af Claus-DK » 25. apr 2011, 14:53
Dark Knight er noget af det ultimative indenfor tegneserier som ogsĂĄ tager det emne op som mediet normalt undgĂĄr, nemlig hvad sker der nĂĄr Spiderman eller Batman bliver 60 ??
Historien er som du siger meget rå, ikke voldelig som sådan, men en barsk og uhyggelig fremtids version, som også vises frem i Robocop2 som var det første filmmanuskript som Frank Miller stod for, senere manuskripter fra ham har haft noget større succes, men ser du Robocop2 en dag (det er lidt en lortefilm) vil du tydeligt kunne se ligheder i milijøet, som er det Frank Miller arbejder med..
Batman er ikke så meget en historie om Batman, som det er en historie om et samfund der er kørt helt af sporet..
Whatchmen er også en miniserie jeg på det varmeste kan anbefale, den kræver noget mere af læseren, men det er en helt fantastik historie som også har mere eller mindre samme tema som Dark Knight, hvilket slet ikke afspejler sig i filmen, som sammenlignet med bogen er noget håbløst amatørværk, selvom filmen er rigtig god, så når den stadig ikke bogen til sokkeholderne, det der irritere mig mest ved filmen er DR Manhattan, hvad hulen skal en omnipotent figur som ham med alle de muskler ?? og når man kan manipulere stof i den grad han kan, hvordan træner man så lige de muskler ??
Filmen går også lidt i stykker, da Veidt laver sine katastrofer, i bogen er det forklædt som en invasion fra det ydre rum og ikke som noget den gode DR har gjort, for det er slet ikke noget der ligger til hans karakter, han er jo dybest set ligeglad med mennesker og liv i al almindelighed..
Figurene har også superkræfter, hvilket de egentligt heller ikke har i bogen, med undtagelse af doktoren..
Men filmen er en af de bedre "tegneserie film", den absolut bedste af den slags er "De utrolige"..
Den nye Batmanfilm går også fløjten da de fanger ham der har myrdet Thomas og Martha Wayne, så er der jo ikke rigtigt nogen grund til at blive Batman...
Det er meget svært at lave en film om mine superhelte, som jeg som nørd, synes bare er tæt på at være god..
Det virker rigtigt godt i "Sin City" og "V for vendetta", men de formĂĄr ikke at fĂĄ lige sĂĄ meget med som bladene og halter derfor en smule..