellerne. Jeg er egentlig bare ude på at sikre mig fortsat tilgang til den nytteværdi mine SE3 REF har repræsentert. Med 10 år på bagen har jeg mine tvivl vedrørende fortsat levedygtighed, derfor giver det mening for mig at anskaffe efterfølgeren nu, før de opgiver ævred.

SE3 REF har altid virket en anelse mørk i klangen. Har i tidens løb parret dem med forskellige forstærkere for at afsøge muligheden for at få mere spræl. Med SE3 ULT satser jeg på at få den smule mere livlighed. Fordi jeg allerede har et SE produkt, føler jeg ikke behov for at testkøre en universal-udgave før bestilling af den formstøbte udgave.

Fordi jeg allerede ved at ørekanalerne har plads til 3-vejs modellen, behøver jeg ikke bekymre mig om det, og kan fokusere på at få lavet brugbar afstøbning. Er så heldig, at dette kan ordnes her i byen af den lokale afdeling af bedriftssundhedstjenesten. Alternativet var en dagstur, fordi nærmeste audiolog befinder sig 4 timers kørsel herfra. BST lavede også afstøbningen til SE3 REF, så de klarer det sikkert også fint denne gang.

Har forøvrigt haft et par følere ude hos et HeadFi medlem med SE6/EDGE, for at pejle mig ind på tingenes tilstand i dag hos SE. Samlet set føler jeg mig således komfortabel med at bestille de nye customs.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 27. maj 2021, 10:25

Det blev ikke helt så uproblematisk at få brugbare afstøbninger som jeg havde håbet. Efter 3 forsøg hos den lokale BST, var sidste eksemplar i en tilstand, hvor de resterende mangler iflg Grzegorz nok kan korrigeres under produktionen. De ryger afsted til Polen i morgen, så må vi se om de tåler en nærmere inspektion. Det skal siges, at BST-personen ikke havde taget CIEM-afstøbninger før, bare til normale lyddæmpende propper. Førstnævnte er jo stoppet med elektronik, så der skal betydeligt mere støbemasse til. BST tog sig også betalt for arbejdet, så næste gang tager jeg nok turen til en rigtig audiolog istedet.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Peter Jensen » 30. maj 2021, 22:00

Øv, men ja, det kan vist også drille lidt at lave de lidt dybere aftryk. Jeg havde engang en kollega som blev oplært til at lave aftryk og han var heller ikke så vild med et komme for langt forbi andet knæk da man jo hurtigt bliver bange for om lidt materiale kan snige sig forbi blokeringen og sætte sig fast på trommehinden.
Udover den ekstra elektronik skal de også helst forbi andet knæk så man har retningen mod trommehinden til lydkanalerne.
Jeg kan også godt forstå at producenterne er lidt krævende. De skal jo typisk give en refit garanti hvis skallerne ikke passer ordentligt i øret.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 30. maj 2021, 22:36

Dybden var ok, men pistolføringen (og støbemassen) skabte luftlommer og dermed mangelfulde områder, specielt i concha. Ved tredie forsøg blev der anvendt en anden masse, resultatet blev lidt bedre her, men fortsat med små mangler i concha. Læren er nok, at det er vigtigt med en vis erfaring, næste gang vælger jeg i hvert fald en professionel audiolog. Refitting bliver et mareridt forsendelsesmæssigt, fordi pakken skal til et EU-land og tilbage hertil, så jeg håber virkelig, at de passer første gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf telum » 31. maj 2021, 09:07

Da jeg fik taget aftryk hos Dansk Hørecenter puttede damen først en lille "skumprop" med en stor i ind, inden afstøbningen blev lavet - så kunne aftryksmassen ikke komme FOR langt ind, men langt ind kom den :)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 3. sep 2021, 21:29

Hvis nogen skulle undre sig over, hvad der mon skete videre.. Afstøbningerne blev sendt 27/5, og blev udleveret 16/8! Det polske postvæsen er helt til rotterne! Hvor om alting er, nu 2 uger senere er mine SE3 ULT så faktisk allerede færdige og klar til afsendelse (og det bliver ikke med Poczta Polska). Af forskellige årsager har jeg dog bedt Grzegorz om at vente en lille måned med at sende. Så, spændingen vedvarer, og fortsættelse følger :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Claus-DK » 4. sep 2021, 11:10

mine negle er helt nede ved knoerne efterhånden..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 5. okt 2021, 20:44

IMG_2290.jpg
IMG_2290.jpg (1.04 MiB) Vist 3431 gange


PÃ¥ vej fra Polen :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 14. okt 2021, 13:22

792E2518-779B-4B62-AC69-148B9B6115B8.jpeg
792E2518-779B-4B62-AC69-148B9B6115B8.jpeg (2.57 MiB) Vist 3324 gange

Og ankommet :-)

Smidt i min postkasse, der er ulåst og frit tilgængelig, og desuden blæser og styrtregner det i dag. Skyndte mig hjem for at få pakken i sikkerhed, når jeg kunne se at den var utleveret, selv om jeg var på arbejde og der ikke var andre hjemme heller.

Gruer mig næsten for at stikke dem i ørene, hvad nu hvis.. de ikke passer, eller lyden er skuffende. Nå, glæder mig selvfølgelig også til at prøve dem.. om 3-4 timer, når arbejdsdagen er slut.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Peter Jensen » 14. okt 2021, 17:24

Der er gået 4 timer :)
Passer de?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 14. okt 2021, 19:15

Ja. Har bemærket, at mine SE3 REF var blevet lidt løse i ørekanalen. De lukkede ikke lyde ude helt som tidligere. Havde ikke reflekteret nærmere over det, blot registreret det. Nu antager jeg, at kanalen er blevet rummeligere som følge af fysiologiske, aldersbetingede ændringer. SE3 ULT sidder meget tæt, uden at trykke (indtil videre). Jeg registrerer det dels på følelsen af tilstopning (i mangel af bedre udtryk), og så betydelig bedre lydisolation end SE3 REF.

Måtte selvsagt også lytte lidt, før jeg kommenterede mere her i tråden. Umiddelbart lyder de som jeg havde håbet. Mere klarhed end SE3 REF, men samme tilgivende lyd og varme klang. Skal vende tilbage, når jeg får dannet mig et mere varigt indtryk.

Lidt overraskende var det forøvrigt, at jeg nu faktisk har store nok ørekanaler til hexa-bor modellerne. Mindes at med SE3 REF var 3 mit maks. antal. Har ikke kigget så nøje efter, men det forekommer mig, at dagens rør har mindre diameter end dengang, og med den tilsyneladende udvidelse af min ørekanal har jeg så nu pludselig plads nok.

Skulle man engang få 27500 dkr tilovers, kunne det da være sjovt at prøve SE6 EDGE 8-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Peter Jensen » 14. okt 2021, 21:30

Det lyder da rigtigt godt. Glæder mig til at høre lidt mere om dem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 17. okt 2021, 14:58

new and old.jpg
new and old.jpg (1.23 MiB) Vist 3212 gange

Perspektivet snyder ofte, men Ultimate er faktisk fysisk større end Reference, både i selve øregangen og i concha-området, hvor elektronikken forefindes. Det første skyldes formodentlig den førnævnte fysiologiske ændring siden første afstøbning for 10 år siden. Det andet vil jeg tro skyldes, at dagens maks. antal driver-enheder er 6, så standardformen er tilpasset dette. Plastikrørene fra driverne har forøvrigt som antaget en anelse mindre diameter end hos forgængeren.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Claus-DK » 17. okt 2021, 15:57

Hvis ørerne fortsætter den vækst, kan du flyve om 87 år..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Foregående

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster

cron