SPL Phonitor se



SPL Phonitor se

Indlægaf CHIbsen » 21. jul 2022, 09:55

Der kom en ny beboer på gæstepladsen -lidt hurtigere end beregnet, men hvad skal man gøre når Daf sætter grej på udsalg...
D3S_2138.jpg
D3S_2138.jpg (215.71 KiB) Vist 7618 gange

Ikke at jeg synes drop 789'eren er ringe, faktisk ikke, men SPL'en kan noget mere.
Jeg er endnu ikke nĂĄet til et mere objektivt lyt og sammenligning. Inden drop'en blev sendt videre sammelignede jeg kort med Mitsuko Uchida i hovedrollen.
Uchida.jpg
Uchida.jpg (120.9 KiB) Vist 7618 gange

Med drop'en så lød det som at mikrofonen var placeret helt tæt på Uchida's piano, mens SPL'en får mere at rummet med som pianoet står i. drop'en er mere pågående på en god frisk måde. Men SPL'en virker mere moden. Jeg er ikke helt blev enig med mig selv, om ikke drop'en havde lidt bedre styr på bassen i Spirit'erne. Det må en senere sammenligning vurdere.
Kilden er stadig min moddet Marantz cd afspiller. Den er ikke neutral. Tænk mere rørforstærker lyd. Signalkabel er blevet opgraderet til et QED Signature audio 40.
Apropos min Marantz, så lyder SPL'en så godt at jeg blev inspireret til at sætte en netbrønd i den. Så efter en tur i Harald Nyborg efter det rigtige værktøj, så fik jeg skåret hul i bagsiden til netbrønden. Bestemt arbejdet værd. Og jeg kan konkludere at jeg foretrækker Spirit Torino strømkabel fremfor Isotek EVO3 premier. Men begge gør det langt bedre end det kabel den er født med.
En forskel der kun kan nydes fordi SPL'en er pokkers god.
Jeg har også leget lidt med de 2 cross feed filtre. De er faktisk fine. Det ene virker til at være mere i toppen mens det andet virker længere nede i mellemtonen. Begge kan bruges og er noget bedre end det jeg husker fra Feliks'en. Om jeg kommer til at bruge det så meget ved jeg ikke. Jeg har efterhånden vænnet mig til hovedtelefon lyd uden.

Til slut mĂĄ jeg lige slĂĄ et slag for Nightingale String Quartet.
rued2.jpg
rued2.jpg (224.47 KiB) Vist 7618 gange

For et par uger siden var jeg i en af de lokale genbrugsbutikker og fik String Quartets Vol. 2 og Vol. 3 med hjem i SACD. Der er noget rart ved tanken om at Rued Langgaard finder til Vestjylland pĂĄ CD. Det stritter lidt pĂĄ den gode mĂĄde.
Og sĂĄ er jeg blevet ret begejsteret for hans Rosengaardsspil der er pĂĄ 2'eren. Herlig romantisk.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf CHIbsen » 24. jul 2022, 12:19

Cecilia Bartoli fulgte med fra lillestuen og ind til SPL'en.
Og her fik jeg for første gang en meget overbevisende gunstig effekt af crossfilter. Bartoli's stemme står mere tydelig og samlet i lydbilledet med filter slået til. Og dermed meget lettere at nyde sangen.
Bartoli.jpg
Bartoli.jpg (57.51 KiB) Vist 7544 gange
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf Daf » 26. jul 2022, 13:28

Jeg har det sådan med spl forstærkeren, at hvis kravet er præcision, hurtighed og den der specielle virkelighedsnære dynamik, som kun de bedste forstærkere leverer med de bedste og hurtigste hovedtelefoner, så er spl formodentlig et af de bedste bud i verden. Jeg havde det svært med at skille mig af med den. Faktisk var den til salg af 2 omgange. Den første gang skyndte jeg mig efter kort tid at trække annoncen tilbage, fordi jeg tydeligt opdagede hvordan den adskilte sig fra min på det tidspunkt nyindkøbte violectric v200. Dynamikken er meget ens i de to, men spl er hurtigere end v200 til at stoppe lydene igen. Det giver en meget ren lyd i spl mod at der til gengæld er lidt mere oplevelse af rum og perspektiv i v200. Jeg fandt efterhånden ud af at forskellen ikke er et spørgsmål om kvalitet, men om smag; hvad kan jeg bedst lide? Det tog mig lidt tid finde ud af det, mere tid end jeg først troede jeg skulle bruge. Jeg endte med v200, ikke fordi den er bedre, den er bare anderledes, og sammen med den "romantiserede" forestilling jeg har haft om v200 i omkring 10år, så faldt valget altså på v200. (Jeg har altid forestillet mig v200 som det bedste, jeg har bare aldrig taget mig sammen til at betale hvad den koster. Pludselig var violectric holdt op med at lave den og så fik jeg travlt med at erhverve mig et eksemplar...)
Tillykke med dit køb, den der usædvanlige uanstrengte dynamik, der lyder som om forstærkeren har et ekstra højt gear, den kører i bagved det hele, den er en udsøgt fornøjelse 4musik
Senest rettet af Daf 28. jul 2022, 17:58, rettet i alt 1 gang.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf Daf » 26. jul 2022, 18:49

En lille kommentar til crossfeed. Det er også noget jeg bruger jævnligt. Jeg har 5 forskellige crossfeeds i min rme dac, nr 4 lyder ligesom c2 på spl og det er den jeg foretrækker.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf CHIbsen » 26. jul 2022, 19:43

Genialt Daf :-) tak for al information.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf Daf » 26. jul 2022, 20:20

Tak i lige mĂĄde CHIbsen :-)

Der er også noget udfordrende ved spl forstærkeren; hvor godt kan det blive? Hvor gode er hovedtelefonerne?
Hvis jeg sammenlignede spl og v200 med min k702, så var der ikke den store forskel, men gjorde jeg det med min lcd-x, så kunne jeg ikke alene skelne kvaliteterne mellem de to forstærkere, jeg fandt også ud af hvor gode lcd-x er og hvor gode mine andre hovedtelefoner er. Lcd-x er suverænt den hurtigste ikke-elektrostat-hovedtelefon jeg nogensinde har hørt og det fandt jeg ud af fordi jeg brugte spl. Spl presser hovedtelefonerne til det yderste og har du en god reference som fx lcd-x, så kan du godt forberede dig på at der, hvad enten du vil det eller ej, kommer til at danne sig en klar rangorden i dine hovedtelefoner; hvad er bedst og hvad kommer så derefter... Det der så skete for mit vedkommende var at jeg ikke længere kunne bruge mellemklassen til noget. Enten er det lcd-x eller også kan jeg ligeså godt bare bruge min k702, alt andet gider jeg ikke. Og når jeg så bruger equalizer, så er legen helt slut. Det eneste jeg kerer mig om nu i en hovedtelefon er kvalitet, ikke lydsignatur/frekvensrespons, det ordner jeg med min equalizer.
Så tak til spl, jeg fandt ud af hvor god min lcd-x er og at det næppe bliver bedre (med stax som reference, hvor lcd-x tangerer). Og jeg ved jeg får det fulde udbytte af min v200, fordi jeg ved min lcd-x kan følge med spl.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf CHIbsen » 1. aug 2022, 20:54

Så er Sound Classic rør Dac'en kommet hjem igen thumbs
Samme lydsignatur som Marantz'en men den finder bare lidt flere detaljer frem. Når den vel og mærker er blevet ordentlig varm efter nogle timer.
https://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=17&t=7601
Lyder lækkert.
-den eneste mindre udfordring er at nu skal der bores flere huller i skabet...
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf Daf » 1. aug 2022, 21:24

Der hygges rigtig med forskellige setup 1musik
Hvordan lyder spl egentlig i forhold til din violectric?
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf CHIbsen » 1. aug 2022, 21:41

Ja for filan :-) det er ren hygge.
Sammenligning med Vio'en står øverst på listen over gode øvelser så snart temperaturen i stuen bliver et par grader køligere.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf CHIbsen » 13. aug 2022, 11:07

Har fået startet på at sammenligne SPL'en med min Violectric. Ikke sikker på at jeg er helt færdig med det endnu, men her er første status.
SPL'en blev sat ved siden Vio'en og fik samme strøm og identisk strømkabel og blev koblet til line out på Vio'en. Det er altså den, der fungerer som dac i denne sammenligning.
Til lytteøvelsen har jeg brugt mine Spirit Torino Twin Pulse og Sennheiser HD800 (med Nordost blue heaven hovedtelefonkabel).

Det første jeg får bekræftet er, at SPL'en er lidt fyldigere i bassen. Jeg troede egentlig lidt, at det var min dac og før da CD afspilleren der lavede bunden lidt fyldig. Men forskellen er der også med Vio'en som dac. Gør ikke noget godt for Spirit, men gavner mere en HD800 (eller Elegia).
Når jeg skifter forstærker og skruer op så bemærker jeg også at lyden breder sig mere ud til siden (Daf anbefalede at jeg slukker og skruer ned ved skift. Og det lyder som en god plan). Mellemtone og top er meget letflydende og elegant på SPL'en.
Jeg er ikke helt nĂĄet til at sammenligne, hvor mange detaljer den finder frem i forhold til Vio'en.
Det er en lyd, der er lidt flinkere ved CD'erne. Der er flere CD'er der lyder godt med SPL'en.

Da jeg første lånte Vio'en med hjem i et par uger for efterhånden lang tid siden, var det for at skrive et par ord om den. Men jeg viste faktisk ikke hvad jeg skulle skrive efterfølgende. Vio'en gør sig ikke bemærket på nogen måde. Den lyder bare rigtigt i mine ører. Meget meget nøgtern. Og med samme kvalitet i hele frekvensspekteret.
Afleverede den tilbage og vendte tilbage til Feliks'en og Ideon som jeg havde pĂĄ det tidspunkt. Men sĂĄ begyndte jeg at savne den der helt ufarvede lyd, som passer som fod i hose til Spirit Torino'erne. Til sidst mĂĄtte jeg lave skiftet. Jeg kunne godt fĂĄ Feliks og Iden til at lyde himmelsk, men sĂĄ skulle jeg have et Nordost Frey signalkabel mellem feliks og Ideon, og helst et Tyr. De er sagomelme dyre. SĂĄ gav det mere mening at skifte til Vio'en.

Forskellen mellem Vio'en og SPL'en er små. Der er næsten lige så stor forskel mellem mit QED Signature 40 og mit QED performance 40i signalkabel. Med Performance bliver bassen mindre fyldig, men mellemtone og top bliver lidt kedeligere (grynet).
For nogen er de her smĂĄ forskelle interessante, for andre er det nok lidt lige meget. Men det vidner om SPL'ens kvaliteter, at den kan vise forskellene.
(Og så har jeg fundet ud af, at den lyder rigtig lækkert med mine Focal Elegia'er).
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf Daf » 13. aug 2022, 20:32

Jeg kan fornemme at spl farer vel sammen med violectric, selvom der er forskelle. Det er gode ting de to forstærkere. Din violectric er reference og sådan må det være, men det er interessant at få spl beskrevet i det lys.
Synes du spl pynter lidt på tingene? Det er vel svært at kalde den kedelig tænker jeg? Nogen gange havde jeg svært ved at placere den helt, ind imellem virker den sådan lidt analytisk, men så ikke rigtig alligevel. Den har en vis livlighed ved sig, sammen med detaljer og renhed.
Du lytter også kabler. Har du prøvet chord clearway?

CHIbsen skrev: (Daf anbefalede at jeg slukker og skruer ned ved skift. Og det lyder som en god plan).

Jeg ved ikke om jeg misforstår det du mener her, men det er iflg manualen vigtigt at slukke for musik og skrue ned for volumen på spl i hvert fald inden du skifter hovedtelefon / trækker jackstik ud eller sætter det i.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf CHIbsen » 14. aug 2022, 15:48

Daf skrev:Synes du spl pynter lidt på tingene? Det er vel svært at kalde den kedelig tænker jeg? Nogen gange havde jeg svært ved at placere den helt, ind imellem virker den sådan lidt analytisk, men så ikke rigtig alligevel. Den har en vis livlighed ved sig, sammen med detaljer og renhed.

Ja det er svært at kalde den kedelig. Det virker til at designeren har brugt ørene til den sidste finjustering af lyden. Om det er at pynte på tingene. Tjoe. Den er nok et nøk mere i retning musikalsk fremfor hyper analytisk. Og enig i din beskrivelse.

Du lytter også kabler. Har du prøvet chord clearway?

Nej. Jeg har mest lyttet til wireworld og Nordost og nu QED. Er du glad for clearway?


(Daf anbefalede at jeg slukker og skruer ned ved skift. Og det lyder som en god plan).
Jeg ved ikke om jeg misforstår det du mener her, men det er iflg manualen vigtigt at slukke for musik og skrue ned for volumen på spl i hvert fald inden du skifter hovedtelefon / trækker jackstik ud eller sætter det i.

Nemlig -det var det jeg mente :-)
Og når hovedtelefon er sat til og jeg skruer op, så bemærker man at lyden breder sig mere ud end på Vio'en. Helt fra lav lyd og så op til det niveau man sigter efter.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf Daf » 14. aug 2022, 20:16

Jeg er meget begejstret for clearway. Det tog lidt tid for mig at opdage kvaliteten. Først syntes jeg de lød lidt "døde i det", lidt kedelige. Men da det stod klart for mig, at det jeg hørte var renhed, var jeg slet ikke i tvivl. Alt hvad de skriver på what hifi er rigtigt. Jeg synes det lyder som om andre kabler formidler sådan en fire- fem signaler på samme tid, der tidsmæssigt ligger meget tæt, men dog alligevel forskudt lidt, og i clearway er der kun et eneste signal. De andre kabler lød som om de gav mere, men i virkeligheden var det bare et usikkert upræcist signal hvor flere lydsignaler, afsendt på samme tid, faldt lidt over hinanden og ikke nåede frem til forstærkeren på samme tid. Sådan vil jeg beskrive det.

... Det er selvfølgelig små nuanceforskelle og bare min oplevelse. Min hørelse er heller ikke hvad den har været førhen. Måske vil nogen synes andre kabler vitterligt lukker mere igennem, flere små detaljer, og at chord ligesom har et lowpass filter på, der kun lader de kraftigste signaler slippe igennem og defor i sidste ende lyder lidt mere kontrolleret. Hvad ved jeg? Og her vil man så konkludere at andre kabler er mere detaljerede end chord og at chord uvægerligt må tolkes som lidt grove og primitive i lyden.

... Det var faktisk et tilfælde jeg fik fat i clearway, jeg skulle egentlig bare bruge et længere kabel og fandt et brugt clearway på dba. Først var jeg ikke synderligt begejstret for lyden. Jeg skiftede ret meget frem og tilbage de første par dage, for at finde ud af om resultatet kunne blive tilfredsstillende. Og pludselig var der sket en eller anden brain burn-in på clearway og det var ikke muligt at gå tilbage. De andre kabler lød simpelthen forkert og der manglede nu flere bestemte ting i lyden, som nævnt ovenfor.
Senest rettet af Daf 15. aug 2022, 12:58, rettet i alt 10 gange.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf Daf » 14. aug 2022, 20:37

I et sammenlignende review mellem spl og en thx forstærker er en af konklusionerne at "spl does everything the thx does, but does it better." Jeg tror næsten jeg kan regne ud hvordan en thx lyder ud fra den beskrivelse.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf CHIbsen » 15. aug 2022, 19:52

En god anbefaling af clearway :-)
Nu har jeg fået lyttet en del mere til SPL siden drop thx'en flyttede ud. Jeg synes der er et godt stykke fra drop til SPL -i hvert fald hvis man lytter til den musik jeg gør, som pt mest er symfonier. Specielt rum og elegance i toppen.

Havde HD800 på SPL'en her til eftermiddag. Men nåede kun gennem en halv CD, så måtte jeg tilbage på Elegia. Jeg savnede simpelthen dynamikken fra Focal'erne. HD800 har et stort rum og detaljer, men det buildre og brager ikke på samme måde når orkester kommer på banen (lytter til Mozart 39 og 40 med Harnoncourt). Tænker ikke at den manglende dynamik skyldes SPL'en. For den er ligedan på Figaroen.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: SPL Phonitor se

Indlægaf Daf » 15. aug 2022, 20:35

Ja, der er noget glansfuldt flot ved spl, som helt sikkert gavner akustisk musik. Den lyder meget virkelig eller ligefrem rigtig. Det var også det jeg tænkte på ovenfor med formuleringen "virkelighedsnær dynamik". Det er lidt svært at sætte ord på, men spl har det i hvert fald.

Og dynamik i hovedtelefoner går jo bare direkte i sanserne, det kan jeg sagtens forstå du foretrækker. Det er sådan noget der giver kuldegysninger 1musik
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster