Nyt STORT resin projekt



Nyt STORT resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 24. feb 2023, 21:00

Jeg fik en lidt vild idé, sådan til en forandring rulle4

Vi har et Ikea køkken og det er noget lor. den ydre laminering slipper og falder af og det blev bare værre og værre at se på, jeg kan ikke anbefale nogen der vil have deres køkken i over 10 år at købe det hos Ikea, det er simpelthen for ringe..

Nu skal det her sĂĄ ikke handle om hvor dĂĄmme Ikea er, sĂĄ videre i teksten..

Jeg er jo det sidste års tid blevet en regulær troldmand i resin og tænkte jeg trænger til en ny udfordring, vi var egentligt i gang med at male vores køkken, men det er et pokkers stort job at få det hele slebet ned grundet, slebet og malet, og det er ikke verdens stærkeste overflade, et køkken skal kunne holde til at man skuer og skubber det overalt, sådan er det når man har været mejerist i mange år, man får lidt andre standarder..

Så jeg tænkte, jeg laver da bare mine køkkenlåger i resin, off we go.. 2musik

Ulempen ved sådan et projekt er at kreativiteten og vildskaben er nødt til at blive tøjlet, det går bare ikke med køkkenlåger i 40 farver og forskellige designs, det bliver ganske enkelt for meget og larmer helt vildt inde i hovedet..

Så jeg tænkte (det gør jeg af og til) det skal være hvidt med sort marmorering, så vidt så godt, så måtte jeg jo lige youtube løs i nogle dage og finde ud af hvordan man så gør det musik14

Jeg har ikke mindre end 27 plader der skal have et lag, mest låger og skuffer, men også flere af de der flader for enden af skabene, så et KÆMPE projekt og vanen tro har jeg bare kastet mig ud i det og lært henad vejen..

Nu er det vist lige tid til et billede..
Dette er de første 2 skuffer.
IMG20221228185524.jpg
IMG20221228185524.jpg (2.1 MiB) Vist 1677 gange


Det gik jo meget godt, men som den opmærksomme betragter måske kan se er den hvide ikke helt ens, bugger...

Så jeg købte mig en "rigtig" resin farve i signalweiss, en meget meget hvis og kraftig farve og besluttede at der skulle 4% i..

Så kom der lidt mere styr på det hvide som ser ens ud fra låge til låge, de første par stykker skal så lige laves igen når jeg er færdig med resten..

IMG20230105153411.jpg
LĂĄger under vasken
IMG20230105153411.jpg (593.34 KiB) Vist 1677 gange


Jeg er ved at have styr på processen, det tager cirka 5 timer at lave en låge og jeg har ikke den store trang til at have mere end en låge eller to i gang, det bliver for presset og man risikere at de alle går galt hvis man har lavet en eller anden brøler, så det er en låge ad gangen og det tager noget tid, på en god uge kan jeg lave 3, man skal lave andet i sit liv end køkkenlåger og det skal helst være sjovt..

Jeg har nu været i gang i en måneds tid. Jeg synes selv jeg er kommet godt fra det meste og de fejl der er, er mest noget jeg kan se, andre sige WOW !! så det er jo fint nok..
IMG20230116173305.jpg
3 Skuffer
IMG20230116173305.jpg (2.06 MiB) Vist 1677 gange


IMG20230114114433.jpg
Overskab
IMG20230114114433.jpg (1.95 MiB) Vist 1677 gange


IMG20230122102406.jpg
En helt sektion
IMG20230122102406.jpg (2.06 MiB) Vist 1677 gange


I dag er jeg så igang med en af de helt store låger, ikke den største, men alligevel 1,9 kilo resin, det største jeg indtil videre har lavet, så det bliver lidt spændende...

Processen er sĂĄdan nogenlunde.
Først Adelen og farve, de blandes og så lader jeg det gasse af enten til næste dag eller i mit vakuumsystem.

Lågen/skuffen klargøres, vaskes og skrubbes og der sættes tape på de rigtige steder.

lågen lægges på mit arbejdsbord og stilles i watter.

SĂĄ blander jeg Bdelen i og starter stopuret

gasser af i vakuum

Hælder hele skidtet op.

Efter 1½ time blander jeg en ret lille portion sort 4-8 gram, forsvindende lidt faktisk.

Efter 2½ time er jeg så klar til at smide det sorte på det hvide, det hvide skal lige have lov til at blive tykt nok så det sorte ikke bare synker til bunds, der er meget der skal tages hensyn til i processen.

Det sorte bliver pæneste når jeg sjusker og ikke rigtigt planlægger eller bekymre mig om at gøre det rigtigt og flot, det ska man lige vænne sig til..

Når det sorte er sjasket på, er det tid til varmluftspistolen, man sætter den til at blæse på det sorte og efter et par sekunder begynder det at sprede sig ud og få sådan en "fjereffekt", det er ikke svært, men det skal lige læres..

Så venter man til der er gået 3-3½ time, det kommer an på konsistensen og er ikke særligt fast, hvorefter man fjerner barrieren af tape og lader det flyde ned over kanterne, det er faktisk noget af det sværeste at få lavet pænt og ordentligt, men jeg har fundet tricket til hvordan, det er noget værre svineri i øvrigt. 7musik
IMG20230130180327.jpg
to ret nye skuffer
IMG20230130180327.jpg (2.43 MiB) Vist 1677 gange


Er man lidt heldig kommer det til at se sĂĄdan ud, man kan variere stilen ret meget uden at det clasher og bliver underligt, bare farverne er ens og det ikke er regelret..

Når jeg en gang i Marts er færdig med mine lodrette overflader er planen at lave hele bordpladen, det bliver et voldsomt stort projekt, men til den tid har jeg sikkert endnu mere styr på tingene og det skal nok blive fint..

NĂĄ tid til at blande det sorte, vi ses popsy popsy
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Nyt STORT resin projekt

Indlægaf mage » 25. feb 2023, 00:19

Kan jeg ikke komme “i lære”? Jeg har et Ikea-køkken. Men det holder stadigvæk. Jeg vil bare gerne lave en plinth eller to til min SL-1200.

Hvad koster en”læreplads”??

Mage


Bundgas, bundgas, bundgas!!!
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Re: Nyt STORT resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 25. feb 2023, 00:54

Jeg kan da lave den til dig.

hvis du har det der skal have overfladen, skal jeg nok ordne resten.
jeg har et hav af farver at vælge imellem, så lad fantasien vandre og få nogle idéer..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Nyt STORT resin projekt

Indlægaf mage » 25. feb 2023, 09:59

“Give a man a fish and you will feed him for a day…”

Mage


Bundgas, bundgas, bundgas!!!
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Re: Nyt STORT resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 25. feb 2023, 10:34

Ja og så er han dejlig mæt.
Skal han spare sammen til en kutter med net, dør han af sult inden han fanger den første fisk..

Det sjove ved resin er jo at man skal lære af sine brølere og fejl, du kan bare ikke lære noget af mine fejl, den fremgangsmåde jeg beskriver er den jeg bruger tilsat lidt fingerspitzgefüll, nogle gange skal man lige gøre sådan og andre gange sådan, det er et ret levende materiale.

Du kan relativt nemt gøre det selv, og du behøver ikke alt det udstyr jeg har samlet og bygget til processen som jeg har, de ting gør det bare mere ensartet i kvaliteten og giver færre fejl..

Jeg har brugt cirka 40 kilo resin og har udstyr/farver og alt muligt andet for et par tusinde eller 3, så er det kun en sokkel du vil lave og så slut er det bare alt for dyrt og besværligt, efter min mening.

Du må meget gerne komme og være med til at lave det, det er slet ikke det, så kunne vi jo hamre speederen i bund og have en fest, men det tager altså mindst 1 døgn inden det er hårdt nok til at man kan lave det sidste, sådan mønstret og selve "kunsten" tager omkring 3-4 timer at lave..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Nyt STORT resin projekt

Indlægaf Henrik_sdk » 26. feb 2023, 00:07

Hvad siger konen til det?
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Nyt STORT resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 26. feb 2023, 01:05

Hun er vild med det...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron