Kend din bille :-/

Kend din bille :-/

Indlægaf kvik » 15. aug 2024, 15:21

Som man kan se herunder har jeg fået uønskede gæster. Har googlet mig frem til at det er en splintvedbille, men kan evt også være en parketbille. Rådene jeg får er at fryse, varme eller gasse den ihjel. Jeg håbede rammen relativt nemt kunne demonteres og behandles separat, men det bliver for vanskeligt for mig, desværre. Hvad tåler elektronik temperaturmæssigt, minus 18 alternativt plus 60, overlever lodninger/caps/trafoer/mv?

IMG_2964.jpeg
IMG_2964.jpeg (2.96 MiB) Vist 268 gange

IMG_3026.jpeg
IMG_3026.jpeg (2.04 MiB) Vist 268 gange
kvik

Brugeravatar

Geografisk sted: Norge

Re: Kend din bille :-/

Indlægaf Claus-DK » 17. aug 2024, 09:37

20 minus grader burde ikke være noget problem, jeg ville dog have den i en plastpose, så den ikke suger fugt.. Først ud af posen når det hele er stuetemperatur..
Spørg sieslaw, eller hvad han nu lige hedder, han må vide det med 100 % sikkerhed
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf kvik » 17. aug 2024, 14:19

Jeg tager ikke chancen på at fryse ekektronikken. Har besluttet at splitte sidestykkerne i to med en dremmel e.l. Så fjerner jeg skruer i top og bund og lirker de to halve kabinetdele ud. De ryger i fryseren 4-5 dage. Bagefter skal de behandles med noget, muligt jeg farver dem sorte, som oprindeligt tænkt. Får jeg halvdelene ud med intakte hjørnesammenføjninger, kan jeg fint lirke dem ind igen, og så genbruge skruehuller oppe og nede. Indmaden står på bundpladen, og højden er omtrent identisk med kabinethøjden. Må muligvis forstærke siderne, siden der bliver et lille gab, hvor savsporet er. Jeg finder nok en løsning på det også.
kvik

Brugeravatar

Indlægaf kvik » 17. aug 2024, 18:22

Jeg var heldig, det lykkedes mig at lirke rammen af i hel tilstand, sĂĄ den ligger nu i fryseren. Billerne har levet godt derinde, som man kan se pĂĄ billedet herunder, der er ogsĂĄ et 'mugshot' af en af de skyldige.

IMG_3087.jpeg
IMG_3087.jpeg (3.04 MiB) Vist 209 gange

IMG_3089.jpeg
IMG_3089.jpeg (4.28 MiB) Vist 209 gange

IMG_3091.jpeg
IMG_3091.jpeg (2.2 MiB) Vist 209 gange
kvik

Brugeravatar

Indlægaf kvik » 17. aug 2024, 18:53

Siden denne type biller kun lever af træværk yngre end 10 år, sliipper jeg (forhåbentlig) for at de konsumerer resten af møblementet og selve huset (der begge er noget ældre), men jeg kommer til at holde skarpt øje med tingenes tilstand en god stund fremover. De udvikler sig fra æg til larve til bille over et halvt år til 2-4 år afhængig af næringsindholdet i træværket, så der kan stadig ske ting og sager rundt omkring i huset.
kvik

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 18. aug 2024, 09:56

Det lyder både spændende og frygteligt.
I de goe gamle dage, solgte vi noget i min fars biks der hed C-tox, som man brugte mod borebiller og andre lede væsner der ødelægger træ, desværre er det bare så giftigt at det ikke er tilladt mere.
Jeg prøver lige at tage fat i min far og høre hvad han vil anbefale dig at gøre.

Det ville være så synd at male den sort, man kunne overtrække den med klar resin, det ville blive flot og med garanti stoppe de bæster, det er dog et lidt stort projekt at kaste sig ud i som førstegangs bruger..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf kvik » 18. aug 2024, 10:58

Ja, det er lidt nervepirrende. Har en del møbler i eg, hvoraf nogle ligeledes er ubehandlet. Meget af aktiviteten er foregået indvendigt i kabinettet, men 6-7 borehuller fortæller at nogle af billerne også har forladt 'reden'.

Er for så vidt enig at en sort farve bliver ganske dominerende. Måske giver jeg bare rammen mat lak på alle flader. Det forsegler i hvert fald, selv om krybene i teorien skulle være døde efter nedfrysningen.

Lad os se, hvad din far kan bidrage med af erfaring og rĂĄd.
kvik

Brugeravatar

Tilbage til Bla Bla bla