Lille debat omkring Loudness War



Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf zzzzleepy » 12. mar 2012, 00:22

Hej med jer

Jeg lavede en søgning og kunne se at Mathias Bak har nævnt det kort i tråden "hvad lytter du til nu" tilbage i Januar uden dog at kunne se der kom noger mere ud af dette..

Jeg har endnu tilgode at lytte til fenomenet via den "Head'audiofile verden :P ( kom sĂĄ skattefar... jeg venter!!! )
men kunne forestille mig det er endnu mere markant her end ved et stue setup.

Der er sikkert flere herinde der har hørt om det og kender til det.. men for dem der ikke ved hvad det drejer sig om er her et lille link til en masse info og bla en lille video der forklare det suverænt

http://www.turnmeup.org/

Kort fortalt er det loudness ved indspilning af plader der forringer lydkvaliteten i en mere eller mindre grad
et voldsomt eksempel er Metallicas Death magnetic... den lider meget af problemet... imens Guitar Hero udgaven af sangene er i super kvalitet!


mit ønske med tråden her er at høre hvordan folk opfatter det via Headphones... om det er noget i har bidt meget mærke i.. og om i jager andre indspildninger fordi den første i har hørt lider af problemet.

Med Venligste Hilsner
ZzZzleepy - Kim.
Hvad finansministeren ikke ved har hun ikke ondt af!
zzzzleepy

Brugeravatar
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:08

Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf nc8000 » 12. mar 2012, 00:38

Ja Death Magnetic er et meget grelt eksempel. Jeg har købt cd'en for at have samvittigheden på plads og så downloadet Guitar Hero rippet som er det jeg lytter til.

Ud over denne er jeg ikke stødt på fænomenet men det er nok fordi jeg bevæger mig meget, meget lidt i pop/ rock genrene hvor fænomenet formentlig er mest udbredt
nc8000

 

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf claus » 12. mar 2012, 20:50

http://www.dr.loudness-war.info/ prøv denne side der i 1000 vis af plader, Death Magnetic [Guitar Hero 3 Version]:13 og 11.Death Magnetic:2 og 4. På dr.l. er deres målinger 20 det bedste og 1 det værste. Så godt gået Rick Rubin og Lars Ulrik.
Så er der jo heller ikke noen der stjæler deres musik. Men måske kan det ikke høres når det er mp3.
Hilsen Claus
claus

Brugeravatar
 
Indlæg: 174
Tilmeldt: 16. nov 2011, 20:57
Geografisk sted: Ă…rhus(Kolt)

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf zzzzleepy » 12. mar 2012, 20:56

Fed side Claus
så kan man da søge før man kommer ud i noget øv :P
Hvad finansministeren ikke ved har hun ikke ondt af!
zzzzleepy

Brugeravatar
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:08

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Daf » 10. maj 2012, 18:13

Lidt mere info om kedelige tendenser hos producenterne:
http://m.cnet.com/news/57367491
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 11. maj 2012, 02:08

Jeg synes det er lidt som med vores mad, vi gĂĄr efter det billige og blankpolerede og glemmer helt at smage pĂĄ det..
Alt bliver masseproduceret og tilslebet, sĂĄ alt bliver mere eller mindre ens og lige kedeligt..

Det er dog trist at vores lytteudstyr bliver bedre og bedre og vores musik ringere og ringere, det er lidt tĂĄbeligt..

Jeg er dog heldigvis groet lidt fast sådan musikalsk og har ikke købt ny musik i manne år, jeg gider simpelthen ikke hører det nye musik, jeg er til pop og rock og det lyder mere og mere ens om man hører den ene eller anden kunstner er nærmest ligegyldigt for det hele lyder ens, det startede i slut 80erne med Rick Astley, Kylie og andre talentløse pjok og blev efterfulgt af ligegyldige boybands og girlpower ting, nu lyder det hele som lady Gaga, så hvordan lydkvaliteten er er hamrende lige meget for det hele er noget hø... LOL

Pop og rock lød godt i startfirserne og slutningen af 70erne, derfra er det gået hurtigt ned af bakke, i dag er det mere vigtigt at Rihanna ingen tøj har på end at hun laver god musik, mere vigtigt for medina at vise patter og fortælle hvor skrækkeligt hun har det end at lave musik, det er så plat og "de unge" sluger det tilsyneladende råt, den primære kundegruppe for pladeselskaberne er jo også dem mellem 10 og 13, så hvad en gammel nar som mig mener er totalt lige meget for jeg er ikke målgruppen...

Tilbage er der så Jazz *suk* og det orker jeg ikke at hører, heldigvis er der også klassisk musik som lyder godt, hvilket også er begyndt at fylde mere og mere, men det er musik som kræver lidt af lytteren og det er ikke altid man er i humør til at "nørde" musik og jeg er mest til musik jeg kan synge med på..

Hvem der så skal have skylden for alt den elendighed er jeg lidt usikker på, for producenterne laver vel det kunderne ønsker ??
Vores eneste sanktions mulighed som forbruger er at lade være med at købe lortet, men gør vi det ??
Og hvis vi gør hvad bliver så resultatet af det ?? vi bliver endnu mere ligegyldige for producenterne som så satser endnu mere på et yngre om mindre kritisk publikum, det er en ond cirkel det er havnet i..

Vi lever i en verden hvor det er mere vigtigt at få det næste fix, det være sig musikalsk, teknologisk, erotisk, politisk eller hvad der end får ens lamper til at tænde, end det er at fordybe sig og undersøge baggrunden for ting, alt bliver mere og mere overflade og mindre og mindre dybde, vi er alle på facebook og deler vores uendelige kedelige tilværelse med uendeligt kedelige personer, som for største part er folk vi ikke gad stoppe op på gaden og tale med, men vi læser alligevel med stor glæde om Palle Pik og Pral når han skriver om at nu er hans kaffe færdig på sin Facebook profil..
Vi har så travlt med at dele alt med alle, at de venskaber vi har faktisk kommer til at lide under det, for vi har jo ikke tid til at sætte os nede ved åbredden og tale med vores gode venner og gør man det kan vi være sikre på at bliver ringet op eller få en SMS som i eller den anden da er "nød" til at besvare..

Vi er alle "pĂĄ" hele tiden via vores fantastiske teknologi, sĂĄ vi har slet ikke tid til at snakke med den ukendte der sidder ved siden af i bussen..

Og så undrer folk sig over at vores musik bliver lige så forfladiget og intetsigende som resten af vores liv ?? det er da logik for burhøns..

Jeg har ellers lige fået fjernet min brok, men det holdte ikke længe...hah

Vores eneste våben mod den tendens som gør sig gældende i stort set alle aspekter i vores liv er at stoppe op, slukke mobilen, plukke en blomst og dufte til den, stoppe og og beundrer edderkoppens uendeligt smukke spind, sætte sig ned med sine børn/venner/kone/mand whatever og brug den smule tid vi har på jorden sammen med dem, i stedet for at være slaver af alt den latterlige teknologi, om det så vil få pladestudierne til at lave bedre musik skal jeg lade være usagt, men jeg tror at hvis vi brugte mere tid på det vigtige i vores liv ville vi også søge bedre kvalitet i de andre dele af vores tilværelse..

NĂĄ jeg mĂĄ hellere stoppe for der er sikkert nogle nye opdateringer pĂĄ facebook som jeg IKKE mĂĄ gĂĄ glip af.......
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 11. maj 2012, 03:10

Claus-DK skrev:Gammel mand brokker sig :-)


Jeg var til en koncert for en måneds tid siden med ulige numre og mikael simpson; i pausen snakker jeg med en helt ung fyr på måske tyve år. Han gik ret meget op i at gå til koncerter hvor lyden er god og han lyttede derhjemme primært til LP'er på et godt anlæg. Både Ulige numre og Mikael Simpson solgte udelukkende LP'er efter forestillingen. Den unge herre købte begges, og det gav mig et stort håb for fremtiden :-)
Jeg har en (måske naiv) forhåbning om, at efter et årti eller to, hvor lydkvaliteten har haft mindre betydning end fx nem tilgængelighed at der i denne tid bliver lagt i kakkelovnen for at fremme den digitale kvalitet. Som jeg ser det, kommer der flere og flere digitale produkter på markedet af god kvalitet, og det øger samtidig bevidstheden omkring det materiale, de skal fodres med. Neil Young har for nyligt været i medierne ang et muligt nyt lydformat, flere og flere nye udgivelser kan købes i bedre kvalitet end cd...
For at vende tilbage til Loudness War'en, så er det jo ikke noget, som er startet med Rihanna og Lady Gaga - som jeg forstår det, går det helt tilbage til jukeboxens ungdom: Allerede dengang var det vigtigt for pladeselskaberne at lyde højere end konkurenterne, for at skille sig ud. Det er så eskaleret de sidste årtier... Hvis man køber 'gammelt' musik idag, kan man med fordel lige checke denne hjemmeside ud: http://www.dr.loudness-war.info/ Den er ikke perfekt, men kan hjælpe til man køber den 'rigtige' udgivelse af en bestemt skive...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf nc8000 » 11. maj 2012, 08:35

Billede
nc8000

 

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 11. maj 2012, 10:45

Bær over med mig, jeg får stærk smertestillende i øjeblikket...

Men at musikken er lagt på LPer gør den jo ikke nødvendigvis til en bedre indspilning, LPer har jo deres rent mekaniske begrænsninger og BURDE være en CD langt underlegen, at lyden så nogle gange er bedre fra LPer en nok mere resten af anlægget skyld for dem der går så højt op i musikudstyr at de orker at skulle vende en LP hver ½e time bruger masser af gryn på de andre dele og vil derfor opnå en bedre lyd..

Jeg deler i øvrigt dit håb om at udviklingen vil vende og vi får bedre masteret musik i fremtiden, for det er jo der at tingene går galt så vidt jeg ved, optageudstyret fejler jo ikke noget, problemer er jo at ny musik ofte høres i bilen og musikken derfor er optimeret til netop at lyde godt i det miljø, den anden kilde vi har til ny musik er TV og med den lyd de gængse fjernsyn leverer er kvaliteten af selve musikken jo nærmest lige meget..
Fremkomsten af digital radio er ogsĂĄ en faktor for de sender jo MP3 i 160 kbs sĂĄ hvorfor laver musikken bedre end det ??

Jeg ved godt jeg lyder som et gammelt reaktionært rævgaf og mit syn på emnet er lidt mørkt, men jeg prøver bare at forholde mig til kendsgerningerne, for jeg ville meget hellere have at en kunstner som Rihanna i stedet for at laver halvafklædte musikvideoer fokuserede på at selve musikken skulle være af høj kvalitet, selvom jeg da nyder hendes flotte udseende, man kan jo bare trykke på "mute" LOL

Jeg håber at den trend de kalder "slow living" griber om sig, for i det ser jeg et stort potentiale for at tingene vil ændre sig til det bedre..
Ikke at jeg smider min græsslåmaskine ud og erstatter den med en saks af den grund..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf el_serpiente » 11. maj 2012, 11:31

Som du skriver burde CD være bedre end LP. Der er bare det, at de to oftest er masteret forskelligt og dermed ender det ofte med, at cd'en er komprimeret og "brick walled" hvorimod LP'erne sjældent er udsat for samme behandling. Dette betyder at LP'erne oftest lyder en del bedre med mere dynamik og mindre komprimering.

Jeg håber dog på en fremtid hvor man kan få adgang til masteren, det er oftest denne kunsterne har udfærdiget i studiet.

Et godt eksempel pĂĄ gode indspilninger er albums fra Porcupine Tree (de nye eller remasterne), her er LP'erne ikke er bedre end cd 'erne.

Jeg håber på, at i takt med at internet forbindelserne bliver bedre så kommer vi snart til, at streame højkvalitets lyd. Spotify er da allerrede ved at være ok med, med mp3 i 320, hvilket er minimum hvis jeg skal kunne lytte på det. (men det har jo ikke noget at gøre med loudness war)
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 11. maj 2012, 15:32

Jeg mener også at have læst, at LP'er ikke lider helt så meget i loudness krigen som CD'er. Jeg har ikke haft pladespiller i 20 år, så jeg er ikke helt opdateret...
@Claus: Du skriver at musik lød godt i 70'erne og startfirserne - Det gør samme musik ikke nødvendigvis idag; der er mange nye udgivelser af ældre optagelser der lige får en tur i maskineriet før de bliver sendt på markedet... Efter at have læst om Paul Simons 'Graceland' på bl.a. http://www.dr.loudness-war.info/ valgte jeg at finde den gamle udgivelse på amazon marketplace, da der skulle være mindre 'loudness' på den end der er på de nyere. Jeg burde så nok have købt en af de nyere også, for at teste om den er god nok...:-)

Check ogsĂĄ denne side ud: http://turnmeup.org/

Billede
Senest rettet af toppe 12. maj 2012, 01:57, rettet i alt 1 gang.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mathias Bak » 11. maj 2012, 17:49

Af ren interesse: Hvad gĂĄr Lars Ulrich kommentaren ud pĂĄ? :mrgreen:
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 11. maj 2012, 18:06

Mathias Bak skrev:Af ren interesse: Hvad gĂĄr Lars Ulrich kommentaren ud pĂĄ? :mrgreen:


http://www.npr.org/templates/story/stor ... =122114058
Christopher Clark skrev:Ludwig says the "Loudness War" came to a head last year with the release of Metallica's album Death Magnetic.

"It came out simultaneously to the fans as [a version on] Guitar Hero and the final CD," Ludwig says. "And the Guitar Hero doesn't have all the digital domain compression that the CD had. So the fans were able to hear what it could have been before this compression."

According to Ludwig, 10,000 or more fans signed an online petition to get the band to remix the record.

"That record is so loud that there is an outfit in Europe called ITU [International Telecommunication Union] that now has standardization measurements for long-term loudness," he says. "And that Metallica record is one of the loudest records ever produced.


Mon ikke ovenstående kan have noget med det at gøre? :lol:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 11. maj 2012, 18:38

Man må vel formode at medlemmer af Metallica synes deres plader lyder som de skal, dog tvivler jeg lidt på at 20+ år på scenen med meget høj musik gør ens hørelse bedre og burde diskvalificere dem som kvalitets dommere...

Tror ogsĂĄ Lars Ulrich kommentaren er lidt et prik i siden over metallicas rolle i napster sagen for ĂĄr tilbage, hvor han jo netop udtrykte bekymring over hvor dĂĄrligt tingene blev nĂĄr de blev komprimeret..

jo jo mĂĄske er man et gammelt brokhoved, men jeg kan da stadig huske lidt....men kun lidt
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 11. maj 2012, 18:51

Claus-DK skrev:Tror ogsĂĄ Lars Ulrich kommentaren er lidt et prik i siden over metallicas rolle i napster sagen for ĂĄr tilbage, hvor han jo netop udtrykte bekymring over hvor dĂĄrligt tingene blev nĂĄr de blev komprimeret..

jo jo mĂĄske er man et gammelt brokhoved, men jeg kan da stadig huske lidt....men kun lidt


Claus, der er tale om dynamisk kompression, ikke mp3 kompression. Loudness krigen handler om den dynamiske kompression, hvor man kæmper om at lyde så højt som muligt i radion. Dynamisk kompression svarer lidt til hvis du forestiller dig et klassisk værk hvor alt spilles lige højt, hvor der så at sige er skruet op for alle de stille passager og ned for de kraftige - men jeg kan ikke forestille mig, at det bliver praktiseret indenfor den klassiske musikproduktion... Men læs mine link, det er en interessant diskussion (og det bliver forklaret bedre end jeg evner :-))
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 11. maj 2012, 20:42

Det ved jeg da godt, men jeg er stadig ret sikker på at det stadig var et stik i retning af metallicas og i særdeleshed Ulrichs opførsel i napster sagen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 11. maj 2012, 20:51

Ups, undskyld hvis jeg lød lidt for dum der - det er bare en ny verden/diskussion for mig...
Men jeg tror at Lars Ulrich virkelig mener at det er fedt:

Lars Ulrich skrev:"Listen, there's nothing up with the audio quality. It's 2008, and that's how we make records. [Producer] Rick Rubin's whole thing is to try and get it to sound lively, to get it to sound loud, to get it to sound exciting, to get it to jump out of the speakers. Of course, I've heard that there are a few people complaining. But I've been listening to it the last couple of days in my car, and it sounds ****in' smokin"
:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 11. maj 2012, 21:19

læg lige mærke til den sidste detalje "jeg har lyttet til det i min BIL" ....nuff said
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 12. maj 2012, 01:59

Claus-DK skrev:læg lige mærke til den sidste detalje "jeg har lyttet til det i min BIL" ....nuff said


Haha, han forstĂĄr at prioritere lyden :lol:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Rappo » 12. maj 2012, 06:12

Lars Ulrich forstĂĄr at svinge trommestikkerne, men det er vidst ogsĂĄ det eneste han magter...
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Næste

Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster