Kaffe-fi



Kaffe-fi

Indlægaf Niels » 22. jun 2011, 22:36

Hej i altvidende venner.
Her i forum findes der eksperter i whisky, toiletpapir, comics, litteratur, alle emner der har min store interesse. NĂĄ ja; der er da ogsĂĄ dem, der ved lidt om hoved-fi 4musik .

Her kommer en svær en. Kaffekværne.

Min Saeco Conus er brudt sammen. Erstatning søges.

Præmisserne er som følger:
INGEN KNIVE eller lign. bønnerne skal males mildt.
Minimum af svineri fra maskinen. Saeco'en smed kaffe ud over hele bordet.
Relativ billig pris, det skal helst ikke gĂĄ for meget ud over mit head-fibudget.

Jeg anvender Cellini espresso bønner 100% arabica og maler dem til stempelkande. Skøn kaffe eminent sammen med en god grappa (hva' med Grappa-fi).

Er der en, eller flere af jer, der har erfaringer med, tanker om, hvilken kværn man kunne anvende til ovennævnte formål, så kom endelig med et eller flere bud.
Niels

 

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Burning777 » 1. jul 2011, 02:01

JA, jeg har lige fået en Nespresso maskine i huset. Den er jeg da glad for. Den er MEGET bedre end en Senseo maskine. Så til en enkelt god kop i ny og næ passer den rigtigt fint til mig og kaffen dufter afsindigt godt når den er brygget på Nespresso....uhmmm :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Rappo » 1. jul 2011, 07:28

Burning777 skrev:JA, jeg har lige fået en Nespresso maskine i huset. Den er jeg da glad for. Den er MEGET bedre end en Senseo maskine. Så til en enkelt god kop i ny og næ passer den rigtigt fint til mig og kaffen dufter afsindigt godt når den er brygget på Nespresso....uhmmm :-)
Hvilken model har du købt og hvilket prisleje ligger vi i? Jeg har selv en Senseo og jeg synes den laver glimrende kaffe. :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Burning777 » 1. jul 2011, 08:53

rappo skrev:
Burning777 skrev:JA, jeg har lige fået en Nespresso maskine i huset. Den er jeg da glad for. Den er MEGET bedre end en Senseo maskine. Så til en enkelt god kop i ny og næ passer den rigtigt fint til mig og kaffen dufter afsindigt godt når den er brygget på Nespresso....uhmmm :-)
Hvilken model har du købt og hvilket prisleje ligger vi i? Jeg har selv en Senseo og jeg synes den laver glimrende kaffe. :-)


Elgiganten havde et tilbud på en manuel Nespresso maskine til 699,- Den snuppede jeg lige med hjem. Jeg ved ikke lige hvad modellen hedder. Det er en super fix lille sag som man også kan medbringe på camping.... hvis man er til den slags. Men i forhold til Senseo hvor kaffen ligger i åbne poser er kaffen lukket i kapsler til Nespresso. Det betyder at smag og aroma er bevaret meget bedre. Ulempen er så at man ikke kan købe kaffe i supermarkedet men de skal bestilles på nettet og det er noget dyrere....
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Rappo » 1. jul 2011, 10:17

Er det en Essenza?

699,- er det samme som jeg gav for min Senseo, så det er da ikke en pris der skræmmer. Til gengæld kan jeg se, at kapslerne koster mere end dobbelt så meget som senseo-puderne, men hvis det kun er en kop eller to om dagen, så går det jo nok. :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Burning777 » 1. jul 2011, 10:58

rappo skrev:Er det en Essenza?

699,- er det samme som jeg gav for min Senseo, så det er da ikke en pris der skræmmer. Til gengæld kan jeg se, at kapslerne koster mere end dobbelt så meget som senseo-puderne, men hvis det kun er en kop eller to om dagen, så går det jo nok. :-)


Ja - nemlig! Det er det den hedder :-)
Ja, jeg må indrømme at jeg blev også lidt overrasket over prisen på kapslerne. Men jeg må også sige, at smagen retfærdiggør merprisen. Det skal jeg jo sige nu hvor jeg har købt maskinen og hænger på den. :-)

Jeg har det sådan at jeg godt kunne drikke 4-6 kopper fra Senseo maskinen. Men efter 2-3 kopper fra Nespressoen er man ligesom kaffe-mættet på en behagelig måde. Så gør det jo ikke noget at det koster lidt mere. Alternativet for mig er at male bønnerne selv men da vi gjorde det tidligere var det for besværligt at gå igang med det og vi droppede ofte kaffen til fordel for en kop Instant Kaffe. Og DET går jo slet ikke. musik10

SĂĄ nĂĄr det kommer til Nespresso sĂĄ er jeg ret glad for den og sĂĄ til den pris var det let at komme igang :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Kaffe-fi

Indlægaf FrederikS » 1. jul 2011, 13:50

Anvender selv en Bialetti Moka Expresse (guds gave til folk med gas komfur) og prøver altid at finde nye gode bønner. Er pt. igang med at prøve kaffemeka's blandinger ud og det er kvalikaffe.

Drikker rigtig meget kaffe normalt og her under bachelor skrivning stiger forbruget mærkbart :)

Har selv overvejet at male kaffe selv. Nogen der kender en god begynder kværn? den skal kun levere nok malet kaffe til cirka 4 kopper af gangen.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Niels » 2. jul 2011, 00:53

FrederikS skrev:Anvender selv en Bialetti Moka Expresse (guds gave til folk med gas komfur) og prøver altid at finde nye gode bønner. Er pt. igang med at prøve kaffemeka's blandinger ud og det er kvalikaffe.

Drikker rigtig meget kaffe normalt og her under bachelor skrivning stiger forbruget mærkbart :)

Har selv overvejet at male kaffe selv. Nogen der kender en god begynder kværn? den skal kun levere nok malet kaffe til cirka 4 kopper af gangen.


Hej.
Endelig kom der gang i denne trĂĄd.

Min nye kværn er just ankommet fra kaffeagenterne.dk

Billede

Det er en Nivona CafeGrano 120 http://www.kaffe-agenterne.dk/product_info.php?cPath=41&products_id=529

Jeg har kun prøvet den een gang, og det med et positivt resultat.
Den er godt bygget, tung som en tysk bunker, og relativt lydløs.

Nu skal jeg blot ha´ hjemkøbt lidt Cellini-kaffe fra Tyskland, så er alt godt igen. Billede
Niels

 

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Claus-DK » 2. jul 2011, 02:36

FrederikS skrev:Har selv overvejet at male kaffe selv.


Nu drikker jeg slet ikke kaffe. men det virker da helt skørt at male kaffen, bruger man plastikmaling til det??

Jeg troede bare man hældte kogende vand på de magiske bønner..

musik13
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Niels » 2. jul 2011, 09:51

Claus-DK skrev:
FrederikS skrev:Har selv overvejet at male kaffe selv.


Nu drikker jeg slet ikke kaffe. men det virker da helt skørt at male kaffen, bruger man plastikmaling til det??

Jeg troede bare man hældte kogende vand på de magiske bønner..

musik13


Nonononono

Der er næste hoved-filignende hysteri/entisiasme omkring rigtige bønner, hvilken maling man anvender Billede, vandets hårdhedsgrad osv. Jeg vil blot ha' en go' kop kaff.
Niels

 

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Rappo » 2. jul 2011, 09:57

Claus-DK skrev:
FrederikS skrev:Har selv overvejet at male kaffe selv.


Nu drikker jeg slet ikke kaffe. men det virker da helt skørt at male kaffen, bruger man plastikmaling til det??

Jeg troede bare man hældte kogende vand på de magiske bønner..

musik13
Kaffebønnerne er helt hvide når man får dem, så derfor skal de naturligvis males brune. Dette gøres bedst med oliebaseret maling, da dette giver kaffen en helt speciel aroma. Jeg kan forøvrigt ikke anbefale brug af spraymaling, når bønnerne skal males... :roll: ruller1
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Rappo » 2. jul 2011, 09:58

Tilbage i det mere seriøse hjørne - Elgiganten har Nespresso Essenza på tilbud i næste uge til 479,- kr. Det er sku fristende! :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Burning777 » 2. jul 2011, 11:35

rappo skrev:Tilbage i det mere seriøse hjørne - Elgiganten har Nespresso Essenza på tilbud i næste uge til 479,- kr. Det er sku fristende! :-)


Ok. Der vat billigt. Bare husk at efterfølgende så koster hver kop kr. 2.79,- eller kr. 3.09,- alt efter hvilken model. Der gives så vidt jeg ved kun rabat på levering og fragt. Så uanset om man køber mange på en gang så er prisen den samme....
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Kaffe-fi

Indlægaf helledie » 2. jul 2011, 12:45

Hvor lang tid er sådan en om at varme op? Hvis den har været slukket?
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Kaffe-fi

Indlægaf Burning777 » 2. jul 2011, 13:36

Ca. halvandet minut.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Kaffe-fi

Indlægaf helledie » 2. jul 2011, 14:27

Det er jo helt acceptabelt:)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 21. sep 2011, 00:44

Jeg mener at have set et sted, at man kan købe et kaffefilter, som man kan sætte direkte ovenpå en kop. Jeg tænker det må være en god måde at gøre det på, da man så frit kan vælge hvilke bønner man vil bruge, og stadig nøjes med at brygge en kop ad gangen.

Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan et filter?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Kaffe-fi

Indlægaf mage » 21. sep 2011, 01:08

Buyer no 1 skrev:Jeg mener at have set et sted, at man kan købe et kaffefilter, som man kan sætte direkte ovenpå en kop. Jeg tænker det må være en god måde at gøre det på, da man så frit kan vælge hvilke bønner man vil bruge, og stadig nøjes med at brygge en kop ad gangen.

Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan et filter?


MĂĄske sĂĄdan Ă©n her:

http://emofabrik.dk/tilbehoer-40/swissg ... r-797.html

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 21. sep 2011, 10:15

Ja, nemlig :-)

Tak for linket.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Kaffe-fi

Indlægaf FrederikS » 9. nov 2011, 18:48

Jeg har pĂĄ opfordring fra anden kaffekender bestilt sĂĄdan en satan her: http://www.dansdata.com/aeropress.htm
Jeg laver typisk en kop af gangen så derfor tænkte jeg at sådan en fætter skulle prøves. Skal nok melde tilbage om det virker.

Der var en der spurgte til kværn og jeg kan anbefale ham her: http://www.moccashop.dk/product/hario-s ... vaern-456/

Og ja det er noget mega pjat at male bønner, hvad bliver det næste? (ja jeg spørger bare) :)
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Næste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster