Over sommeren syntes jeg closedback blev en smule varm og lummert. Tænkte jeg ville anskaffe mig et par decent IEMs ASAP og få lidt luft om ørerne.
Undersøgte markedet intenst i ca. 2 uger og folk talte virkelig godt om de her IKKO OH10 til min præference: elektronisk musik. Jeg kunne finde mange andre praised IEMs i denne prisklasse, men de færreste af dem så ud somom lydsignaturen samt indtrykket fra reviewers til at være særligt stærke til elektronisk musik, derfor gik jeg et par år tilbage i tiden til noget som jeg troede var et "safe" bet.
"No sibilance", "Smooth, round and creamy sounds", "Super smooth round bass".
Jeg prøvede først fra telefon + apple dongle, den her weird treble sibilance var gennemgående.. Alle hihats, claps i tracks hvor der foregår meget. Det lød alt sammen meget skingert og trættende uden bassen fik et værdigt rum. Konstant "Ss-sSSS-ss"-lyde hver gang der er høje toner.
Jeg tænkte det kan ikke passe.. Prøvede så på min desktop Topping E30+Topping L30 ned på -6db, aha.. Blev væsentligt bedre, men stadig med en meget markant og gennemgående treble.. Prøvede igen på apple dongle 30min senere, nu var det slet ikke så slemt som før; dårlig forbindelse eller burn-in ved første hørelse måske..
Nu har jeg hørt på dem den første time på PC og forsøgt at slagte den her sibilance i EqualizerAPO for at finde udaf hvor det kommer fra, for jeg kan ikke holde det ud eller sætte pris på det.
Udover at low-pass filter >20KHz og miste en hel masse dynamics fandt jeg et andet alternativ:
3.6-3.7KHz (Q=3, -9dB)
Jeg testede disse indstillinger på dette nummer specifikt fordi der er massere hihats, kickdrums og masser af lyde samtidig ovenpå en rimelig solid subbass. Det virkede meget trættende i første lytning uden EQ primært pga. hihats, men stort set alle høje lyde følger denne høje sibilance med.
Jeg syntes at den "cymbal" der kører i baggrunden når tracket laver drop ved 1:26 og frem forsvandt hvis man tog mere end -9dB, derfor -9db.. Personligt foretrækker jeg nok lidt mere for at fjerne den treble-fatigue fuldstændig og få bassen lidt mere fremhævet i mixet.
Men med dette peak filter bliver tonaliteten mærkbart bedre = Mindre sibilance og bassen i baggrunden får pludselig det volume og den "slam" som jeg forventer til den type musik både live og derhjemme. Det sucks bare, for det har jeg ikke muligheden for på min iPhone, desværre.
Jeg gik selvfølgelig tilbage og læste jeres indtryk for 2. gang og ser et mønster i teksten jeg ikke gav mange tanker første gang, eller noteret fra andre reviewers (man oplever også tit de værste ting after the fact..):
viewtopic.php?f=11&t=7610&hilit=OH10#p112475
Fungerer ovehovedet ikke på Aune S6 Pro. Absurt meget diskant. Alt med shh tschh osv. er meget træls at høre på.
Alt alt for meget diskant. Alt der har noget med s at gøre, dræbte mig lidt indvendigt hver gang. Diskanten var ikke engang sådan fyldig. Den føles tynd uden nogen form for substans.
Jeg kan godt sætte pris på en god crisp hihat eller clap, sagtens.. Jeg foretrækker det ligefrem. Men de her IEMs er meget skingre og sibilant til et punkt hvor det ødelægger repræsentationen af bassen de bliver anbefalet så meget for.. Dog ikke et ord om den treble-sibilance blandt samtlige youtube-reviews og bliver nok ikke fremhævet nok på head-fi til at man tager det seriøst nok til at være et minus... meget ærgeligt. Det eneste gode jeg kan sige om dem er faktisk at bassen ikke er for gennemtrængende og at designet er rigtigt flot, men bassen er ikke særlig "speciel" udover at den er boosted..
PS. Jeg har prøvet alle tips, incl de 2 ekstra sæt der fulgte med. Jeg slipper ikke for SsSsS i de høje toner.