Ikko OH1s
Nu har jeg haft fornĂžjelsen af de her dejlige in-ears en uges tid.
Indpakningen er meget fornem/dyr. Flere lag omkring hinanden med 4-farve tryk, og inden i en fornem gaveÊske med guldtryk og magnetlÄs, pÊn holder til tips i bunden. Det prÊsenterer sig godt som en gave eller i en forretning, men koster bestemt ogsÄ penge.
Selve enhederne er virkeligt omhyggeligt forarbejdet, alle samlinger er smukt lavet, der er intet der minder om stĂžbe-linjer eller skarpe kanter. LĂŠkkert!
Jeg ved ikke om jeg havde valgt at stoppe et lilla bolche ind mellem sÄdan nogle metalskaller. Men det fungerer nu meget godt.
Ergonomi:
Claus har leveret ekstra skumpropper med, som stĂ„r beskrevet som âTWSâ. De kom pĂ„, og oh1s hoppede lige ind i Ăžrerne â meget nemme at fĂ„ til at sidde behageligt og rigtigt. Kablet er ikke specielt tykt, men helt fint. Venstre MMCX stik sidder lidt lĂžst, og drejer nĂŠrmest frit rundt. Det kan falde af, nĂ„r man rumsterer med dem.
Lyd:
Jeg har bÄde lyttet via JDS Atom stack fra flac, fra spotify via qdelix 5K og direkte via iphone lightning converter. Telefonen trak dem fint, men de har en kvalitet sÄ man har glÊde af bedre kilder.
Kari Bremnes: MÄnestein kommer pÄ. Ih, sikken en klarhed, Äbenhed, glathed. Der er god, dyb fast bas, som ikke grumser mellemtonen til. Det er homogent og rent at hÞre pÄ, men hÊvet i toppen, og der er lige et enkelt sibliant s af og til. Meget dynamisk. Dejlig oplevelse.
Lee Ritenour: A little Bumpinâ. Der er gang i dynamikken med lilletromme og slap-bassen. Der er styr pĂ„ det.
Mark Knopfler: The trawlermans song. Fyldigt, klart og detaljeret, men lige i overkanten top efter min smag.
Michael J: Man in the mirror. Av mine Ăžrer, klap/lilletromme bliver alt for meget her.
Allan Taylor: The beat hotel. Dyb herrestemme fungerer ogsÄ rigtigt godt!
Billie E: Bad guy. Klarheden er fedt, men den kunne godt bruge lidt mere niveau i bassen. Bassen rĂŠkker fint langt ned.
Beethoven piano trio #5, 3.sats med Trio con Brio: Klaveret og Celloen lyder virkeligt dejligt og naturligt, og dynamikken i spillestilen kommer godt frem. Der er lige i overkanten âharpiks pĂ„ buenâ: det hvisler for meget. Nogle hĂžje toner i violinen bliver lidt tynde og spidse. Men ellers fremragende til den her musik.
Jeg har vÊnnet mig gradvist til den lidt for meget top, og bliver gladere og gladere for dem. De spiller altsÄ dejligt frit og naturligt. Men jeg er gladest for at equalize dem en lille smule i mellemtone/diskant, og nu jeg er ved det, fÄr de lige en enkelt dB ekstra i bassen, bare for sjov
. Med (lidt) EQ synes jeg de er dejlige!
Andre propper: Jeg fĂ„r Ă„benbart ikke tĂŠt kobling med siliconedutterne. Ingen bas hos mig med dem. Til gengĂŠld har jeg ikke de store problemer med hvor dybt âtwsâ skum dutterne sidder i mine Ăžrer, det ĂŠndrer ikke voldsomt pĂ„ lyden, som det gĂžr pĂ„ andre af mine IEMs.
Isolation: ved slukket lydkilde hÞrer man ret godt hvad der sker udenfor, det er ikke nÞdvendigt at skulle flÄ den ud hvis nogen siger noget.
EQ: Den EQ jeg kĂžrer med lige nu hedder:
Shelf: 80Hz +1dB Q:0.7
Peak: 950Hz +2dB Q:2
Peak: 1900Hz -3dB Q:2 (den her er den vigtigste)
Peak 20kHz -3dB Q:0.5
Jeg oplever ikke at de fĂžrst âfolder sig udâ ved hĂžj lydstyrke â andet end hvad jeg forbinder med Ăžrets naturlige loudness funktion.
Tak til Claus for lÄn!