Regler for køb og salg her på siden.



Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Claus-DK » 10. jun 2011, 21:45

Regler

Overtrædelse af reglerne kan medføre at tråden bliver slettet og kan medføre at brugeren som begår overtrædelsen får en advarsel.

1. Markering af trĂĄde
Alle trĂĄde skal tydeligt markeres med
Købes:/Sælges:/Byttes: eller forkortet K:/S:/B:
Vurderings tråde/IC tråde hører ikke til i dette forum og bedes laves i den tilhørende kategori under udstyr.

2. Skabelon
For at holde annoncerne overskuelige kan følgende skabelon benyttes:

Kode: Vælg alt
    Mærke og Model:
    Alder:
    Antal ejere:
    Købsted:
    Farve:
    Tilbehør:
    Kvittering:
    Stand:
    Billeder:
     
    Levering / Betaling:
    Forsendelse: (hvem betaler porto?)
    Varen(e) befinder sig i:
    Kan afhentes pĂĄ min adresse: Ja/Nej
    PRIS:


3. Auktioner
En auktion er defineret: Et offenligt salg, hvor ejendom eller varer sælges til højest bydende.

Ved auktioner gælder følgende regler
  1. Sluttidspunkt pĂĄ auktionen skal klart og tydligt defineres.
  2. Sælger har pligt til at sælge til højst bydende
  3. Bud skal gives offentligt, altsĂĄ bud mĂĄ ikke komme pr. privat besked

<<<Forslag til at føre auktioner på flere sider ad gangen>>>
Hvis der føres auktioner på flere fora eller auktionssider kræves det er der gives et link til hver af disse og at sælger opdaterer tråden på hoved-fi.dk hver gang der kommer et nyt bud, der skal være offentlig adgang til disse fora, så budene kan verificeres.

4. Salgs annoncer
Alle salgs annoncer skal have en pris. En salgs annonces definition er en annonce hvor de(n) vare(r) der er til salg er sat til en fast pris og sælges når den bliver budt. Dette sker ud fra først til mølle princippet. I modsætning til auktioner kan sælger vælge ikke at sælge alligevel.
modsætning til auktioner kan sælger vælge ikke at sælge alligevel.

Sidst men ikke mindst bør vi holde indlæg som ikke har noget med køb og salg på et minimum.
Eller sagt på en anden måde prøv at undgå indlæg der er Off-topic. Er du i tvivl omkring dit indlæg er off-topic kan du sende en personlig besked til tråd starter i stedet for.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Burning777 » 11. jun 2011, 00:25

Helt ok. Men hvordan defineres auktioner?
Hvis jeg har en hovedtelefon som sælges til højestbydende, er det så en auktion? Eller hvordan skal det forståes?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Burning777 » 11. jun 2011, 00:48

Undskyld. Havde ikke lige set den anden tråd angående mit spørgsmål.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Sandrenseren » 11. jun 2011, 10:23

Burning777 skrev:Helt ok. Men hvordan defineres auktioner?
Hvis jeg har en hovedtelefon som sælges til højestbydende, er det så en auktion? Eller hvordan skal det forståes?

Hvis du sætter dine lyttebøffer til salg for højeste bud uden at skrive en minimumspris forventes det at du sælger for det højeste bud der kommer inden deadline, også hvis det er en flad 50'er. Så vælg en minimumspris du har det okay med at sælge til, sæt en deadline og sælg for det højeste bud over minimumsprisen. Hvis buddene ikke når op på minimumsprisen ved deadline har du naturligvis lov til at erklære at det er for lidt og undlade at sælge.
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf kvik » 5. jan 2012, 20:24

Claus, er det intentionen at alt køb og salg skal være omfattet af reglerne du har lagt frem i denne tråd? Så vidt jeg kan bedømme, så nævner disse regler kun den rene auktionsform. Ved al anden form for køb og salg må det derfor være frit for sælger (og køber) hvordan de vil gå frem. Der er for disse øvrige annoncer med andre ord ikke krav om ting som udbudspris, antydningspris, eller en bestemt formulering af annoncen. Er denne forståelse korrekt?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf nc8000 » 5. jan 2012, 21:18

Hvis man ikke laver auktion sælger man til fast opgivet pris og første køber der slår til sælger man til. Hvis ingen slår til kan man sænke prisen
nc8000

 

Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf nc8000 » 5. jan 2012, 21:20

HHvis man ikke laver auktion sælger man til fast opgivet pris og første køber der slår til sælger man til. Hvis ingen slår til kan man sænke prisen. Man må selvfølgelig også acceptere et lavere tilbud hvis man vil
nc8000

 

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf kvik » 5. jan 2012, 21:26

Dette er vel en tolkning, ikke en regel? Hvad gør man, hvis man selv vil bestemme hvem man ønsker at sælge til, og til hvilken pris? Hvad med trådene med IC/interesse-check?

Spørger selvfølgelig om disse ting, for at få en officiel holdning, noget håndfast at rette sig efter.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Kane » 5. jan 2012, 21:49

Ketil B skrev:Dette er vel en tolkning, ikke en regel? Hvad gør man, hvis man selv vil bestemme hvem man ønsker at sælge til, og til hvilken pris? Hvad med trådene med IC/interesse-check?

Spørger selvfølgelig om disse ting, for at få en officiel holdning, noget håndfast at rette sig efter.


Selvfølgelig bestemmer man selv. Men laver man ikke auktion og der ikke er tale om et interesse check, bør der være angivet en udbudspris.
Kane

Brugeravatar
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 4. apr 2011, 21:43
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf mcfrede » 5. jan 2012, 21:49

Det må også være fair at give løbende deadline så man undgår at blive overbudt med en femmer 10 sekunder inden deadline?
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Anda » 5. jan 2012, 22:42

Personligt ser jeg 3 muligheder:

1. Fast pris. Køber findes efter først-til-mølle-princippet. Er der ingen køber, kan sælger enten sænke prisen eller droppe salget.
2. Budrunde/Auktion efter de regler som står i første post i denne tråd. En minimumspris giver en idé om hvad varen skal koste og sorterer skambud væk. Hvis der ingen bud er inden deadline, kan sælger enten sænke minimumsprisen og lave en ny budrunde, lave salget om til en #1 med fast (lavere) pris eller droppe salget.
3. IC/Vurdering: Sælger snuser lidt efter interesse eller eventuel salgspris. Når denne er fundet, kan sælger enten vælge at gå til #1 eller #2.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Claus-DK » 6. jan 2012, 01:34

Jeg synes de der IC er trælse, har man noget til salg, har man noget til salg..
man kan bare sætte en minimumspris som er hvad man vil sælge varen for..

Jeg har faktisk overvejet at få dem fjernet for det er jo bare en slet skjult auktion uden udløbsdato og mulighed for at presse priserne op, hvilket jeg som sælger har fuld forståelse for, men så må man altså sætte prisen til det man vil sælge til..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Anda » 6. jan 2012, 01:54

Claus-DK skrev:Jeg synes de der IC er trælse, har man noget til salg, har man noget til salg..
man kan bare sætte en minimumspris som er hvad man vil sælge varen for..

Jeg har faktisk overvejet at få dem fjernet for det er jo bare en slet skjult auktion uden udløbsdato og mulighed for at presse priserne op, hvilket jeg som sælger har fuld forståelse for, men så må man altså sætte prisen til det man vil sælge til..

God idé. Vi kunne eventuelt lave en generel vurderingstråd et sted, hvis man er tvivl om hvor meget man skal tage for noget man sælger eller hvor meget man skal give for noget man har tænkt sig at købe?
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Claus-DK » 6. jan 2012, 01:56

Ketil B skrev:Claus, er det intentionen at alt køb og salg skal være omfattet af reglerne du har lagt frem i denne tråd? Så vidt jeg kan bedømme, så nævner disse regler kun den rene auktionsform. Ved al anden form for køb og salg må det derfor være frit for sælger (og køber) hvordan de vil gå frem. Der er for disse øvrige annoncer med andre ord ikke krav om ting som udbudspris, antydningspris, eller en bestemt formulering af annoncen. Er denne forståelse korrekt?


Jeg overvejer meget kraftigt at lave en revidering af reglerne for jeg synes det er begyndt at sejle en smule, sæføllig skal man skrive hvad man vil have for sin vare..lige som et supermarked der sender en reklame ud, der står heller ikke at varen måske koster det og det..

De oprindelige regler blev lavet fordi jeg synes det var meget unfair at have samme auktion på flere sider og åbenheden dermed forsvandt og sælger bare kunne skrive og sige at Ib eller Ole ville betale mere end højeste bud på denne side..

Jeg sĂĄ helst at de der IC annoncer forsvandt, det skal der slet ikke herske tvivl om, for de er meget ugennemsigtige og det bryder jeg mig bestemt ikke om..

Der kan så være nogle meget specielle varer af den ene eller anden grund, hvor man kan sige at varen er så sjælden at man kan se igennem fingrene med om annoncen er lidt tvetydig..

Hvis folk bare kunne efterleve det simple rĂĄd som Jesus gav os:
At man skal behandle andre som man selv ønsker at blive behandlet, ville det være uendeligt meget nemmere..

Jeg vil meget gerne have inputs om dette, for det er ikke spor let at finde en løsning som alle kan være glade for, dog vil jeg som udgangspunkt altid være på købers side og være modstander af griske sælgere rulle6

Men hvis jeg i første indlæg tilføjer at ALLE salgs annoncer SKAL være med en pris, er de fleste tvivlsspørgsmål vel ryddet af vejen ??

Så kunne man bruge det normale forum til at spørge hvis man ikke ved hvad en vare er værd, selvom de fleste jo udmærket godt er klar over hvad de IKKE vil sælge deres ting til og bare prøver at rage flere pæng til sig..

Hvad der sĂĄ foregĂĄr over PBer kan jeg af indlysende ĂĄrsager ikke kontrollere, men jeg kan lave nogle mere klare regler for denne del af forumet..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf nc8000 » 6. jan 2012, 10:38

Jeg kan godt se hvorfor du ikke kan lide IC trĂĄde men jeg synes at de kan tjene et formĂĄl, jeg brugte selv en ved salget af Ed8.

Min holdning er som Anda skriver hvilket betyder at salg ikke kan foregĂĄ i en IC trĂĄd men i en ny trĂĄd (eller efter en rename af IC trĂĄden) efter reglerne for auktion eller fast pris. Det var sĂĄdan mit Ed8 salg skete
nc8000

 

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Claus-DK » 6. jan 2012, 13:25

reglerne er blevet opdateret og vil blive udsat for granskning de næste par dage..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Burning777 » 6. jan 2012, 13:40

Jeg synes i skal droppe tankerne om regler og retningslinier. Har du regler tvinger du dig selv til at spille bussemand i skal bruge energi på at kontrollere og skælde ud. Fjern reglerne og lad os brugere vurdere hvem vi gider handle med. Vi kan jo læse hvem der har været venlige og rare for andre at handle med i feedback forumet.

Så jeg synes du skal skynde dig væk fra regellinien og så er jeg sikker på at der ikke kommer problemer i fremtiden.

Bare en venlig bekymring :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf librarian » 6. jan 2012, 13:43

Burning777 skrev:Jeg synes i skal droppe tankerne om regler og retningslinier. Har du regler tvinger du dig selv til at spille bussemand i skal bruge energi på at kontrollere og skælde ud. Fjern reglerne og lad os brugere vurdere hvem vi gider handle med. Vi kan jo læse hvem der har været venlige og rare for andre at handle med i feedback forumet.

Så jeg synes du skal skynde dig væk fra regellinien og så er jeg sikker på at der ikke kommer problemer i fremtiden.

Bare en venlig bekymring :-)

Det var da en frisk vinkel pĂĄ sagen;-)

Som bruger er jeg helt med pĂĄ den. Vi skal jo ogsĂĄ selv se os for i trafikken...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Mathias Bak » 6. jan 2012, 13:54

Jeg er faktisk enig med Burning. Evt. kan vi ændre reglerne til retningslinjer. :-)
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Regler for køb og salg her på siden.

Indlægaf Victor Halgaard » 6. jan 2012, 13:59

Det vil jeg gerne tilslutte mig - regler er godt, men hvis folk kan opføre sig ordentligt uden dem, ville det jo være endu bedre. Man kan jo altid give det et forsøg hvis det skulle være. :)
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: AsgĂĄrd

Næste

Tilbage til Køb/Salg/Bytte

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster