Little Dot MKIII

Re: Little Dot MKIII

Indlægaf Henrik_sdk » 25. apr 2011, 00:51

Ser i hvertfald spændende ud, jeg vil nu nok give 5 $ mere og købe den direkte hos David..
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Ringsted

Indlægaf mage » 25. apr 2011, 07:40

Henrik_sdk skrev:Ser i hvertfald spændende ud, jeg vil nu nok give 5 $ mere og købe den direkte hos David..

What? :shock: What? :shock: What? :shock:

Link?

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier

Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Indlægaf mage » 25. apr 2011, 07:48

mage skrev:
Henrik_sdk skrev:Ser i hvertfald spændende ud, jeg vil nu nok give 5 $ mere og købe den direkte hos David..

What? :shock: What? :shock: What? :shock:

Link?

Mage

Er det ikke det link til Davidzhezhe ????

mage skrev:CRAP! CRAP! CRAP! CRAP! CRAP! CRAP!

Har fundet storebroderen over dem alle.... rullw3 rullw3 rullw3

Det bliver dyrt det her...

http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=871

Men skal det være, så la' det være, right??

Mage

Mage
mage

Brugeravatar

Indlægaf Burning777 » 25. apr 2011, 09:32

Jeg villle klart helst købe hos David gennem eBay. Så får man eBays Buyer proction gratis med i købet. Pengene refunderet til Paypal kontoen hvis varen ikke dukker op...
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire

Geografisk sted: Herning

Indlægaf Aquila » 25. apr 2011, 10:24

Og sĂĄ er det sikkert ogsĂĄ nemmere mht. reparationer hvis problemer skulle opstĂĄ?
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding.

Indlægaf Mellemhjulet » 25. apr 2011, 11:22

Uh ja, spændende ser den ud. Desværre er den jo mest beregnet til høj impedans hovedtelefoner, og der er de mere nye spændende hovedtelefoner som Hifiman og LCD Audeez jo mere lavimpedante. Jeg troede først det var en balanceret differential forstærker, men det er en single ended push pull.

Personligt startede jeg ud med at kigge på hovedtelefoner fornyligt udfra de skulle passe til en Bottlehead Crack (et byggesæt jeg rigtig gerne ville prøve.....), som også er til højimpedante hovedtelefoner, men efter at have set hvad der var på markedet blev der så bestilt nogle med en impedans på 64 ohm, (FA-002w), og set langt efter de andre nævnte mærker, som desværre var åbne, og ikke lukket som de skulle være nu. Så inden jeg puttede noget i kurven, ville jeg lige overveje om fremtiden stod på højimpedante hovedtelefoner. Håber ikke det bliver taget ilde op.... rulle4

Skulle jeg bygge noget, som måtte koste penge ville denne komme ind først:http://www.kandkaudio.com/images/Differential_Headphone_Amplifier.pdf
Men alene de LL1689AMPP udgangstrafoer koster 270 euro per stk. Jeg vil dog tro den lyder godt, da jeg tidligere har haft en EL84 forstærker baseret på nogenlunde samme diagram. En ombygget Dynaco, diagram nederst på siden.

Skulle det være billigt er der Mapletree Ear+ HD Super II. Den koster også omkring de $700 færdigbygget, men i deres vejledning har de været så venlige at vise diagrammet:
http://hollowstate.netfirms.com/Super2manual.pdf
De trafoer de bruger der koster kun omkring $30 og mange af de andre ting har jeg liggende, så indtil jeg finder ud hvor meget jeg kommer til at bruger hovedtelefoner, ville det være en økonomisk start. Så er det også kun en SE forstærker som dynamisk set nogle gange er knap så gode som en diffential forstærker, alt andet lige osv., mine mærkelige ører osv.

Billede
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Claus-DK » 25. apr 2011, 12:27

Jeg har hørt den Mapletree og den er altså rigtig god, rigtig god..

Hvis der sidder nogle der kan lave printplader til sådan noget, var det bestemt et projekt jeg ville være med i, jeg kan skaffe fine rør til en anstændig pris til sådan noget, tror jeg..

og de andre stumper koster ikke mange basører og køber vi det samlet er det jo endnu billigere..og dermed endnu bedre til prisen..

for at gå fuldstændigt OT så vil jeg da lige høre om du har bestilt de der læderlapper med til dine Fisher, i så fald ville jeg meget gerne prøve dem, når du på et tidspunkt bliver træt af HiFiman'en..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Mellemhjulet » 25. apr 2011, 14:25

Printplader rulle6
Næh, sådan nogle her:
Billede

Diy vejledning: http://site.tubedepot.com/pdf/turret_boards_v1.pdf

Og sĂĄ mĂĄske en topplade i aluminium, sĂĄ den kan bygges Bottlehead style.....
http://www.schaeffer-ag.de/

Hvis rørene sidder i sokler på toppladen, er det altså ikke mange komponenter som skal loddes fast nedenunder, og så er den jo lettere at modificere rulle2

Jeg ville ihvertfald gerne være med på topplade og måske den Hammond 119DA, men jeg ville nok bygge den op på en træplade først, for at finde ud af hvilke huller og gevind en evt topplade skulle have. (Strømforsyning, kasse, stik og trafoer plejer at udgøre en temmelig stor del af prisen på diy, rør er nærmest billige bagefter.)

Hørte du Mapeltreeen* med EL84 rør?

Og nej, jeg bestilte ikke læderdimser, forventer jeg skal bruge den som lukket hovedtelefon, og forhåbentlig lyder den også bedst sådan.........

Claus-DK skrev:Jeg har hørt den Mapletree og den er altså rigtig god, rigtig god..

Hvis der sidder nogle der kan lave printplader til sådan noget, var det bestemt et projekt jeg ville være med i, jeg kan skaffe fine rør til en anstændig pris til sådan noget, tror jeg..

og de andre stumper koster ikke mange basører og køber vi det samlet er det jo endnu billigere..og dermed endnu bedre til prisen..

for at gå fuldstændigt OT så vil jeg da lige høre om du har bestilt de der læderlapper med til dine Fisher, i så fald ville jeg meget gerne prøve dem, når du på et tidspunkt bliver træt af HiFiman'en..
Senest rettet af Mellemhjulet 25. apr 2011, 14:27, rettet i alt 1 gang.
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar

Indlægaf Mellemhjulet » 25. apr 2011, 14:26

Måske Mage har fået endnu mere svært ved at bestemme sig, efter det OT..........?
Mellemhjulet

Brugeravatar

Indlægaf nc8000 » 25. apr 2011, 15:18

Mellemhjulet skrev:Uh ja, spændende ser den ud. Desværre er den jo mest beregnet til høj impedans hovedtelefoner, og der er de mere nye spændende hovedtelefoner som Hifiman og LCD Audeez jo mere lavimpedante. Jeg troede først det var en balanceret differential forstærker, men det er en single ended push pull.

Det er da en balanceret forstærker der bare også kan trække single endede hovedtelefoner
nc8000

Indlægaf mage » 25. apr 2011, 15:25

Mellemhjulet skrev:Måske Mage har fået endnu mere svært ved at bestemme sig, efter det OT..........?

Sidder bare "herovre" i hjørnet og SUGER visdom til mig.... Læser.... tænker.... overvejer.... HVOR F..... lagde jeg mit VISA kort??? musik10
Mage
mage

Brugeravatar

Indlægaf Mellemhjulet » 25. apr 2011, 17:09

nc8000 skrev:
Mellemhjulet skrev:Uh ja, spændende ser den ud. Desværre er den jo mest beregnet til høj impedans hovedtelefoner, og der er de mere nye spændende hovedtelefoner som Hifiman og LCD Audeez jo mere lavimpedante. Jeg troede først det var en balanceret differential forstærker, men det er en single ended push pull.

Det er da en balanceret forstærker der bare også kan trække single endede hovedtelefoner

Jo, jo, den kan sagtens ses som en balanceret forstærker, det er helt korrekt. Man kan se en forstærker af den type her, SEPP: http://gilmore2.chem.northwestern.edu/projects/showfile.php?file=stratum1_prj.htm

Problemet igen er, at de er bedst egnet til højimpedante hovedtelefoner. De fleste rørforstærkere som er egnet til lavimpedante hovedtelefoner bruger en transformator, om det så er SE, PP eller Differential. På side to i den her brochoure er der en forklaring på de 3 typer forstærkere:

http://www.vacuumstate.com/fileupload/dpa300B_brochure_lo_rez.pdf

Jeg går helt ind for man vælger den lyd man selv har lyst, det var bare en strøtanke om at Mage havde set den var bedst til højimpedante hovedtelefoner, inden han hev Muldvarpen ud i forårssolen.

Iøvrigt kan jeg da se, at det er meget få som holder sig til en hovedtelefon, så en forstærker til hver er da en fin ide musik16
Mellemhjulet

Brugeravatar

Indlægaf nc8000 » 25. apr 2011, 17:52

Min definition af en balanceret forstærker er udelukkende at der er et adskildt plus og minus signal til hver driver frem for 1 plus signal til hver driver og et fælles jord/returløb. Dine begreber med differential og push pull siger mig ikke noget, så er det noget du kan komme med en dybere forklaring på så jeg også i dag kan lære noget nyt ?
nc8000

Indlægaf Mellemhjulet » 25. apr 2011, 19:20

nc8000 skrev:Min definition af en balanceret forstærker er udelukkende at der er et adskildt plus og minus signal til hver driver frem for 1 plus signal til hver driver og et fælles jord/returløb. Dine begreber med differential og push pull siger mig ikke noget, så er det noget du kan komme med en dybere forklaring på så jeg også i dag kan lære noget nyt ?

Side 2 i den her er den jeg læner mig op ad, så det er der dagens nye læring er:

En SEPP er sådan cirka to SE forstærkere sat sammen så udgangssignalet er balanceret. SE forstærkere kan lyde rigtig, rigtig godt med en helt speciel magi i mellemtonen.
Mellemhjulet

Brugeravatar

Indlægaf mage » 25. apr 2011, 19:49

Jamenjamenjamenjamenjamen......

Jeg tror jeg har nået frem til en konklusion. Tror jeg nok :grin: . Jeg startede denne trå for at høre om der var nogen der kende til Little Dot MKIII. Så "tilfældigvis" MKVIII. Som bekendt vil mere ha' mere og jeg "endte op med" at have lufte ideen om SE'en. Tingene tager ret hutigt fart her på forummet. det er blandt andet én af de ting jeg godt kan li' ved siden.

Men jeg må ærlig talt indrømme at jeg kom liiiidt i tvivl. Derfor bestemte jeg mig for at "hive stikket ud" et par timer og sætte en bryg over i kælderen. Faktisk er det noget beroligende i, at varme malten langsomt op. Det er ikke kun under konsumering af øllet man kan få dyyyybe tanker musik15 .

Faktisk er jeg kommet frem til følgende:

1) Jeg var på udkig efter en amp (gerne rør - ÆLSGER rør) til ca 200$. Den skal kunne holde mine nyindkøbte HD650'ere med "selskab" indtil CRACK Bottlehead er landet/samlet og klar.

2) ....Ehh.... troede der skulle flere argumenter til men ovenstĂĄende er ĂĄbenbart nok... :?

SE'en passer nok ikke heeeeeeelt pĂĄ de 200$. Men den skal nok komme - senere.... meget senere.....

BTW - vidste godt at den var til de mere impedencekrævende bøffer - Anyway, thanx 4 looking out for me, guys!!! 9musik

Inden jeg vælter mig ud i de helt store lodde/DIY projekter vil jeg lige se mine færdigheder an på CRACK/Bottlehead/Panda'en...

Mon ikke det gĂĄr an?

Mage (nice and relaxed.....)

Edit: Dermed ikke sagt at denne tråd/diskusion ikke bør fortsætte..... Suger bare mere visdom..... rullw3
mage

Brugeravatar

Indlægaf nc8000 » 25. apr 2011, 21:26

Mellemhjulet skrev:
nc8000 skrev:Min definition af en balanceret forstærker er udelukkende at der er et adskildt plus og minus signal til hver driver frem for 1 plus signal til hver driver og et fælles jord/returløb. Dine begreber med differential og push pull siger mig ikke noget, så er det noget du kan komme med en dybere forklaring på så jeg også i dag kan lære noget nyt ?

Side 2 i den her er den jeg læner mig op ad, så det er der dagens nye læring er:

En SEPP er sådan cirka to SE forstærkere sat sammen så udgangssignalet er balanceret. SE forstærkere kan lyde rigtig, rigtig godt med en helt speciel magi i mellemtonen.

Spændende, men det meste rækker ud over min fatte evne. Gad vist hvor min quad mono RudiStor solid state forstærker passer ind ?
nc8000

Indlægaf nc8000 » 25. apr 2011, 21:27

Dobbelt inlæg
nc8000

Indlægaf Mellemhjulet » 27. apr 2011, 22:04

nc8000 skrev:Spændende, men det meste rækker ud over min fatte evne. Gad vist hvor min quad mono RudiStor solid state forstærker passer ind ?

Uh, det er jo transistorer. Det giver nogle lidt flere muligheder, men bare det lyder godt sĂĄ er det jo ligegyldigt om der er mus eller ost i kassen..................

Skal man være meget grov, så er SE forstærkere og differential forstærkere typer hvor man ikke har brug for en fasedeler i signalvejen. Det har man med en push pull forstærker, og så sætter man signalet sammen igen i udgangen. Her tænker jeg kun rør.

Jeg ved ikke supermeget om det, men har selv bygget en SE rørforstærker, samt ombygget en rør push-pull til differential forstærker gennem tiden. Og selvom de nok ikke har været toppen af poppen, så er der en fantastisk lækker mellemtone i sådan en SE 2A3 rørforstærker, men heller ikke lige det oplagte valg til heavyrock. Men sæt Ella og Louis på og man er helt væk. Push-pull forstærkeren spillede både mere dynamisk og med langt flere detaljer efter ombygning til differential forstærker, og det var med stort set de gamle komponenter hele vejen igennem, undtagen naturligvis de steder hvor det var nødvendigt at ændre. Men altså samme rør, transformatorer og kondensatorer i signalvejen. Så som en tommelfinger regel har den linket artikel nok ret.

Jeg er nok blevet lidt skadet af det selvbyggeri, men jeg kan godt lide at vide nogenlunde hvad der er puttet i af råvarer. Nogle fabrikanters specialudgaver hvor der er skiftet 4 kondensatorer i signalvejen fra en pris på 20 kr til en på 100 kr, som så koster 3000 kr mere er jeg ikke så begejstret for, selvom det sagtens kan være klart hørbart. Åbenbart ligger en fordyring i produktionsprisen omkring en faktor 10 i salgsprisen, så vidt jeg kan læse mig til.

En dygtig konstruktør kan få langt mere ud en samling billige komponenter, end jeg nogensinde vil kunne med de bedste komponenter, så derfor at det jo rigtig godt at lytte til lyden og ikke se så meget på konstruktion og pris, men der er jeg altså blevet lidt skadet med fikse ideer, så i må være lidt overbærende................... :oops: Og især med hovedtelefoner generer man jo ikke så meget med sit foretrukne lydideal 1musik

P.S. Har stort set kun bygget med rør. De er dejlig store og enkle, og de kan holde til at blive forbundet, uden de brænder af.............
Mellemhjulet

Brugeravatar

Indlægaf mage » 7. maj 2011, 19:47

Put i kurv! -> musik17

Mage
mage

Brugeravatar