IKKO OH10: mærkelig tone i treble



IKKO OH10: mærkelig tone i treble

Indlægaf dza » 4. aug 2022, 12:05

Hej. Jeg købte IKKO OH10 fra hoved-grej.dk den anden dag, og her er en kort bemærkning.

Over sommeren syntes jeg closedback blev en smule varm og lummert. Tænkte jeg ville anskaffe mig et par decent IEMs ASAP og få lidt luft om ørerne.

Undersøgte markedet intenst i ca. 2 uger og folk talte virkelig godt om de her IKKO OH10 til min præference: elektronisk musik. Jeg kunne finde mange andre praised IEMs i denne prisklasse, men de færreste af dem så ud somom lydsignaturen samt indtrykket fra reviewers til at være særligt stærke til elektronisk musik, derfor gik jeg et par år tilbage i tiden til noget som jeg troede var et "safe" bet.

"No sibilance", "Smooth, round and creamy sounds", "Super smooth round bass".

Jeg prøvede først fra telefon + apple dongle, den her weird treble sibilance var gennemgående.. Alle hihats, claps i tracks hvor der foregår meget. Det lød alt sammen meget skingert og trættende uden bassen fik et værdigt rum. Konstant "Ss-sSSS-ss"-lyde hver gang der er høje toner.

Jeg tænkte det kan ikke passe.. Prøvede så på min desktop Topping E30+Topping L30 ned på -6db, aha.. Blev væsentligt bedre, men stadig med en meget markant og gennemgående treble.. Prøvede igen på apple dongle 30min senere, nu var det slet ikke så slemt som før; dårlig forbindelse eller burn-in ved første hørelse måske..

Nu har jeg hørt på dem den første time på PC og forsøgt at slagte den her sibilance i EqualizerAPO for at finde udaf hvor det kommer fra, for jeg kan ikke holde det ud eller sætte pris på det.

Udover at low-pass filter >20KHz og miste en hel masse dynamics fandt jeg et andet alternativ:

3.6-3.7KHz (Q=3, -9dB)
Jeg testede disse indstillinger på dette nummer specifikt fordi der er massere hihats, kickdrums og masser af lyde samtidig ovenpå en rimelig solid subbass. Det virkede meget trættende i første lytning uden EQ primært pga. hihats, men stort set alle høje lyde følger denne høje sibilance med.

Jeg syntes at den "cymbal" der kører i baggrunden når tracket laver drop ved 1:26 og frem forsvandt hvis man tog mere end -9dB, derfor -9db.. Personligt foretrækker jeg nok lidt mere for at fjerne den treble-fatigue fuldstændig og få bassen lidt mere fremhævet i mixet.

Men med dette peak filter bliver tonaliteten mærkbart bedre = Mindre sibilance og bassen i baggrunden får pludselig det volume og den "slam" som jeg forventer til den type musik både live og derhjemme. Det sucks bare, for det har jeg ikke muligheden for på min iPhone, desværre.

Jeg gik selvfølgelig tilbage og læste jeres indtryk for 2. gang og ser et mønster i teksten jeg ikke gav mange tanker første gang, eller noteret fra andre reviewers (man oplever også tit de værste ting after the fact..):

viewtopic.php?f=11&t=7610&hilit=OH10#p112475
Fungerer ovehovedet ikke på Aune S6 Pro. Absurt meget diskant. Alt med shh tschh osv. er meget træls at høre på.

Alt alt for meget diskant. Alt der har noget med s at gøre, dræbte mig lidt indvendigt hver gang. Diskanten var ikke engang sådan fyldig. Den føles tynd uden nogen form for substans.



Jeg kan godt sætte pris på en god crisp hihat eller clap, sagtens.. Jeg foretrækker det ligefrem. Men de her IEMs er meget skingre og sibilant til et punkt hvor det ødelægger repræsentationen af bassen de bliver anbefalet så meget for.. Dog ikke et ord om den treble-sibilance blandt samtlige youtube-reviews og bliver nok ikke fremhævet nok på head-fi til at man tager det seriøst nok til at være et minus... 8musik meget ærgeligt. Det eneste gode jeg kan sige om dem er faktisk at bassen ikke er for gennemtrængende og at designet er rigtigt flot, men bassen er ikke særlig "speciel" udover at den er boosted..

PS. Jeg har prøvet alle tips, incl de 2 ekstra sæt der fulgte med. Jeg slipper ikke for SsSsS i de høje toner.
De bedste dnb radioer samlet 192-320kbps:
http://dnb.recv.ws (ikke https) lyt i VLC, mpv
dza

 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. apr 2013, 10:10

Re: IKKO OH10: mærkelig tone i treble

Indlægaf Claus-DK » 4. aug 2022, 16:00

Sibilans ligger pĂĄ 6700 Hz
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: IKKO OH10: mærkelig tone i treble

Indlægaf dza » 4. aug 2022, 17:01

Claus-DK skrev:Sibilans ligger pĂĄ 6700 Hz

Tak for rettelsen. Det husker jeg fremover.

Lyden har forandret og flyttet sig meget til det bedre siden jeg skrev første post. Jeg har også skiftet tip i mellemtiden og EQ'en fra før er heller ikke gyldig længere. Det lyder ganske enkelt ikke som da jeg forlod det.

Men der er meget skarp lyd på især hihats, percussion, claps og høje toner med 'SSssS' med en smule knitren bagefter, bassen er bare mere fyldig nu.

Jeg er forvirret.. Burn-in er vel en ting afhængig af hvad vi taler om og hvilke materialer, men i så fald må der være nogle der ejer sættet og genkender eller husker hvordan de lød før burn-in.. Der er da enkelte der giver en ret, men størstedelen siger bare "du må have et defekt sæt, mit er overhovedet ikke skarpt".. Men det er jo præcis samme oplevelse som "truebuie|"-brugeren har haft på hans Aune S6:
Absurt meget diskant. Alt med shh tschh osv. er meget træls at høre på. Bassen virker tynd i det, men mids er amazing.

Skarp diskant, tynd bass, Shh og tschh; det er præcis sådan jeg beskriver det. Nu er det bare skarp diskant og sSsSss-lyde ved høje toner primært..
De bedste dnb radioer samlet 192-320kbps:
http://dnb.recv.ws (ikke https) lyt i VLC, mpv
dza

 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. apr 2013, 10:10

Re: IKKO OH10: mærkelig tone i treble

Indlægaf Claus-DK » 4. aug 2022, 17:57

Det er kun fra S6 Emil har den oplevelse, fra andre kilder var han lige sĂĄ glad og tilfreds som alle andre der deltog i den tour..

Det var mere hvis du ville dæmpe den sibilans du er plaget af. Så du slap for at fjerne alt diskanten..

Hjernen skal også have tid til at vænne sig lidt til nye ting, kommer du fra en eller anden meget bastung og diskant fattig ting, vil din hjerne jo have indstillet sig til at sådan "skal det lyde" og vil stritte imod i starten når man får noget der lyder anderledes..

Jeg ved der er solgt rigtigt mange sæt OH10 og der er ingen som i ingen der har brokket sig over de du ting du oplever, så det kan jo være et defekt sæt, det er jo ikke umuligt, har du prøvet at kontakte butikken inden du gik ind og slagtede produktet på et forum ??
Ham fra Hoved-grej plejer at have et ret højt service niveau og ville ret sikkert have sat himmel og jord i bevægelse for at hjælpe dig.. ;-) ;-)
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: IKKO OH10: mærkelig tone i treble

Indlægaf dza » 4. aug 2022, 19:23

Claus-DK skrev:Ham fra Hoved-grej plejer at have et ret højt service niveau og ville ret sikkert have sat himmel og jord i bevægelse for at hjælpe dig.. ;-) ;-)

Hahaha. Det var en fed joke.. thumbs

Jeg har en ret stærk formodning om det er dig der er manden :)

Claus-DK skrev:Hjernen skal også have tid til at vænne sig lidt til nye ting, kommer du fra en eller anden meget bastung og diskant fattig ting, vil din hjerne jo have indstillet sig til at sådan "skal det lyde" og vil stritte imod i starten når man får noget der lyder anderledes..

Det er rigtigt nok, og jeg påstår på ingen måde at mine andre høretelefoner er perfekte, for det er de langt fra, det er stensikkert. Diskanten er helt klart en af de dårlige sider jeg nogengange forsøger at rette så godt som de tillader.

Claus-DK skrev:har du prøvet at kontakte butikken inden du gik ind og slagtede produktet på et forum ??

Nej, det er faktum. Jeg skulle også ha burned dem in i 2000 timer og først derefter lavet indlæg og slagtet det fuldstændig. Fortrydelsesretten er borte uanset når det er IEMs med fuld forståelse fra mig, ville også tænke 2 gange over at købe brugte IEMs derfor jeg starter på et lavt budget. Jeg reagere bare på første indtryk.. Jeg har det både-og med burn-in for på en måde giver det 100% mening, specielt med space-age materials, powder-coatings og jeg ved ikke hvad, på den anden side har man kun den andens ord for at det er sådan eller om der bare bliver smurt tykt på for at fortælle en god solskins-historie.. Ofte er det kun førstehåndsindtryk folk har og vælger udfra i butik alligevel, og hvis der er returret og det ikke lyder rigtigt inden returretten er udløbet, så ryger det oftest tilbage uanset.

Claus-DK skrev:Det var mere hvis du ville dæmpe den sibilans du er plaget af. Så du slap for at fjerne alt diskanten..

Jeg prøvede at sætte til efter 6700Hz da du svarede først, det var ikke der det kom fra..

Begge mine enheder lyder jo mere eller mindre ens, jeg lod også mærke til din kommentar om output impedans da jeg læste indlægget. Jeg er bekendt med konceptet IEmatch, men troede ikke det var nødvendigt, især ikke med iPhone-donglen.
De bedste dnb radioer samlet 192-320kbps:
http://dnb.recv.ws (ikke https) lyt i VLC, mpv
dza

 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. apr 2013, 10:10

Re: IKKO OH10: mærkelig tone i treble

Indlægaf Claus-DK » 4. aug 2022, 20:00

Ja det er sandt at fortrydelses-retten forsvinder når du bryder plomben, men det betyder jo ikke at jeg siger "rend mig i numsen" hvis en af mine kunder oplever et problem, får jeg dem i hænderne/ørerne kan jeg jo lynhurtigt hører om dit sæt er defekt og vil naturligvis bytte til et nyt, hvis der er problemer med sættet..
Der er heller ingen regler uden undtagelser.

Jeg ville gerne have fortrydelsesret og give mine kunder lov til at lytte til alle produkter, men inears er bare et problembarn på det punkt, jeg kan spritte af skifte tips, gammastråle det hele, sende det til en professional rengøring og lige meget hjælper det, der er bare ingen der vil have noget der har været i andres ører, selvom der faktisk er et livligt brugtmarked for sådan noget, hvilket man så kan undrer sig over...

Jeg ville da til hver en tid foretrække at hjælpe med et problem, så der ikke er nogen grund til at slagte noget som helst, det er ikke tiden du har haft dem i ørerne jeg taler om her.. Det er mere hvis de lyder forkert på grund af en eller anden fejl, er det jo lidt unfair overfor produktet..

Du må hjertens gerne skrive din mening og slagte ting lige så meget du har lyst til også nogle ting købt i min biks, det må du endelig ikke misforstå. Jeg går ind for at folk skal skrive lige præcis hvad de har lyst til og ville aldrig drømme om at slette/rette/censurere noget som helst, sådan fungerer tingene ikke her..

Jeg ville bare gerne have haft chancen for at hjælpe, inden du sleb knivene og gik i gang..
Og jeg står naturligvis klar til at hjælpe dig hvis du giver mig en chance og finder jeg ud af de er som de skal være, så skal du bare give dem kniven, dreje rundt og hælde salt i...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: IKKO OH10: mærkelig tone i treble

Indlægaf dza » 4. aug 2022, 20:10

Helt forstĂĄeligt :)

Jeg skriver bare mine tanker og forsøger af bedste evne, men det er ikke første gang jeg får afvide at jeg er meget direkte og uanset hvor meget man får det afvide, så ændre det ikke på hvordan man er eller kommunikere :)

Vil du helst jeg skriver en pb? Tænkte du hellere ville svare her og så aflive et par myter og hælde salt ud efter behov.
De bedste dnb radioer samlet 192-320kbps:
http://dnb.recv.ws (ikke https) lyt i VLC, mpv
dza

 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. apr 2013, 10:10

Re: IKKO OH10: mærkelig tone i treble

Indlægaf Claus-DK » 4. aug 2022, 20:25

Jeg tænker at jeg lige laver en label og sender den til dig, så kan du lige sende dem hjem og jeg kan lige finde ud af om de lyder som de skal.. Så kan vi tage den derfra enten over mail, brevduer, vi kan stå og råbe ad hinanden på en mark, her eller hvad du nu end foretrækker.
Jeg har ikke så meget jeg har trang til at holde hemmeligt, med min kundeservice og det kunne da være et fantastisk vindue til hvordan jeg driver min butik og en god reklame rulle2 rulle2

Det kan jo også bare være at de simpelthen ikke er noget for dig..

Det er helt fint du er direkte og rå, det er dejligt, det var jeg selv en gang, men det er man lidt nødt til at lægge fra sig når man bliver forum og eller butiks ejer og du kan lige tro jeg savner det...

Bare fordi mine kanter er blevet slebet en del gennem årene skal du aldrig ændre din måde at være på, du er helt perfekt og skøn lige præcis som du er..
9musik
Det er godt at være direkte, det sparer en masse tid i livet og det er kun godt, det kan dog rode en ud i nogle problemer af og til, men det har du jo nok erfaret, jeg har helt sikkert fået mine tæsk i livet på den konto.. ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: IKKO OH10: mærkelig tone i treble

Indlægaf dza » 4. aug 2022, 20:38

Super fint Claus. Jeg takker.

Jeg fĂĄr lyttet godt igennem indtil da.
De bedste dnb radioer samlet 192-320kbps:
http://dnb.recv.ws (ikke https) lyt i VLC, mpv
dza

 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. apr 2013, 10:10


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster