La Figaro 339



Re: La Figaro 339

Indlægaf mage » 26. feb 2022, 20:06

Fed upgrade? Kan det mærkes? Må man evt. spørge til prisen på de to? Skal/kan de gemmes væk under “kuplen”

Mage


Bundgas, bundgas, bundgas!!!
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 26. feb 2022, 21:20

I ødelægger jo fuldstændig min nøje tilrette lagte strategi... det er så fedt thumbs

Jeg regner med at det bliver endnu bedre, når de bliver spillet til. Men allerede nu er det en grandes upgrade. Jeg havde regnet med at flowet ville blive bedre at. At musikken ville strømme på en yderst behagelig måde. Tjek. Det opnåede jeg. Hvad jeg ikke havde regnet med var at dynamikken ville blive væsentlig forbedret og at rummet ville blive endnu større. Ja tak.
Så når jeg hører en klaverkoncert, så lyder klaveret mere nærværende uden at være irriterende. Og når orkesteret kommer ind, så er oplevelsen mere intens, og orkesteret fylder 50% mere ud til siderne.
What not to like.
Jeg valgte Jantzen Cross Cap. Hvor prisen stadig er ok. SĂĄ 270kr med forsendelse for 2x 47 uF. Jeg havde i forvejen 2x Janzen Cross Cap 10 uF liggende i arkiv. SĂĄ i alt 57 uF per side.
Jeg har en ide om at der er fordele ved at benytte same mærke, hvis man skal bruge flere kondensatorer i parallel.
Med de 57 uF så burde Figaroen være optimeret til Hovedtelefoner med en impedans fra 150-600 ohm.
Og ja. Grunden til at jeg nøjes med 47 uF, er at de stadig kan være under kuplen. Jeg skal bare lige have den samlet igen :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf kvik » 26. feb 2022, 21:52

Uhhhh, det bliver dyrt, nĂĄr du skal videre til Amber Z-cap ruller1

https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 27. feb 2022, 21:34

Det er en ret vild side. Tak for link.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf kvik » 4. mar 2022, 20:20

Kunne have spurgt udenfor tråden, men andre er måske også interesseret i svaret.. Du har hørt flere Spirit Torino modeller, har de en signaturlyd, og er den i så fald overvejende i neutral?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 6. mar 2022, 21:37

Ja de 4 modeller jeg har hørt har en signaturlyd, som jeg bestemt synes er overvejende neutral.
Jeg kan ogsĂĄ rigtig godt lide Titano -den semi-lukkede udgave. Sidst pĂĄ aftenen hvor lydstyrken er mere moderat, der synes jeg mĂĄske de er bedre end mine Twin Pulse. Ved den lydstyrke jeg ofte ender med, nĂĄr jeg har fokus pĂĄ at lytte, der synes jeg mine er bedre. Den lukkede Radiante er ogsĂĄ fin. Og det er Superleggera ogsĂĄ :grin:
Og nu vi er ved lydstyrke, så jeg gået og funderet lidt over det med lydstyrken. Om det kan være en medspiller, når vi oplever hovedtelefoner forskelligt? men det er jo umuligt at vide hvad almindelig lydstyrke er for den enkelte.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf kvik » 9. mar 2022, 21:11



The song isn’t just about being a barber. The song is about a man celebrating a life that he loves. He loves what he does and he is wholly content. If only we could be so lucky.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 12. mar 2022, 16:48

kvik skrev:The song isn’t just about being a barber. The song is about a man celebrating a life that he loves. He loves what he does and he is wholly content. If only we could be so lucky.


Det er der vi er 9musik
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 12. mar 2022, 17:48

Vigtigste opgradering siden sidst. Bel Canto dac2 er kommet til. En lidt ældre sag fra 2003, der tror den har indbygget rør. Den kan i hvert fald alt det som rør også kan :-) stort rum og en behagelig præsentation af musikken. Og så er HD660s sendt videre og ind er kommet et sæt Beyerdynamic Amiron, som måske, måske ikke vælter HD650 af pinden.

200_0116-SilverEfex-lowRes.jpg
200_0116-SilverEfex-lowRes.jpg (121.54 KiB) Vist 10897 gange


Jeg måtte indse at CD afspiller er ok, men ikke fungere helt optimalt. Sådan en fætter støjer faktisk fra drevet. Det havde jeg lidt glemt. Cirka halvdelen af CD'erne støjer i drevet når de bliver afspillet. Ikke voldsomt meget. Jeg hører det ikke med hovedtelefoner på. Men det gør hende den langhårede. Og hun har en pointe at det ikke er den mest charmerende lyd at lytte til i længere tid.
Jeg ledte efter noget andet det man får fra mange af de dac der kommer fra asien præsterer. Så det blev en amerikaner.
Og den er helt perfekt her. Masser af detaljer men samtidigt lækkert så man netop ikke sidder og lytter detaljer men lytter til musik.
Som bruger et optisk kabel mellem xDuoo'en og Bel Canto'en. xDuoo'en gør det ok. Jeg fik et coax med xDuoo i sin tid, og det er knap så meget ok. coax ud af cd drevet er bedre efter et hurtigt lyt. Men det er no go, så har ikke dvælet så meget ved det.

Med Bel Canto'en som lydkilde så har Sennheiser HD650 en stort rumlig gengivelse, der sagtens kan gøre en AKG fan glad. Bunden er ikke den mest veldefinerede, men det må man tage med. Jeg lever i hvert fald fint med det. Tilgengæld er toppen på ingen måder generende som det måske godt kan blive på en AKG på den fejle kombi.

Jeg har lyttet til fransk musik fra Satie og Debussy på Earman'en med et sæt Fidelio X3 (det er en anden historie) og var vældig tilfreds med resultatet. Eftertænksom musik gengivet på den rigtige sferiske vis. Så den musik fandt jeg også frem i dag. Lidt ærgerligt for Earman, for nu bliver det svært at lytte til denne musik via den igen. Figaroen gengiver musikken med en helt anden indlevelse. Det ender med at jeg via Debussy La mer vover mig ud i en Saint Saens Symfoni -det sker ikke ret tit. Med orgel og det hele. Og det er ikke sidste gang jeg vil gøre det. Når Figaroen bliver teamet op med Bel Canto'en så er der musikalsk mersmag for alle pengene. Og jo orglet bliver måske lidt fyldig i bunden, men hvad pokker. Glæden for musikken er der.

satie_400.jpg
satie_400.jpg (26.04 KiB) Vist 10897 gange


debussy.jpg
debussy.jpg (140.95 KiB) Vist 10897 gange


Figaroen er kommet ind på husets mindste rum på 8 kvm. Nu mangler jeg bare lige en Otium lænestol (eller Opium som min søn engang kaldte den), så kan jeg lave min egen lillestuen. Det har jeg hørt man gerne må have... :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf kvik » 12. mar 2022, 19:24

Intet hjem er komplett uten lillestuen :-)

Har du lagt mærke til den italienske åre - Figaro, Bel Canto, Spirit Torino?

Interessant om bel canto (pĂĄ norsk)
https://snl.no/bel_canto
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 12. mar 2022, 19:58

Det ser da ud til jeg godt blive fan af Bel Canto sang :-)
Og jeg havde ikke selv lige set de italienske referencer. Men ja de er der.

Lækkert ord "forseggjorte".

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 15. mar 2022, 22:27

Beyerdynamic Amiron stillede op til dyst mod Senneheiser HD650 pĂĄ hyggeonklen Figaro og faster Bel Canto.

Først en violin sonate fra mester Grieg.

grieg_400.jpg
grieg_400.jpg (40.98 KiB) Vist 10894 gange


HD650.
Violinen svæver over klaveret. Anslag påklaver klare og tydelige. Samtidig er klaver godt skilt ud fra violin. Rummet er mere bredt end det er dybt. Kan godt lide hvordan klaveret præsenteres med en god klangbnd og anslag.

Amiron.
Er lyden lidt højere, eller er synes den bare mere veldefineret? klaver og violin stadig over/under hinanden. Klaveret lidt mere sammenhængene. Var der alligevel lidt (for meget) afstand mellem klangbund og anslag med Sennheiser.
Rummet virker lidt dybere. Svært at bedømme med en sonate. Klaveret er lidt trukket tilbage i lydbilledet. Sennheiser var lidt mere pågående i lyden.

escales_400.jpg
escales_400.jpg (48.05 KiB) Vist 10894 gange


Fransk orkester musik.
Fortsætter med Amiron.
Musikken er nærmest holografisk. Man står næsten midt inde i musikken og hører alle detaljerne omkring en.
Det er musik med mange fine delikate detaljer der snor sig ind imellem hinanden. Bassen er ikke generende men har den lidt svært ved at stoppe igen?

Og over til HD650.
Lydbilledet er ikke sĂĄ dybt, men virker lidt bredere. Instrumenterne er veldefineret. Er ikke sĂĄ fyldig i bunden (fordi den ikke nĂĄr sĂĄ langt ned?)
Det lød mere eventyrligt med Amiron -som hygge scene fra en Star Wars film. Med Sennheiser skal der vises mere frem.

Slutter af med Monk.

Monk.jpg
Monk.jpg (55.42 KiB) Vist 10894 gange


Det er godt nok længe siden jeg har hørt Jazz. En overgang hørte jeg ikke andet.

Igen er det HD650.
Blæsere helt ude til siden. Klaver i midten. Lilletromme og hi-hat helt ude til højre. Guitar/bas helt til venstre. Stortromme fylder ikke meget når pedalen en sjælden gang bliver brugt.
Man står midt inde i bandet oppe på scenen. Vældig interessant, men ikke eventyrligt.

Amiron.
Musikken er stadig splittet fra hinanden, men med mere dybde i lydbilledet glider det lettere ned. Stortrommen fylder mere.

Konklusion.
Amiron har mere dybde i lydbilledet. Bassen er nogen gange fin. Nogen gange på grænsen til at bliver lidt for meget.
Senneheiser har bredere lydbillede og trækker detaljerne mere frem.
Jeg slapper nok mere af med Amiron.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 19. jun 2022, 20:33

Mine Sennheiser HD650 har fået Brainwavz hybrid puder, så nu er der plads til ørerne, og HD650'erne har fået lov til at komme ind i lillestuen igen.
HD650brainLowRes.jpg
HD650brainLowRes.jpg (132.21 KiB) Vist 9308 gange

(Amiron er sendt videre til ny ejer. SĂĄ nu er det HD650 eller T90 til Figaroen).
Og så har jeg revurderet min begejstring over xDuoo X10T. Den sætter sit lydaftryk temmelig tydeligt på musikken og det er ikke til det bedre. Både når det er Bel Cantoen eller det er TR-amp'en. Lyden bliver uinspirerende. Musikken falder lidt sammen og mister spændstigheden. Bel Canto får pt signal fra en helt almindelig CD afspiller af dem man til hver en tid kan købe i en genbrugsbutik. Og den gør det bedre.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 23. jul 2022, 14:57

Jeg var begyndt at synes at Figaroen var det svage setup efter ankomst af Elegia til campingsetup. Så det blev sparet lidt sammen og ind er kommet en klassisk HD800. Første gang jeg ejer sådan en.
HD800.jpg
HD800.jpg (173.87 KiB) Vist 8515 gange

Man kan jo ikke undgå at læse meget om dem, men igen igen blev jeg overrasket. Jeg havde troet at jeg skulle til at sortere CD samlingen i godt og skidt (alstå i forhold til indspilningskvalitet). Men det lyder som var det varm chokolademælk til ganen. Virkelig lækkert. Lyttede til den ene CD efter den anden.
Startede med at lytte til Mozarts 3 sidste symfonier ud i en køre (kun afbrudt af at jeg skulle hente et par kopper kaffe).
harnoncourt.jpg
harnoncourt.jpg (21.75 KiB) Vist 8515 gange

Det er lidt over 2 timer med Mozart i ørene uden den mindste lyttetræthed. Ergo ingen diskant der er for frisk og trættende.
41'eren kunne godt gĂĄ hen at blive en af mine favorit symfonier. 39'eren er lige frisk nok til mig og 40'eren ramte ikke rigtig.

En af grundene til at jeg finder CD'er i genbrugsbutikker, er at jeg ender med at få lytte til musik jeg ellers ikke vil lytte til. Jeg ville for eksempel aldrig søge efter Górecki på Qobuz.
gorecki.jpg
gorecki.jpg (52.15 KiB) Vist 8515 gange

Herlig stemningsmættet musik, der lyder aldeles fremragende.

Sluttede gårsdagens lytteseance af med Cecilia Bartoli "Mozart portraits". og da jeg skruede væsentligt højere op end jeg normalt gør, så var der lidt i toppen der blev lidt anmassende. med et nøk ned og så kunne jeg nyde arkustikken i salen som der bev optaget i. Det dur thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 9. sep 2022, 14:13

Efter et langtidsudlån har jeg fået mit Gustard U12 xmos interface hjem igen. USB ind og coax ud. Havde egentlig afskrevet det og ikke planlagt at ville bruge det. Alt for mange kabler der skal bruges ekstra i signalkæden.
Men i sidste sneg det sig alligevel ind.
Jeg sværger lidt til coax ud på CD afspilleren ind i Bel Cantoen. Synes det lyder lidt bedre end xDuoo X10T'eren med optisk ind Bel Canto. De forskelle er altså små i forhold til den lyd som Gustard'en kan få Canto'en til at frembringe. Indrømmet, så blev jeg noget forbløffet over forskellen. Der er en helt anden energi i mellemtone og diskanten. En af de der forskelle i lyden, man kan høre selvom man laver noget andet.
Senere havde jeg den med ind til Sound Classic'en og SPL'en. Lydklassikeren var egentlig sat lidt til side da den ikke var så meget bedre end Marantz CD afspilleren. Det forhold blev også markant ændret da Gustard kom til.
Så jeg har ændret min mening om mulighederne med ældre mellempris CD afspillere. Det er en start. Men så er det heller ikke bedre. Og vældig fint i tråd med Mataugust konklusion på hans nyerhvervelse Cambridge cxc cd transport drev.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 11. sep 2022, 20:46

Endte med at tage skriftet fuldt ud -Mataugust style 1musik
Ind er kommet et Audiolab 6000CDT transport drev. Ny. Det er ikke et CEC TL5 drev, men det gør det nu meget godt.
Og Bel Canto'en er blevet udskiftet med Lydklassikeren (Sound Classic rør dac aka LA Audio).
Dejligt at høre lydklassikeren ordentligt igen, når den får et fornuftigt signal at arbejde ned. Figaroen har adrig lydt bedre, og det selvom jeg nu er tilbage på HD650, da HD800 er sendt videre. Ikke at HD650 er bedre end HD800, men hellere en ordentlig bagkæde end et stjerneangreb, der ikke får ordentlig bolde at arbejde med.
mardjani.jpg
mardjani.jpg (218.2 KiB) Vist 7187 gange

Efter at have hørt "det vi hører" med Matthias Hammer, er jeg forsvundet væk i Tchaikovsky Symfoni 4, 5 og 6 -mest 6'eren. Det er lækker musik.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf kvik » 11. sep 2022, 21:15

6000CDT.jpg
6000CDT.jpg (122.64 KiB) Vist 7185 gange
TL5.jpg
TL5.jpg (154.96 KiB) Vist 7185 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: La Figaro 339

Indlægaf Mataugust » 12. sep 2022, 00:03

Jeg tænker at cambridge cxc og 6000cdt er i nogenlunde samme klasse, hvis jeg ellers husker rigtigt.
For mit vedkommende er det første gang med et dedikeret drev, men det kunne være sjovt at høre direkte sat op imod c.e.c e.l.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: La Figaro 339

Indlægaf CHIbsen » 12. sep 2022, 17:40

Der er forholdsvis god plads inde i de drev ruller1

Jeg glemte at nævne, at det jeg primært gik efter var at det var nyt. Enig der er nok ikke kæmpe stor forskel mellem Audiolab og Cambridge.
Men jeg var sĂĄ sidst blevet temmelig irriteret pĂĄ bĂĄde min Marantz og den Grundig jeg brugte sammen med Bel Canto'en. De kunne kun spille 80% af CD'erne. Selvom de var uden en ridse. Og det var helt galt med SACD (Living Stereo) og andre af de gode plader. SĂĄ derfor ny frisk laser til mig tak.

Hvis jeg lyttede til Violectric'en med et sæt HE1000 eller lignende, så ville jeg gerne lytte på CEC drev. Men til Figaro'en og HD650, tænker jeg at pengene er skønne spildt. Der skal nok være en forskel hvis man lytter godt nok efter, men den ville ikke være så iørefaldende som på det gode udstyr.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: La Figaro 339

Indlægaf Daf » 19. sep 2022, 12:47

Det er altid godt med en proper digital kilde, når man bruger coax, fordi her er det afsenderen der er master clock. Hvis man har en Femto clock eller lignende i modtageren(dac), vil den dog være ret tolerant og super hurtig til at "lock on" på master clock.


Hvis I nu brugte usb, så ville det være modtageren(dac) der var master clock, typisk asynkront, og så er afsenderens jitter fuldstændig ligegyldig rulle4
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron