Eskil skrev:Daf skrev:Men der er jo det rigtig gode subjektive argument mod crossfeed, som fremføres ovenfor, og det er at man direkte foretrækker den der ekstreme super stereo effekt, der umiddelbart er i hovedtelefoner. Det er en helt særlig præsentation og den har bestemt sin charme. Og for mit vedkommende foretrækker jeg helt sikkert den frem for højtalere, hvis jeg skulle vælge.
Jeg har selv lyttet til super stereo i mange år. Det er først for nylig jeg har taget crossfeed til mig som noget endnu bedre. Det kan godt være crossfeed lyder lidt mere som højtalere mht stereo perspektivet, men tag ikke fejl, alt er stadig intimt og lækkert og tusind gange bedre end højtalere
Bruger du crossfeed i RME?
Jeg er så vant til (gode) højttalere, jeg savner virkeligt et stereo-billede (foran, ikke ind igennem hovedet) i hovedtelefoner.
Stort set al musik er vel mixet/optaget til højttalere? Så der er vel ikke noget "som kunstneren tænkte" i hovedtelefoner?
Jeg nyder virkeligt detaljegraden (uden at det er anstrengende at lytte til), renheden, friheden i lyden i mine HE1000. Men rumfornemmelsen, der har jeg det virkeligt svært.
Ja, jeg bruger den der er i rme. Der er 5 forskellige, inklusiv den fra Meier audio du nævner ovenfor.
Det er rigtigt at stereo perspektivet bliver mere "foran" end "rundt om". Man sidder ikke længere inde midt i trommesættet, om man så må sige. Men det bliver ikke som højtalere. Dybden bliver ikke dybere overordnet, kun for nogen af lydene. Stereo perspektivet bliver smallere og der er ikke længere noget der er "helt tæt på ørerne" eller på siden af hovedet. Hele perspektivet bliver samlet foran dig, uden du mister intimiteten. Så du får ikke rigtigt "rum", som på højtalere, du får nærmere eet "rum" i stedet for flere...
Et godt eksempel er Crosstown traffic med Jimi Hendrix. Uden crossfeed farer lydene rundt, fra helt tæt på det ene øre til helt tæt på det andet øre, men kun nogen af lydene. Det er tydeligt at høre at noget af det er indspillet for sig selv, fordi det ikke hænger sammen med det andet i det samlede lydbillede. Med crossfeed hænger det hele pludselig sammen i samme lydbillede. Man kan visualisere det hele i eet blik om du vil. Og her bliver det tydeligt at Jimi Hendrix "maler" et lydbillede for dig, eet lydbillede. Uden crossfeed bliver lydene fragmentariske og der er ikke længere eet samlet billede, der er bare en masse lyde, nogen af dem er helt tæt på ørerne, andre er ikke, og perspektivmæssigt ift. et egentligt lydbillede, så blandes lydene ikke med hinanden, de bliver "fragmentariske".