Tiden gik, jeg fik gået nogen lange ture med ThieAudio Hype 4 og pludselig kom et par ting i kalenderen der gjorde mit review en smule forsinket. Jeg kan sige mit allerførste indtryk af ThieAudio Hype 4 var mødt med en kæmpe lettelse.. Symfonien imellem driverne og tuningen langt bedre end nogen anden IEM jeg har haft i ørerne indtil nu, det var helt klart - det lød bare rigtigt ifht alle andre IEMs jeg har prøvet hidtil hvor det lød meget somom de spillede "parallelt" med forskellige frekvenser. Hype4 lyder mere somom driverne spiller langt mere symfonisk og på samme niveau som et par højtalere eller over-ear høretelefoner. Derfor fik jeg et rigtigt godt første indtryk af ThieAudio af netop denne grund, så det er bestemt et af de mærker jeg vil tage mere seriøst fremover.
Det tog mig dog et par dages tilvænning at vænne mig til den i mine øjne meget "
forward" og "
pisket" treble.. En anelse for meget "
piskeris" hvis du spurgte mig dengang og det er såmænd stadig aktuelt, men ikke i så høj en grad som da jeg først havde dem i ørerne. Dog når jeg vender tilbage til mine egne desktop høretelefoner Ultrasone Pro 900 er det klart at treble, detaljerne, resolution og soundstage er langt bedre og det er ofte Hype4's præsentation jeg foretrækker, men ikke altid.. Til tider er enkelte frekvenser i den høje ende der virker en smule "
pisket" og det er ogsĂĄ noget der fĂĄr en til at bakke en lille smule tilbage pĂĄ volume til tider pĂĄ et dry/lys mix. Et album som "
Hippie Sabotage - Drifter (2017)" lyder derfor mere lyst end jeg er vant til, hvor jeg er vant til et mere "bassy" hiphop/tunnelrum også fra oplevelsen fra højtalere.
En ting jeg lod mærke til ifht til treble på Hype4 er at de fleste effekter og lyde som fader in fra nul volume som surprise er der stort set lige med det samme. Tuningen lader simpelthen ikke nogen lyde snige sig ind på dig, de er altid present.
En anden ting jeg bestemt lod mærke til ved Hype4's treble er at alle tracks som har bare en smule elektrisk bass fremstår for elektrisk eller summende (
Flowidus - Kids in the Club), ret meget for meget energi i de øvre frekvenser.. Faktisk netop det track vil jeg sige virkelig har en tendens til at trigger den "
elektricitet" som jeg ikke holder af ved Hype4.
Der er meget godt at sige om ThieAudio Hype4's soundstage/imaging der er bred og nuanceret. Kombineret med en meget airy treble kan det imponere en med en præcis og virkelig snappy snare-drum eller klokkespil der panorere henover hele spekret, det er ganske imponerende. Netop sådan noget som trommer, snares kan lyde ganske imponerende når de bryder stilheden på Hype4 de er vildt snappy og addictive og giver virkelig en oplevelse af at sidde direkte foran et trommesæt.
Bassen på Hype4 er ganske vild, selv som indrømmet basshead der næsten udelukkende lytter til bassy elektronisk musik vil jeg mene at det er en anelse for meget.. Måske har det noget at gøre med det er i entry-segmentet af ThieAudio's lineup at de mener at lidt for meget bass er bedre end for lidt.. Det er specielt i forvejen ekstremt bassy tracks (
Asura - Life2,
Mr Bill - Pleasure Seeker,
Flowidus - Kids in the Club) som jeg mener fremstĂĄr overly bassy og mĂĄske endda en smule boomy i de enkelte tracks hvor bassen i forvejen er overdrevet.
Så overall vil jeg sige det er en 4/5 .. 4 fordi det er en bedre IEM end jeg har prøvet indtil videre, hvor symfonien imellem driverne er god, detaljerne, soundstage, resolution og ikke mindst bass texture og impact er imponerende.. Ikke højere fordi jeg føler den U-shape i lydsignaturen er ret aggressiv.. Hvis U-shapen var blødere i begge ender med mindre subbass, mindre treble energy så ville det helt sikkert være overvejende en 4.5 til den pris. Mangler der så en smule x-factor til at nå det sidste stykke til 5? Højst sandsynligt hvis du spørger mig! Men jeg er overbevist om at jeg nok kunne købe 3-4 IEMs, muligvis til højere pris og blive mere skuffet.. Derfor syntes jeg 4/5 er ganske fair og en easy recommendation.