Hvad lytter jeg til og hvorfor - en slags community blog?



Hvad lytter jeg til og hvorfor - en slags community blog?

Indlægaf telum » 9. jan 2023, 11:48

Jeg synes nogle gange jeg kan fortabe mig lidt i grejet herinde og helt glemme hvad det egentlige formĂĄl er - MUSIK!

Derfor prøver jeg at starte denne tråd til at dokumentere hvad jeg lytter til for tiden (jeg har det med at falde i specifikke genrer eller bands i perioder og fabulere lidt over hvorfor mon det sker.

Min Spotify wrapped for 2022 fortæller mig, at jeg har hørt overmåde meget Tool. Ja det har næsten være en besættelse og det har fået mig til at tænke på: hvad er det der trigger al den gåsehud?

Først et stykke musik:


Som jeg ser det adskiller Tool sig fra meget andet musik jeg ellers hører på to punkter: lange numre der typisk starter stille og undervejs skifter meget i intensitet. Derudover er det de ukonventionelle polyrytmer der nærmest snubler sig frem. Når jeg har fanget ideen efter flere genhør er disse snubletråde en genkendelsesglæde jeg ikke får fra en typisk 4/4 sang. Med typisk pop/rock bliver det for mig for banalt med 4/4 og en sang der er gennemskuet efter tik-tok'ske 20 sekunder.

Det er derfor nok derfor ikke så overraskende, at jeg nu er faldet i Radiohead / The Smile som jeg tidligere har dyrket. Så pt. hygger jeg med dem, tjek lige deres Tiny Desk koncert og bliv imponeret over Thom Yorkes skrøbeligt lydende, men fantastisk stærke stemme. Jeg er helt pjattet med sidste nummer "Skrting on the Surface" som er meget jazzet med lækker lyd på alle fronter:


Skriv hvad i lyster af kommentarer, det er ikke en trĂĄd kun for mig, men hvis det er en oneliner med et stykke musik vil jeg nok anbefale "hvad lytter i til nu" trĂĄden 1musik
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Hvad lytter jeg til og hvorfor - en slags community blog

Indlægaf mage » 9. jan 2023, 14:02

Det er utrolig forskelligt hvad jeg hører.

Lige i øjeblikket skamhører jeg John Mayer. Faktisk var jeg igennem det meste af hans katalog i løbet af weekenden. Finder siden ud af at han også har fortolket andres numre (JJ Cale, Tom Petty mfl. ) og sådan kommer jeg rundt til mange andre af de kunstnere jeg hører.
Jeg bliver tit inspireret til at lytte andres fortolkninger og kommer derigennem til at høre en del forskelligt.

Nogen gange når jeg kommer “sent” ind i en kunstners katalog, går jeg tit tilbage i bagkataloget for at “se” forandringen gennem tiderne (Elton John, Bruce Springsteen etc. )

Mage


Bundgas, bundgas, bundgas!!!
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Re: Hvad lytter jeg til og hvorfor - en slags community blog

Indlægaf telum » 9. jan 2023, 15:41

Er der noget bedre end at opdage en kunstner sent sĂĄ der er en hel verden der langsomt folder sig ud? 1musik

Jeg har en dum tendens til at lytte til alt muligt mens jeg arbejder, hvilket hjælper min koncentration, men ofte ikke yder kunstneren retfærdighed og måske slet ikke opdager hvor godt det i virkeligheden er...

Min tour-de-Radiohead har pĂĄ det sidste gjort det klart hvor Kashmir har fĂĄet deres inspiration fra og mĂĄske nogle gange lyder lidt som en tynd udgave af selv samme rulle4
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Hvad lytter jeg til og hvorfor - en slags community blog

Indlægaf Henrik_sdk » 11. jan 2023, 01:24



Bruger lofi til at slappe af med og sove til ;-)
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad lytter jeg til og hvorfor - en slags community blog

Indlægaf kvik » 11. jan 2023, 23:13

Det er vel efterhånden en kendt sag, at jeg hører mest (omtrent udelukkende) klassisk. Jeg er ikke fra et hjem med klaver (eller meget musik, for den sags skyld), så æren for at plante frøet går til en kammerat, der sidst i 80’erne forærerede mig udvalgte LP’er fra sin egen samling.

Albert Sweitzer spillede Bach’s orgelværker (1936-38), Emil Telmányi førte Vega-buen i Bach’s violinsonater (1954), tidlige optagelser (1916-20) med Jacques Thibaud.. Det var der, det hele startede.

35 år senere er ikke meget forandret :-) Jeg hører stadig helst musik fra før min tid, helst solo-instrumenter, og allerhelst Bach. Spørger man mig hvorfor, bliver jeg svar skyldig, men jeg mistænker at senere musik er for selvoptaget, for følelsesmæssigt forkvaklet, eller for uvæsentlig for min smag.

Det er jo en hård dom at fælde over et halvt århundredes musikalske udfoldelser :-) så måske fandt noget noget bare hjem i starten, og som hos folk flest har den kørt på repeat siden :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad lytter jeg til og hvorfor - en slags community blog

Indlægaf Mataugust » 20. jan 2023, 16:06

For nylig hørte jeg i radioen, at musiksmagen bliver grundlagt i 17-22/23 års alderen. Så den musik vi hører i den alder er virkelig med til at forme vores fremtidige musiksmag.
For mit vedkommende passer det meget godt. Jeg knuselsker Fleetwood Mac - Tango in the night, og selv om Rumours nok har højere status, så gik jeg for sent i gang med at høre den. Rumours er da fantastisk musik, men hvis jeg virkelig skal føres tilbage er det Tango der skal på.
Billede

Den første heavyrock plade jeg købte var Black Sabbath - Born again, der har fået så mange høvl, og "du skal hellere høre.....", men jeg har ikke hørt noget B.S. der er bedre end Born Again.
Billede
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hvad lytter jeg til og hvorfor - en slags community blog

Indlægaf Claus-DK » 20. jan 2023, 21:51

For mig var det tidligere, nok mere 15-16, Stock Aitken and Waterman kom til lige omkring 86-87 og forpestede musikscenen med Rick Astley, Kylie, Jason Donovan og alskens forfærdelig larm, så jeg holder mere fast i det jeg hørte før, det der maskin musik kom til.
Primært tidlige 80er.
Jeg lytter dog til en del Cure som jeg først "opdagede" omkring 18 års alderen, med "Disintegration" der er også andet fra den periode, hvor jeg lyttede meget til "Det elektriske barometer" i P4 på P1.

Men det meste af musikken fra 90erne efterlod mig kold og ligegyldig, mĂĄske derfor jeg er sĂĄ ungdommelig og hip med de unge i dag ?? ruller1 ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron