Der kom en ny beboer på gæstepladsen -lidt hurtigere end beregnet, men hvad skal man gøre når Daf sætter grej på udsalg...
Ikke at jeg synes drop 789'eren er ringe, faktisk ikke, men SPL'en kan noget mere.
Jeg er endnu ikke nĂĄet til et mere objektivt lyt og sammenligning. Inden drop'en blev sendt videre sammelignede jeg kort med Mitsuko Uchida i hovedrollen.
Med drop'en så lød det som at mikrofonen var placeret helt tæt på Uchida's piano, mens SPL'en får mere at rummet med som pianoet står i. drop'en er mere pågående på en god frisk måde. Men SPL'en virker mere moden. Jeg er ikke helt blev enig med mig selv, om ikke drop'en havde lidt bedre styr på bassen i Spirit'erne. Det må en senere sammenligning vurdere.
Kilden er stadig min moddet Marantz cd afspiller. Den er ikke neutral. Tænk mere rørforstærker lyd. Signalkabel er blevet opgraderet til et QED Signature audio 40.
Apropos min Marantz, så lyder SPL'en så godt at jeg blev inspireret til at sætte en netbrønd i den. Så efter en tur i Harald Nyborg efter det rigtige værktøj, så fik jeg skåret hul i bagsiden til netbrønden. Bestemt arbejdet værd. Og jeg kan konkludere at jeg foretrækker Spirit Torino strømkabel fremfor Isotek EVO3 premier. Men begge gør det langt bedre end det kabel den er født med.
En forskel der kun kan nydes fordi SPL'en er pokkers god.
Jeg har også leget lidt med de 2 cross feed filtre. De er faktisk fine. Det ene virker til at være mere i toppen mens det andet virker længere nede i mellemtonen. Begge kan bruges og er noget bedre end det jeg husker fra Feliks'en. Om jeg kommer til at bruge det så meget ved jeg ikke. Jeg har efterhånden vænnet mig til hovedtelefon lyd uden.
Til slut mĂĄ jeg lige slĂĄ et slag for Nightingale String Quartet.
For et par uger siden var jeg i en af de lokale genbrugsbutikker og fik String Quartets Vol. 2 og Vol. 3 med hjem i SACD. Der er noget rart ved tanken om at Rued Langgaard finder til Vestjylland pĂĄ CD. Det stritter lidt pĂĄ den gode mĂĄde.
Og sĂĄ er jeg blevet ret begejsteret for hans Rosengaardsspil der er pĂĄ 2'eren. Herlig romantisk.