Meze Audio Empyrean 2 diskant?



Meze Audio Empyrean 2 diskant?

Indlægaf Relic244 » 30. sep 2024, 08:47

Jeg er tæt på at købe disse som afslutning på denne dyre hobby (siger jeg i hvert fald!).

Men jeg er meget følsom over for diskant. Til reference var HD800S sammen med en rørforstærker stadig for lys til mig. Jeg har hørt flere anmeldere nævne, at nogle afspilninger kan fremkalde ubehagelig diskant på Empyrean 2.

Jeg leder efter en bred soundstage, en varmere lydsignatur (mere sjov end analytisk) og en med ingen eller meget lidt diskant i de højere musikalske luftlag. Den skal være fleksibel til at håndtere flere brugsscenarier (spil, film, musik).

Min første tanke var at prøve at parre dem med en varmere rørforstærker og måske lidt EQ for at fikse den potentielt skarpe diskant, men måske burde jeg se på et andet sæt hovedtelefoner helt.

Budgettet er omkring 60.000 for hele opsætningen (hovedtelefon/forstærker/dac).

Jeg har en Feliks Audio Echo 2 stående samt Topping A90D. Ingen dac i hus på nuværende tidspunkt.
Relic244

 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. sep 2024, 08:39

Re: Meze Audio Empyrean 2 diskant?

Indlægaf Kolind » 30. sep 2024, 10:40

Har ikke hørt Empyrean 2, kun den oprindelige.
Indtrykket fra det var en relativt afdæmpet og varm signatur. Dog stadig med detaljerne og det hele. Det er bare ikke så skarpt og kontant som f.eks HD800.

Ud fra din beskrivelse, tænker jeg at Empyrean passer ret godt ind. Andre alternativer kunne måske være noget fra Audeze - De mindes jeg generelt at have en noglelunde afdæmpet top.

I den prisklasse kunne man selvfølgeligt godt tænke sig at prøve dem først. Der findes forhandlere af Meze f.eks i DK. Jeg ved at https://customaudio.dk/ har nogle forskellige modeller i deres showroom.

Tænker at begge dine forstærkere må være fint kapable som udgangspunkt.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Meze Audio Empyrean 2 diskant?

Indlægaf Relic244 » 30. sep 2024, 12:54

Kolind skrev:Har ikke hørt Empyrean 2, kun den oprindelige.
Indtrykket fra det var en relativt afdæmpet og varm signatur. Dog stadig med detaljerne og det hele. Det er bare ikke så skarpt og kontant som f.eks HD800.

Ud fra din beskrivelse, tænker jeg at Empyrean passer ret godt ind. Andre alternativer kunne måske være noget fra Audeze - De mindes jeg generelt at have en noglelunde afdæmpet top.

I den prisklasse kunne man selvfølgeligt godt tænke sig at prøve dem først. Der findes forhandlere af Meze f.eks i DK. Jeg ved at https://customaudio.dk/ har nogle forskellige modeller i deres showroom.

Tænker at begge dine forstærkere må være fint kapable som udgangspunkt.


Tak for svar :)

Jeg havde ikke kendskab til showrooms i Danmark, men det undersøger jeg straks nærmere.

Du ville ikke mene, at man måske kunne afbløde lydsignaturen med en rørforstærker i tilfælde af, at lyden kradser lidt i toppen? Jeg har ikke personlig erfaring med hverken EQ eller rørforstærkere i den klasse.
Relic244

 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. sep 2024, 08:39

Re: Meze Audio Empyrean 2 diskant?

Indlægaf CHIbsen » 30. sep 2024, 20:43

Jeg har lige skiftet til Meze Elite som jeg driver med en VTL it-85 og har ingen problemer med diskant der kradser.
Jeg har aldrig været helt fan af den oprindelige Empyrean.



Sendt fra min SM-S908B med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1504
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Meze Audio Empyrean 2 diskant?

Indlægaf CHIbsen » 30. sep 2024, 20:47

Og ikke fordi jeg skal disse Empyrean. Den kan mange gode ting. Synes bare ikke den fungerer sĂĄ godt med klassisk musik.

Sendt fra min SM-S908B med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1504
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Meze Audio Empyrean 2 diskant?

Indlægaf Kolind » 1. okt 2024, 08:10

Relic244 skrev:
Kolind skrev:Har ikke hørt Empyrean 2, kun den oprindelige.
Indtrykket fra det var en relativt afdæmpet og varm signatur. Dog stadig med detaljerne og det hele. Det er bare ikke så skarpt og kontant som f.eks HD800.

Ud fra din beskrivelse, tænker jeg at Empyrean passer ret godt ind. Andre alternativer kunne måske være noget fra Audeze - De mindes jeg generelt at have en noglelunde afdæmpet top.

I den prisklasse kunne man selvfølgeligt godt tænke sig at prøve dem først. Der findes forhandlere af Meze f.eks i DK. Jeg ved at https://customaudio.dk/ har nogle forskellige modeller i deres showroom.

Tænker at begge dine forstærkere må være fint kapable som udgangspunkt.


Tak for svar :)

Jeg havde ikke kendskab til showrooms i Danmark, men det undersøger jeg straks nærmere.

Du ville ikke mene, at man måske kunne afbløde lydsignaturen med en rørforstærker i tilfælde af, at lyden kradser lidt i toppen? Jeg har ikke personlig erfaring med hverken EQ eller rørforstærkere i den klasse.


Man kan jo vel ringe og høre de forskellige butikker/showrooms om de har en model stående frermme til demo som det første thumbs

Ved at der er mindst en bruger herinde - Henrik_sdk har/har haft et sæt af den første Empyrean - Det var hans vi lyttede på til sidste meet :)
Og jo man kan formentligt godt afbløde signaturen en smule med nogle rør. Det er bare ikke alle rørforstærkere som giver det samme effekt af f.eks at skifte rør. Nogle er nærmest ligeglade med hvilke rør du kører, andre har det stor indflydelse. Min pointe var mest at de to forstærkere du har, er i den pæne ende i forvejen. Det ville være skørt at planlægge efter købe ny forstærker fra start inden du har prøvet dem begge grundigt af med et sæt nye hovedtelefoner og evt. ved hvad du evt. vil have anderledes i en anden forstærker.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Meze Audio Empyrean 2 diskant?

Indlægaf Kolind » 1. okt 2024, 08:12

CHIbsen skrev:Og ikke fordi jeg skal disse Empyrean. Den kan mange gode ting. Synes bare ikke den fungerer sĂĄ godt med klassisk musik.

Sendt fra min SM-S908B med Tapatalk


Det tænker jeg at du har helt ret i - Det vil næppe være et optimalt match.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron