FÞrst og fremmest, tak til Claus for at sende denne dejlige DAC/AMP pÄ tur. Den har vÊret et rigtigt dejligt genhÞr med Aune X1s serien, og sÄ er der da lidt stolthed i at vÊre blot nr. 2 i DK til at have hÞrt den, man skal vist vÊre importÞr for at komme meget hÞjere pÄ den liste.
Aune X1s var pÄ mange mÄder vejen min vej ind i hoved-fi, bÄde hobbyen og forummet her. Jeg var begyndt at lege med at lave mine egne CIEMŽs da jeg havde adgang til alle fornÞdenhederne pÄ kontoret. NÄr nu jeg lagde sÄ stor en indsats i at bygge disse, sÄ tÊnkte jeg at jeg ogsÄ mÄtte have en nogenlunde DAC/AMP til at lytte pÄ. SÄ jeg kÞbte en X1s af Mommerman her fra siden via DBA og han overbeviste mig om dette forums store kvaliteter. Kort efter var jeg naturligvis hooked. DesvÊrre kom jeg til at sÊlge min X1s til en anden venlig hoved-fiŽer, hvilket jeg relativt kort efter fortrÞd men aldrig gjorde noget ved.
Nu har jeg sĂ„ haft glĂŠden af at prĂžve det nyeste skud pĂ„ stammen, Aune X1s GT. Den er produceret af æŠæ±ć„„è±ć°ç§æćć±æéć
Źćž, et firma de fleste nok bedre kender som Aune. De er et af de fĂ„ hi-tech head-fi firmaer som jeg kender til der ikke ligger nede i det sydlige Kina, men istedet ligger i byen Wuhan. Indtil for fĂ„ Ă„r siden var der nok ikke mange herhjemme der kendte til denne provins hovedstad med ca. 11 mil. Indbyggede, men tror de fleste nok har hĂžrt om den nu. Det skal dog siges at der er et tech cluster i Wuhan, bl.a. hvor Intel ogsĂ„ har noget udvikling, sĂ„ de er vist ret godt med deroppe. Det er ikke den mest spĂŠndende by jeg har vĂŠret i, og den er varm som en smeltekedel om sommeren, men mĂ„ske betyder det sĂ„ bare at de gode folk har mere lyst til at sidde inde med noget god musik i Ăžrene.
NĂ„, lad os fĂ„ nogle ord pĂ„ hvad Aune X1s GT sĂ„ egentligt kan. Det er en DAC/AMP med specifikationerne i orden og massere af krĂŠfter i forhold til dens stĂžrrelse. Den har hvad man kan Ăžnske af DSD, PCM og DOP â det er dog ikke noget jeg selv fik afprĂžvet sĂ„ meget da jeg nĂŠrmest udelukkende kĂžre Tidal Hi-Fi. Her brugte jeg USB primĂŠrt og syntes det fungerede glimrende.
Som man kan se pÄ hoved-grej.dk giver den mulighed for brug af en ekstern clock til at give mindre jitter i lyden. SÄ vidt jeg er orienteret sÄ er det dog ikke med pÄ turen her, sÄ jeg formoder at det er den indbyggede standard som jeg har hÞrt og som disse indtryk er baseret pÄ. Derudover er den balanceret, og man har valgt det mindre 4.4 mm Pentacon stik som udgang, hvilket spare en del plads i forhold til det noget stÞrre XLR stik der ellers ofte er standard. Det kan self. give lidt udfordringer hvis man har XLR pÄ sine hovedtelefoner, men man kan jo altid bruge en adapter eller pÄ termineret sine hovedtelefoner om.
At den er balanceret betyder at den har hele 4 forstÊrkere indbygget, og jeg syntes godt man kan hÞre den ekstra krÊft nÄr man bruger 4.4 outputtet istedet for det alm. Jack. Mere om det senere.
Byggekvaliteten er god, som jeg ogsÄ ville forvente det fra Aune. Jeg er ret glad for designet ogsÄ. Jeg syntes det er meget lÊkkert med den diskrete lysring. Derudover passer den perfekt pÄ f.eks. et kontor skrivebord hvor den lige kan stÄ under skÊrmen eller i hjÞrnet uden at fylde for meget.
Men hvordan lyder den sĂ„? Godt, er det nemme korte svar, men syntes den fortjener lidt flere ord med pĂ„ vejen. Som tidligere skrevet var det et glĂŠdeligt genhĂžr, og jeg syntes bestemt godt man kan hĂžre at der er tale om et Aune produkt. Jeg fĂ„r meget den samme âhouse soundâ fornemmelse som jeg ogsĂ„ fik med Jasper og med min tidligere Aune X1s. Det vil sige at alt stĂ„r super rent og helt klart. I forhold til flere andre DAC/Amps jeg ejer eller har hĂžrt, sĂ„ syntes jeg helt klart at Aune kan noget sĂŠrligt i forhold til at levere et klart og detajlerigt lydbillede. Der er en helt stille baggrund nĂ„r der skal vĂŠre stille, og nĂ„r musikken spiller fĂ„r man fornemmelsen af at det er let og ubesvĂŠret. Der er luft i toppen og massere af detaljer hele vejen rundt. Det er muligvis ikke denne enhed der giver den mest dunkende bas, men jeg oplevede nu heller ikke at den var en mangel. Den er heller ikke varm og tilgivende pĂ„ helt samme mĂ„de som min rĂžrforstĂŠrker, men det er nok nĂŠrmere en styrke i denne sammenhĂŠng. Den kan lidt af det der med at en dĂ„rlig indspildning lyder dĂ„rligt, men sĂ„ lyder en god tilgengĂŠld ogsĂ„ bare sĂ„ meget bedre.
Jeg har prĂžvet Aune X1s GT med hhv. Fostex TH900, Audeze LCD-3 og Sendy Aiva â de sidste to mest pĂ„ den balancerede udgang, TH900 kun pĂ„ alm. Jeg prĂžvede ogsĂ„ kortvarigt de indbyggede filtre, men jeg syntes ikke de gjorde specielt meget for mig, sĂ„ jeg kĂžrte mest pĂ„ neutral.
Aune X1s klarede alle 3 bÞffer med overskud og uden problemer. Jeg var isÊr glad for samspillet med TH900 som jeg syntes blev lÞftet et niveau over hvad min Centrance Mini-M8 normalt levere ude pÄ kontoret. FostexŽen blev lidt mindre tung og der kom lidt flere detaljer frem, uden at den mistede sin dejlige U signatur og det slam den ogsÄ kan levere i bunden.
Sendy Aiva og LCD-3 lÞd begge godt og GTŽen trak dem pÄ den balancerede udgang uden problemer. Der var stadig massere af power i LCD-3 som den ogsÄ helst skal have. Jeg syntes mÄske ikke de vandt helt sÄ meget pÄ ekstra detaljer og klarhed som TH900, men de tabte bestemt heller ikke noget i forhold til den WA7 der normalt driver dem.
Jeg prĂžvede lidt frem og tilbage mellem den balancerede og den alm. udgang med LCD-3. Der er lidt ekstra krĂŠfter i den balancerede, sĂ„ jeg prĂžvede efter bedste evne at matche volumen. Jeg syntes den balancerede udgang havde lidt flere kvaliteter, men det var ikke nat og dag. Lidt mere klarhed og âkontrolâ over lyden bilder jeg mig ind. Jeg ville dog godt kunne anbefale Aune X1s GT som single ended alene ogsĂ„.
Og det bringer mig til at jeg netop sagtens kan anbefale Aune X1s GT. Man fÄr utroligt meget for pengende her, og det er bygget ind i en lÊkker lille pakke som det er nemt at fÄ plads til i de fleste sammenhÊnge. KÞb den hvis du er pÄ markedet efter sÄdan en maskine, og fortryd nÄr du sÊlger. Jeg vil i hvert fald gerne have en DAC/AMP fra Aune mere permanent inde for dÞren, jeg skal bare lige finde ud af om det skal vÊre denne eller om jeg skal prÞve en af deres endnu stÞrre (lÊs) dyrere modeller. Jeg er dog ret overbevist om at denne er nok til mig.
PS: Undskyld mangel pÄ billeder, det har vÊret meget mÞrkt sÄ jeg kunne ikke fÄ nogle ordentlige nogle nÄr jeg var hjemme...