Portvins-fi



Portvins-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 5. jan 2012, 21:59

Jeg kom til at købe 24 flasker portvin omkring juletid. Er det for meget...?

Indtil videre har jeg ca. 23 flasker tilbage :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Portvins-fi

Indlægaf Ostebaronen » 5. jan 2012, 22:06

Du skulle bare have drukket en hver dag :D
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Portvins-fi

Indlægaf Kaps » 5. jan 2012, 22:11

Var så heldig at få sådan en bandit af min bror, den åbnede mine øjne for portvin, og har siden prøvet lidt forskelligt, dog i en anden prisklasse, har ikke råd til at smide den slags penge for portvin.
http://www.philipsonwine.com/default.as ... u=55531057
Ellers har det været mest belgisk øl og god rom der har rykket hos mig.
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: Portvins-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 5. jan 2012, 22:14

Uha, den ser godt ud!

Men med 24 flasker havde jeg kun råd til 1996-udgaven :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Portvins-fi

Indlægaf Kaps » 5. jan 2012, 22:25

Min erfaring med billigere portvine er også at man kommer ret tæt på for et meget meget mindre beløb, faktisk synes jeg at man får meget for pengene i en portvin til en hund.
Kan 1996 udgaven anbefales? Hvad står sådan en i?
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: Portvins-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 5. jan 2012, 22:30

Den står netop i en hund :-)

Sidste år havde vi Burmester 1997 Vintage, og den var virkelig god. 1996 Colheita er lysere i farven, men smagen er efter min mening mindst lige så god.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Portvins-fi

Indlægaf Kaps » 5. jan 2012, 22:52

1957'eren var også ret lys, men de skulle også tabe farve når de kommer op i alderen. Jeg tror jeg skal have fundet mig den du taler om, til 100kr er det det billigste upgrade af sit hifisetup man kan få, musik lyder bare bedre med en lille skid på hehe
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: Portvins-fi

Indlægaf mage » 5. jan 2012, 22:58

Hmmm.... Gu' ve' om man skulle forsøge sig med lidt portvins-"pullimut"...

Et lille forårs projekt....

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

Portvins-fi

Indlægaf nc8000 » 6. jan 2012, 10:49

Jeg er meget mere til madeira end portvin men det er svært at finde ordentlig madeira i forretningerne i Danmark. Der er også lidt mormor aura over madeira, i 60'erne var Danmark den største aftager af madeira i verden, ikke blot per indbygger men i absolut mængde, men så gik det af mode
nc8000

 

Re: Portvins-fi

Indlægaf librarian » 6. jan 2012, 13:17

Ja, god madeira hænger ikke på supermarkedernes hylder. men vinhandlere har ofte noget godt...

Burmester - hold da op hvor har jeg fået meget Burmester portvin. Husker colheitaen fra 1985 (eller var det 1986) som bedre end de fleste. Har aldrig smagt de meget gamle...

Ang. portvin og pris: Jeg synes da også man kommer langt for en hundredekrone. Især hvis det er ung portvin, ok. Men portvin med lidt alder, både vintage og fadlagrede, er en helt anden sag. Efter min mening er det et af de steder, hvor man med fordel kan smide nogle flere af de dér hundredekronesedler efter vinen.

Rødvin fra gode årgange med lidt alder er svære at finde, og når det endelig lykkes er de ikke til at betale. I stedet smider man flere hundrede kroner efter en ung rødvin, som kunne være blevet fantastisk, hvis den havde ti år mere i flasken. Eller man holder sig til de vine, der er lavet til at drikke straks efter frigivelsen. Og det er jo godt nok. Men vin kan være så meget mere spændende...

Dér er det så fantastisk med portvin, især de fadlagrede (for de uindviede: tawny=fadlagret, blanding af forskellige årgange og colheita=fadlagrede af enkelte årgange), at du nemt kan få MEGET gamle og fine portvine, der er til at betale. Og det er altså meget mere spændende end mange af de LBV (late bottled vintage - for de uindviede: en vintage-hybrid, der får lidt længere fadlagring end trad. vintage, men også lagrer videre på flaske, bare kortere tid), der oversvømmer supermarkedernes hylder...(selvom de da også kan smage herligt :-) )
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Portvins-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 6. jan 2012, 18:13

nc8000 skrev:Jeg er meget mere til madeira end portvin men det er svært at finde ordentlig madeira i forretningerne i Danmark. Der er også lidt mormor aura over madeira, i 60'erne var Danmark den største aftager af madeira i verden, ikke blot per indbygger men i absolut mængde, men så gik det af mode


Det må skyldes at Anton Berg producerede store mængder af blomme i Madeira chokolader... :lol:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Portvins-fi

Indlægaf Kaps » 6. jan 2012, 19:45

Har faktisk aldrig smagt madeira (andet fra Anton Berg :) ) så nu må jeg jo desværre ud og købe en flaske.
Hvordan smager det kontra portvin? Hvad skal man punge ud med for at få en fornuftig flaske?
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Portvins-fi

Indlægaf nc8000 » 6. jan 2012, 20:14

Man kan ikke sige hvordan det smager kontra portvin da der findes et antal varianter der er vidt forskellige (lige som der gør med sherry). Min personlige favorit er den der hedder malvasia (malmsey) på engelsk som er en sød/kompleks hedvin. Grundet EU regler må den dog ikke hedde det mere da malvasia druen som den tradiyionelt er baseret på er uddød på Madeira så den nu laves på en nær slægtning. En god malvasia skal være 15-20 år gammel eller ældre og koster fra 3-400 kr og opefter. Maderira vine kan holde sig næsten uendeligt (man kan sagtens købe nogen der er >100 år gamle) og kan ogs holde flere år efter at være åbnet (dette er dog mere teoretisk end i praksis). Der findes også tørre varianter, røgede/salte varianter osv.

Jeg handler typisk her http://www.madeira-shopping.com/english/
nc8000

 

Re: Portvins-fi

Indlægaf el_serpiente » 10. jan 2012, 11:10

Portvin er noget af det bedste man kan indtage :)

Jeg har betydeligt mere end 24 flasker på lager og har da også smagt en del Burmester både nye og gamle, det er rigtig god portvin for pengene. Mine favoritter colheita fra Burmester af nyere årgange er 2000 og 1989. Ellers er 63 den bedste jeg har smagt og 50 er også god. Jeg har endnu til gode at smage dem fra 20'erne, men de er ikke til salg lige for øjeblikket. Ellers kan Krohn 10 års anbefales, den bedste 10 års Towny jeg har smagt.

Vintage er også lækkert men priserne er ret høje hvis man skal have nogle godt, men i kælderen er der efterhånden en del flasker jeg forventer at drikke når jeg går på pension (om 30 år) for så er de ved at være godt og til den tid har jeg ikke får til at købe dem.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Portvins-fi

Indlægaf librarian » 10. jan 2012, 11:32

el_serpiente skrev:Portvin er noget af det bedste man kan indtage :)

Jeg har betydeligt mere end 24 flasker på lager og har da også smagt en del Burmester både nye og gamle, det er rigtig god portvin for pengene. Mine favoritter colheita fra Burmester af nyere årgange er 2000 og 1989. Ellers er 63 den bedste jeg har smagt og 50 er også god. Jeg har endnu til gode at smage dem fra 20'erne, men de er ikke til salg lige for øjeblikket. Ellers kan Krohn 10 års anbefales, den bedste 10 års Towny jeg har smagt.

Vintage er også lækkert men priserne er ret høje hvis man skal have nogle godt, men i kælderen er der efterhånden en del flasker jeg forventer at drikke når jeg går på pension (om 30 år) for så er de ved at være godt og til den tid har jeg ikke får til at købe dem.

Ja, hvem der havde en god vinkælder! Det ville jeg også gå og hygge mig med, hvis ikke der var for varmt i min kælder. jeg bor i lejlighed og kælderen holder desværre 20 grader konstant. Har overvejet om det ikke bare gør lagringsprocessen kortere (lige som f.eks. rom modnes hurtigere end whisky pga. det varmere klima...). men jeg tror ikke på det...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Portvins-fi

Indlægaf nc8000 » 10. jan 2012, 11:41

Jeg har en 5 m2 viktualiekælder med stort set konstant temperatur omkring 12 grader. Perfekt til lagring af ting med procenter samt hjemmesyltede ting osv.
nc8000

 

Re: Portvins-fi

Indlægaf el_serpiente » 10. jan 2012, 12:07

librarian skrev:
el_serpiente skrev:Portvin er noget af det bedste man kan indtage :)

Jeg har betydeligt mere end 24 flasker på lager og har da også smagt en del Burmester både nye og gamle, det er rigtig god portvin for pengene. Mine favoritter colheita fra Burmester af nyere årgange er 2000 og 1989. Ellers er 63 den bedste jeg har smagt og 50 er også god. Jeg har endnu til gode at smage dem fra 20'erne, men de er ikke til salg lige for øjeblikket. Ellers kan Krohn 10 års anbefales, den bedste 10 års Tawny jeg har smagt.

Vintage er også lækkert men priserne er ret høje hvis man skal have nogle godt, men i kælderen er der efterhånden en del flasker jeg forventer at drikke når jeg går på pension (om 30 år) for så er de ved at være godt og til den tid har jeg ikke får til at købe dem.

Ja, hvem der havde en god vinkælder! Det ville jeg også gå og hygge mig med, hvis ikke der var for varmt i min kælder. jeg bor i lejlighed og kælderen holder desværre 20 grader konstant. Har overvejet om det ikke bare gør lagringsprocessen kortere (lige som f.eks. rom modnes hurtigere end whisky pga. det varmere klima...). men jeg tror ikke på det...


Portvin er rimelig robust overfor variationer i temperaturen end normal vin grundet den lidt højere procent. men jeg ville nok ikke gemme den mange år ved 20 grader.

Ved højere temperaturer så ældes portvinen hurtigere, men der er dog den ulempe at vinen kan tage skade af for høj varme og blive dårlig. Så jeg kan ikke anbefale det. Derimod kan man bare købe et vin køleskab så er der ingen problemer med temperatur og fugt.

Det er normalt også kun vintage der bliver bedre af at blive lageret. Tawny og colheita skal bare knappes op og drikkes så hurtigt som muligt.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Portvins-fi

Indlægaf librarian » 10. jan 2012, 12:43

Ja, den er jeg med på. Drikker da også fortrinsvis tawny ;-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Portvins-fi

Indlægaf nc8000 » 10. jan 2012, 13:21

Madeira kan på det nærmeste opbevares uendeligt og det er næsten ligegyldigt hvordan og i hvilken temperatur den opbevares (tror dog ikke den vil bryde sig om at blive frosset) men i betragtning af hvorden den lagres under produktionen er det jo ikke så mærkeligt at den kan tåle lidt af hvert
nc8000

 

Re: Portvins-fi

Indlægaf librarian » 10. jan 2012, 15:30

ku' godt være jeg skulle prøve med et mindre antal flasker portvin og madeira. Der er også dem, der siger, at temperaturen ikke betyder så meget så længe den er konstant (selv for rødvin). Jeg ved bare, jeg ville gå og bekymre mig dagligt om vinenes tilstand...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 44 gæster